W126, 280 SE, -84, ABS valo jää palamaan, saako vikakoodia?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

W126, 280 SE, -84, ABS valo jää palamaan, saako vikakoodia?

Viesti Kirjoittaja felmit »

kysymys tietäjille:
Mittaako antureiden magneetti-kenttää jo startatessa :?:
eli voiko ongelmaa haarukoida, ettei hammasvälien tukkoisuus vielä tässä vaiheessa vaikuta ongelmaan :?:

- Ohmit mitattu antureilta, molemmissa etupyörissä noin 1, 3 k ohmia
takana 0,8 k ohmia
- puolitoista vuota sitten oli ongelmana :arrow: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=59958&, näyttäisi olevan rele ja sulake ehjiä
- hydrauliikkapumpun sisällä olevat kaksi relettä mittausten perusteella ehjiltä
- jännite käynnissä on 14,3 V, levossa vähän yli 12 V

Saako diagnostiikka pistokkeesta mitään selville ABS:n osalta?

Auto ei liiku yhtään starttauksen jälkeen, ABS - valo ei sammu, onko vinkkejä vian hakuun
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

tietäjät töissä?

ilmeisesti vikakoodia ei saa ainakaan diagnostiikkapistokkeesta, sillä löysin :arrow:
AK47 kirjoitti: Lainaus:
Eikös se "vikakoodi" näy helpoiten yleismittarilla jossa pulssisuhteen mittaus.

Ohessa lontoon murteella X11 pinnijärjestys ja "vikakoodit".

Pin Function

1 RPM signal, 0 to 12 V, 4 pulses per revolution. A frequency of 43.3 pulses per second corresponds to the desired idle speed of 650 RPM. (To check your tachometer you could measure the frequency at this pin and multiply by 15 to get RPM.) This signal is derived from the ignition amplifier and is synchronized with the low side of the ignition coil.

2 GROUND

3 Lambda on/off ratio, 0 to 13.6 V, 100 Hz. This is not a replica of the output of the oxygen sensor. The "duty cycle" in Mercedes literature refers to the percentage of time this signal is low. Longer duty cycle (lower average voltage) = lean, shorter = rich.

4 Low (negative) side of the ignition coil. This is where to monitor the dwell angle of the electronic ignition amplifier, and is also a good place to view a reflected and attenuated image of the spark. This is about 50 VPP, safe for an ordinary oscilloscope.

5 Hot (battery voltage) in Run or Start, NOT FUSED! This is actually the positive side of the ignition coil.

6 Hot at all times, through fuse 2

7 Shielded cable from TDC sensor. This is not the same sensor which triggers the spark control unit, but it could be used in a clever circuit with pin 1 to measure spark advance.

8 Shielded cable from TDC sensor.

9 Shield for pins 7 and 8.
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

jatketaanpa yksinpuhelua
testiohjelma :arrow: http://www.w124performance.com/service/ ... 42-720.pdf
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

ei keksi, mistä jatkaa? ideoita :?: :?: :?:
ylijännitesuoja-, pumppu- ja venttillireleet mittausten mukaan ehjät
ABS- boksille asti tulee järkevät vastuslukemat pyörien antureilta
hyvä maa tulee boksille ja pumppuyksikölle
Virta tulee myös molemmille, lähes akkujännite, levossa yli 12 V käynnissä yli 14 V
Diodi ehjä pumppuyksiköllä
Laturin valo sammuu startatessa, ABS ei

Mitä jäänyt huomaamatta :roll: :roll: :roll:
autodidakti
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Oletko ajamalla kokeillu,että absit toimis valosta huolimatta.....?Todennäköisesti kai ei??
Veikkaukset olis yj-rele mittauksista huolimatta,eikös jarruvalo kytkinkin
liity tuohon abs tsydeemiin,tosin 126 en tarkaan tunne.Pahimmoilleen abs boksi voi olla ottanut kipeää itseensä,onko autoa hitsattu??

Oliskohan nuo 124 300 yj-rele ja abs boxi kuinkakin samanlaisia??
Olis tossa irtonaisena vaikka emppiirisenn kokeiluun,tääl Espoon perukoilla!!

T.Jaakko.P
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ei toimi systeemi ajossa

huomenna voisi ylijännitereleen hyppylangalla ohittaa, se vain 4-napainen tai oikeammin sanottuna napoja on 5, mutta neljä käytössä. Eli toimii normi releen tavoin
eli syötää vain virtaa järjestelmään.
Tosin olen mitanut abs-boksin liittimeltä nastasta 1, jonne syöttää sähköä :arrow: täydet virrat tulevat

Jarruvalokytkin on kokeiltu :arrow: painammalla jarrua ja ilman käynnistämällä auto
+ mittaamalla vastus, jarrua polkemalla 0 ohmia
jarrupoljin ylhäällä yllättävän pieni 55 ohmia
mitaaukset tehty sulakkeen ja Abs-boksin liittimen väliltä

eikä ole hitsailtu, Abs-boksi näyttää hyvältä sisältä katsottunakin
autodidakti
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ootko kokeillu akunkenkää käyttää irti,jos sattus vika nollaantumaan :roll: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
C280sport
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 10.11.2009 14:44

Viesti Kirjoittaja C280sport »

Onko renkaitten profiili sama edessä ja takana?

Joilaki ilmeny kyseinen ongelma kun etu renkaat olleet profiililtaan matalammat kuin takarenkaat..
MB C 280 kuittaa
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Renkaat samat edessä ja takana
Vika oli niin kesärenkailla kuin nyt talvirenkailla

Ja ymmärtääkseni tämä vian ilmaantuminen vaatii auton liikkumisen
Eli valo sammuisi ensin ja kun lähdet liikenteeseen :arrow: syttyy
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

jari_w123 kirjoitti:Ootko kokeillu akunkenkää käyttää irti,jos sattus vika nollaantumaan :roll: .
akun kenkä on ollut monta kertaa yli 60 s irti, pitäisi riittää :?:
parhaimmillaan tunteja
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

- pumppu ja venttiilit toimii, kokeiltu hyppylangalla
- vasemman pyörän johdon sai pätkimään, kun oikein taivutteli, korjattu
- ylijänniterele ohitettu hyppylangalla
Ongelma jatkuu

etupyöristä pyörittämällä saa vaihtovirta alueella n. 0,5 V
takapyörästä vain 0,1-,02 V
mutta näiden ei pitäisi vaikuttaa asiaan heti, vaan vasta kun auto liikkuu

ideoita :?:

Boksin No otettu ylös, jäi vaan verstaalle tieto. Tekisi mieli ehjällä kokeilla
autodidakti
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Laita boxi numero,niin vertaan tuohon omaan irralliseen oisko lähellekkään,koska osa noista pienemmistä boxeista on 126 alkuisia!

T.Jaakko.P
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Bosch 0 265 101 011
MB 4421977
autodidakti
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Aikas lähelle meni tuo Boschin nummero.
On tuossa boxissa 0 265 101 020!?Näinköhän kävis??
Merssun numero on jo ihan muuta 005 545/5132

Tuossa katsoin nuo kytkin pinnit,niin takarivissä 17 pinniä ja eturivissä 18
pinniä,oisko saman verran??

T.Jaakko.P
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

pinnimäärä täsmää
mistä autosta oma boksisi?
autodidakti
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

On tuosta puretusta 300 cea 124sesta vm 88!
Jos haluat niin käy jossain vaiheessa nyppäsemässä ja tai jos talli nyt ei ihan pohjan perukoilla,niin voihan tuon vaikka tuoda testattavaksi!=)

T.Jaakko.P
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

katselen vähän sähkökuvaa, jos löydän autostasi ja vertailen mitä tietoja mihinkin nastaan menee.

Ilmeisesti boksi löytyy pääkaupunkiseudulta?
autodidakti
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

felmit kirjoitti:Renkaat samat edessä ja takana
Vika oli niin kesärenkailla kuin nyt talvirenkailla

Ja ymmärtääkseni tämä vian ilmaantuminen vaatii auton liikkumisen
Eli valo sammuisi ensin ja kun lähdet liikenteeseen :arrow: syttyy
Jos syttyy vasta 40km/h jälkeen niin veikkaisin anturivikaa. Oskilloskoopilla näkee nopeasti onko anturi ehjä, koita saada jostain sellainen lainaan.
c203 180K -05
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

jää heti palamaan, vaikkei liikkuttaisi autoa
autodidakti
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Täält Espoosta löytyypi tuo 300 boxi!

T.Jaakko.P
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kiitos! Laitan YV:tä

Fyysinen koko lienee ainoa ero. Tämä boksi on kooltaan 195 x 55 ja korkeus 90 - ja liittimen kanssa 130 mm
S mallin on matala ja leveä, sijaitsee keskellä tulipellin takana, kun E mallin on korkea ja kapea, sijaitsee akun takana
Napajärjestys näyttää samalta
Laitan napajärjestyksen uuteen viestiin toisten kiusaksi 8)
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Vähän boksi tietoja, omalla vastuulla
Nastat lasketaan johdon tulopuolelta. Rivi missä on 18 nastaa on 1-18 ja seuraava rivi, missä on 17 nastaa lasketaan samalla periaatteella 19-35 (uloin)

Nastat ensimmäisessä rivissä 1-18:
1: Ylijännitesuojareleeltä tulee akkujännite, kun rele vetää.
Antaako ylijännitesuojarele virtaa, virta päälle ja katso onko akun napajännite?
2: vasen, etupyörän solenoidiventtiili
4: vasen, etupyörän anturi
6: vasen, etupyörän anturi..
Vasemman etupyörän johdon kunnon saa mittaamalla vastusmittauksella napojen 4-6 välistä, heiluttele samalla johtoa
7: takapyörien anturi
9: takapyörien anturi
Vastaavasti tästä välistä saat selville taka-anturin kunnon
10: maa
14: antaa pumpulle maa käskyn toimia
15: Akun napajännite auto ollessa käynnissä, tieto tulee latausvalon kautta
18: takapyörien solenoidiventtiili

Nastat toisessa rivissä 19-35
20: maa
21: oikea, etupyörän anturi
23: oikea, etupyörän anturi
Oikean etupyörän johdon kunnon saa mittaamalla vastusmittauksella napojen 21-23 välistä, heiluttele samalla johtoa
25: jarruvalo
Paina virtapäällä jarrua, tuleeko akun napajännite? Löysää jarrupoljin, häviääkö virta?
27: antaa solenoidiventtiilille maakäskyn toimia
28: antaa pumppureleelle maakäskyn toimia
29: antaa maakäskyn ABS-valolle toimia
32: Solenoidiventtiilirele vetäessään antaa virtaa ja lepotilassa maata + diodi varustettu yhteys ABS-valolle
34: maa
Voit tarkistaa maan laadun vastusmittauksella akun ja nastojen 10 , 20 ja 34 väliltä
35: oikea, etupyörän solenoidiventtiili

ABS- hydrauliikka yksikön johdot on numeroitu liittimeen
1: boksin nasta 2: vasen, etupyörän solenoidiventtiili
2: boksin nasta 27: antaa solenoidiventtiilille maakäskyn toimia
3: boksin nasta 35: oikea, etupyörän solenoidiventtiili
4: 32: Solenoidiventtiilirele vetäessään antaa virtaa ja lepotilassa maata + diodi varustettu yhteys ABS-valolle. Diodi on nastojen 4 -7 välissä
5: boksin nasta 18: takapyörien solenoidiventtiili
6: akun napajännite
7: ABS-valolta + yhteys boksin nastaan 29: antaa maakäskyn ABS-valolle toimia
8: maa
9: boksin nasta 14: antaa pumpulle maa käskyn toimia
10: Ylijännitesuojareleeltä tulee akkujännite, kun rele vetää. + yhteys boksin nastaan 1
11: boksin nasta 28: antaa pumppureleelle maakäskyn toimia
12 akun napajännite, jako samasta kohdasta kuin nastaan 6
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Aikas lähelle meni tuo Boschin nummero.
On tuossa boxissa 0 265 101 020!?Näinköhän kävis??
Merssun numero on jo ihan muuta 005 545/5132

Tuossa katsoin nuo kytkin pinnit,niin takarivissä 17 pinniä ja eturivissä 18
pinniä,oisko saman verran??

T.Jaakko.P
Googletin tuota boksia, näyttää myös leveältä ja matalalta
Omassani on muistini mukaan korkea ja kapea, vai onko dementia :oops:
autodidakti
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Mulla olisi tuossa purkupelissä jouten kanssa koko boksi. On vaan tuota välimatkaa sinne 50 km niin en pääse tuota numeroa heti tutkimaan mutta kun ikää tuolla autolla on suurinpiirtein saman verran niin sen voisi olettaa sopivan. On vaan kuitenkin tuota välimatkaa sinneppäinkin niin vähän hankala toimittaa sitä sinulle testiin.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

toisella foorumilla olisi kanssa boksi, vuotta vanhemmasta S- sarjalaisesta samoilla ominaisuuksilla, Nosarjalla 0 265 101 008
Onkohan nuo viimeiset Numerot vain eri päivitysversioita :?:
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Täält Espoosta löytyypi tuo 300 boxi!

T.Jaakko.P
Kiitoksia Jaakolle, vika on nyt tipotiessään :D
autodidakti
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Hieno homma.=)
Oli ihan muikea peli tuo 126 ja kadehdittavassa kunnossa sisusta,sininen veluuri nam..olispa tuossa omassakin 123 noin hyvä kuntoinen.......

T.Jaakko.P
AJ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Su 14.03.2004 17:17
Paikkakunta: Pori

Re: W126, 280 SE, -84, ABS valo jää palamaan, saako vikakood

Viesti Kirjoittaja AJ »

Lainataas vähän tätä ketjua, itsellä on vastaavaa ongelmaa vuosimallin -86 420 secissä. Eli abs-valo syttyy heti kun auton nopeus ylittää n. 10km/h. YJ-rele on uusi, vastukset antureilta ok, heiluteltu johtoja samalla kun mitattu, latausjännitteet ok ja toista ohjainlaitetta kokeiltu. Boksi oli kyllä vm. 90 s124:sesta.
Mitäs vielä olisi tutkittavana? Nuo mittaukset tein mitä edeltävissä viesteissä on. Vai täytyykö muutoskatsastaa absit pois, onko näitä ollut ilman abseja?
Toyota Hilux Doublecab -08
M-B 300-24 TE Sportline S124 -90 (projekti, rotta-look)
M-B 300TD S124 -90 (projekti)
M-B 300 TE S124 -91 (purussa)
Volvo 245 Turbo -84 (orggis, projekti)
Ex: M-B 320CDi W220 -05
Ex: M-B 220CDi S202 -00 (toimitti vetokoukun virkaa)
EX: MB 290 DT W210 -97
Ex: MB 230 TE S123 -81
Ex: MB 250D W124 -91
Ex: MB 190E W201 -84
Vastaa Viestiin