w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?
no joo tietenki jos tolle linjalle menee niin alkaahan se syttyyn herkästi ehkä vähä turhanki
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Ihan vain heräsi ajatus tähän menillään olevaan "vapari-diesel-tehoa-lisää-vai-ei" keskusteluun eräs aspekti, jota ei ole kovinkaan sivuttu vielä aiheessa, nimittäin autotehtaita sitovat säännökset. Siis muutama ajatus asiata tai sen vierestä...
Itse en ole niinkään kiinnostunut dieselmottoreista, mutta eräs tuttavani on, hän oli aikanaan muutaman vuoden teknillisen opiston diesel-labrassa töissä...jossa oli tehopenkki käytössä. Lisäksi hän sattui omaamaan melkoisen määrän Mersuja, jolloin hänellä oli riittävä materiaali vertailutesteihin...hänen mukaansa vapaasti hengittävisssä mersun dieseleissä varsinkin Om 60x sarjassa oli ihan "reilusti" reserviä...200 dieselistä sai helposti dieselpumppupenkissä säätämällä 10 hp-lisää tehoa ja sama jatkui myös 250 ja 300 malleille.
Mihin tämä perustui...ymmärtääkseni siihen, että tehdas joutui jättämään tehoreservejä käyttämättä saastemääräyksien takia, jolloin syöttöjä lisäämällä oli mahdollista sadaa lisää tehoja, saasterajat ylittäen tietysti, eli kyseinen moottori ei enään läpäisisi normin mukaisia saastemittauksia, pääasiassa pertikkelipuolella, luulisin. Katselin tuossa vanhoja dieselien päästönormeja ja 1987 oli olemassa FAV 1-1 normi joka määräsi g/km rajan partikkeliarvoille. Tällöin esim. syklimuotoisessa päästötestisssä, joudutaan rajoittamaan todennäköisesti syöttöjä opitmaallisimmasta. Normaalit savutustestit taas eivät ollet mikään ongelma, koska ne tehdään rasittamattomalle moottorille... vanhemmista 61x sarjan moottoreissa ei varmaankaan tuota potentiaalia ole niin paljoa, koska saastemääräykset olivat silloin lievemmät, lisäksi moottorin konstruktio on jo "hieman" vanhahtava, joten voisin kuvitella, että siitä on puristettu jo lähes "kaikki" irti...
Aikanaan kun -90 luvun alussa testailin noita Mersun moottoreita jarrupenkissä Saksanmaan tehtaalla, olivat polttoainepuolen insinöörit äärimmäisen kiinnostuneita juuri päästöistä ja eipä sitä juuri muuta paikallisessa AMK:ssa silloin juuri puhuttukkaan moottoritekniikan tunneilla
Mihin sitten tuo huippunopeuden lisääntyminen voisi perustua...200 diesel w124:ssähän on näköjään 3.42 välitteinen taka-akseli...tällöinhän satasen vauhdissa on jo yli 3000 1/min ja 150 km/h siis 4500 1/min. katselin, että vakio om 601 saavuttaa noilla kierroksilla rajut 76 hv:n (56 kW) huipputehonsa ja pumpun rajoitin menee päälle jo 5150 1/min.
Noilla kierroksilla ja suoralla välityksellä (4. vaihde) nopeutta on nyt sitten n. 165 km/h, eli ilmoitetu huippunopeus. Jos nyt pumpun rajoitinta nostetaan edes 300 !/min mahdollistaa se jo 175 km/h nopeuden. Jos sitten katsellaan w124:n ilmanvastuskertoimeksi cw=0.29 ja poikkipinta-alaksi arvioidaan 2 m2 (w201=1.92 m2) sadaan ilmanvastuksen voittamiseksi tarvittavaksi takapyörätehoksi 40 kW...tähän sitten kaikenlaisia lisävastuksia ja n. 12% vaihteiston tehohäviö...en katsoisi mitenkään mahdottomaksi saavuttaa tuota 175 km/h....tosin sen saavuttaminen on varmaan sopiva yhdistelmä "huimaa" tehonlisäystä ja kierrosrajoittmen rajan nostoa... tähän vielä sopiva takatuuli...esim 5 km/h
Ja se, tuoko pumpun rukkaaminen enemmän haittaa kuin hyötyä, jätän jokaisen omaan harkintaan... Kuka saa "kiksinsä" mistäkin, minusta on mukava viritellä 60- ja 70-luvun Mersun bensamoottoreita, etenkin ruiskusellaisia...ja siinä jos jossain nyt ei ole ollenkaan järkeä
Kuten sanoin, oma kiinnostukseni rajoittuu pääasissa noihin bensankatkuisiin vanhuksiin...joten ajatukseni voivat olla pääasiassa "hajatuksia"...
Itse en ole niinkään kiinnostunut dieselmottoreista, mutta eräs tuttavani on, hän oli aikanaan muutaman vuoden teknillisen opiston diesel-labrassa töissä...jossa oli tehopenkki käytössä. Lisäksi hän sattui omaamaan melkoisen määrän Mersuja, jolloin hänellä oli riittävä materiaali vertailutesteihin...hänen mukaansa vapaasti hengittävisssä mersun dieseleissä varsinkin Om 60x sarjassa oli ihan "reilusti" reserviä...200 dieselistä sai helposti dieselpumppupenkissä säätämällä 10 hp-lisää tehoa ja sama jatkui myös 250 ja 300 malleille.
Mihin tämä perustui...ymmärtääkseni siihen, että tehdas joutui jättämään tehoreservejä käyttämättä saastemääräyksien takia, jolloin syöttöjä lisäämällä oli mahdollista sadaa lisää tehoja, saasterajat ylittäen tietysti, eli kyseinen moottori ei enään läpäisisi normin mukaisia saastemittauksia, pääasiassa pertikkelipuolella, luulisin. Katselin tuossa vanhoja dieselien päästönormeja ja 1987 oli olemassa FAV 1-1 normi joka määräsi g/km rajan partikkeliarvoille. Tällöin esim. syklimuotoisessa päästötestisssä, joudutaan rajoittamaan todennäköisesti syöttöjä opitmaallisimmasta. Normaalit savutustestit taas eivät ollet mikään ongelma, koska ne tehdään rasittamattomalle moottorille... vanhemmista 61x sarjan moottoreissa ei varmaankaan tuota potentiaalia ole niin paljoa, koska saastemääräykset olivat silloin lievemmät, lisäksi moottorin konstruktio on jo "hieman" vanhahtava, joten voisin kuvitella, että siitä on puristettu jo lähes "kaikki" irti...
Aikanaan kun -90 luvun alussa testailin noita Mersun moottoreita jarrupenkissä Saksanmaan tehtaalla, olivat polttoainepuolen insinöörit äärimmäisen kiinnostuneita juuri päästöistä ja eipä sitä juuri muuta paikallisessa AMK:ssa silloin juuri puhuttukkaan moottoritekniikan tunneilla

Mihin sitten tuo huippunopeuden lisääntyminen voisi perustua...200 diesel w124:ssähän on näköjään 3.42 välitteinen taka-akseli...tällöinhän satasen vauhdissa on jo yli 3000 1/min ja 150 km/h siis 4500 1/min. katselin, että vakio om 601 saavuttaa noilla kierroksilla rajut 76 hv:n (56 kW) huipputehonsa ja pumpun rajoitin menee päälle jo 5150 1/min.
Noilla kierroksilla ja suoralla välityksellä (4. vaihde) nopeutta on nyt sitten n. 165 km/h, eli ilmoitetu huippunopeus. Jos nyt pumpun rajoitinta nostetaan edes 300 !/min mahdollistaa se jo 175 km/h nopeuden. Jos sitten katsellaan w124:n ilmanvastuskertoimeksi cw=0.29 ja poikkipinta-alaksi arvioidaan 2 m2 (w201=1.92 m2) sadaan ilmanvastuksen voittamiseksi tarvittavaksi takapyörätehoksi 40 kW...tähän sitten kaikenlaisia lisävastuksia ja n. 12% vaihteiston tehohäviö...en katsoisi mitenkään mahdottomaksi saavuttaa tuota 175 km/h....tosin sen saavuttaminen on varmaan sopiva yhdistelmä "huimaa" tehonlisäystä ja kierrosrajoittmen rajan nostoa... tähän vielä sopiva takatuuli...esim 5 km/h

Ja se, tuoko pumpun rukkaaminen enemmän haittaa kuin hyötyä, jätän jokaisen omaan harkintaan... Kuka saa "kiksinsä" mistäkin, minusta on mukava viritellä 60- ja 70-luvun Mersun bensamoottoreita, etenkin ruiskusellaisia...ja siinä jos jossain nyt ei ole ollenkaan järkeä

Kuten sanoin, oma kiinnostukseni rajoittuu pääasissa noihin bensankatkuisiin vanhuksiin...joten ajatukseni voivat olla pääasiassa "hajatuksia"...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- marangontrio
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: To 12.11.2009 17:21
- Paikkakunta: Teuva
Todella asiallinen ja muutenkin mielen kiintoinen kommenttiunski kirjoitti:Ihan vain heräsi ajatus tähän menillään olevaan "vapari-diesel-tehoa-lisää-vai-ei" keskusteluun eräs aspekti, jne....


- marangontrio
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: To 12.11.2009 17:21
- Paikkakunta: Teuva
On hyvä että heti tämän topikin ensimmäisessä viestissäsi ilmaisit täydellisen tietämättömyytesi vaparidieselin pumpun säädöllä saavutettavista muutoksista moottorin toimintaan, taas kerran.rumilus aluksi kirjoitti:Käytännössä aivan turhia toimenpiteitä ruuvailla ruiskutuspumppua vaparista.
Ei vainen, kyllähän rumilus tietää, oppinut ja kokenut mies ... kunhan haluaa vedättää.
Sivusta on mukava seurailla ja lueskella viestejäsi, jatka samaan malliin

Asiaan !
Tuosta pumpun ruuvaamisesta; ammattilainen säätelee vaparista 10-20% lisää tehoa.
Vääntöä tulee lisää ja ajettavuus paranee huomattavasti.
Samalla polttoaineenkulutus pienenee ellet aja aina "lusikka pohjassa".
Jos itse lisäilet syöttöä et pääse yhtä hyvään lopputulokseen mutta huomaat kyllä perstuntumalla muutoksen.
Muista säätää myös ennakko:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... oittaminen
Höpö..höpö.dealer kirjoitti:On hyvä että heti tämän topikin ensimmäisessä viestissäsi ilmaisit täydellisen tietämättömyytesi vaparidieselin pumpun säädöllä saavutettavista muutoksista moottorin toimintaan, taas kerran.rumilus aluksi kirjoitti:Käytännössä aivan turhia toimenpiteitä ruuvailla ruiskutuspumppua vaparista.
Ei vainen, kyllähän rumilus tietää, oppinut ja kokenut mies ... kunhan haluaa vedättää.
Sivusta on mukava seurailla ja lueskella viestejäsi, jatka samaan malliin
Asiaan !
Tuosta pumpun ruuvaamisesta; ammattilainen säätelee vaparista 10-20% lisää tehoa.
Vääntöä tulee lisää ja ajettavuus paranee huomattavasti.
Samalla polttoaineenkulutus pienenee ellet aja aina "lusikka pohjassa".
Jos itse lisäilet syöttöä et pääse yhtä hyvään lopputulokseen mutta huomaat kyllä perstuntumalla muutoksen.
Muista säätää myös ennakko:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... oittaminen

Kyllä olen topicin alussa heti ilmaissut totuuden vaparidieselin turhanpäiväisestä toimenpiteestä säätää ruiskutusta lisää.
Täytyi aloittaa asian ilmaisu hyvin selkeästi, jotta kaikki ymmärtäisivät turhan toimenpiteen.
Kunhan dealerkin vaan vedättää...ja yrittää provosoida asialla, vaikka hyvin tiedät kokonaisvaikutuksen, kun autolla ajetaan erilaisilla osakuomilla.

Kyllä minäkin voin laittaa asiakkaalle pumpun hyvään malliin, jos haluaisin kusta asiakkaan kenkään...ottamalla rahat pois turhasta toimenpiteestä.
Jos jotakin täytyisi tehdä auton moottoreille sen piristämiseksi, tekotavat olisivat minulla aivan toisenlaiset.
UNSKI:n kirjoitukseen kommentoisin, että kyllähän Mersunkin moottorivalmistus lähtee siitä, että asetetut päästöisyysarvot alittuvat kulloisella moottorityypillä. Moottorit valmistetaan rakenteeltaan sellaiseksi, että niistä voidaan saada haluttu voimalähde.
Unskin kirjoituksesta voi myös huomata, että pumpun säätäminen ei todellisuudessa anna kuin mitättömän piristyksen...ja onko sillä tässä tapauksessa mitään merkitystä...muutakuin saadaan lisäksi saastuttavampi menopeli tienpäälle.
Viimeksi muokannut rumilus, La 14.11.2009 11:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mitä tarkotat että ajetaan erilaisilla osakuormilla?
ja mielenkiinnosta miten sinä(rumilus)piristäisit esim.tämmöstä kyseistä moottoria eli olikose ny 602?
ja mielenkiinnosta miten sinä(rumilus)piristäisit esim.tämmöstä kyseistä moottoria eli olikose ny 602?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Totta, mietiskelin vain asiaan liittyviä teknisiä mahdollisuuksia ja syitä miksi ja mitä mikäkin mittaus antaa tulokseksi. Enkä halua ottaa kantaa laillisuuteen, kannattavuuteen, saastuttamiseen, mikä teholisä on merkittävä...sen meistä jokainen saa päättää sitten ihan itse. Toisille jo pienenpikin tehonlisä on merkittävä, toisille ei, enkä voisi mitenkään kumpaakaan väheksyä. Myös omat kokemukseni dieselpuolesta jäävät niin vähäisiksi, että voin ainoastaan pohtia asioita, sekä lainata kirjalisuuuslähteitä ja kuulemaani, varauksella tietenkinUnskin kirjoituksesta voi myös huomata, että pumpun säätäminen ei todellisuudessa anna kuin mitättömän piristyksen...ja onko sillä tässä tapauksessa mitään merkitystä...muutakuin saadaan lisäksi saastuttavampi menopeli tienpäälle.

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Osakuormat kattavat koko moottorin kierroslukualueen.tdt leka kirjoitti:mitä tarkotat että ajetaan erilaisilla osakuormilla?
ja mielenkiinnosta miten sinä(rumilus)piristäisit esim.tämmöstä kyseistä moottoria eli olikose ny 602?
En piristelisi kyseistä OM 602 moottoria mitenkään.
Huolehtisin vaan moottorin perushuollosta ja tarkistaisin vaikka 100000 km välein ruiskutusennakon.

Niinhän se on, joillekin muutaman kW:n tehonlisäys merkitsee...mutta miksi se merkitsee. Minulla ei ole ainakaan yhtään järkevää syytä muuttaa tehdasasetuksia moottorin tehojen nostamiseksi.unski kirjoitti:Totta, mietiskelin vain asiaan liittyviä teknisiä mahdollisuuksia ja syitä miksi ja mitä mikäkin mittaus antaa tulokseksi. Enkä halua ottaa kantaa laillisuuteen, kannattavuuteen, saastuttamiseen, mikä teholisä on merkittävä...sen meistä jokainen saa päättää sitten ihan itse. Toisille jo pienenpikin tehonlisä on merkittävä, toisille ei, enkä voisi mitenkään kumpaakaan väheksyä. Myös omat kokemukseni dieselpuolesta jäävät niin vähäisiksi, että voin ainoastaan pohtia asioita, sekä lainata kirjalisuuuslähteitä ja kuulemaani, varauksella tietenkinUnskin kirjoituksesta voi myös huomata, että pumpun säätäminen ei todellisuudessa anna kuin mitättömän piristyksen...ja onko sillä tässä tapauksessa mitään merkitystä...muutakuin saadaan lisäksi saastuttavampi menopeli tienpäälle.
Joka tapauksessa mennään aina huonompaan suuntaan, moottori ei ole enää niissä suunnitteluarvoissa, johon se on valmistettu.
Tällä foorumilla näyttää olevan aivan turha puhua värähtelyvaikutuksista tai muistakaan murtumismekaniikan lainalaisuuksista polttomoottorissa.
Täällä saa mielipuolen maineen niistä kerrottaessa.
En voi kun ihmetellä tämänkin joukkion tietotaitoja polttomoottoritiedoissa.
Mitä suurempaa mekkalaa joku pitää, sitä vajavaisimmilla tiedoilla tyypit huutelee.
En nyt tarkoita sinua, tunnut olevan alustavissa kommenteissasi asiasta jonkin verran jyvällä.

Ja kuten arvasin, ei vastausta tälläkään kertaa. En missään vaiheessa sanonut, että Mersu olisi auton Mynään toimittanut, vaan ihan itse sen sinne ajoin ja lasku meni Stutgarttiin. Ja seuraavaksi kun sanot ettei ollut mitään hyötyä ja kone ei kestänyt, niin ko autosta kulutus tippui n 1,5 litraa/satasella ja huiput nousi n 200 yli 220. Auto oli miedän perheessä n 16 vuotta ja meiltä pois lähtiessään sillä oli ajettu n 730 tkm. Tänä aikana konetta ei avattu, latureita meni pari, startti kerran, jakopää laitettiin kahdesti suuttimen kärjet huollettiin kerran, tai kaksi jne.rumilus kirjoitti:Ensimmäiseen kysymykseesi vastaan sen minkä lähtötiedoilla voin.Antti V kirjoitti:Nyt kun se tilanne on tommoinen, että vaparissa ei pumppua kannata ruuvata, niin kerroppa rumilus mulle, miksi aikojen alussa Mercedes-Benz maksoi 10 tkm ajetun OM603 pumpun rukkaamisen Mynä-Dieselissärumilus kirjoitti:Käytännössä aivan turhia toimenpiteitä ruuvailla ruiskutuspumppua vaparista.
Voi kun tulee muistot mieleen tälläisestä samanlaisesta väitöksestä, mutta silloin oli väittelijänä nimimerkki "Romuroope" ja melkeinpä samoilla sanoilla pisti selvää asiaa vastaan. Mietippäs taas Romuroope kerran uudelleen ja tälläkertaa vastaa mun kysymykseen, viimeksi kummallisesti vaikenitrumilus kirjoitti:Kyllä ne huiput pysyy kutakuinkin samana, oli pumppua manipuloitu tai ei.
Se täytyy muistaa, että voima/vääntö/nopeus/ilmanvastus käyttäyttyy nopeuden neliössä...ja tästä tekniikkaa opiskelleet pystyy laskemaan, että saavutettu tehonlisäys ei vaikuta loppunopeuteen mitenkään.![]()
Tässä tarkastelussa ei ole edes huomioitu vierintäkitkaa, joka myös muuttuu nopeuden funktiona.
Näin se vaan pojat on....ei mitään vaikutusta.
En tunne tapausta, miksi Mercedes-Benz on vienyt auton Mynädieseliin pumpun rukkausta varten. Asiaa pitäisi tiedustella Arolalta, joka muistaisi asian paremmin.
Toiseen kysymykseen joudun vastaamaan, että en tunne ketään romuroopea eikä sellainen kuulu tuttavapiiriini.
Pumppujen ruuvaaminen on aivan turhanpäiväinen toimenpide vaparimoottoreissa. Lukisit topiciketjun kertomistani tosiasioista, niin saat selvyyden, miksi manipulointi ei kannata.
Sitten sanot, että huippunopeus ei muutu, kun moottoria "manipuloidaan" ja vertauksesi on ihan oikein, kun sanot "voima/vääntö/nopeus/ilmanvastus käyttäyttyy nopeuden neliössä". Jo tuossa ylhäällä oli tuohon jo perusteluja ja on se ihme, jos noista jo kaksi suuretta todistetusti noussut (nopeus ja ilmanvastus), on siinä sitten varmasti muuttunut jo nuo muutkin suureet.
Uskon, että sinulla voi olla jopa jostakin asiasta jotain tietoa, mutta tänä internetin aikana Googlesta on mukava sinunkin kaltaisten "älykköjen" ammentaa noita tiedon rippeitä, mutta ne pitäisi vielä sisäistää

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Hip...hei.
Sinulla on autoa ajeaessasi tapahtunut parallaksivirhe.
Ennenkuin veit autosi Mynään, olisi pitänyt ryhdistää moottori tehdasasetuksiin. Huomautan, että yhden asteen ruiskutusennakon muutos vaikuttaa noin 5 %:n tehonmuutoksen. Syynä esim. jakopäänketjun venyminen.
Oma Googleni käsittää hyllymetreittäin polttomoottoritekniikkaa käsittelevää tietoa.
Olen varmaan Googleenkin kirjoittanut joitakin vedoksia, tieteellisessä näkökulmassa.
Eipä muuta tällä kertaa.
Ps. Älä nyt uskottele itsellesi ja muille, ettenkö olisi sisäistänyt näitä asioita itselleni.

Sinulla on autoa ajeaessasi tapahtunut parallaksivirhe.
Ennenkuin veit autosi Mynään, olisi pitänyt ryhdistää moottori tehdasasetuksiin. Huomautan, että yhden asteen ruiskutusennakon muutos vaikuttaa noin 5 %:n tehonmuutoksen. Syynä esim. jakopäänketjun venyminen.
Oma Googleni käsittää hyllymetreittäin polttomoottoritekniikkaa käsittelevää tietoa.
Olen varmaan Googleenkin kirjoittanut joitakin vedoksia, tieteellisessä näkökulmassa.
Eipä muuta tällä kertaa.

Ps. Älä nyt uskottele itsellesi ja muille, ettenkö olisi sisäistänyt näitä asioita itselleni.

Ja jutun kirjoittaja juuri ylempänä kirjoitti että autolla oli ajettu 10tkm kun se mynälle ajettiin.rumilus kirjoitti:Hip...hei.![]()
Sinulla on autoa ajeaessasi tapahtunut parallaksivirhe.
Ennenkuin veit autosi Mynään, olisi pitänyt ryhdistää moottori tehdasasetuksiin. Huomautan, että yhden asteen ruiskutusennakon muutos vaikuttaa noin 5 %:n tehonmuutoksen. Syynä esim. jakopäänketjun venyminen.
Saahan sitä sanoa mitä lystää.Mika.T kirjoitti:Ja jutun kirjoittaja juuri ylempänä kirjoitti että autolla oli ajettu 10tkm kun se mynälle ajettiin.rumilus kirjoitti:Hip...hei.![]()
Sinulla on autoa ajeaessasi tapahtunut parallaksivirhe.
Ennenkuin veit autosi Mynään, olisi pitänyt ryhdistää moottori tehdasasetuksiin. Huomautan, että yhden asteen ruiskutusennakon muutos vaikuttaa noin 5 %:n tehonmuutoksen. Syynä esim. jakopäänketjun venyminen.
Mitä todellisuudessa autolla oli ajettu ennen Mynälle vientiä.
Ja kyllä sanoisin tyyppiä jopa jakomielitautiseksi, jos 10 tkm ajetun auton täytyy viedä pumppusäätöön.
Säädin oman 124/250 D /88 punpun ajoituksen 13 asteenn kohdalle koskematta muihin säätöihin. Oli aikaisemmin 14,5. Yllätyin säädön vaikutuksesta varsinkin käyntiinlähtöön. Aikaisemmin jos ei hehkuttanut pitkään eli n. 5 sek valon sammumisen jälkeen niin käynti oli aluksi hetken pätkivää (hehkut olivat kunnossa samoin ketju vaihdettu n 60 tkm aikaisemmin). Säädön jälkeen voi käynnistää heti valon sammumisen jälkeen ja käy tasaisesti. Muutenkin tuntuu siltä kuin olisi hieman pirteämpi ja mäessäkään ei vauhti laske niin paljon. Onko vain mielikuvituksen tuotetta. Polttoaineenkulutus putosi kuitenkin vajaalla litralla mittausteni mukaan (ehkä noin 0.7-0.
. Nyt pääsee helposti 7,5 korville jopa allekin kun aikaisemmin 8 oli melkein saavuttamattomissa.
terv RSU

terv RSU
Yli 25 vuotta mersuilua
Ei ole sinulla mielikuvituksessa vikaa, vaan näin se toimii.
Keskipakoissäädin muuttaa sitten lopulliset ennakot kierrosluvun mukaan.
Pieni muutos moottorille...ihmisille suuri muutos turhuudesta.
Todettakoon, että jo 100000 km ajetussa Mersun moottorissa pitäisi kohdistaa ruiskutusennakko, koska jo 1/2-asteen vaikutus tuntuu tässä moottorityypissä.
Keskipakoissäädin muuttaa sitten lopulliset ennakot kierrosluvun mukaan.
Pieni muutos moottorille...ihmisille suuri muutos turhuudesta.

Todettakoon, että jo 100000 km ajetussa Mersun moottorissa pitäisi kohdistaa ruiskutusennakko, koska jo 1/2-asteen vaikutus tuntuu tässä moottorityypissä.
Tervetuloa samaan joukkoon.rumilus kirjoitti: Ja kyllä sanoisin tyyppiä jopa jakomielitautiseksi, jos 10 tkm ajetun auton täytyy viedä pumppusäätöön.
Kuten ennenkin olen sulta ja sun alter egoilta kysynyt, vastaa nyt tuohon kysymykseeni, miten voit perustella sen, että jos tehot kasvavat, ominaisuudet, tässä tapauksessa nopeus ja kiihtyvyys, ei parane. Kun kerran olet niin oppinut ja minä olen ainoastaan tälläinen yksinkertainen inssi, en ilman pätevää selitystä arvosta sua ja sun ajatuksia pennin vertaanrumilus kirjoitti:Se täytyy muistaa, että voima/vääntö/nopeus/ilmanvastus käyttäyttyy nopeuden neliössä...ja tästä tekniikkaa opiskelleet pystyy laskemaan, että saavutettu tehonlisäys ei vaikuta loppunopeuteen mitenkään.

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Sitten emme ole samaa koulukuntaa.
Minä voin kaivaa inssin paperit esille ( tarvittaessa vähän pätevämmätkin paperit ), mutta kaivele sinä prujuja moottoritekniikasta.
Tämä topicikki ei ole opetusseminaari, joten jos inssi ei osaa soveltaa moninaisia fysiikan- ja mekaniikan kaavoja, on oppi mennyt hukkaan.
Minä voin kaivaa inssin paperit esille ( tarvittaessa vähän pätevämmätkin paperit ), mutta kaivele sinä prujuja moottoritekniikasta.
Tämä topicikki ei ole opetusseminaari, joten jos inssi ei osaa soveltaa moninaisia fysiikan- ja mekaniikan kaavoja, on oppi mennyt hukkaan.
Viimeksi muokannut rumilus, La 14.11.2009 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mä en vieläkään tarvii sun koulutodistuksias, vaan vastauksen mun esittämään kysymykseen. En valitettavasti osaa sitä latinaksi kirjoittaa, mutta kokeile luetun ymmärtämistä ihan suomeksi.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Aloita vaikka tästä;painopiste,hitausmomentit,liikkeiden peruslait,värähtely ja heiluri, kitka, kalteva pinta,vierintävastus, laakerien kitka, paine,nostevoima,pintajännitys, viskositeetti, bernoullin yhtälö, jos vaikka näillä pääsisit alkuun.
Sitten voisit jatkaa fysiikan puolelta lämpöoppia, äänioppia, sitten voit ottaa integraalit,derivaatat ja differenttiaalit avuksi kaavojen sovelluksessa.
Sitten voisit jatkaa fysiikan puolelta lämpöoppia, äänioppia, sitten voit ottaa integraalit,derivaatat ja differenttiaalit avuksi kaavojen sovelluksessa.
Viimeksi muokannut rumilus, La 14.11.2009 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.