Joo, niin on. Pitää oikeen käydä välillä katsomassa tuota topikin alkupäätä pysyäkseen kärryillä että mihis ongelmaan/paranteluun tässä nyt annetaan ohjeitaMika.T kirjoitti:Tämähän on kuin Suomi24:llä konsanaan.



niimpä niin... mutta ilmeistä pätemisen tarvetta taitaa olla, pitäähän se johonkin purkaatese kirjoitti:Joo, niin on. Pitää oikeen käydä välillä katsomassa tuota topikin alkupäätä pysyäkseen kärryillä että mihis ongelmaan/paranteluun tässä nyt annetaan ohjeitaMika.T kirjoitti:Tämähän on kuin Suomi24:llä konsanaan.![]()
![]()
rumilus kirjoitti:Aloita vaikka tästä;painopiste,hitausmomentit,liikkeiden peruslait,värähtely ja heiluri, kitka, kalteva pinta,vierintävastus, laakerien kitka, paine,nostevoima,pintajännitys, viskositeetti, bernoullin yhtälö, jos vaikka näillä pääsisit alkuun.
Sitten voisit jatkaa fysiikan puolelta lämpöoppia, äänioppia, sitten voit ottaa integraalit,derivaatat ja differenttiaalit avuksi kaavojen sovelluksessa.
Tälläiseen kysymykseen vastasin ; "tdt leka kirjoitti:rumilus kirjoitti:Aloita vaikka tästä;painopiste,hitausmomentit,liikkeiden peruslait,värähtely ja heiluri, kitka, kalteva pinta,vierintävastus, laakerien kitka, paine,nostevoima,pintajännitys, viskositeetti, bernoullin yhtälö, jos vaikka näillä pääsisit alkuun.
Sitten voisit jatkaa fysiikan puolelta lämpöoppia, äänioppia, sitten voit ottaa integraalit,derivaatat ja differenttiaalit avuksi kaavojen sovelluksessa.
miten ihimeesä nuo liittyy merkittävästi OM602 syötönlisäykseen?
Taas joku kusettaja- yrittäjä tulee esittelemään voimaa.comin dokumentaatioita ja vielä kehtaa väittää vaparimoottoreiden ja nyt kysymyksessä olevan mekaanisen rivipumpun manipuloinnista.vilhu kirjoitti:Vaikkapa tuon linkin takaa voipi jokainen hahmottaa,mitä saa tehon ja väännön osalta vaparidieselistä irti ruiskutuksen manipuloinnilla:
http://www.voimaa.com/tuotteet.php?sivu ... uto&lang=1
Teholisäys pikaotannalla laskettuna 20-30%,vääntöä lisää 20-25%
Jokainen voi myös pohtia hinnat nähdessään kannattaako vai joutuuko kusetetuksi ja jos joku kusettaa tässä viestiketjussa,niin kuka se mahtaisi olla.
Tainut tulla mulle ainakin selväksi, täytyy alkaa muokkailee tätä tekstiä, kun se näyttää olevan maan tapa. En tiedä, mutta mun mielestä jollain on nyt puurot ja vellit sekaisin.Antti V kirjoitti:...en ilman pätevää selitystä arvosta sua ja sun ajatuksia pennin vertaan
Olen vastannut yllä olevaan väitteseen alla olevalla tekstillä.rumilus kirjoitti:Kyllä olen topicin alussa heti ilmaissut totuuden vaparidieselin turhanpäiväisestä toimenpiteestä säätää ruiskutusta lisää.
Yllä oleva tarkoittaa että syöttöä lisätään niin että teho paranee mutta kone ei savuta liikaa,mikä operaationa kumoaa allaolevan olettamuksen.vilhu kirjoitti:Vaikkapa tuon linkin takaa voipi jokainen hahmottaa,mitä saa tehon ja väännön osalta vaparidieselistä irti ruiskutuksen manipuloinnilla
Näillä tuotteilla lisätään vain moottorin syötettävän polttoaineen määrää:rumilus kirjoitti:
Enhän sitä kielläkään, etteikö pumpun hienosäädöllä saada jotakin aikaseksi, mutta mitään todellista hyötyä pumpun ruuvaamisesta vakiomoottoriin ei ole. Moottorille pitäisi samassa yhteydessä tehdä muutakin, kuin vain lisätä ruiskutusta...kierroksia ja muuttaa ruiskutusennakkoa.
rumilus kirjoitti:Se että jos parantaa täytöstä, huuhteluväliä ja läpihengittävyyttä manipuloimalla kanavistoja, sitten pitäisi muuttaa nokka-akselin astekulmiakin ja venttiilien nostoja. Mutta ne toimenpiteet onkin jo sitten virittelyä.
Joko oot saanu ruuvaushomman tehtyä?marangontrio kirjoitti:Eli siis syöttöruuvia pitäis käydä pyörittelemäs mutta mikähän ruuvi se siälä on kun sielä niitä tais muutamakin olla ja paljoko sopii ruuvata. pitääkö jotain muutakin ruuvia skruuvailla, muistan joskus kuulleeni jotain sellasta vai muistanko omiani... jos jollaki olis kuvan tynkää tahi jotain muuta vastaavaa niin selventäis jonnin verran... ''savutus arvo 0,85''
Niin tai jos vois lyödä tähän jonku linkin tälle sivustolle missä käsitellään aihetta... on meinaan jonku verran tekstiä tuola, ja saattaa mennä hyvätki keskustelut ohi
Oottex te ny kaik sammunu ku ei jatku keskustelu?vilhu kirjoitti:Sinulla rumilus tuskin on kenenkään terveyden arviointiin soveltuvaa pätevyyttä,en usko että se liitty wanhain tawarain kauppiaan tutkinnon läpäisyvaatimuksiin.
Tässä foorumissa keskustellaan johtotähtien tekniikassa,yritä nyt ryhdistäytyä sen verran että pysyt aiheessa.
Ei kannata ruuvailla...aivan turha toimenpide.Kimmo_Vehmas kirjoitti:Oma mielipiteeni tähän soppaan on se että kyllä tuo ruuvaus käytännön tasolla kannattaa.
Auto jaksaa pienemmillä kierroksilla mennä paremmin mutta myös täyskaasulla vetää tasaisemmin koko kierrosalueen läpi.
Kyllähän se on myönnettävä ettei om601 ole ohjus ruuvatulla eikä ruuvaamattomalla pumpulla. Mutta myös sellainen seikka että 15-20% tehonlisäys missä tahansa bensiini tai dieselmoottorissa on merkittävä. 200D on vain alkujaan jo sen verran laiska ettei se siitä rakettia tee.
Topicin aloittajalle voin sanoa että pumppu PPD:lle tai Mynälle NYT.
Uskoisin (EN TIEDÄ mutta rumilus on kova jätkä niin se voi laskea) että tuollainen 200D:kin vakiosäädöissä saa huomattavan määrän ylimääräistä ilmaa käydessään joten pumpun toiminnan optimoimalla saadaan sekin vähä ylimääräinen käyttöön.
Itse en jaksa alkaa sitä laskemaan koska pitää ottaa huomioon imuputki, ilmansuodatin, oman auton tapauksessa egr annosteluläpän reiän koko, imuputkien halkaisia, venttiilin halkaisia, nokan nosto, männän nopeus ja lämpötilat. Näin muutamia esimerkkejä mainitakseni. Jos rumilus on ystävällinen ja päässään laskee om601 saaman ilmamäärän ja sille vaikkapa piirtelee komian kuvaajan niin voisimme sitten yhdessä päätellä että paljonko teoriassa sinne voisi vielä polttoainetta suihkuttaa vai pitäisikö peräti vähentää ettei kulje liikaa.![]()
Yhtäkaikki... Maanläheisempi lähestymistapa voisi olla että omani ennen ruuvausta (568tkm) ei jaksanut mennä 60km/h 12% jyrkkyyden omaavaa mäkeä ylös vauhdin tippumatta 3vaihteella kun ainoastaan kuski on autossa. Ruuvaamisen jälkeen se jaksaa mennä samaisen mäen myöskin ainoastaan kuskin kanssa 3vaihteella vaikka 40km/h hyytymättä.
Onko ero merkittävä? Mielestäni tuon tehoisessa laitteessa ON!
Niin, se on tärkeimpiä asioita pumppuhommassa saada tasasyötteiset ruiskutukset, ja se tahtoo muuttua omatoimisilla manipuloinneilla.Kimmo_Vehmas kirjoitti:Juu... Onnistuu varmasti mutta oma mielipiteeni on ettei pelkän syötön, vetävien ja tyhjäkäynnin säätely ole enää ainota tarpeita mitä toi oma 568tkm ajettu pumppukin vaatii. Olen itse tyytyväinen että siihen samalla on uusittu tiivisteet ja laakeri. Yksi jota kotinikkari ei myöskään tee jollei omaa kunnon laitteita mitä epäilen, niin tasaa eri sylintereiden syöttömääriä.
No, mistäänhän en mitään tiedä. Kunhan huutelen..