Kansiremontti w124 300d

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Spröö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 01.11.2009 15:37
Paikkakunta: Kalajoki

Kansiremontti w124 300d

Viesti Kirjoittaja Spröö »

Kansiremontti meneillään ja tarttis saada momentit tietoon. Kiristysjärjestys on jo tiedossa mutta tiukkuus ei. Eli autona on -88 w124 300d (603.912)
Japetzu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 14.08.2007 16:57
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Japetzu »

Satuinpa lukaseen viestis, ja avasin Alfamerin kirjan jossa lukee näin:

Sylinterinkansi:

Vaihe1 15Nm
Vaihe2 35Nm
Vaihe3 90 astetta
Odota 10 min
Vaihe4 90 astetta

Pienet pultit 25Nm kiristetään viimeisenä.
BMW 320D -03
MB W168 170CDi 1999
Ex-MB W124 200T 1988
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Kiristäminen on monivaiheinen (3) toimenpide ja variaatioita on käsittääkseni käytetystä kannentiivistemateriaalista riippuen useampi.
Käytätkö uusia pultteva vai oletko mitannut vanhat venymistoleranssia silmälläpitäen.

Edit. No siinäpähän nuo tulikin Japezun viestissä vakiotiivisteelle, mutta mittaa tosiaan nuo pultit.
Spröö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 01.11.2009 15:37
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Spröö »

Kannentiivistepaketin mukana tuli paperi jossa koitettiin ilmeisesti selittää eri mersujen kansien kiristysmomentteja mutta paperi oli sen näkönen ja teksti semmosta ettei uskaltanu luottaa. Ja saksan kielen taitokaan ei oo mikään huippu.

Uudet pultit ois ja tiiviste on alkuperäis tiiviste eli ihan pahvinen.

Tietääkseni nämät momentti arvot on yleensä aina annettu uusille pulteille, vai?

Tämä jäi vähän ihmetyttäänkö kysyin toiselta foorumilta kans niin siellä sanottiin näin

Alfa-Merin kirjan mukaan:

25Nm
40Nm
10 min tauko
90 astetta
90 astetta

Eli kumman mukaan tässä menis ? :roll:
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Ei oo lopputuloksen kannalta merkitystä, laskenallinen 5Nm ero.
Tärkeämpää on että muistat laittaa pultit pituuden mukaan oikeisiin paikkoihin. Ittellä oli uudessa Victor Reinzin pulttisarjassa 1 kpl liian pitkä jota joutui lyhentämään. Onneksi mittailin ennen kiristystä. Ja muista putsata lohkon kierteen pohjat ylim. öljystä.
300 GD
K Y M
Japetzu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 14.08.2007 16:57
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Japetzu »

Jaha nuo mun antamat arvot olikin uudemman (6.93-) moottorin kannen kiristysmomentit. :oops:. Nytten kun katsoin virkeillä silmillä. Eli spröö:n
arvot ovat oikein -88 koneelle.
BMW 320D -03
MB W168 170CDi 1999
Ex-MB W124 200T 1988
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Autodata ohjelmasta kopioitua:
Kuva
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Siinäpä Jeremy laittoi hyvän ohjeen.
Onko nokka-akselin asennusohje hallussa. On nimittäin asennettava tarkasti ohjeen mukaan muutoin napsahtaa poikki koko "tanko"?

nimimerkki:"yhden akselin katkaissut vaikka oli ohjeetkin!"
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Japetzun ohjeet oikeat

Viesti Kirjoittaja geoman »

Meneppä Elring:in sivuille. Siellä on myös suomenkielinen katalogi ja voit tilata netin kautta kaikkia Mersun tiivisteitä. Sivut itsessään ovat saksan, enlannin ja venäjänkieliset.

Service@elring.de

Internet http://www.elring.de
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

tese kirjoitti:Siinäpä Jeremy laittoi hyvän ohjeen.
Onko nokka-akselin asennusohje hallussa. On nimittäin asennettava tarkasti ohjeen mukaan muutoin napsahtaa poikki koko "tanko"?

nimimerkki:"yhden akselin katkaissut vaikka oli ohjeetkin!"
??? Mitenkä nokka-akselin voi väärin asentaa?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

tese kirjoitti:Siinäpä Jeremy laittoi hyvän ohjeen.
Onko nokka-akselin asennusohje hallussa. On nimittäin asennettava tarkasti ohjeen mukaan muutoin napsahtaa poikki koko "tanko"?

nimimerkki:"yhden akselin katkaissut vaikka oli ohjeetkin!"
Jos olet tuohon nokka-akselin asennukseen lisäohjeita etsimässä, niin kannattaa varmaan aloittaa oma keskustelu tälle forumille aiheesta.
Itse olen nokka-akselin asennuksissa noudattanut isän neuvoa: vie ammattilaiselle.
Autodatasta ei löytynyt kuin kiristys momentit, ei mitään sen kummempaa ohjetta.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei kai siinä sen kummempaa. heittää paikalleen ja kattoo, että jako on edes sinneppäin, ettei ala painaan venttili mäntää. sitten vaan kiristelee laakeripukkeja tasaseen tahtiin kunnes jokainen alkaa oleen kiinni. sitten vaan momenttiin.

noin mää sen oon hoitanu ja ihan hyvin on toiminu. ei kai sitä katki saa, jossei ihan väkisellä väännä, jos jako pielessä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

JeremyH kirjoitti:
tese kirjoitti:Siinäpä Jeremy laittoi hyvän ohjeen.
Onko nokka-akselin asennusohje hallussa. On nimittäin asennettava tarkasti ohjeen mukaan muutoin napsahtaa poikki koko "tanko"?

nimimerkki:"yhden akselin katkaissut vaikka oli ohjeetkin!"
Jos olet tuohon nokka-akselin asennukseen lisäohjeita etsimässä, niin kannattaa varmaan aloittaa oma keskustelu tälle forumille aiheesta.
Itse olen nokka-akselin asennuksissa noudattanut isän neuvoa: vie ammattilaiselle.
Autodatasta ei löytynyt kuin kiristys momentit, ei mitään sen kummempaa ohjetta.
Ite en oo nokka-akseli asennukseen koskaan tarvinnut erillisiä ohjeita,aina on pelannut.Ja tohon kolmesataseen kun muutama vuos sitten tein kansirempan,ei akselin asennuksessa ollut muuta kuin paikalleen ja pultit kiinni.Niillekään en momentteja hakenut,vaan ennen irroitusta merkkasin pultinkannan asennon kanteen nähden ja takaisin kiristäessä kiersin aavistuksen yli.Hyvin on pelannut jo toistasataa tuhatta km.
Mikä siinä vois mennä pieleen???
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nokan asennuksessa on tärkeää että kirii laakeripukit tasaisesti vähän kerrallaan kiinni.

Esim kuutoskoneen nokka menee helposti poikki jos esim kirit sattumalta keskimmäisen laakeripukin kerralla kiinni. jolloin etu/takapään venttiilienjouset voi painaa akselin poikki.

Toki pitää tarkistaa että kampiakseli on YKK kohdassa ettei venttiilit osu mäntiin.

Hihnapyörässä on O|T merkki.
Sitten nokan merkki kohdalleen ja siitä tasaista kirimistä.
Nokan laakeripukkien kiristysmomentti on 25-30nm
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mika.T kirjoitti:Nokan asennuksessa on tärkeää että kirii laakeripukit tasaisesti vähän kerrallaan kiinni.

Esim kuutoskoneen nokka menee helposti poikki jos esim kirit sattumalta keskimmäisen laakeripukin kerralla kiinni. jolloin etu/takapään venttiilienjouset voi painaa akselin poikki.

Toki pitää tarkistaa että kampiakseli on YKK kohdassa ettei venttiilit osu mäntiin.

Hihnapyörässä on O|T merkki.
Sitten nokan merkki kohdalleen ja siitä tasaista kirimistä.
Nokan laakeripukkien kiristysmomentti on 25-30nm
No juu,jos ihan alkeista lähdetään...Ainahan nää pidemmät asiat kannattaa kiristää tasaisesti sieltätäältä ja kiristysohjeen mukaan jos ei o akaisempaa kokemusta.Eihän kanttakaan kiristetä pultti kerrallaan hampaat irvessä...
Tottakai ja silmät kannatta pitää auki asennuksen ajan.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

jsmaa kirjoitti:
tese kirjoitti:Siinäpä Jeremy laittoi hyvän ohjeen.
Onko nokka-akselin asennusohje hallussa. On nimittäin asennettava tarkasti ohjeen mukaan muutoin napsahtaa poikki koko "tanko"?

nimimerkki:"yhden akselin katkaissut vaikka oli ohjeetkin!"
??? Mitenkä nokka-akselin voi väärin asentaa?
Kiristämälla laakeripukit väärässä järjestyksessä joko tietämättään tai epähuomiossa.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

[quote="pera8x" ei kai sitä katki saa, jossei ihan väkisellä väännä, jos jako pielessä.[/quote]

Katkeaa muuten erttäin helpsti, on lähes kuin lasia! :D
Katkeamiskohdasta katsottuna erittäin "harvaa" valurautaa ja
vain pintakarkaistu. :D :D
Kuulin jutun jonka mukaan pöydältä betonilattialle pudonnut kutosen nokkakeppi oli mennyt kolmeen osaan lattiaan osuessaan.
Pitäneekö nämä jutut sitten aina paikkaansa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jsmaa kirjoitti:
No juu,jos ihan alkeista lähdetään...Ainahan nää pidemmät asiat kannattaa kiristää tasaisesti sieltätäältä ja kiristysohjeen mukaan jos ei o akaisempaa kokemusta.
No kaikki näitä pikkujippoja ei ilmeisesti tiedä kun näitä aika usein katkotaan.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Mika.T kirjoitti:
jsmaa kirjoitti:
No juu,jos ihan alkeista lähdetään...Ainahan nää pidemmät asiat kannattaa kiristää tasaisesti sieltätäältä ja kiristysohjeen mukaan jos ei o akaisempaa kokemusta.
No kaikki näitä pikkujippoja ei ilmeisesti tiedä kun näitä aika usein katkotaan.
Kaikki kun eivät ole seppiä syntyessään niin on kai viisainta hankkia tietoa asioista. :( :) :D
Minusta tuossa Alfamerin opuksessa on tosi hyvä lyhyt ohje sekä purkuun että asennukseen
Vai onko tuon olemassa olevan ohjeen käyttö jostakin kumman syystä erityisesti kiellettyä nokka-akseliasennusten yhteydessä :D :D

Keppi voi muuten katketa jo purkuvaiheessa huonolla tuurilla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tese kirjoitti:
Keppi voi muuten katketa jo purkuvaiheessa huonolla tuurilla.
Jep.

Se kannattaa myös löysätä tasaisesti jokapuolelta
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Kuulin jutun jonka mukaan pöydältä betonilattialle pudonnut kutosen nokkakeppi oli mennyt kolmeen osaan lattiaan osuessaan.
Pitäneekö nämä jutut sitten aina paikkaansa.[/quote]

Putosipa kerran Corollan nokka-akseli betonilattialle noin metrin korkeudelta työpöydältä ja poikki meni jotta napsahti. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä siihen nokan irroittamiseen ja asentamiseen on juuri se oikea pukkien kiristysjärjestys:

- Moottori 1 sylinteri ykk kohtaan

Irroitus
om601:
- Avaa 1,3,5 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ja nosta pukit pois
- Avaa 2,4 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan

om602:
- Avaa 1,2,6 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ja nosta pukit pois
- Avaa 3,4,5 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan

om603:
- Avaa 1,5,6 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ja nosta pukit pois
- Avaa 2,3,4,7 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan

Asennus
- Aseta laakerikannet paikalleen ja kiristä sormitiukkuuteen
om601:
- Kiristä 2,4 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ohjetiukkuuteen
- Kiristä loput ohjetiukkuuteen

om602:
- Kiristä 3,4,5 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ohjetiukkuuteen
- Kiristä loput ohjetiukkuuteen

om603:
- Kiristä 2,3,4,7 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ohjetiukkuuteen
- Kiristä loput ohjetiukkuuteen

Kannattaa hankkia vaikka tuon w124:n alfamer opaskirja ja ehkä lisäksi vielä autodata. Löytyy ohjeet helposti.

Jakopään ajoituksesta, mikäli nokan ajoitus ei onnistu hyppyyttämällä hammasta nokkapyörällä pitää hyppyyttään yhden hampaan verran kampiakselinpyörältä. Tällöin nokka hyppää puolen hampaan verran. Näytti olevan jopa tehtaalta tullessa ajoitus pielessä tai sitten joku oli käynyt räpäläämässä alle 170 tkm ajetun viton jakopäätä.

- Nokka-akselin hammaspyörä: tavallinen pultti: 65 Nm tähtipultti 25Nm + 90 astetta
- Nokan laakerikannet: 25Nm
- Venttiilikoppa 10Nm
Viimeksi muokannut veskola, Su 15.11.2009 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Spröö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 01.11.2009 15:37
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Spröö »

Mika.T kirjoitti:
tese kirjoitti:
Keppi voi muuten katketa jo purkuvaiheessa huonolla tuurilla.
Jep.

Se kannattaa myös löysätä tasaisesti jokapuolelta
Aika moni tuttava on puhunu että sillä ei oo mitään merkitystä kuhan suunnilleen tasasesti purkaa ja kasaa pukit. Ite oon tehny sen oikeaoppisesti aina purkujärjestys 4-3-2-7-6-5-1 ja kasaaminen vastakkaisesa järjestyksesä. näin kolomisatasesa.
Spröö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 01.11.2009 15:37
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Spröö »

Japetzu kirjoitti:Jaha nuo mun antamat arvot olikin uudemman (6.93-) moottorin kannen kiristysmomentit. :oops:. Nytten kun katsoin virkeillä silmillä. Eli spröö:n
arvot ovat oikein -88 koneelle.
Ei hätää kiristin ne näin:
25Nm
40Nm
tauko
90 astetta
90 astetta :wink:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18035
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jakopään ajoituksesta, mikäli nokan ajoitus ei onnistu hyppyyttämällä hammasta nokkapyörällä pitää hyppyyttään yhden hampaan verran kampiakselinpyörältä. Tällöin nokka hyppää puolen hampaan verran.
Yksi hammas on yksi hammas kummalla pyörällä vaan, eikös ?
Eikä sitä pystyisikään ka-pyörällä hyppäyttämään purkamatta jakopäätä.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

dealer kirjoitti:
Jakopään ajoituksesta, mikäli nokan ajoitus ei onnistu hyppyyttämällä hammasta nokkapyörällä pitää hyppyyttään yhden hampaan verran kampiakselinpyörältä. Tällöin nokka hyppää puolen hampaan verran.
Yksi hammas on yksi hammas kummalla pyörällä vaan, eikös ?
Joo mutta nokka-akselin kiertymä on 1/2 kampiakselin kiertymästä, eli hampaan hyppäytys ka:lla aihettaa vain 1/2 hampaan ketjuetenemän nokkapyörällä. Olikophan tarpeeksi sekava kommentti :D :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18035
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo mutta nokka-akselin kiertymä on 1/2 kampiakselin kiertymästä, eli hampaan hyppäytys ka:lla aihettaa vain 1/2 hampaan ketjuetenemän nokkapyörällä. Olikophan tarpeeksi sekava kommentti
Ei pidä paikkaansa...
wiimax.fi
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

dealer kirjoitti:
Joo mutta nokka-akselin kiertymä on 1/2 kampiakselin kiertymästä, eli hampaan hyppäytys ka:lla aihettaa vain 1/2 hampaan ketjuetenemän nokkapyörällä. Olikophan tarpeeksi sekava kommentti
Ei pidä paikkaansa...
No eikös mäntä käy 2 kertaa ylhäällä yhdelle nokkakierokselle. Vai olenko aivan sekaisin :?: :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18035
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No eikös mäntä käy 2 kertaa ylhäällä yhdelle nokkakierokselle. Vai olenko aivan sekaisin
Kyllä käy, et ole yhtään sekaisin :D mutta tuo hampaalla hyppäyttäminen on eri juttu.
Hampaat on samankokoiset (tottakai) molemmilla pyörillä - ketju siirtyy saman verran sekä ylä- että alapyörällä kun sitä hyppäyttää.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eikös tästä tiilerin (tais ollakkin veskola) kanssa ole väännetty peistä ennenkin.

Yksi hammas kampiakselilla siirtää nokkaa puolihammasta.

Tässä taikana on se että se kampuran ratas on puolet pienempi kuin nokan.

Mitä järkeä olisi polkupyörässäkään olla polkimien ratas suurempi kuin renkaassa jos ne joka tapauksessa samaa vauhtia pyörisi. :shock:
Tai mitä tekisi polkupyärässä ketjuvaihteilla jos aina vaan mentäisiin samalla välityksellä....
Viimeksi muokannut Mika.T, Su 15.11.2009 17:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin