Kansiremontti w124 300d
Kansiremontti w124 300d
Kansiremontti meneillään ja tarttis saada momentit tietoon. Kiristysjärjestys on jo tiedossa mutta tiukkuus ei. Eli autona on -88 w124 300d (603.912)
Kiristäminen on monivaiheinen (3) toimenpide ja variaatioita on käsittääkseni käytetystä kannentiivistemateriaalista riippuen useampi.
Käytätkö uusia pultteva vai oletko mitannut vanhat venymistoleranssia silmälläpitäen.
Edit. No siinäpähän nuo tulikin Japezun viestissä vakiotiivisteelle, mutta mittaa tosiaan nuo pultit.
Käytätkö uusia pultteva vai oletko mitannut vanhat venymistoleranssia silmälläpitäen.
Edit. No siinäpähän nuo tulikin Japezun viestissä vakiotiivisteelle, mutta mittaa tosiaan nuo pultit.
Kannentiivistepaketin mukana tuli paperi jossa koitettiin ilmeisesti selittää eri mersujen kansien kiristysmomentteja mutta paperi oli sen näkönen ja teksti semmosta ettei uskaltanu luottaa. Ja saksan kielen taitokaan ei oo mikään huippu.
Uudet pultit ois ja tiiviste on alkuperäis tiiviste eli ihan pahvinen.
Tietääkseni nämät momentti arvot on yleensä aina annettu uusille pulteille, vai?
Tämä jäi vähän ihmetyttäänkö kysyin toiselta foorumilta kans niin siellä sanottiin näin
Alfa-Merin kirjan mukaan:
25Nm
40Nm
10 min tauko
90 astetta
90 astetta
Eli kumman mukaan tässä menis ?
Uudet pultit ois ja tiiviste on alkuperäis tiiviste eli ihan pahvinen.
Tietääkseni nämät momentti arvot on yleensä aina annettu uusille pulteille, vai?
Tämä jäi vähän ihmetyttäänkö kysyin toiselta foorumilta kans niin siellä sanottiin näin
Alfa-Merin kirjan mukaan:
25Nm
40Nm
10 min tauko
90 astetta
90 astetta
Eli kumman mukaan tässä menis ?

Ei oo lopputuloksen kannalta merkitystä, laskenallinen 5Nm ero.
Tärkeämpää on että muistat laittaa pultit pituuden mukaan oikeisiin paikkoihin. Ittellä oli uudessa Victor Reinzin pulttisarjassa 1 kpl liian pitkä jota joutui lyhentämään. Onneksi mittailin ennen kiristystä. Ja muista putsata lohkon kierteen pohjat ylim. öljystä.
Tärkeämpää on että muistat laittaa pultit pituuden mukaan oikeisiin paikkoihin. Ittellä oli uudessa Victor Reinzin pulttisarjassa 1 kpl liian pitkä jota joutui lyhentämään. Onneksi mittailin ennen kiristystä. Ja muista putsata lohkon kierteen pohjat ylim. öljystä.
300 GD
K Y M
K Y M
Autodata ohjelmasta kopioitua:


Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Japetzun ohjeet oikeat
Meneppä Elring:in sivuille. Siellä on myös suomenkielinen katalogi ja voit tilata netin kautta kaikkia Mersun tiivisteitä. Sivut itsessään ovat saksan, enlannin ja venäjänkieliset.
Service@elring.de
Internet http://www.elring.de
Service@elring.de
Internet http://www.elring.de
??? Mitenkä nokka-akselin voi väärin asentaa?tese kirjoitti:Siinäpä Jeremy laittoi hyvän ohjeen.
Onko nokka-akselin asennusohje hallussa. On nimittäin asennettava tarkasti ohjeen mukaan muutoin napsahtaa poikki koko "tanko"?
nimimerkki:"yhden akselin katkaissut vaikka oli ohjeetkin!"
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Jos olet tuohon nokka-akselin asennukseen lisäohjeita etsimässä, niin kannattaa varmaan aloittaa oma keskustelu tälle forumille aiheesta.tese kirjoitti:Siinäpä Jeremy laittoi hyvän ohjeen.
Onko nokka-akselin asennusohje hallussa. On nimittäin asennettava tarkasti ohjeen mukaan muutoin napsahtaa poikki koko "tanko"?
nimimerkki:"yhden akselin katkaissut vaikka oli ohjeetkin!"
Itse olen nokka-akselin asennuksissa noudattanut isän neuvoa: vie ammattilaiselle.
Autodatasta ei löytynyt kuin kiristys momentit, ei mitään sen kummempaa ohjetta.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
ei kai siinä sen kummempaa. heittää paikalleen ja kattoo, että jako on edes sinneppäin, ettei ala painaan venttili mäntää. sitten vaan kiristelee laakeripukkeja tasaseen tahtiin kunnes jokainen alkaa oleen kiinni. sitten vaan momenttiin.
noin mää sen oon hoitanu ja ihan hyvin on toiminu. ei kai sitä katki saa, jossei ihan väkisellä väännä, jos jako pielessä.
noin mää sen oon hoitanu ja ihan hyvin on toiminu. ei kai sitä katki saa, jossei ihan väkisellä väännä, jos jako pielessä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Ite en oo nokka-akseli asennukseen koskaan tarvinnut erillisiä ohjeita,aina on pelannut.Ja tohon kolmesataseen kun muutama vuos sitten tein kansirempan,ei akselin asennuksessa ollut muuta kuin paikalleen ja pultit kiinni.Niillekään en momentteja hakenut,vaan ennen irroitusta merkkasin pultinkannan asennon kanteen nähden ja takaisin kiristäessä kiersin aavistuksen yli.Hyvin on pelannut jo toistasataa tuhatta km.JeremyH kirjoitti:Jos olet tuohon nokka-akselin asennukseen lisäohjeita etsimässä, niin kannattaa varmaan aloittaa oma keskustelu tälle forumille aiheesta.tese kirjoitti:Siinäpä Jeremy laittoi hyvän ohjeen.
Onko nokka-akselin asennusohje hallussa. On nimittäin asennettava tarkasti ohjeen mukaan muutoin napsahtaa poikki koko "tanko"?
nimimerkki:"yhden akselin katkaissut vaikka oli ohjeetkin!"
Itse olen nokka-akselin asennuksissa noudattanut isän neuvoa: vie ammattilaiselle.
Autodatasta ei löytynyt kuin kiristys momentit, ei mitään sen kummempaa ohjetta.
Mikä siinä vois mennä pieleen???
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Nokan asennuksessa on tärkeää että kirii laakeripukit tasaisesti vähän kerrallaan kiinni.
Esim kuutoskoneen nokka menee helposti poikki jos esim kirit sattumalta keskimmäisen laakeripukin kerralla kiinni. jolloin etu/takapään venttiilienjouset voi painaa akselin poikki.
Toki pitää tarkistaa että kampiakseli on YKK kohdassa ettei venttiilit osu mäntiin.
Hihnapyörässä on O|T merkki.
Sitten nokan merkki kohdalleen ja siitä tasaista kirimistä.
Nokan laakeripukkien kiristysmomentti on 25-30nm
Esim kuutoskoneen nokka menee helposti poikki jos esim kirit sattumalta keskimmäisen laakeripukin kerralla kiinni. jolloin etu/takapään venttiilienjouset voi painaa akselin poikki.
Toki pitää tarkistaa että kampiakseli on YKK kohdassa ettei venttiilit osu mäntiin.
Hihnapyörässä on O|T merkki.
Sitten nokan merkki kohdalleen ja siitä tasaista kirimistä.
Nokan laakeripukkien kiristysmomentti on 25-30nm
No juu,jos ihan alkeista lähdetään...Ainahan nää pidemmät asiat kannattaa kiristää tasaisesti sieltätäältä ja kiristysohjeen mukaan jos ei o akaisempaa kokemusta.Eihän kanttakaan kiristetä pultti kerrallaan hampaat irvessä...Mika.T kirjoitti:Nokan asennuksessa on tärkeää että kirii laakeripukit tasaisesti vähän kerrallaan kiinni.
Esim kuutoskoneen nokka menee helposti poikki jos esim kirit sattumalta keskimmäisen laakeripukin kerralla kiinni. jolloin etu/takapään venttiilienjouset voi painaa akselin poikki.
Toki pitää tarkistaa että kampiakseli on YKK kohdassa ettei venttiilit osu mäntiin.
Hihnapyörässä on O|T merkki.
Sitten nokan merkki kohdalleen ja siitä tasaista kirimistä.
Nokan laakeripukkien kiristysmomentti on 25-30nm
Tottakai ja silmät kannatta pitää auki asennuksen ajan.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Kiristämälla laakeripukit väärässä järjestyksessä joko tietämättään tai epähuomiossa.jsmaa kirjoitti:??? Mitenkä nokka-akselin voi väärin asentaa?tese kirjoitti:Siinäpä Jeremy laittoi hyvän ohjeen.
Onko nokka-akselin asennusohje hallussa. On nimittäin asennettava tarkasti ohjeen mukaan muutoin napsahtaa poikki koko "tanko"?
nimimerkki:"yhden akselin katkaissut vaikka oli ohjeetkin!"
[quote="pera8x" ei kai sitä katki saa, jossei ihan väkisellä väännä, jos jako pielessä.[/quote]
Katkeaa muuten erttäin helpsti, on lähes kuin lasia!
Katkeamiskohdasta katsottuna erittäin "harvaa" valurautaa ja
vain pintakarkaistu.
Kuulin jutun jonka mukaan pöydältä betonilattialle pudonnut kutosen nokkakeppi oli mennyt kolmeen osaan lattiaan osuessaan.
Pitäneekö nämä jutut sitten aina paikkaansa.
Katkeaa muuten erttäin helpsti, on lähes kuin lasia!

Katkeamiskohdasta katsottuna erittäin "harvaa" valurautaa ja
vain pintakarkaistu.


Kuulin jutun jonka mukaan pöydältä betonilattialle pudonnut kutosen nokkakeppi oli mennyt kolmeen osaan lattiaan osuessaan.
Pitäneekö nämä jutut sitten aina paikkaansa.
Kaikki kun eivät ole seppiä syntyessään niin on kai viisainta hankkia tietoa asioista.Mika.T kirjoitti:No kaikki näitä pikkujippoja ei ilmeisesti tiedä kun näitä aika usein katkotaan.jsmaa kirjoitti:
No juu,jos ihan alkeista lähdetään...Ainahan nää pidemmät asiat kannattaa kiristää tasaisesti sieltätäältä ja kiristysohjeen mukaan jos ei o akaisempaa kokemusta.



Minusta tuossa Alfamerin opuksessa on tosi hyvä lyhyt ohje sekä purkuun että asennukseen
Vai onko tuon olemassa olevan ohjeen käyttö jostakin kumman syystä erityisesti kiellettyä nokka-akseliasennusten yhteydessä


Keppi voi muuten katketa jo purkuvaiheessa huonolla tuurilla.
Kyllä siihen nokan irroittamiseen ja asentamiseen on juuri se oikea pukkien kiristysjärjestys:
- Moottori 1 sylinteri ykk kohtaan
Irroitus
om601:
- Avaa 1,3,5 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ja nosta pukit pois
- Avaa 2,4 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan
om602:
- Avaa 1,2,6 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ja nosta pukit pois
- Avaa 3,4,5 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan
om603:
- Avaa 1,5,6 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ja nosta pukit pois
- Avaa 2,3,4,7 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan
Asennus
- Aseta laakerikannet paikalleen ja kiristä sormitiukkuuteen
om601:
- Kiristä 2,4 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ohjetiukkuuteen
- Kiristä loput ohjetiukkuuteen
om602:
- Kiristä 3,4,5 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ohjetiukkuuteen
- Kiristä loput ohjetiukkuuteen
om603:
- Kiristä 2,3,4,7 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ohjetiukkuuteen
- Kiristä loput ohjetiukkuuteen
Kannattaa hankkia vaikka tuon w124:n alfamer opaskirja ja ehkä lisäksi vielä autodata. Löytyy ohjeet helposti.
Jakopään ajoituksesta, mikäli nokan ajoitus ei onnistu hyppyyttämällä hammasta nokkapyörällä pitää hyppyyttään yhden hampaan verran kampiakselinpyörältä. Tällöin nokka hyppää puolen hampaan verran. Näytti olevan jopa tehtaalta tullessa ajoitus pielessä tai sitten joku oli käynyt räpäläämässä alle 170 tkm ajetun viton jakopäätä.
- Nokka-akselin hammaspyörä: tavallinen pultti: 65 Nm tähtipultti 25Nm + 90 astetta
- Nokan laakerikannet: 25Nm
- Venttiilikoppa 10Nm
- Moottori 1 sylinteri ykk kohtaan
Irroitus
om601:
- Avaa 1,3,5 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ja nosta pukit pois
- Avaa 2,4 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan
om602:
- Avaa 1,2,6 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ja nosta pukit pois
- Avaa 3,4,5 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan
om603:
- Avaa 1,5,6 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ja nosta pukit pois
- Avaa 2,3,4,7 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan
Asennus
- Aseta laakerikannet paikalleen ja kiristä sormitiukkuuteen
om601:
- Kiristä 2,4 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ohjetiukkuuteen
- Kiristä loput ohjetiukkuuteen
om602:
- Kiristä 3,4,5 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ohjetiukkuuteen
- Kiristä loput ohjetiukkuuteen
om603:
- Kiristä 2,3,4,7 pultteja tasaisesti vähän kerrallaan ohjetiukkuuteen
- Kiristä loput ohjetiukkuuteen
Kannattaa hankkia vaikka tuon w124:n alfamer opaskirja ja ehkä lisäksi vielä autodata. Löytyy ohjeet helposti.
Jakopään ajoituksesta, mikäli nokan ajoitus ei onnistu hyppyyttämällä hammasta nokkapyörällä pitää hyppyyttään yhden hampaan verran kampiakselinpyörältä. Tällöin nokka hyppää puolen hampaan verran. Näytti olevan jopa tehtaalta tullessa ajoitus pielessä tai sitten joku oli käynyt räpäläämässä alle 170 tkm ajetun viton jakopäätä.
- Nokka-akselin hammaspyörä: tavallinen pultti: 65 Nm tähtipultti 25Nm + 90 astetta
- Nokan laakerikannet: 25Nm
- Venttiilikoppa 10Nm
Viimeksi muokannut veskola, Su 15.11.2009 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aika moni tuttava on puhunu että sillä ei oo mitään merkitystä kuhan suunnilleen tasasesti purkaa ja kasaa pukit. Ite oon tehny sen oikeaoppisesti aina purkujärjestys 4-3-2-7-6-5-1 ja kasaaminen vastakkaisesa järjestyksesä. näin kolomisatasesa.Mika.T kirjoitti:Jep.tese kirjoitti:
Keppi voi muuten katketa jo purkuvaiheessa huonolla tuurilla.
Se kannattaa myös löysätä tasaisesti jokapuolelta
Yksi hammas on yksi hammas kummalla pyörällä vaan, eikös ?Jakopään ajoituksesta, mikäli nokan ajoitus ei onnistu hyppyyttämällä hammasta nokkapyörällä pitää hyppyyttään yhden hampaan verran kampiakselinpyörältä. Tällöin nokka hyppää puolen hampaan verran.
Eikä sitä pystyisikään ka-pyörällä hyppäyttämään purkamatta jakopäätä.
Joo mutta nokka-akselin kiertymä on 1/2 kampiakselin kiertymästä, eli hampaan hyppäytys ka:lla aihettaa vain 1/2 hampaan ketjuetenemän nokkapyörällä. Olikophan tarpeeksi sekava kommenttidealer kirjoitti:Yksi hammas on yksi hammas kummalla pyörällä vaan, eikös ?Jakopään ajoituksesta, mikäli nokan ajoitus ei onnistu hyppyyttämällä hammasta nokkapyörällä pitää hyppyyttään yhden hampaan verran kampiakselinpyörältä. Tällöin nokka hyppää puolen hampaan verran.


No eikös mäntä käy 2 kertaa ylhäällä yhdelle nokkakierokselle. Vai olenko aivan sekaisindealer kirjoitti:Ei pidä paikkaansa...Joo mutta nokka-akselin kiertymä on 1/2 kampiakselin kiertymästä, eli hampaan hyppäytys ka:lla aihettaa vain 1/2 hampaan ketjuetenemän nokkapyörällä. Olikophan tarpeeksi sekava kommentti


Kyllä käy, et ole yhtään sekaisinNo eikös mäntä käy 2 kertaa ylhäällä yhdelle nokkakierokselle. Vai olenko aivan sekaisin

Hampaat on samankokoiset (tottakai) molemmilla pyörillä - ketju siirtyy saman verran sekä ylä- että alapyörällä kun sitä hyppäyttää.
Eikös tästä tiilerin (tais ollakkin veskola) kanssa ole väännetty peistä ennenkin.
Yksi hammas kampiakselilla siirtää nokkaa puolihammasta.
Tässä taikana on se että se kampuran ratas on puolet pienempi kuin nokan.
Mitä järkeä olisi polkupyörässäkään olla polkimien ratas suurempi kuin renkaassa jos ne joka tapauksessa samaa vauhtia pyörisi.
Tai mitä tekisi polkupyärässä ketjuvaihteilla jos aina vaan mentäisiin samalla välityksellä....
Yksi hammas kampiakselilla siirtää nokkaa puolihammasta.
Tässä taikana on se että se kampuran ratas on puolet pienempi kuin nokan.
Mitä järkeä olisi polkupyörässäkään olla polkimien ratas suurempi kuin renkaassa jos ne joka tapauksessa samaa vauhtia pyörisi.

Tai mitä tekisi polkupyärässä ketjuvaihteilla jos aina vaan mentäisiin samalla välityksellä....
Viimeksi muokannut Mika.T, Su 15.11.2009 17:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.