S211 "jurisee" kiihdyttäessä hitaasta vauhdista
Tuskinpa tärinään on syynä kardaani, se täristäisi vasta 80:n nopeudessa.
Moottorin kumi luultavasti täristäisi jo tyhjäkäynnillä.
Jarrulevyn kierous luultavasti tuntuisi selvästi jarrutuksessa.
Veikkaisin tärinän aiheuttajaksi renkaita tai vanteita, jos glykoli
on suljettu pois, myös aiemmat vauriot.
Vikoja voi olla kaksikin, kun on kaksi oiretta.
Jurina on vaikeampi pala, jos se hiljenee, kun on enemmän kuormaa
kyydissä. Vaikuttaako jurinaan, kuinka lämpimäksi auto on ajettu?
Vaikuttaako ääniin mitenkään, kumpaan suuntaan kaartaa?
Onhan pakoputken kiinnitys kunnossa?
Kai tuossa pitäisi lähteä yksi kerrallaan sulkemaan pois mahdollisia
vikakohteita.
Moottorin kumi luultavasti täristäisi jo tyhjäkäynnillä.
Jarrulevyn kierous luultavasti tuntuisi selvästi jarrutuksessa.
Veikkaisin tärinän aiheuttajaksi renkaita tai vanteita, jos glykoli
on suljettu pois, myös aiemmat vauriot.
Vikoja voi olla kaksikin, kun on kaksi oiretta.
Jurina on vaikeampi pala, jos se hiljenee, kun on enemmän kuormaa
kyydissä. Vaikuttaako jurinaan, kuinka lämpimäksi auto on ajettu?
Vaikuttaako ääniin mitenkään, kumpaan suuntaan kaartaa?
Onhan pakoputken kiinnitys kunnossa?
Kai tuossa pitäisi lähteä yksi kerrallaan sulkemaan pois mahdollisia
vikakohteita.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
Division: Olen tuntenut myös pientä satunnaista terävää nyppimistä ratissa muttei kumminkaan poukkoilua. Renkaiden tasapainotuksessa tänään katsoin kyllä, että jarrulevyt olivat aika kuluneet.
JarkkoN: Jurinaan ei vaikuta onko lämmin tai kylmä. Kaartelussa vasemmalle tai oikealle en huomannut eroa. Putkea en ole kokeillut heilutella. Taidan koittaa sen seuraavaksi.
Ajaessani moottoritiellä noin 100 km/h eturenkaat kyllä tuntuivat olevan ihan OK. Tärinä tuntuu tulevan takaanta. Välillä tuntuu terävää nyppimistä kuskin lattialla kun siinä pitää jalkaa.
Onko normaalia takarengasta pyörittäessä kuulla vaimeaa rutinaa? Laatikko oli P-asennossa, kun rengasta pyöritin.
JarkkoN: Jurinaan ei vaikuta onko lämmin tai kylmä. Kaartelussa vasemmalle tai oikealle en huomannut eroa. Putkea en ole kokeillut heilutella. Taidan koittaa sen seuraavaksi.
Ajaessani moottoritiellä noin 100 km/h eturenkaat kyllä tuntuivat olevan ihan OK. Tärinä tuntuu tulevan takaanta. Välillä tuntuu terävää nyppimistä kuskin lattialla kun siinä pitää jalkaa.
Onko normaalia takarengasta pyörittäessä kuulla vaimeaa rutinaa? Laatikko oli P-asennossa, kun rengasta pyöritin.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ookkos varma, ettei oo kieroja tai soikeita vanteita / renkaita. Itellä semmosia ollu monet ja tekee monenlaista tuntemusta ja hyppyytystä. Eikä ne näitä tasapainotuksessa löydä. Pystyheittoa, jos ei silmällä katso, niin kone luulee olevan tasapainossa. 100km/h alkaa sitte tärinä viimestään.
Ja onko varmaan alkuperäisvanteet, joissa keskiöt sopii oikeesti niinkuin kuuluu. Jos on kymppimillinkään välys, niin jopa hyppyyttää ja täryyttää ja joka päivä erilailla.
Niinku alunperin sanoin, niin renkaat ja vanteet on ylivoimaisesti yleisin syy näihin. Ei näistä kardaanit hajoo jonkun sadan tonnin ajolla. Toki ainahan se voi olla sitte se "yksilö".
Ja onko varmaan alkuperäisvanteet, joissa keskiöt sopii oikeesti niinkuin kuuluu. Jos on kymppimillinkään välys, niin jopa hyppyyttää ja täryyttää ja joka päivä erilailla.
Niinku alunperin sanoin, niin renkaat ja vanteet on ylivoimaisesti yleisin syy näihin. Ei näistä kardaanit hajoo jonkun sadan tonnin ajolla. Toki ainahan se voi olla sitte se "yksilö".
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Siis vaihteisto P-asennossa ? Ei minulla ainakaan takarenkaat pyöri ollenkaan kun automaattiaihteisto vipu on P-asennossa (P=parking) !Restless76 kirjoitti:Division: Olen tuntenut myös pientä satunnaista terävää nyppimistä ratissa muttei kumminkaan poukkoilua. Renkaiden tasapainotuksessa tänään katsoin kyllä, että jarrulevyt olivat aika kuluneet.
JarkkoN: Jurinaan ei vaikuta onko lämmin tai kylmä. Kaartelussa vasemmalle tai oikealle en huomannut eroa. Putkea en ole kokeillut heilutella. Taidan koittaa sen seuraavaksi.
Ajaessani moottoritiellä noin 100 km/h eturenkaat kyllä tuntuivat olevan ihan OK. Tärinä tuntuu tulevan takaanta. Välillä tuntuu terävää nyppimistä kuskin lattialla kun siinä pitää jalkaa.
Onko normaalia takarengasta pyörittäessä kuulla vaimeaa rutinaa? Laatikko oli P-asennossa, kun rengasta pyöritin.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
vois olla kub venttiili piirilevyssä viallinen siis laatikossa.
sitten voi olla peräti koko elektroninen osa rikki se onkin sitten kalliimpi homma n.1500e...
näitä muutamia vaihdettu.
aiheuttaa tärinää, kuin rengas epätasapaino sekä esim liikennevaloissa seisoessa heilumista. sekä terävät että venyvät vaihtamiset kuuluu asiaan.
sitten voi olla peräti koko elektroninen osa rikki se onkin sitten kalliimpi homma n.1500e...
näitä muutamia vaihdettu.
aiheuttaa tärinää, kuin rengas epätasapaino sekä esim liikennevaloissa seisoessa heilumista. sekä terävät että venyvät vaihtamiset kuuluu asiaan.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
Mielenkiintoisia pointteja teillä ja yritän tehdä päätelmiä antamienne pointtien perusteella.
Aki P: Laatikon öljyt vaihdatin vuosi sitten (4 litraa ulos ja 4 takaisin). Huuhtelua ei tehty, mutta ajattelin että sen teetän vielä lähiaikoina.
jukka-tre: Vanteet ovat alkuperäiset ja vasta tasapainoitettu sekä myös pesty.
sportman: Kun rengasta pyöritin vaihteisto P-asennossa niin auto oli silloin ylhäällä eli tasauspyörästö silloin toimii. Korjaamosta sanottiin ettei voi olla perä kun voimakkaasti kiihdyttää, koska tasauspyörästö ei silloin kuormitu paljoa. Tietysti sitten kun toinen pyörä sutii, mutta ei tässä tapauksessa.
käivärä: Liikennevaloissa ei tunnu heilumista. Asioin myös automaattivaihteita korjaavassa liikkeessä ja sieltä todettiin ettei glykolia ole eksynyt lootaan sekä että lootan voi vika laskuista unohtaa.
Voisiko tosiaan jarrulevyt olla kieroutuneet ja tärinä tulla sieltä kuin Division ehdotti? En tiedä onko levyjä vaihdettu koskaan. Mesellä on tosiaan ajettu jo 256tkm.
Vien Mesen 19.11. korjaamolle tarkistettavaksi. Samalla voisin huuhdella tuon laatikonkin. Taitaa mennä melkoisesti aikaa kunnes ongelmakohta selviää.
Aki P: Laatikon öljyt vaihdatin vuosi sitten (4 litraa ulos ja 4 takaisin). Huuhtelua ei tehty, mutta ajattelin että sen teetän vielä lähiaikoina.
jukka-tre: Vanteet ovat alkuperäiset ja vasta tasapainoitettu sekä myös pesty.
sportman: Kun rengasta pyöritin vaihteisto P-asennossa niin auto oli silloin ylhäällä eli tasauspyörästö silloin toimii. Korjaamosta sanottiin ettei voi olla perä kun voimakkaasti kiihdyttää, koska tasauspyörästö ei silloin kuormitu paljoa. Tietysti sitten kun toinen pyörä sutii, mutta ei tässä tapauksessa.
käivärä: Liikennevaloissa ei tunnu heilumista. Asioin myös automaattivaihteita korjaavassa liikkeessä ja sieltä todettiin ettei glykolia ole eksynyt lootaan sekä että lootan voi vika laskuista unohtaa.
Voisiko tosiaan jarrulevyt olla kieroutuneet ja tärinä tulla sieltä kuin Division ehdotti? En tiedä onko levyjä vaihdettu koskaan. Mesellä on tosiaan ajettu jo 256tkm.
Vien Mesen 19.11. korjaamolle tarkistettavaksi. Samalla voisin huuhdella tuon laatikonkin. Taitaa mennä melkoisesti aikaa kunnes ongelmakohta selviää.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
Jo on prkl. sitkeä tapaus. Ei tota pysty ratkoon ite kokeilematta. Eli parasta on varmastikin viedä MERSUT TUNTEVAAN liikkeeseen hoitoon. Varmastikin hyvä uutinen tässä vaiheessa on, että moni kallis vika on jo poissuljettuna. Jarrulevyt ainakin on halvat.Restless76 kirjoitti:Mielenkiintoisia pointteja teillä ja yritän tehdä päätelmiä antamienne pointtien perusteella.
Aki P: Laatikon öljyt vaihdatin vuosi sitten (4 litraa ulos ja 4 takaisin). Huuhtelua ei tehty, mutta ajattelin että sen teetän vielä lähiaikoina.
jukka-tre: Vanteet ovat alkuperäiset ja vasta tasapainoitettu sekä myös pesty.
sportman: Kun rengasta pyöritin vaihteisto P-asennossa niin auto oli silloin ylhäällä eli tasauspyörästö silloin toimii. Korjaamosta sanottiin ettei voi olla perä kun voimakkaasti kiihdyttää, koska tasauspyörästö ei silloin kuormitu paljoa. Tietysti sitten kun toinen pyörä sutii, mutta ei tässä tapauksessa.
käivärä: Liikennevaloissa ei tunnu heilumista. Asioin myös automaattivaihteita korjaavassa liikkeessä ja sieltä todettiin ettei glykolia ole eksynyt lootaan sekä että lootan voi vika laskuista unohtaa.
Voisiko tosiaan jarrulevyt olla kieroutuneet ja tärinä tulla sieltä kuin Division ehdotti? En tiedä onko levyjä vaihdettu koskaan. Mesellä on tosiaan ajettu jo 256tkm.
Vien Mesen 19.11. korjaamolle tarkistettavaksi. Samalla voisin huuhdella tuon laatikonkin. Taitaa mennä melkoisesti aikaa kunnes ongelmakohta selviää.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
Juu. Kyllä on sitkeä tapaus tämä. Mutta kuten sanoit jukka-tre niin kalliita vikoja on pois suljettu. Onneksi.
JarkkoN: Heiluttelin putkea ja ei se kyllä hakkaa mihinkään.
nautseri: Takapyörän laakeria olen itsekin epäillyt. Perä öljyjä en ole tarkistanut. Lisään tarkastus listalle nämä.
JarkkoN: Heiluttelin putkea ja ei se kyllä hakkaa mihinkään.
nautseri: Takapyörän laakeria olen itsekin epäillyt. Perä öljyjä en ole tarkistanut. Lisään tarkastus listalle nämä.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
siis glykolilla ja kub-venttilillä ei oo mitään tekoa toisiensa kanssa.
kub-venttiili on ihan magneettiventtiili venttiilipöydässä joka sitten jostain syystä takertelee.
ei välttämättä tuu sitä huojuntaa se vaan on yksi oiremahdollisuus.
toisaalta piirilevyjä vaihdetaan aina joskus myös. sekään ei kalliin hintainen.
no enhän minä sitä väitä että se laatikossa se vika on ,esitin vain että nämä on aika yleisiä vikoja.
alkoikos se nyt yhtäkkiä tämä ravistus vai onko pitempi aikainen oire??
kub-venttiili on ihan magneettiventtiili venttiilipöydässä joka sitten jostain syystä takertelee.
ei välttämättä tuu sitä huojuntaa se vaan on yksi oiremahdollisuus.
toisaalta piirilevyjä vaihdetaan aina joskus myös. sekään ei kalliin hintainen.
no enhän minä sitä väitä että se laatikossa se vika on ,esitin vain että nämä on aika yleisiä vikoja.
alkoikos se nyt yhtäkkiä tämä ravistus vai onko pitempi aikainen oire??
Kyllä viallinen perän laakeri jurisee aika lailla kuvatulla tavalla.
Omassa autossa vinkuivat tosin ensin hammaspyörät ja sitten
myöhemmin alkoi laakerin jurina.
Vaihdelaatikon laakerikin on mahdollinen vikakohde. Pyöränlaakerin ja
vetoakselin vian pitäisi paljastua kaarreajossa, kun ääni muuttuu kääantäessä.
Hyvä neuvo oli ottaa auto nosturille ja kuunnella äänet.
Omassa autossa vinkuivat tosin ensin hammaspyörät ja sitten
myöhemmin alkoi laakerin jurina.
Vaihdelaatikon laakerikin on mahdollinen vikakohde. Pyöränlaakerin ja
vetoakselin vian pitäisi paljastua kaarreajossa, kun ääni muuttuu kääantäessä.
Hyvä neuvo oli ottaa auto nosturille ja kuunnella äänet.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
Olen samaa mieltä kanssanne, että auton takapää ylös, ajon simulointi ja sitten tarkkaa kuuntelua. Ei mieleeni tietenkään tullut, että se voisi olla perän laakeri.
Eilen ajoin autolla Helsingistä ja kuuntelin jurinoita. Tilanne ei muuttunut vaikka painoi jarrua. Samanlainen jurina silti. Auton keskellä kuunneltuani ääni ei tule mistään kulmasta vaan keskeltä. Täten tuo perä on tällä hetkellä todennäköisin vika.
Pitäisikö laakeri tilata suoraan ja vaihtaa 19.11.?
Eilen ajoin autolla Helsingistä ja kuuntelin jurinoita. Tilanne ei muuttunut vaikka painoi jarrua. Samanlainen jurina silti. Auton keskellä kuunneltuani ääni ei tule mistään kulmasta vaan keskeltä. Täten tuo perä on tällä hetkellä todennäköisin vika.
Pitäisikö laakeri tilata suoraan ja vaihtaa 19.11.?
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
Siis "kuuntelit jurinoita". Kerroppas nyt vielä tarkemmin. Koita kuvailla nyt mahdollisimman tarkkaan nuo tuntemukset. Mutta ihan oikeesti on se tosi vaikeeta ja pitäs kokeilla ite. Siis miten aivan tarkkaan ottaen nuo jurinat kuuluu?Restless76 kirjoitti:Olen samaa mieltä kanssanne, että auton takapää ylös, ajon simulointi ja sitten tarkkaa kuuntelua. Ei mieleeni tietenkään tullut, että se voisi olla perän laakeri.
Eilen ajoin autolla Helsingistä ja kuuntelin jurinoita. Tilanne ei muuttunut vaikka painoi jarrua. Samanlainen jurina silti. Auton keskellä kuunneltuani ääni ei tule mistään kulmasta vaan keskeltä. Täten tuo perä on tällä hetkellä todennäköisin vika.
Pitäisikö laakeri tilata suoraan ja vaihtaa 19.11.?
Ja miten tuntuu nuo tärinät? Pitäs tietää hyvinki tarkaan ja nopeuksittain.
Ihan käsittämättömältä tuntuu, mutta yhen kaverin Väykkyä oltiin jo melkein viemässä vaihteistoremonttiin, kun aina pienessä vauhdissa ja varsinkin vapaalla rullatessa kuului aika karmea jurnuttava ääni. Siis ihan oikeesti kuului ja lujaa niinku jotain olis tosi pahasti rikki.
Vika oli: Nan Kang (apaut) -merkkiset kesärenkaat piti sen äänen. Jopa vaihto Hakkapeliitta 4 -nastarekaisiin (jotka nyt on kokolaillailla kauheimmat mahdolliset renkaat ääneltään), niin ääni loppui.
Tämä on tositarina, jota en ikinä uskoisi todeksi ellen ite olisi ollut tuota ongelmaa kuuntelemassa kyytissä monta kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
No tuo terävä nyppiminen oli juuri minulla yksi oireista, joka poistui kokonaan levyjen vaihdolla. muut oireet oli epämääräinen vapina ja jumputus kiihdytettäessä ja tietyissä nopeuksissa, esim. 50 - 100 km/h ja jonossa edetessä alle 20 km/h tuntui että auto eteni lievästi nykien.Restless76 kirjoitti:Division: Olen tuntenut myös pientä satunnaista terävää nyppimistä ratissa muttei kumminkaan poukkoilua. Renkaiden tasapainotuksessa tänään katsoin kyllä, että jarrulevyt olivat aika kuluneet.
JarkkoN: Jurinaan ei vaikuta onko lämmin tai kylmä. Kaartelussa vasemmalle tai oikealle en huomannut eroa. Putkea en ole kokeillut heilutella. Taidan koittaa sen seuraavaksi.
Ajaessani moottoritiellä noin 100 km/h eturenkaat kyllä tuntuivat olevan ihan OK. Tärinä tuntuu tulevan takaanta. Välillä tuntuu terävää nyppimistä kuskin lattialla kun siinä pitää jalkaa.
Onko normaalia takarengasta pyörittäessä kuulla vaimeaa rutinaa? Laatikko oli P-asennossa, kun rengasta pyöritin.
Nämä johtui ilmeisesti siitä, että joku kohta kieroista levystä otti paloihin kiinni ja kohdasta vapauduttua meno oli sulavaa, ennen kuin otti taas kiinni. Se tietysti tuntuu eri vauhdeissa erilaiselta, kun rengas pyörii eri nopeudella.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Mikäs noista on se kyseinen venttiili? Sijaintia kaipalisin yhteen toiseen murheeseen...käivärä kirjoitti:vois olla kub venttiili piirilevyssä viallinen siis laatikossa.
sitten voi olla peräti koko elektroninen osa rikki se onkin sitten kalliimpi homma n.1500e...
näitä muutamia vaihdettu.
aiheuttaa tärinää, kuin rengas epätasapaino sekä esim liikennevaloissa seisoessa heilumista. sekä terävät että venyvät vaihtamiset kuuluu asiaan.
E: Oisko varaosanumero A140 77 04 35? Vanha numero 0035 loppunen?
Joku mersupurkaamo??
Vielä on yksi asia tutkimatta kardaanin ristipää jos se olis loppuDivision kirjoitti:Minulla oli pitkään vastaavantyyppistä jurinaa ja rengastärinää, se tuntui myös lievänä ratin poukkoiluna/vapinana.
Asia ei korjaantunut tasapainotuksilla, eikä edes renkaiden ja koko vannekierroksen vaihdolla.
Kaikki ripustukset ja tuennat + sitä sun tätä tarkistettiin, mutta ei auttanut.
Vika korjaantui yllättäen, kun jouduin katsastusmiehen käskystä vaihtamaan eteen jarrulevyt. Kaikki jurinat ja tärinät jäivät sille korjaamoreissulle.
Ilmeisesti jarrulevyt (tai toinen niistä) oli päässyt syystä tai toisesta kieroutumaan aikaisemman omistajan aikana ja ne ottivat sen verran kiinni jarrupaloihin, että vaiva aiheutui siitä. Mahdollista myös on, että ohueksi kuluessaan, levyjen metalli ei vain enää kestä tarpeeksi lämpenemistä, ilman muodon muutoksia...
ja leikkailis ... minä vaihdoin kans tukilaakerin c180 iin ei auttanu mitään
tuntui vaan siltä että paheni ääni .. minä aion nyt kokeilla ajaa jonkun matkaa ja koittaa kuumeneeko ristinivel , kun muuta en keksi
tärinä lakkas kyllä tukilaakerin vaihdolla mutta ei ulina metallinen
ei pysty tunnistaan mistä se tulee
c180T 1997 330000KM
Noita mahdollisia vikakohteita kannattaa sulkea pois yksi kerrallaan.
Se kardaanin ristikkokin kannattaa tarkistaa. Kardaani irti ja kädellä
voi koittaa, tuntuuko ristikko liikkuvan pykälittäin nykien.
Omassa autossa kun vaihdettiin perä ja pyysin kilometrien takia
vaihtamaan kardaanin tukilaakerinkin, niin eikös alkanut tärinä
ja jurina. Kävin valittamassa kardaanista, mutta korjaamo väitti sen
olevan kunnossa ja epäili vian olevan perässä. Vein sitten auton
kardaaniekspertille (Ko-Met), joka heti huomasi ristikkonivelen
rikkoutuneeksi. Tavallinen korjaamo ei siis välttämättä pysty sanomaan
kardaanista mitään.
Se kardaanin ristikkokin kannattaa tarkistaa. Kardaani irti ja kädellä
voi koittaa, tuntuuko ristikko liikkuvan pykälittäin nykien.
Omassa autossa kun vaihdettiin perä ja pyysin kilometrien takia
vaihtamaan kardaanin tukilaakerinkin, niin eikös alkanut tärinä
ja jurina. Kävin valittamassa kardaanista, mutta korjaamo väitti sen
olevan kunnossa ja epäili vian olevan perässä. Vein sitten auton
kardaaniekspertille (Ko-Met), joka heti huomasi ristikkonivelen
rikkoutuneeksi. Tavallinen korjaamo ei siis välttämättä pysty sanomaan
kardaanista mitään.
Onkos näissä uudemmissa vielä kardaanin alussa värinänvaimennin kiekko? Just tossa saatiin isän 124:sesta jurina pois tuolla kiekolla kun varmaan joskus hajonnut ja edellinen omistaja ottanu kiekon kokonaan pois autosta. Piti aikamoista jurinaa kun ajo esim. 60km/h 4 vaihteella ... 3:sella kun ajo niin ei jurissu enää kun oli kierroksia koneessa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
No niin auto on käytetty korjaamossa ja on tarkastettu seuraavaa:
Kardaanin kannatin laakeri -> stetoskoopilla ei havaittu vikaa
Takapyörien laakerit -> stetoskoopilla ei havaittu vikaa
Perän öljyt vaihdettu -> ei ollut metallimurua öljyn joukossa
Vaihteisto huuhdeltu ja suodin vaihdettu -> hyvän näköistä öljyä, vähän metalli hilua magneetissa
Tukivarret -> ei välyksiä tukivarsissa
Jarrut -> eivät makaa levyissä päällä
Kardaani -> Jatko naksahtaa, voiko olla tämä?
Moottorin kannatin kumit -> vasemman puoleinen kumi löysempi
Vetoakselit -> tarkastettu ettei suojakumeissa repeämiä
Vahvasti korjaamo epäilee, että kun autosta otetaan maksimi vääntöä irti niin perän kannatin kumit antavat periksi, resonoivat kun auton takaosa niiaa talvirenkailla kiihdyttäessä. Kävin myös itse testaamassa autoa. Ei kuulemma kannata hätäillä vaan sitten kun kumit todella pettävät niin auto huoltoon. Mitä olette mieltä?
Nyt vaihteisto vaihtaa pehmeämmin ja tuntuu ottavan paremmin kiinni. 10 litraa käytettiin huuhteluun.
Kardaanin kannatin laakeri -> stetoskoopilla ei havaittu vikaa
Takapyörien laakerit -> stetoskoopilla ei havaittu vikaa
Perän öljyt vaihdettu -> ei ollut metallimurua öljyn joukossa
Vaihteisto huuhdeltu ja suodin vaihdettu -> hyvän näköistä öljyä, vähän metalli hilua magneetissa
Tukivarret -> ei välyksiä tukivarsissa
Jarrut -> eivät makaa levyissä päällä
Kardaani -> Jatko naksahtaa, voiko olla tämä?
Moottorin kannatin kumit -> vasemman puoleinen kumi löysempi
Vetoakselit -> tarkastettu ettei suojakumeissa repeämiä
Vahvasti korjaamo epäilee, että kun autosta otetaan maksimi vääntöä irti niin perän kannatin kumit antavat periksi, resonoivat kun auton takaosa niiaa talvirenkailla kiihdyttäessä. Kävin myös itse testaamassa autoa. Ei kuulemma kannata hätäillä vaan sitten kun kumit todella pettävät niin auto huoltoon. Mitä olette mieltä?
Nyt vaihteisto vaihtaa pehmeämmin ja tuntuu ottavan paremmin kiinni. 10 litraa käytettiin huuhteluun.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
Noo, mielestäni olis hyvä idea kokeilla autoa jonkun foorumilaisen kanssa, jolla on vastaava vehje. Siinä sitä olis helppo vertailla ja saada tuntumaa laitteeseen. Ihan turhan paljon täällä korjaamolla näitä käytetään pikku tärinöitten takia. Halvemmalla pääsis, kun kokeiltais vähä keskenään näitä enste.Restless76 kirjoitti:No niin auto on käytetty korjaamossa ja on tarkastettu seuraavaa:
Kardaanin kannatin laakeri -> stetoskoopilla ei havaittu vikaa
Takapyörien laakerit -> stetoskoopilla ei havaittu vikaa
Perän öljyt vaihdettu -> ei ollut metallimurua öljyn joukossa
Vaihteisto huuhdeltu ja suodin vaihdettu -> hyvän näköistä öljyä, vähän metalli hilua magneetissa
Tukivarret -> ei välyksiä tukivarsissa
Jarrut -> eivät makaa levyissä päällä
Kardaani -> Jatko naksahtaa, voiko olla tämä?
Moottorin kannatin kumit -> vasemman puoleinen kumi löysempi
Vetoakselit -> tarkastettu ettei suojakumeissa repeämiä
Vahvasti korjaamo epäilee, että kun autosta otetaan maksimi vääntöä irti niin perän kannatin kumit antavat periksi, resonoivat kun auton takaosa niiaa talvirenkailla kiihdyttäessä. Kävin myös itse testaamassa autoa. Ei kuulemma kannata hätäillä vaan sitten kun kumit todella pettävät niin auto huoltoon. Mitä olette mieltä?
Nyt vaihteisto vaihtaa pehmeämmin ja tuntuu ottavan paremmin kiinni. 10 litraa käytettiin huuhteluun.
Ite oon pitäny parikin "kokoontumisajoa" foorumilaisten kanssa 320CDI -merkeissä. On kuunneltu kolinoita ja vertailtu tehoja, yms. Erinomaisen hyödyllistä

Jos oot jossain Tampereen lähellä, niin mun puolesta käy testiajo. (yv:tä vaan). Mutta joka kaupungissahan sitä on Mersumiehiä, että eiköhän jelpitä nyt porukalla tämä homma kuntoon...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
Kiitos vinkistä jukka-tre.
Olen kyllä kiinnostunut koeajamaan ja pyytämään muita koeajamaan omaani ja näin ollen saada lisää informaatiota sekä tavata muita foorumilaisia.
Joten mikäli Salon suunnalla noin 100 km säteellä jollain on S211 automaatti 3222cm2 koneella niin viestiä tulemaan ja koitetaan koeajoilla miettiä ja löytää se mahdollinen vika autostani.
Kiitokset etukäteen.
Olen kyllä kiinnostunut koeajamaan ja pyytämään muita koeajamaan omaani ja näin ollen saada lisää informaatiota sekä tavata muita foorumilaisia.
Joten mikäli Salon suunnalla noin 100 km säteellä jollain on S211 automaatti 3222cm2 koneella niin viestiä tulemaan ja koitetaan koeajoilla miettiä ja löytää se mahdollinen vika autostani.
Kiitokset etukäteen.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
No niin talvi on ohi ja kesärenkaat alla ja juriseminen loppui. On nyt enemmän pitoa vai mikä mahtaa olla syy.
Nyt olen huomannut voimakasta tärinää vaikka vanteet ovat suorat niin alhaisilla nopeuksilla kuin moottoritiellä. Division kertoi, että jarrulevyjen vaihto voisi auttaa. En oikein muuta keksi. Ajattelin nyt vielä tasapainottaa renkaat ja mikäli ei asia muutu niin sitten jarrulevyt vaihtoon. Niitä ei varmaan ole vaihdettu sitten 270tkm.
Nyt olen huomannut voimakasta tärinää vaikka vanteet ovat suorat niin alhaisilla nopeuksilla kuin moottoritiellä. Division kertoi, että jarrulevyjen vaihto voisi auttaa. En oikein muuta keksi. Ajattelin nyt vielä tasapainottaa renkaat ja mikäli ei asia muutu niin sitten jarrulevyt vaihtoon. Niitä ei varmaan ole vaihdettu sitten 270tkm.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
Moikka! Itellä ollu kans. monenlaiset tärinät tässä viime aikoina ja taas se sinne tutulle vanne/rengas-osastolle näyttäs kääntyvän. Prkl. kyllä on lähes pirullisin mahdollinen vika tuo pikkasen keskiöstä löysä vanne. Mutta alkaa olla läksyt opittu jo pikku hiljaa. Toivottavasti näistä(kin) taisteluista on hyötyä muilleRestless76 kirjoitti:No niin talvi on ohi ja kesärenkaat alla ja juriseminen loppui. On nyt enemmän pitoa vai mikä mahtaa olla syy.
Nyt olen huomannut voimakasta tärinää vaikka vanteet ovat suorat niin alhaisilla nopeuksilla kuin moottoritiellä. Division kertoi, että jarrulevyjen vaihto voisi auttaa. En oikein muuta keksi. Ajattelin nyt vielä tasapainottaa renkaat ja mikäli ei asia muutu niin sitten jarrulevyt vaihtoon. Niitä ei varmaan ole vaihdettu sitten 270tkm.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=88672
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
jukka-tre luin ketjun läpi ja kävin kiristämässä pultteja nyt ensin. Mulla oli pultit noin 130 Nm momentissa ja nyt kiristin ne noin 170 Nm. Katsotaan onko vaikutusta. Paineita mulla on noin 0,5 bar yli ilmoitetun, jotta kuluminen olisi tasaista. Näin rengasliikkeestä on kerrottu.
Kun vaihdoin kesärenkaat niin putsasin rautaharjalla keskiöt. Olisikohan pitänyt jättää putsaamatta tuon keskityksen kannalta.
Kun vaihdoin kesärenkaat niin putsasin rautaharjalla keskiöt. Olisikohan pitänyt jättää putsaamatta tuon keskityksen kannalta.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
No niin nyt pääsin kokeilemaan miten 170 Nm kireys vanteissa vaikutta ajoon ja kyllä - tärinä väheni kummasti. Nyt epäilen lopun vähäisemmän tärinän tulon johtuvan sitten renkaiden ylipaineesta.
Kiitokset avusta niin jurinan selvittämisessä kuin rengastärinässä. Mielestäni tämän topikin voi sulkea.
Kiitokset avusta niin jurinan selvittämisessä kuin rengastärinässä. Mielestäni tämän topikin voi sulkea.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003