unski kirjoitti:Mitään "sinetöityjä" potikoita ei kannata avata kuin viime hädässä. Kannen avaminen päästää kosteutta ja pölyä rasiaan jolloin hapettuminen alkaa heti. Tietty rikkoontumiseen menee aikaa, mutta suosittelisin silti avaamista mahdollisimman myöhään.
Tuonkin potikan toiminta on helppo mitata "ulkoisesti". Anturin 1-3 nastojen välillä pitää olla n. 4 kilo-ohmia vastustusta (liitin irti) ja 1-2 välillä "järkevä" vastusarvo, kun lautasta painaa alaspäin...eli tasaisesti muuttuva, eikä saa pätkiä yhtään.
Tyhjäkäynnillä, liitin tietty kiinni

1-2 välillä n. 0.5-1.5V ja 2-3 välillä 4.5-5.5V...tai sitten päinvastoin...en nyt muista kumpi nasta 1 vai 3 on maa.
Onko ystävilläsi vastaavia 4-koneisia KE-Jetronic Mersuja...tai varaosia. Aivan sama onko se 1.8 vai 2.3... sitten vain lainaamaan ECU:a ristiin ....ja tutkimman tuloksia.
Kannattaisi vielä varmistaa syttyboksin toiminta...onko autossasi se kämmenen kokoinen Siemensin boksi, johon tulee alipaineliitäntä. Joskus nuo Siemnsin boksin alipineanturit hajoavat ja sitten ainoa mahdollisuus on boksin uusiminen. Siemensin syttyboksin uudelleen paikalleen ruuvaus vaatii aina piitahnaa boksin pohjaan johtamaan lämpö lokasuojaan. Tahnan puuttuminen johtaa boksin hajoamiseen ajan myötä.
Vaikka viesti on vanha niin asia on hyvä, joten kysyn, että miksi ei noita mittauksia ole tehty ohmi-alueella kokonaan? Kun ilmamäärämittarin ottaa irti niin ensiksi mitataan lepotilan ohmit nastojen 1 ja 2 välillä, sen jälkeen voi potikan irroittaa ja tarkistaa. Kun minunkin tapauksessa tänään totesin potikan olevan uutta vastaavassa kunnossa niin laitoin sen kataisin kiinni ja säädin samaan ohmiarvoon kiinnitäessä, jolloin kaikki pelasi juuri niinkuin pitääkin.
Ohmimittaus on aivan sama asia kuin jännitemittaus, mutta paljon helpompi kun voi tehdä pöydällä.
Nyt kysymys: Onko joku mitannut uuden ilmamassamittarin ohmit uudesta lepoasennossa, nuo tiedot on kullan arvoisia, jotta saadaan tieto alkuperäisestä asennosta?
Korjatun auton ongelma oli tehottomuus kaasua painaessa ja sammuminen risteyksiin, sekä epätasainen joutokäynti.
Vika oli ilmamassamittarin läpän takeltelu kun oli tosi likainen kaula. Akkuator ( painesäätäjä ) oli viallinen joka aiheutti tehottomuutta.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen