joo näinhän se jälkikäteen ajeteltuna onunski kirjoitti:Ei aiheuta mitään muutoksia, se on vain liitäntä ulkoilmaan, tarkoituksena tasata ilmanpaaineen muutoksia korkealla ajettaessa. Mutta voihan sen tietty uusia, on ehjä osa aina mukavampi.osa numero 62
124/201 nelos bensa, päästövikoja
mikäs osa se 69 on , mitä ko. värkin tehtävä on ? jousi siellä sisällä ainakin vissiinkin on ...
Se on järjestelmäpaineensäädin. Sen tehtävä on pitää systeemin perusjärjestelmäpaine tasaisena. Pienet vaihtelut eivät järjestelmäpaineessa haittaa mitään, sillä systeemin toiminta perustuu paine-eroihin määränjakajassa...
Määränjakajan toiminta on niin monimutkainen selittää, että siihen on parempi hommata koko KE-Jetronic maanuaali ja opetella itse...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Nyt sain vihdoin aikaan ruveta mittailee potikkaa... aikani pyöriteltyäni sitä se asettui n.0.6-0.8v välille kun se hyppii mutta nyt ainaski kuumalla koneella pelasi kuin unelma tyhjäkäyntiki
katotaas mitässe sanoo kun ihan kylmällä koneella käynnistää... lamdan mittailin samalla tuossa liin pomppii juurikin 0.2-0.8v välillä että kait se pelaa sitten seki samalla...
eli sen potikan arvoksi sait tuon 0.5-0.1volttia tasajännitealueella?epk kirjoitti:nyt on "ilmamäärämittarin" voltit mitattu, 0.5v. 0.1 on neämmä arvoista ulkona hä ?
http://www.sg-motorsports.com/AFS%20Pot%20write-up.htm
ei sen paljoa heitellä kuulu, mikäli moottori käy tasaisesti, silloinhan ilmavirta on yhtenäinen. Arvon tulisi muuttua, mikäli lautanen liikkuu, voit tuota kokeillä myös kädellä painamalla. Sama muutos tulisi näkyä, mikäli moottori on sammuneena, virta päällä ja lautasta vain painelee kädellä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
okkei, rupee melkeen olemaan tältä osin vian selvittely valmis, keväällä pääsee sitten taas ropeltaa, jos vaikka eri eculla yms. koittais seuravaaksi. Yks vaihto ehto voi muuten olla että kansipahvi sittenkin mennyt !
paisarissa on öljyä seinämillä, joko jäänyt viimekerrasta tai sitten tämä kerta eka kerta (nykyisissä nesteissä ei öljyä ole mukana). Tosin mitään oireita ei ole , ellei laske sitä oireeksi kun ei kerää painetta paisariin käydessä niinkuin edellä ihmetelty. Voiko hivenen jostain palanut kansipahvi aiheuttaa tuon pelkän hc:n nousun ?
tosin jos taas miettii että tornista sai sopivat arvot ruuvattua tyhjäkäynnille ja kierroksille niin vika saattais siellä moottorinohjaus elektroniikassa olla, mene ja tiedä, homma jatkuu siis keväällä
paisarissa on öljyä seinämillä, joko jäänyt viimekerrasta tai sitten tämä kerta eka kerta (nykyisissä nesteissä ei öljyä ole mukana). Tosin mitään oireita ei ole , ellei laske sitä oireeksi kun ei kerää painetta paisariin käydessä niinkuin edellä ihmetelty. Voiko hivenen jostain palanut kansipahvi aiheuttaa tuon pelkän hc:n nousun ?
tosin jos taas miettii että tornista sai sopivat arvot ruuvattua tyhjäkäynnille ja kierroksille niin vika saattais siellä moottorinohjaus elektroniikassa olla, mene ja tiedä, homma jatkuu siis keväällä
jumaliste , koitin uudella sytkällä vai ecu mikä se nyt onkaan kun on kuskinpuolen ajovalon takana pellissä kiinne. Eikä ollut vaikutusta.
Kyllä nyt rupee olee konstit loppu tän kanssa, tiesikö joku näistä turun vanhemmista mersu guruista ? voisi tiedustellä niiltä josko kiinnostaisi ropata tätä.
Ongelmana on vieläkin liian suuri HC tyhjäkäynnillä (noin 130-160 , raja arvohan oli se 100.) Ja kierroksilla lambda arvo heiluu ihan sallitun ylärajoissa.
Kuitenkin moottori käynnistyy, kulkee , kuluttaa (7l satkulla seka-ajossa), käy tyhjäkäyntiä nätisti. Vinkkiä otetaan vastaan mistä aloitan taas homman ? vai pitäiskö vaan suoraan katsoa jälleen kerran onko imuvuotoja tai vastaava, mittarilla katsoa ne säädöt mitä vikapistokkeesta sai irti
Kyllä nyt rupee olee konstit loppu tän kanssa, tiesikö joku näistä turun vanhemmista mersu guruista ? voisi tiedustellä niiltä josko kiinnostaisi ropata tätä.
Ongelmana on vieläkin liian suuri HC tyhjäkäynnillä (noin 130-160 , raja arvohan oli se 100.) Ja kierroksilla lambda arvo heiluu ihan sallitun ylärajoissa.
Kuitenkin moottori käynnistyy, kulkee , kuluttaa (7l satkulla seka-ajossa), käy tyhjäkäyntiä nätisti. Vinkkiä otetaan vastaan mistä aloitan taas homman ? vai pitäiskö vaan suoraan katsoa jälleen kerran onko imuvuotoja tai vastaava, mittarilla katsoa ne säädöt mitä vikapistokkeesta sai irti
itse ajan aina 98:lla, en tiedä millaista on ajaa 95:lla, edes ruohonleikkurissa en sitä paskaa käytä...epk kirjoitti:tuli mieleen että paljonko polttoaine vaikuttaa ?? tankkaan aina 95:sta, onko joku huomannut eroa millä noita kannattaa ajaa ?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re:
Vaikka viesti on vanha niin asia on hyvä, joten kysyn, että miksi ei noita mittauksia ole tehty ohmi-alueella kokonaan? Kun ilmamäärämittarin ottaa irti niin ensiksi mitataan lepotilan ohmit nastojen 1 ja 2 välillä, sen jälkeen voi potikan irroittaa ja tarkistaa. Kun minunkin tapauksessa tänään totesin potikan olevan uutta vastaavassa kunnossa niin laitoin sen kataisin kiinni ja säädin samaan ohmiarvoon kiinnitäessä, jolloin kaikki pelasi juuri niinkuin pitääkin.unski kirjoitti:Mitään "sinetöityjä" potikoita ei kannata avata kuin viime hädässä. Kannen avaminen päästää kosteutta ja pölyä rasiaan jolloin hapettuminen alkaa heti. Tietty rikkoontumiseen menee aikaa, mutta suosittelisin silti avaamista mahdollisimman myöhään.
Tuonkin potikan toiminta on helppo mitata "ulkoisesti". Anturin 1-3 nastojen välillä pitää olla n. 4 kilo-ohmia vastustusta (liitin irti) ja 1-2 välillä "järkevä" vastusarvo, kun lautasta painaa alaspäin...eli tasaisesti muuttuva, eikä saa pätkiä yhtään.
Tyhjäkäynnillä, liitin tietty kiinni1-2 välillä n. 0.5-1.5V ja 2-3 välillä 4.5-5.5V...tai sitten päinvastoin...en nyt muista kumpi nasta 1 vai 3 on maa.
Onko ystävilläsi vastaavia 4-koneisia KE-Jetronic Mersuja...tai varaosia. Aivan sama onko se 1.8 vai 2.3... sitten vain lainaamaan ECU:a ristiin ....ja tutkimman tuloksia.
Kannattaisi vielä varmistaa syttyboksin toiminta...onko autossasi se kämmenen kokoinen Siemensin boksi, johon tulee alipaineliitäntä. Joskus nuo Siemnsin boksin alipineanturit hajoavat ja sitten ainoa mahdollisuus on boksin uusiminen. Siemensin syttyboksin uudelleen paikalleen ruuvaus vaatii aina piitahnaa boksin pohjaan johtamaan lämpö lokasuojaan. Tahnan puuttuminen johtaa boksin hajoamiseen ajan myötä.
Ohmimittaus on aivan sama asia kuin jännitemittaus, mutta paljon helpompi kun voi tehdä pöydällä.
Nyt kysymys: Onko joku mitannut uuden ilmamassamittarin ohmit uudesta lepoasennossa, nuo tiedot on kullan arvoisia, jotta saadaan tieto alkuperäisestä asennosta?
Korjatun auton ongelma oli tehottomuus kaasua painaessa ja sammuminen risteyksiin, sekä epätasainen joutokäynti.
Vika oli ilmamassamittarin läpän takeltelu kun oli tosi likainen kaula. Akkuator ( painesäätäjä ) oli viallinen joka aiheutti tehottomuutta.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Re:
260:nen E kuluttaa puoli litraa vähemmän kun käyttää 98:sia.epk kirjoitti:tuli mieleen että paljonko polttoaine vaikuttaa ?? tankkaan aina 95:sta, onko joku huomannut eroa millä noita kannattaa ajaa ?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Re: 124/201 nelos bensa, päästövikoja
Molemmat tavat toimivat, mutta jännittellisenä sen voi mitata sytytysvirta päällä. Iällöin saadaan myös tieto, että ECU:n jännitteen syöttö toimii oikein ja että anturi myös maadottuu oikein. Kirjoitin ohjeen nopeaa vianhakua varten, niin ettei osia tarvitse purkaa pois.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 124/201 nelos bensa, päästövikoja
Joo, ymmärrän ja minä kirjoitin ohjeen kun potikka otetaan irti, tai siis koko paketti.unski kirjoitti:Molemmat tavat toimivat, mutta jännittellisenä sen voi mitata sytytysvirta päällä. Iällöin saadaan myös tieto, että ECU:n jännitteen syöttö toimii oikein ja että anturi myös maadottuu oikein. Kirjoitin ohjeen nopeaa vianhakua varten, niin ettei osia tarvitse purkaa pois.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Re: 124/201 nelos bensa, päästövikoja
Kiitos erityisesti Unski neuvoista. Tuli testattua nyt moottori pysäytettynä, vastusta mitaten ja lautasta painaen. Pätkäsee juuri vähän painaen eli pintakaasulla. Siihen onkin tullut nypytystä ja kierrosten ajoittainen tyhjäkäynnillä humppaaminenkin tuli mukaan. Pari vuotta ja halvin kiina potentiometri on siis tullut tiensäpäähän
. Seuraavan tilasin
Nyt black edition version..
Lautasen pienikin painaminen tukehduttaa koneen. Ihan aavistuksen kestää painaa, sitten rykii ja tukehtuu. Koitin toisella käytetyllä YJ releellä. Sama homma, paitsi käynnistys tarvi n.3 sek vieterin lämpimänä, käytössä olleella releellä käynnistyy heti.
Yhden heitin jo aiemmin mäkeen millä paloi abs valo. Pitänee investoida ihan uuteen releeseen. Voi sitten testata kuinka vaikuttaa läpän painamis testiin.
Lautasen pienikin painaminen tukehduttaa koneen. Ihan aavistuksen kestää painaa, sitten rykii ja tukehtuu. Koitin toisella käytetyllä YJ releellä. Sama homma, paitsi käynnistys tarvi n.3 sek vieterin lämpimänä, käytössä olleella releellä käynnistyy heti.
Yhden heitin jo aiemmin mäkeen millä paloi abs valo. Pitänee investoida ihan uuteen releeseen. Voi sitten testata kuinka vaikuttaa läpän painamis testiin.
W213 220d +W242 electric drive
Re: 124/201 nelos bensa, päästövikoja
Ehaan ruuvia säädin n. 1/2 kierrosta myötäpäivään. Nyt sen liittimestä mitaten virtaon n. 2ma . Mutta mittarin koskettimet kiinni arvo alkaa heti kasvaa. Onko ok? Potikka on nyt uusi, pulssisuhde on n. 50%. Ennen ehan säätöä se välillä vaelsi runsaasti.
W213 220d +W242 electric drive






