Eli kestävin ja tehokkain kompromissi pitäisi löytää. Ja taloudellisuuskin saisi olla jotenkin kohdillaan. Minkälaista holsetin ahdinta noihin kannattaisi ajatella?
Mistä myllystä helpolla tehoja?
Mistä myllystä helpolla tehoja?
Pakettiautoon 2,9:n viitosen tilalle olen etsimässä voimakonetta. Mahtaako tuo kuutonen olla sovitettavissa vai pitäneekö tyytyä viisimukiseen? No se on yksi asia mutta varsinainen pähkinä on minkätyyppisen koneen hankkisi, kannattaako moniventtiilimalli vai ei? Hyvän kokoisen turbon aion laittaa ja välijäähdytyksenkin ehkä virittelen.
Eli kestävin ja tehokkain kompromissi pitäisi löytää. Ja taloudellisuuskin saisi olla jotenkin kohdillaan. Minkälaista holsetin ahdinta noihin kannattaisi ajatella?
Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii jakaa tietojaan.
Eli kestävin ja tehokkain kompromissi pitäisi löytää. Ja taloudellisuuskin saisi olla jotenkin kohdillaan. Minkälaista holsetin ahdinta noihin kannattaisi ajatella?
Juuri näin. Turboton 2,9 ei turbotettuna ole luotettava kun niitä tehoja tulee myös joskus käytettyä. Lisäksi tuo kone saattaa muutenkin vedellä viimeisiään.xr5 kirjoitti:riippuu vähän siitä mikä 2,9 kones siellä nyt on turpoton kenties
290:n td sitten tietysti eri kone. Eli jos oikein ymmärsin niin parilta suunnalta äänet tuollaiselle. Helpoinkin tietysti tuommoinen laittaa.
No siihen vapariin kun hommaa turbon männät ja kanget niin johan kestää... Öljyruiskut siellä pitäs olla jo.
Tuota 2.9ä kun ei alkup. turbona ole kuin suoraruiskumallina niin siihen taas rivipumpun toimintaan saattaminen on vähän monimutkaisempaa. Mutta miksei toki mahdollista.
Tai jos värkkää tdi koneen sähkötkin niin saa orkkis jakajan pelaamaan.
Tuota 2.9ä kun ei alkup. turbona ole kuin suoraruiskumallina niin siihen taas rivipumpun toimintaan saattaminen on vähän monimutkaisempaa. Mutta miksei toki mahdollista.
Tai jos värkkää tdi koneen sähkötkin niin saa orkkis jakajan pelaamaan.
kaveri heitti transiittiin lopulta OM605 nokalle, eli 2.5 monivena...
2 vai peräti 3 näitä OM602 2.9 koneita siltä räjähti ja lopulta kyllääntyi niihin, ei niillä iskunpituuksilla verrattuna kangen pituuteen, mitä tuosta 2.9 koneesta löytyy, paljoa kiinnosta niitä lähteä virittelemään, kai ne nyt jotenkin kestää lievästi piristettyinä, mutta ST koneiksi niistä ei ole...
mullakin olis tiedossa 1 kpl OM605 koneita alle tonnilla
mutta minä en dieseleihin jaksa sekaantua, ne on niin työkonemaisia
mutta voin tarkistaa jokupäivä vieläkö tuo kone on myynnissä jos jotain kiinnostaa
muistaakseni siinä ei pitänyt muuta vikaa olla, kuin että kansipahvi on pettänyt...
2 vai peräti 3 näitä OM602 2.9 koneita siltä räjähti ja lopulta kyllääntyi niihin, ei niillä iskunpituuksilla verrattuna kangen pituuteen, mitä tuosta 2.9 koneesta löytyy, paljoa kiinnosta niitä lähteä virittelemään, kai ne nyt jotenkin kestää lievästi piristettyinä, mutta ST koneiksi niistä ei ole...
mullakin olis tiedossa 1 kpl OM605 koneita alle tonnilla
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
No ei niistä st tehoja kannata lähteä hakemaan mutta projektin teho haarukkaa ei tiedetä.
Hommaa suoriltaan OM606 niin on jonkuverran varaa pruuvata.
Pääsee samalla jatkamaan keulaa tai moottoritilaa taaksepäin.
Tosin voi olla aika mielenkiintoista tunkea joku muu moottori tuollaiseen mersun pakuun. Sen puolesta pitäisin koneen OM602:na
Hommaa suoriltaan OM606 niin on jonkuverran varaa pruuvata.
Pääsee samalla jatkamaan keulaa tai moottoritilaa taaksepäin.
Tosin voi olla aika mielenkiintoista tunkea joku muu moottori tuollaiseen mersun pakuun. Sen puolesta pitäisin koneen OM602:na
Muistelen, että Herlevin puheiden mukaan riittävillä paineilla tuommosesta on otettu luotettavasti lähes 300hp.
Se kyllä liikuttaa isompaakin pakua ihan tarpeeksi, loppuu ajo-ominaisuudet ennen kuin teho.
Mutta tosiaan turbon hilppeet sinne sisälle. Kävikös tuohon myös Vitoista napatut männät eli männän laki sopii tuon kannelle/esikammiolle ?
Eikä ne Vitotkaan ole räjähdelleet vaikka on sama iskunpituus ja otettu vähän tehoa ulos
Kannentiivisteen asennukseen kannataa panostaa, plaanata sekä lohko, että kansi sekä liimata se ja huolella.
Se kyllä liikuttaa isompaakin pakua ihan tarpeeksi, loppuu ajo-ominaisuudet ennen kuin teho.
Mutta tosiaan turbon hilppeet sinne sisälle. Kävikös tuohon myös Vitoista napatut männät eli männän laki sopii tuon kannelle/esikammiolle ?
Eikä ne Vitotkaan ole räjähdelleet vaikka on sama iskunpituus ja otettu vähän tehoa ulos
Lisää tietoa: www.skg.fi
Onkos laakerointi samanlainen turbokoneessa kuin turbottomassa. Jostakin minulla oli käsitys että siinä olisi heikko kohta?
Eikös e 290:nen 96 tai 97 malli ole turbollinen rivipumpullinen malli? Josko tuollaisen koneen löytäisi niin olisikohan se paras, ei mielellään tuosta iskunpituudesta lähtisi tinkimään.
Eikös e 290:nen 96 tai 97 malli ole turbollinen rivipumpullinen malli? Josko tuollaisen koneen löytäisi niin olisikohan se paras, ei mielellään tuosta iskunpituudesta lähtisi tinkimään.
Ei ole.Päiviö kirjoitti: Eikös e 290:nen 96 tai 97 malli ole turbollinen rivipumpullinen malli?
Se on sähköohjatulla jakajapumpulla ja suoraruiskumoottori. Eli ei juuri muuta samaa vanhojen rivipumppumoottoreiden kanssa kuin lohko ja kampiakseli.
Turbokoneessa kiertokankien laakerit on vahvempaa materiaalia.
Ahaa, sen saa sitten unhoittaaMika.T kirjoitti:Ei ole.Päiviö kirjoitti: Eikös e 290:nen 96 tai 97 malli ole turbollinen rivipumpullinen malli?
Se on sähköohjatulla jakajapumpulla ja suoraruiskumoottori. Eli ei juuri muuta samaa vanhojen rivipumppumoottoreiden kanssa kuin lohko ja kampiakseli.
Turbokoneessa kiertokankien laakerit on vahvempaa materiaalia.
Mitäs mallia sitten pitäisi etsiä? Vai pitäisikö koota oma kone uudestaan toisilla palikoilla? Onko mikään yleinen malli 2,9l turbollinen etukammiokone rivipumpulla? Tuo suoraruisku ei taida olla hyvä, olen antanut itselleni kertoa. Tuon jakajapumpun kai pystyy korvaamaan rivipumpulla.
Tuop suoraruiskumoottori on kyllä oikeiastaan pirun hyvä.Päiviö kirjoitti:Tuo suoraruisku ei taida olla hyvä, olen antanut itselleni kertoa. Tuon jakajapumpun kai pystyy korvaamaan rivipumpulla.
Pieniruokanen ja tehoakin saa mukavasti irti. Ja se suoraruiskun alavääntö on hyvä.
Mutta sopiva kone riippuu paljolti siitä että paljonko tehoa haluat?
2.5l viispyttynen menisi nykyisen tilalle suoraan kun on ulkonäöltään identtinen 2.9:n kanssa. (Voisi käyttää pakun imusarjaa jnejne.)
Siitä saisi tehoakin kivasti mutta ei väännä sitä mitä 2.9
Mitähän siitä saisi tehoja, olisikohan alkuperäis osilla turbokoneita kohtuullisella hinnalla?Mika.T kirjoitti:
2.5l viispyttynen menisi nykyisen tilalle suoraan kun on ulkonäöltään identtinen 2.9:n kanssa. (Voisi käyttää pakun imusarjaa jnejne.) Siitä saisi tehoakin kivasti mutta ei väännä sitä mitä 2.9
Jos tuollaiseen vain laittaisi rajumman turbon, rakentaisi välijäähdytyksen ja ruuvaisi pumpusta mitä irti saa niin saattaisi hyvin piisata. Kyllä kai noissakin kuitenkin on turbollisissa eri sisuskalut kuin turbottomissa? Turbottomia kokonaisia autoja näyttäisi saavan aivan pilkkahinnallakin.






