211 lämpenee kuinka hitaasti?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikablo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 22.02.2009 18:23
Paikkakunta: Helsinki

211 lämpenee kuinka hitaasti?

Viesti Kirjoittaja mikablo »

Terve,

Kuinka nopeasti teillä lämpenee moottori 211 korimallilla ns. normaalilämmöille tälläisillä 0 keleillä? Saan pyörittää kaupungissa varmaan 15-20/ tai 20-30 minsaa kunnes koneen lämmöt siellä 80 + parisen viivaa päälle. Webastoa ei ole. Termari on vaihdettu viime keväänä.
r3333
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 29.01.2007 17:36

Re: 211 lämpenee kuinka hitaasti?

Viesti Kirjoittaja r3333 »

mikablo kirjoitti:Terve,

Kuinka nopeasti teillä lämpenee moottori 211 korimallilla ns. normaalilämmöille tälläisillä 0 keleillä? Saan pyörittää kaupungissa varmaan 15-20/ tai 20-30 minsaa kunnes koneen lämmöt siellä 80 + parisen viivaa päälle. Webastoa ei ole. Termari on vaihdettu viime keväänä.
Samaa asiaa olen myös tarkkaillut.Aika pitkästi saa ajaa, ehkä n.20 km matka-ajoa ennen kuin lämmöt merkissä.Vuosi sitten vaihdettiin termostaati. Nopeasti termari ainakin reistaa, jos nyt jo sökö.

mb e 320 cdi -04
RP
Däni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:17

Viesti Kirjoittaja Däni »

Näillä keleillä näköjään pitää taajamassa juurikin tuo 15-20 km ajella, ennenkuin moottori on käyntilämmin.
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Arno »

Kyllä se aikansa ottaa. Itse kun ajan pääsääntöisesti lyhyitä matkoja, niin tulee bensamallien nopeaa lämpenemistä ikävä. Alle 15 minuuttia itselläni näillä keleillä.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

n. 8-10 minuuttia.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Töistä lähdin ja otin kuvan mittaristosta 8 min kohdalla. Lämmöt karvaa vaille 80 ja 6 km oli ajettu. Ulkolämpötila +1.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja jami »

Moi.
Onko tätä kukaan miettinyt:
Termostaatin vaihtamisen yhteydessä vaihtuu myös lämpötila anturi(kotelossa kiinni). Nouseeko varmasti myös moottorin lämpö vai pelkkä mittariston näyttämä? Eli kumpikohan siinä kuluu.
Termostaatti on kuitenkin melko "yksinkertainen" osa, niin tuntuu sen kuluminen vuodessa oudolle. :shock:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13776
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jami kirjoitti:Moi.
Onko tätä kukaan miettinyt:
Termostaatin vaihtamisen yhteydessä vaihtuu myös lämpötila anturi(kotelossa kiinni). Nouseeko varmasti myös moottorin lämpö vai pelkkä mittariston näyttämä? Eli kumpikohan siinä kuluu.
Termostaatti on kuitenkin melko "yksinkertainen" osa, niin tuntuu sen kuluminen vuodessa oudolle. :shock:
Aika outoa sekin olisi että lämpötila-anturi kuluisi? Saisiko polttoaineen kulutuksen tippumaan toisellakin litralla jos laittaisi sellaisen anturin joka näyttää vielä parikymmentä astetta korkeampaa lämpöä? :)
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Epätarkkoja ja uutenakin viallisia termareitahan on ollut markkinoilla niin kauan, kuin autojakin.

Entisaikaan termarit oli tapana keittää, ennen, kuin ne asennettiin autoon, että saatiin varmistettua, että se varmasti toimii oikeassa lämpötilassa.

Millaisia nämä uudet Mersun termarit on, voiko näitä selvittää keittämällä vai onko liian sähköisiä vempeleitä tähän toimintaan nykyään?
Jos onnistuu niin termari ja paistolämpömittari samaan keittoveteen ja kuuntelee, että missä asteessa kuuluu naksahdus.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
akm8553
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 14.01.2009 08:53
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja akm8553 »

Omassa kiinnitin juuri samaan huomiota, liian kylmänä mennään. Yritin perustella itselleni, että olihan auton ensimmäinen omistaja saksanmaalla ajanut ensimmäiset satatuhatta 80 asteen termostaatilla, niin onhan sen oltava oikein.

Kuitenkin, eihän ulkolämpötilan pitäisi vaikuttaa termostaatin toimintaan vaan ainoastaan siihen, miten nopeasti "oikea" käyntilämpötila saavutetaan ja totesin mittarinäyttämän viiva-kaksi alle 80 astetta olevan liian alhainen minulle. Joten ensi viikolla vaihdetaan 92 asteinen termari ja katsotaan vaikutuksia sitten. Jos se todellakin vaikuttaa esim polttoaineen kulutukseen, niin 45 € osasta ja tunnin veloitus työstä maksaa itsensä aikas äkkiä takaisin. Ja onhan se vähän mukavuustekijäkin, varsinkin näin talvea vasten kun mennään.

Jos se sitten lie mittaus- tai esitysjärjestelmän vika tai ominaisuus, kuten tässä topicissa tuli esille? Termostaatti-kokonaisuutta tuskin kannattaa alkaa keittämään, jos siinä on mukana myös tuo lämpötilan mittausanturi - tai tietysti vois keittää sen vanhan termarin...
MB E 220 CDI T -05
ex W202 -97
ex 124 -91
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Onhan teillä lämiskä syylärin edessä? -siinä on muuten tarra, että ei saisi käyttää yli +5 asteessa...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Potifaari kirjoitti:Onhan teillä lämiskä syylärin edessä? -siinä on muuten tarra, että ei saisi käyttää yli +5 asteessa...
Ei mun auto ole ainakaan mitään lämisköjä kaivannut. Lämmöt nousivat termarin vaihdolla, seilaavasta n. +70c lämmöistä --> n. +85c lämpöihin.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Vastaa Viestiin