211 lämpenee kuinka hitaasti?
211 lämpenee kuinka hitaasti?
Terve,
Kuinka nopeasti teillä lämpenee moottori 211 korimallilla ns. normaalilämmöille tälläisillä 0 keleillä? Saan pyörittää kaupungissa varmaan 15-20/ tai 20-30 minsaa kunnes koneen lämmöt siellä 80 + parisen viivaa päälle. Webastoa ei ole. Termari on vaihdettu viime keväänä.
Kuinka nopeasti teillä lämpenee moottori 211 korimallilla ns. normaalilämmöille tälläisillä 0 keleillä? Saan pyörittää kaupungissa varmaan 15-20/ tai 20-30 minsaa kunnes koneen lämmöt siellä 80 + parisen viivaa päälle. Webastoa ei ole. Termari on vaihdettu viime keväänä.
Re: 211 lämpenee kuinka hitaasti?
Samaa asiaa olen myös tarkkaillut.Aika pitkästi saa ajaa, ehkä n.20 km matka-ajoa ennen kuin lämmöt merkissä.Vuosi sitten vaihdettiin termostaati. Nopeasti termari ainakin reistaa, jos nyt jo sökö.mikablo kirjoitti:Terve,
Kuinka nopeasti teillä lämpenee moottori 211 korimallilla ns. normaalilämmöille tälläisillä 0 keleillä? Saan pyörittää kaupungissa varmaan 15-20/ tai 20-30 minsaa kunnes koneen lämmöt siellä 80 + parisen viivaa päälle. Webastoa ei ole. Termari on vaihdettu viime keväänä.
mb e 320 cdi -04
RP
n. 8-10 minuuttia.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
- Pekka Kaleva
- Vakiokalustoa
- Viestit: 334
- Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
- Paikkakunta: Numminen
- Viesti:
Moi.
Onko tätä kukaan miettinyt:
Termostaatin vaihtamisen yhteydessä vaihtuu myös lämpötila anturi(kotelossa kiinni). Nouseeko varmasti myös moottorin lämpö vai pelkkä mittariston näyttämä? Eli kumpikohan siinä kuluu.
Termostaatti on kuitenkin melko "yksinkertainen" osa, niin tuntuu sen kuluminen vuodessa oudolle.
Onko tätä kukaan miettinyt:
Termostaatin vaihtamisen yhteydessä vaihtuu myös lämpötila anturi(kotelossa kiinni). Nouseeko varmasti myös moottorin lämpö vai pelkkä mittariston näyttämä? Eli kumpikohan siinä kuluu.
Termostaatti on kuitenkin melko "yksinkertainen" osa, niin tuntuu sen kuluminen vuodessa oudolle.

Aika outoa sekin olisi että lämpötila-anturi kuluisi? Saisiko polttoaineen kulutuksen tippumaan toisellakin litralla jos laittaisi sellaisen anturin joka näyttää vielä parikymmentä astetta korkeampaa lämpöä?jami kirjoitti:Moi.
Onko tätä kukaan miettinyt:
Termostaatin vaihtamisen yhteydessä vaihtuu myös lämpötila anturi(kotelossa kiinni). Nouseeko varmasti myös moottorin lämpö vai pelkkä mittariston näyttämä? Eli kumpikohan siinä kuluu.
Termostaatti on kuitenkin melko "yksinkertainen" osa, niin tuntuu sen kuluminen vuodessa oudolle.

Epätarkkoja ja uutenakin viallisia termareitahan on ollut markkinoilla niin kauan, kuin autojakin.
Entisaikaan termarit oli tapana keittää, ennen, kuin ne asennettiin autoon, että saatiin varmistettua, että se varmasti toimii oikeassa lämpötilassa.
Millaisia nämä uudet Mersun termarit on, voiko näitä selvittää keittämällä vai onko liian sähköisiä vempeleitä tähän toimintaan nykyään?
Jos onnistuu niin termari ja paistolämpömittari samaan keittoveteen ja kuuntelee, että missä asteessa kuuluu naksahdus.
Entisaikaan termarit oli tapana keittää, ennen, kuin ne asennettiin autoon, että saatiin varmistettua, että se varmasti toimii oikeassa lämpötilassa.
Millaisia nämä uudet Mersun termarit on, voiko näitä selvittää keittämällä vai onko liian sähköisiä vempeleitä tähän toimintaan nykyään?
Jos onnistuu niin termari ja paistolämpömittari samaan keittoveteen ja kuuntelee, että missä asteessa kuuluu naksahdus.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Omassa kiinnitin juuri samaan huomiota, liian kylmänä mennään. Yritin perustella itselleni, että olihan auton ensimmäinen omistaja saksanmaalla ajanut ensimmäiset satatuhatta 80 asteen termostaatilla, niin onhan sen oltava oikein.
Kuitenkin, eihän ulkolämpötilan pitäisi vaikuttaa termostaatin toimintaan vaan ainoastaan siihen, miten nopeasti "oikea" käyntilämpötila saavutetaan ja totesin mittarinäyttämän viiva-kaksi alle 80 astetta olevan liian alhainen minulle. Joten ensi viikolla vaihdetaan 92 asteinen termari ja katsotaan vaikutuksia sitten. Jos se todellakin vaikuttaa esim polttoaineen kulutukseen, niin 45 € osasta ja tunnin veloitus työstä maksaa itsensä aikas äkkiä takaisin. Ja onhan se vähän mukavuustekijäkin, varsinkin näin talvea vasten kun mennään.
Jos se sitten lie mittaus- tai esitysjärjestelmän vika tai ominaisuus, kuten tässä topicissa tuli esille? Termostaatti-kokonaisuutta tuskin kannattaa alkaa keittämään, jos siinä on mukana myös tuo lämpötilan mittausanturi - tai tietysti vois keittää sen vanhan termarin...
Kuitenkin, eihän ulkolämpötilan pitäisi vaikuttaa termostaatin toimintaan vaan ainoastaan siihen, miten nopeasti "oikea" käyntilämpötila saavutetaan ja totesin mittarinäyttämän viiva-kaksi alle 80 astetta olevan liian alhainen minulle. Joten ensi viikolla vaihdetaan 92 asteinen termari ja katsotaan vaikutuksia sitten. Jos se todellakin vaikuttaa esim polttoaineen kulutukseen, niin 45 € osasta ja tunnin veloitus työstä maksaa itsensä aikas äkkiä takaisin. Ja onhan se vähän mukavuustekijäkin, varsinkin näin talvea vasten kun mennään.
Jos se sitten lie mittaus- tai esitysjärjestelmän vika tai ominaisuus, kuten tässä topicissa tuli esille? Termostaatti-kokonaisuutta tuskin kannattaa alkaa keittämään, jos siinä on mukana myös tuo lämpötilan mittausanturi - tai tietysti vois keittää sen vanhan termarin...
MB E 220 CDI T -05
ex W202 -97
ex 124 -91
ex W202 -97
ex 124 -91
Ei mun auto ole ainakaan mitään lämisköjä kaivannut. Lämmöt nousivat termarin vaihdolla, seilaavasta n. +70c lämmöistä --> n. +85c lämpöihin.Potifaari kirjoitti:Onhan teillä lämiskä syylärin edessä? -siinä on muuten tarra, että ei saisi käyttää yli +5 asteessa...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv