250d säklättää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Kun kuseva suutin on testipenkissä,niin avautumispaine on huomattavasti alempi kuin kunnossa olevassa lisäksi suutin ei "narahda" niinkuin pitää ja suihku ei tule polttoainesumuna vaan se ruikkii kuin koira puun alla.
Kunnossa olevan suuttimen kuulee penkissä vaikka ei edes katso painemittariin,painekahvassa tuntuu selvä värinä suuttimen auetessa ja tosiaan tuo aivan selvästi kuuluva narina suuttimesta paljastavat sen olevan kunnossa ja avautumispaineen olevan ainakin lähimailla ohjearvoa.
Olen nähnyt vanhoja suutintestereitä joissa ei ole mittaria avautumispaineelle ollenkaan,eli suutin testataan pelkästään käsi-ja korvatuntumalla.
Kuseva suutin jättää lisäksi yleensä polttoainetipan suuttimen kärkeen kun se on sulkeutunut,tämä tippa omalta osaltaan vielä huonontaa käyntiä ja lisää moottorin kalinaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ihan turha alkaa kenenkään väittään, ettei huonossa kunnossa olevat suuttimet mukamas vaikuta käyntiin mitenkään. huonoilla suuttimilla kone käy huonosti. esim. niin kuin olis ajotus raakasti aikasella, kalkattaa pienemmillä kiekoilla ja voi jopa sauhuttaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:...jaahas, sä et ole näköjään ymmärtänyt ollenkaan miten tuo dieselmoottori toimii :roll:
Olisikohan Veskolalle edes hiukan apua tästä linkistä, kuinka polttomoottori toimii.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nelitahtimoottori

Voi nöyryytysten nöyryytys. :lol: :lol: :lol:
Taidan siirtyä muille foorumeille. :evil:

Ja vielä kerran, kammiotyypiisille dieselmoottoreille ei vaikuta kuseva suutin mitään oirehtelua käyttölämpötilassa !!!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

rumilus kirjoitti: Ja vielä kerran, kammiotyypiisille dieselmoottoreille ei vaikuta kuseva suutin mitään oirehtelua käyttölämpötilassa !!!
Tuo väittämäsi ei mene täällä läpi vaikka jankuttaisit sitä kuinka paljon tahansa.
rumilus kirjoitti: Taidan siirtyä muille foorumeille. :evil:
Suosittelen. :idea:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Saisivat pojat leikkiä hiekkalaatikolla ja kaivaa nenää.
Mika T:n kirjoitukset eivät näkäjään sisällä kuin toisten henkilökohtaisia tekijöitä kirjoittelemalla, mutta sen ymmärtää, kun tietotaito loppuu...ei jää muuta mahdollisuutta.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

"rumilus"
Taidan siirtyä muille foorumeille. :evil:


Nyt ollaan Rumiluksen kanssa oikeasti samaa mieltä !
Äläkä vaan missään nimessä peru puheitasi :idea: :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:lol:

Ei näille voi kuin nauraa.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mikko K kirjoitti:"rumilus"
Taidan siirtyä muille foorumeille. :evil:


Nyt ollaan Rumiluksen kanssa oikeasti samaa mieltä !
Äläkä vaan missään nimessä peru puheitasi :idea: :idea:
Juu....sellaisille, joissa tiedetään- ja ymmärretään moottoritekniikasta jo jotakin.
Tämän foorumin tietotaito on nyt koluttu ja tiedostettu, mikä taso on.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Täällä on näköjään ollut taas viikonlopun viihdepaketti ala rumilus. Nyt melkein pitäisi pistää pystyyn veto, kauanko tuo viimeinen poistumis lupaus pitää. Mun veikkaus olisi n viikko :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

rumilus kirjoitti:Voi nöyryytysten nöyryytys. :lol: :lol: :lol:
Taidan siirtyä muille foorumeille. :evil:
No niinhän sinä aina lupaat, mutta et näköjään pidä lupauksia. Vetäähän se nöyräksi tuommoisen paatuneen moottorisuunnittelijan tämä tämmöinen.

Tässä sulle linkki ihan vastapalveluna: www.google.fi


Edit: Ei kun tässähän oliki sulle oiva foorumi, siellä lienee samanhenkistä porukkaa: http://foorumi.ihanitse.com/index.php
Lisää tietoa: www.skg.fi
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

veskola kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Voi nöyryytysten nöyryytys. :lol: :lol: :lol:
Taidan siirtyä muille foorumeille. :evil:


Edit: Ei kun tässähän oliki sulle oiva foorumi, siellä lienee samanhenkistä porukkaa: http://foorumi.ihanitse.com/index.php
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Lapsi...lapset on terveitä kun ne leikkii.

Toinen ääripää on, kun viinanhuuruiset aivot eivät enää jaksaa työskennellä.

Ja kolmas, kun testosteronien tuotanto on loppunut.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Et sit osannut hävitä :shock:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Ja voi kuinka väärässä mä taas olinkaan, ihan ihmettelen tätä tietämättömyyttäni :roll: :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

rumilus kirjoitti:Ja vielä kerran, kammiotyypiisille dieselmoottoreille ei vaikuta kuseva suutin mitään oirehtelua käyttölämpötilassa !!!
Ja tämä poika/vanhus osaa suunnitella moottoreita :lol: :lol: :lol:
Ei taida saada aikaan edes yksinkertaista maamoottoria :roll:

Rumilus, kerron sinulle pienen vihjeen:
Kun suutin kusee, eli polttoaine ei täytä sylinteriä pienenpienillä pisaroilla, vaan huomattavasti suuremmilla pisaroilla. Mitä suurempia nämä pisarat ovat, sitä hitaammin ne höyrystyvät/palavat. (palonopeus on suoraanverrannollinen palavan materiaalin pinta-alaan) Kun polttoaine/ilma seos sylinterissä syttyy niin liekkirintama työntää mäntää kohti kampiakselia. Jos tämän liekkirintaman eteneminen ei ole suunnitellun mukaista, (palavan polttoaineen ja ilman suhde väärä johtuen siitä ettei kaikki isot pisarat ehdi höyrystyä/palaa ajoissa) johtuen väärän kokoisista pisaroista, tästä voi johtua jopa nakutusta. Joka aiheuttaa moottorissa huomattavaa kulumista/vaurioita. (ensimmäiset oireet: kulutuksen nousu, tehon heikkeneminen, lisääntyneet pakokaasut)
Ja taitaa se kuuluisa momenttipistekkin kiepsahtaa johonkin ihan muualle kuin mihin pitäisi.
Tähän tapaan eräs diesel-korjaamoa pitävä ukko asian minulle selitti kun diesel fordini oli huollossa moottorista kuuluvan äänen sekä tehojen häviämisen takia. Vaihtamalla 4. sylinterin vuotava suutin saatiin viat poistumaan.

Voihan se olla että jossain Stalinezissä ei kusevalla suuttimella ollut väliä, mutta nykyään ei olla enään 1900-luvun alussa..
Taitaa olla aika laittaa se hevosettomat vaunut kirja sivuun ja alkaa opiskelemaan modernimpaa tekniikkaa. :roll:

Ja tiedän, jos vastaat, niin vastaat tähän tapaan:
Minulla on 30 vuoden kokemus blaa blaa blaa, älkää munat opettako kanaa.
tai kannattaisi opetella hieman moottorikonstruktioita ja ties mitä soopaa ennen kuin sanoo mitään.
Ei en opiskele insinööriksi enkä hanki 30 vuoden kokemusta moottorien suunnittelusta, mutta osaan ajaa autolla ja huomata jos siinä on jokin vika. Osaan myös viedä autoni korjaamolle ja olen tyytyväinen kun autoni saadaan korjattua vaihtamalla osa jolla ei ole muka mitään vaikutusta käyntiin käyntilämmössä, mutta joka aiheuttaa vian käyntilämmössä.

Kiitos ja anteeksi, ei ole tarkoitus olla loukkaava, mutta jos esitetään väite niin sille pitää olla myös perustelut. Alkaa kyllästyttää jo nämä: Ei se niin ole, te ette tiedä mitään, olisi parempi kuin ette koskisi mihinkään, en kerro miten sen kuuluisi olla koska olen moottoritekniikka guru joka pelkää menettävänsä leipäpuunsa jos kertoo netissä muutamalle lukijalle pari pikku hommaa.
Oikeat asiantuntijat osaavat ja auttavat vähemmän tietäviä ja samalla saavat nämä vähemmän tietävät vakuuttuneiksi asiantuntijan osaamisesta, ja tätä kautta saavat itselleen asiakkaita. (koska esim. minä joka osaan tehdä (olen tehnyt) autolleni yleis huollot itse. Mutta vien silti autoni ammattilaiselle joka on toiminnallaan osoittanut minulle osaavansa hommansa, koska olen laiska)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

rumilus kirjoitti:
Ja vielä kerran, kammiotyypiisille dieselmoottoreille ei vaikuta kuseva suutin mitään oirehtelua käyttölämpötilassa !!!
ootko vaan tyhmä vai jopa jotenkin jälkeenjäänyt,tai vammautunut joskus?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

laineracing kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Ja vielä kerran, kammiotyypiisille dieselmoottoreille ei vaikuta kuseva suutin mitään oirehtelua käyttölämpötilassa !!!
ootko vaan tyhmä vai jopa jotenkin jälkeenjäänyt,tai vammautunut joskus?
mää veikkaan jotakin ihan muuta. rumilus itse on moneen otteeseen maininnu, että joku normaalisti foorumia käyttävä henkilö olis narsisti. niin veikkaan, että rumilus on itse se narsisti. niille tyypillisiä oireitahan on, että luulee olevansa aina ja ainoana oikeassa. ja jos joku muu on erimieltä se on automaattisesti väärää mieltä. tai jotenkin sinneppäin. ainakin niitten on kauheen vaikee myöntää omia munimisiaan, taikka virheitä. taikka edes pistää ilmoille sellanen ajatus, että "luulisin asian olevan näin.. plaa plaa..".
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Koitin selvittää itselleni ja muille, että onkos mahdollista, että pumpun takapään laakerin välys aiheuttais naputusta. Ite olin siis havaitsevinani tällasta oiretta, mutta voi olla osin harhaakin. Joka tapauksessa siitä pumpun takapään laakerista olikin juttua tuolla Turbot -osiossa, esim. täällä, eikä siinä siitä naputuksesta puhuttu mitään. Lähinnä kai vaikutus näkyy kylmäkäynnistyksessä "vajailla" käymisenä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sami H. kirjoitti:Koitin selvittää itselleni ja muille, että onkos mahdollista, että pumpun takapään laakerin välys aiheuttais naputusta. Ite olin siis havaitsevinani tällasta oiretta, mutta voi olla osin harhaakin. Joka tapauksessa siitä pumpun takapään laakerista olikin juttua tuolla Turbot -osiossa, esim. täällä, eikä siinä siitä naputuksesta puhuttu mitään. Lähinnä kai vaikutus näkyy kylmäkäynnistyksessä "vajailla" käymisenä.
Ei aiheuta naputusta nuo pumpun laakerit.

Ainoastaan tyhjäkäynnillä/pienellä kaasulla vajaata käyntiä koska pumpun nokka-akseli on kuluneen laakerin päästä kauempana elemetistä jolloin nokka ei paina elementtia yhtäpaljon kuin ehjän laakerin päässä.

Olipa hankalasti selitetty mutta kai sen joku tajuaa... :D
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

250D raklattaa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Löysinpä tällaisen vanhan tredin, jossa asiaa on käsitelty ja vähän kinasteltukin. :wink:

Eli, tuo 250d raklattelee aika voimakkaasti matalilla kierroksilla (tyhjäkäynti-1400). MIelestäni kovemmin kuin normi nostajaräklätys.

Autolla pitäisi olla ajettu 330tkm (noista viimeisen 10v aikana 30tkm.), mutta eihän tuosta tietysti ihan varma voi olla. Saksan pelithän eivät korillaan kerro ajomäärää.


Lisäksi tyhjäkäynti aivan kuin jättäisi välillä iskuja väliin (vrt. vanha pensapeli kaasarilla).

Savuakin, sinimustaa, putkesta hieman tupruaa pitkään tyhjäkäydessä ja kylmästartissa.

Koitin tuossa pientä karstojen polttosessiota ja ajelin motaria 20 km kolmosella kierrosten ollessa 4000 paikkeilla. Seuraus oli se, että kone lämpesi hieman alle 90 ja heittäessäni rampille ja pysähtyessäni risteykseen olivat öljynpaineet 0,3 :roll:

Suuttimet, nostajat vai kansipahvi?

Niin, karstasessioni jälkeen paineongelmia ei normiajossa ole ollut, muttei konekaan ole lämmennyt yli termari 85:n.

Öljyt ovat uudet. Auto kulkee ihan nätisti. Öljyä ei ole hävinnyt, eikä se ole 1500 ajolla ohentunut sormin havaittavasti.

Kannen kiristystä voisi koittaa. Paljonko momenttia? Löytyykö jostain helposti kapeakantisen pulttien kiristysjärjestys? Ettei tarvitse miettiä...
Terveisin
Tero
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä vaihtaisin kansipahvin ja samalla nostajat + kk-laakerit noilla oireilla.
Jos olisi minun autosta kyse :wink:
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tuolla sitikkapuolella oli tapana tehdä hommia talkoilla. Mites täällä mersuosastolla, löytyisikö jotakuta kansipahvin vaihtokokemuksen omaavaa jelppimään pitsapalkalla? :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tilailin juuri kasan romppeita (280€), kansipahvisatsi, pultit, venakumit, nostajat ja venakopan tiiviste. Saatan laiskuuttani viedä pajalle, kun arvelivat 6-7 tunnissa suoriutuvansa hommasta.

Nostajat ja venakumit eivät liene pakkovaihtoja, mutta menevät samalla avauksella.
Terveisin
Tero
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

reippaita kavereita, jos 6 tuntiin vaihtaa kansipahvin ja venttiilinvarrenkumet. jos tosiaan noin nopeita, niin melkein kannattaa antaa niille. ite en pystyis mitenkään tollaseen vauhtiin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

pera8x kirjoitti:reippaita kavereita, jos 6 tuntiin vaihtaa kansipahvin ja venttiilinvarrenkumet. jos tosiaan noin nopeita, niin melkein kannattaa antaa niille. ite en pystyis mitenkään tollaseen vauhtiin.
Varasinkin jo ajan puolentoista viikon päähän. Katsotaan, kuinka arvio pitää paikkansa, kun ei tuo mikään tariffi ole.

Ja kuinka paljon tulee tuhoa matkalla (lue: hajonneita klemmareita, huohotinputkia yms.).

Noh, citikkahommissa tuosta pajasta on ihan positiiviset kokemukset. :)
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin