250d säklättää
Kun kuseva suutin on testipenkissä,niin avautumispaine on huomattavasti alempi kuin kunnossa olevassa lisäksi suutin ei "narahda" niinkuin pitää ja suihku ei tule polttoainesumuna vaan se ruikkii kuin koira puun alla.
Kunnossa olevan suuttimen kuulee penkissä vaikka ei edes katso painemittariin,painekahvassa tuntuu selvä värinä suuttimen auetessa ja tosiaan tuo aivan selvästi kuuluva narina suuttimesta paljastavat sen olevan kunnossa ja avautumispaineen olevan ainakin lähimailla ohjearvoa.
Olen nähnyt vanhoja suutintestereitä joissa ei ole mittaria avautumispaineelle ollenkaan,eli suutin testataan pelkästään käsi-ja korvatuntumalla.
Kuseva suutin jättää lisäksi yleensä polttoainetipan suuttimen kärkeen kun se on sulkeutunut,tämä tippa omalta osaltaan vielä huonontaa käyntiä ja lisää moottorin kalinaa.
Kunnossa olevan suuttimen kuulee penkissä vaikka ei edes katso painemittariin,painekahvassa tuntuu selvä värinä suuttimen auetessa ja tosiaan tuo aivan selvästi kuuluva narina suuttimesta paljastavat sen olevan kunnossa ja avautumispaineen olevan ainakin lähimailla ohjearvoa.
Olen nähnyt vanhoja suutintestereitä joissa ei ole mittaria avautumispaineelle ollenkaan,eli suutin testataan pelkästään käsi-ja korvatuntumalla.
Kuseva suutin jättää lisäksi yleensä polttoainetipan suuttimen kärkeen kun se on sulkeutunut,tämä tippa omalta osaltaan vielä huonontaa käyntiä ja lisää moottorin kalinaa.
Olisikohan Veskolalle edes hiukan apua tästä linkistä, kuinka polttomoottori toimii.veskola kirjoitti:...jaahas, sä et ole näköjään ymmärtänyt ollenkaan miten tuo dieselmoottori toimii
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nelitahtimoottori
Voi nöyryytysten nöyryytys.

Taidan siirtyä muille foorumeille.

Ja vielä kerran, kammiotyypiisille dieselmoottoreille ei vaikuta kuseva suutin mitään oirehtelua käyttölämpötilassa !!!
Juu....sellaisille, joissa tiedetään- ja ymmärretään moottoritekniikasta jo jotakin.Mikko K kirjoitti:"rumilus"
Nyt ollaan Rumiluksen kanssa oikeasti samaa mieltä !
Äläkä vaan missään nimessä peru puheitasi![]()
Tämän foorumin tietotaito on nyt koluttu ja tiedostettu, mikä taso on.
Täällä on näköjään ollut taas viikonlopun viihdepaketti ala rumilus. Nyt melkein pitäisi pistää pystyyn veto, kauanko tuo viimeinen poistumis lupaus pitää. Mun veikkaus olisi n viikko 

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
No niinhän sinä aina lupaat, mutta et näköjään pidä lupauksia. Vetäähän se nöyräksi tuommoisen paatuneen moottorisuunnittelijan tämä tämmöinen.rumilus kirjoitti:Voi nöyryytysten nöyryytys.![]()
![]()
![]()
Tässä sulle linkki ihan vastapalveluna: www.google.fi
Edit: Ei kun tässähän oliki sulle oiva foorumi, siellä lienee samanhenkistä porukkaa: http://foorumi.ihanitse.com/index.php
Lisää tietoa: www.skg.fi
veskola kirjoitti:rumilus kirjoitti:Voi nöyryytysten nöyryytys.![]()
![]()
![]()
Edit: Ei kun tässähän oliki sulle oiva foorumi, siellä lienee samanhenkistä porukkaa: http://foorumi.ihanitse.com/index.php

Ja tämä poika/vanhus osaa suunnitella moottoreitarumilus kirjoitti:Ja vielä kerran, kammiotyypiisille dieselmoottoreille ei vaikuta kuseva suutin mitään oirehtelua käyttölämpötilassa !!!

Ei taida saada aikaan edes yksinkertaista maamoottoria

Rumilus, kerron sinulle pienen vihjeen:
Kun suutin kusee, eli polttoaine ei täytä sylinteriä pienenpienillä pisaroilla, vaan huomattavasti suuremmilla pisaroilla. Mitä suurempia nämä pisarat ovat, sitä hitaammin ne höyrystyvät/palavat. (palonopeus on suoraanverrannollinen palavan materiaalin pinta-alaan) Kun polttoaine/ilma seos sylinterissä syttyy niin liekkirintama työntää mäntää kohti kampiakselia. Jos tämän liekkirintaman eteneminen ei ole suunnitellun mukaista, (palavan polttoaineen ja ilman suhde väärä johtuen siitä ettei kaikki isot pisarat ehdi höyrystyä/palaa ajoissa) johtuen väärän kokoisista pisaroista, tästä voi johtua jopa nakutusta. Joka aiheuttaa moottorissa huomattavaa kulumista/vaurioita. (ensimmäiset oireet: kulutuksen nousu, tehon heikkeneminen, lisääntyneet pakokaasut)
Ja taitaa se kuuluisa momenttipistekkin kiepsahtaa johonkin ihan muualle kuin mihin pitäisi.
Tähän tapaan eräs diesel-korjaamoa pitävä ukko asian minulle selitti kun diesel fordini oli huollossa moottorista kuuluvan äänen sekä tehojen häviämisen takia. Vaihtamalla 4. sylinterin vuotava suutin saatiin viat poistumaan.
Voihan se olla että jossain Stalinezissä ei kusevalla suuttimella ollut väliä, mutta nykyään ei olla enään 1900-luvun alussa..
Taitaa olla aika laittaa se hevosettomat vaunut kirja sivuun ja alkaa opiskelemaan modernimpaa tekniikkaa.

Ja tiedän, jos vastaat, niin vastaat tähän tapaan:
Minulla on 30 vuoden kokemus blaa blaa blaa, älkää munat opettako kanaa.
tai kannattaisi opetella hieman moottorikonstruktioita ja ties mitä soopaa ennen kuin sanoo mitään.
Ei en opiskele insinööriksi enkä hanki 30 vuoden kokemusta moottorien suunnittelusta, mutta osaan ajaa autolla ja huomata jos siinä on jokin vika. Osaan myös viedä autoni korjaamolle ja olen tyytyväinen kun autoni saadaan korjattua vaihtamalla osa jolla ei ole muka mitään vaikutusta käyntiin käyntilämmössä, mutta joka aiheuttaa vian käyntilämmössä.
Kiitos ja anteeksi, ei ole tarkoitus olla loukkaava, mutta jos esitetään väite niin sille pitää olla myös perustelut. Alkaa kyllästyttää jo nämä: Ei se niin ole, te ette tiedä mitään, olisi parempi kuin ette koskisi mihinkään, en kerro miten sen kuuluisi olla koska olen moottoritekniikka guru joka pelkää menettävänsä leipäpuunsa jos kertoo netissä muutamalle lukijalle pari pikku hommaa.
Oikeat asiantuntijat osaavat ja auttavat vähemmän tietäviä ja samalla saavat nämä vähemmän tietävät vakuuttuneiksi asiantuntijan osaamisesta, ja tätä kautta saavat itselleen asiakkaita. (koska esim. minä joka osaan tehdä (olen tehnyt) autolleni yleis huollot itse. Mutta vien silti autoni ammattilaiselle joka on toiminnallaan osoittanut minulle osaavansa hommansa, koska olen laiska)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
- laineracing
- Mersumies
mää veikkaan jotakin ihan muuta. rumilus itse on moneen otteeseen maininnu, että joku normaalisti foorumia käyttävä henkilö olis narsisti. niin veikkaan, että rumilus on itse se narsisti. niille tyypillisiä oireitahan on, että luulee olevansa aina ja ainoana oikeassa. ja jos joku muu on erimieltä se on automaattisesti väärää mieltä. tai jotenkin sinneppäin. ainakin niitten on kauheen vaikee myöntää omia munimisiaan, taikka virheitä. taikka edes pistää ilmoille sellanen ajatus, että "luulisin asian olevan näin.. plaa plaa..".laineracing kirjoitti:ootko vaan tyhmä vai jopa jotenkin jälkeenjäänyt,tai vammautunut joskus?rumilus kirjoitti:
Ja vielä kerran, kammiotyypiisille dieselmoottoreille ei vaikuta kuseva suutin mitään oirehtelua käyttölämpötilassa !!!
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Koitin selvittää itselleni ja muille, että onkos mahdollista, että pumpun takapään laakerin välys aiheuttais naputusta. Ite olin siis havaitsevinani tällasta oiretta, mutta voi olla osin harhaakin. Joka tapauksessa siitä pumpun takapään laakerista olikin juttua tuolla Turbot -osiossa, esim. täällä, eikä siinä siitä naputuksesta puhuttu mitään. Lähinnä kai vaikutus näkyy kylmäkäynnistyksessä "vajailla" käymisenä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün

1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Ei aiheuta naputusta nuo pumpun laakerit.Sami H. kirjoitti:Koitin selvittää itselleni ja muille, että onkos mahdollista, että pumpun takapään laakerin välys aiheuttais naputusta. Ite olin siis havaitsevinani tällasta oiretta, mutta voi olla osin harhaakin. Joka tapauksessa siitä pumpun takapään laakerista olikin juttua tuolla Turbot -osiossa, esim. täällä, eikä siinä siitä naputuksesta puhuttu mitään. Lähinnä kai vaikutus näkyy kylmäkäynnistyksessä "vajailla" käymisenä.
Ainoastaan tyhjäkäynnillä/pienellä kaasulla vajaata käyntiä koska pumpun nokka-akseli on kuluneen laakerin päästä kauempana elemetistä jolloin nokka ei paina elementtia yhtäpaljon kuin ehjän laakerin päässä.
Olipa hankalasti selitetty mutta kai sen joku tajuaa...

- dieselflosse
- Valvoja
250D raklattaa
Terve!
Löysinpä tällaisen vanhan tredin, jossa asiaa on käsitelty ja vähän kinasteltukin.
Eli, tuo 250d raklattelee aika voimakkaasti matalilla kierroksilla (tyhjäkäynti-1400). MIelestäni kovemmin kuin normi nostajaräklätys.
Autolla pitäisi olla ajettu 330tkm (noista viimeisen 10v aikana 30tkm.), mutta eihän tuosta tietysti ihan varma voi olla. Saksan pelithän eivät korillaan kerro ajomäärää.
Lisäksi tyhjäkäynti aivan kuin jättäisi välillä iskuja väliin (vrt. vanha pensapeli kaasarilla).
Savuakin, sinimustaa, putkesta hieman tupruaa pitkään tyhjäkäydessä ja kylmästartissa.
Koitin tuossa pientä karstojen polttosessiota ja ajelin motaria 20 km kolmosella kierrosten ollessa 4000 paikkeilla. Seuraus oli se, että kone lämpesi hieman alle 90 ja heittäessäni rampille ja pysähtyessäni risteykseen olivat öljynpaineet 0,3
Suuttimet, nostajat vai kansipahvi?
Niin, karstasessioni jälkeen paineongelmia ei normiajossa ole ollut, muttei konekaan ole lämmennyt yli termari 85:n.
Öljyt ovat uudet. Auto kulkee ihan nätisti. Öljyä ei ole hävinnyt, eikä se ole 1500 ajolla ohentunut sormin havaittavasti.
Kannen kiristystä voisi koittaa. Paljonko momenttia? Löytyykö jostain helposti kapeakantisen pulttien kiristysjärjestys? Ettei tarvitse miettiä...
Löysinpä tällaisen vanhan tredin, jossa asiaa on käsitelty ja vähän kinasteltukin.

Eli, tuo 250d raklattelee aika voimakkaasti matalilla kierroksilla (tyhjäkäynti-1400). MIelestäni kovemmin kuin normi nostajaräklätys.
Autolla pitäisi olla ajettu 330tkm (noista viimeisen 10v aikana 30tkm.), mutta eihän tuosta tietysti ihan varma voi olla. Saksan pelithän eivät korillaan kerro ajomäärää.
Lisäksi tyhjäkäynti aivan kuin jättäisi välillä iskuja väliin (vrt. vanha pensapeli kaasarilla).
Savuakin, sinimustaa, putkesta hieman tupruaa pitkään tyhjäkäydessä ja kylmästartissa.
Koitin tuossa pientä karstojen polttosessiota ja ajelin motaria 20 km kolmosella kierrosten ollessa 4000 paikkeilla. Seuraus oli se, että kone lämpesi hieman alle 90 ja heittäessäni rampille ja pysähtyessäni risteykseen olivat öljynpaineet 0,3

Suuttimet, nostajat vai kansipahvi?
Niin, karstasessioni jälkeen paineongelmia ei normiajossa ole ollut, muttei konekaan ole lämmennyt yli termari 85:n.
Öljyt ovat uudet. Auto kulkee ihan nätisti. Öljyä ei ole hävinnyt, eikä se ole 1500 ajolla ohentunut sormin havaittavasti.
Kannen kiristystä voisi koittaa. Paljonko momenttia? Löytyykö jostain helposti kapeakantisen pulttien kiristysjärjestys? Ettei tarvitse miettiä...
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- dieselflosse
- Valvoja
- dieselflosse
- Valvoja
Varasinkin jo ajan puolentoista viikon päähän. Katsotaan, kuinka arvio pitää paikkansa, kun ei tuo mikään tariffi ole.pera8x kirjoitti:reippaita kavereita, jos 6 tuntiin vaihtaa kansipahvin ja venttiilinvarrenkumet. jos tosiaan noin nopeita, niin melkein kannattaa antaa niille. ite en pystyis mitenkään tollaseen vauhtiin.
Ja kuinka paljon tulee tuhoa matkalla (lue: hajonneita klemmareita, huohotinputkia yms.).
Noh, citikkahommissa tuosta pajasta on ihan positiiviset kokemukset.

Terveisin
Tero
Tero