201:n virtalukkodilemma!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
-Jaska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa

201:n virtalukkodilemma!

Viesti Kirjoittaja -Jaska- »

Jälleen kaivattaisiin hyviä neuvoja foorumilaisilta.

Projektin alla oli 201 virtalukko joka silloin tällöin alkoi temppuilemaan eli jumittelemaan. Otin virtalukon pois ja purin lukkopatruunan atomeiksi. Puhdistin lukkopesän ja korjasin haitat ja kasasin paketin ja lukko pelaa taas hienosti.
Ongelmat tulivat eteen kun olin laittamassa virtalukkoa takaisin paikoilleen. Käsittääkseni tuo itse lukkopesä täytyy asentaa yhdessä virtalukkoa ympäröivän murtosuojan (hylsy) kanssa. En saanut sitä menemään yhdessä paikoilleen, kun siinä aikani tuusasin. Se murtosuoja kuten lukkopesäkin menee yhdessä asennossa paikoilleen. Kokeilin sitten pelkästään laittaa tuota murtosuojaa paikoilleen jotta näkisin missä asennossa se pitää olla ja eiköhän se napsahtanut nätisti paikalleen. Nyt se perhanan murtosuoja on siellä yksistään kiinni enkä saa sitä pois. Olisiko jollakulla kokemusta tällaisesta pöljästä tilanteesta ja ideaa miten sen saa pois? Ilman sen pois ottamista ei saa lukkopesää paikalleen.
MB - ajamisen iloa.
MS10999
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja MS10999 »

Moi,

Kerroit että purit lukkopesän, minulla on pöydällä lukkopesä mutta miten sen saa purettua eli mistä pitää aloittaa :) Kiitos tiedosta :lol:
-Jaska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Siinä kirkkaassa kaulusrinkulassa on ulkoreunassa pieni reikä joka näyttää siltä kuin siinä olisi ruuvi. Ruuvia siinä ei kuitenkaan ole vaan siinä on "putkisokka"(tällaisen tarvitset uuden). Itse en saanut sokkaa vetämällä pois vaan jouduin poraamaan sen penkissä pois. Sen jälkeen pesän saa nätisti purettua. Kannattaa muuten laittaa joku vati alle kun vedät pesän auki ettei kaikki haitat ja jouset ole pitkin kartanoa ;) Kannattaa myös merkitä haittojen järjestysnumerot muistiin, helpottaa kasausta.

Jaska
MB - ajamisen iloa.
MS10999
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja MS10999 »

Kiitos vastauksesta, täytyy purkaa jossain vaiheessa, saitko muuten uuden sokan hankittua Vehosta vai mistä. Käyn huomenna tilaamassa Vehosta uuden lukkopesän täytyy olla autonpaperit ja henkkarit mukana ymmärrettävistä syistä :? hinta sarjotettuna 77 EUR.

Kiitos vielä
RSU
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja RSU »

Mulle kävi samalla lailla kun korjasin 124/88 virtalukkoa. Ei meinannut lukko ja murtosuoja mennä paikalleen niin kokeilin pelkällä murtosuojalla. Sinnehän se jymähti. Katsoin kirkkaalla valolla lukon pohjaan ja näin siellä lukitusnastat muistaakseni 2 kpl. Voi olla myös 1 kpl.Olivatkohan samalla kohtaa kuin mistä piikit työnnetään lukkopesään lukon irroittamiseksi. Työnsin niitä piikeillä niin murtosuoja irtosi. Sitten vain lukko ja murtosuoja yhdessä paketissa paikalleen lukko siinä asennossa avain lukossa kuin se oli avatessa ja murtosuojaa pyörittämällä saa painettua pohjaan jolloin lukittuu. Lukkopesän pohjassa on urat jotka menevät lokkopohjan vastaaviin. Tästä syystä avausasennossa jollei ole käännellyt lukkopohjaa.
Yli 25 vuotta mersuilua
juhaoh
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

MS10999 kirjoitti:, saitko muuten uuden sokan hankittua Vehosta vai mistä. .
Se putkisokka lähtee ehyenä irti sopivankokoisella tuurnalla (vaikka tylpäksi viilatulla naulalla) ja vasaralla kopistelemalla.
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

C-mallin etuovien lukkoja purin , niin oli kanssa 2:lla putkisokalla pohja kiinni , ennekuin pääsi itse haittoihin käsiksi. Nuo sokat joutuu poraileen pois. Kasasin lukot kuosiin stop-ruuveilla. Ei tarvii ees jenkatappia, ruuvi tekee kierteet "lennossa". Helppo irrottaa 6-kololla uudelleen jos joutuu myöhemmin "korjaileen remonttia" ...
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
-Jaska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Niitä putkisokkia saa rautakaupasta.
MB - ajamisen iloa.
Vastaa Viestiin