Kävikö syyläri kohmeessa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Kävikö syyläri kohmeessa?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Otetaas vähän pakkaskokemuksia tähän väliin :x

Tänä aamuna oli sit turussakin 11 astetta miinusta. 300TD oli noin tunnin roikassa aamuvarhain ja virta oli jo katki, kun läksin töihin.
Alkumatka menikin moottoritiellä satakymmenen lasissa mukavasti, mutta ennen Piikkiötä (noin 10 km ajon päässä) alkoi lämpömittari nousta joltisenkin nopeasti. Ensin siihen 90 viivalle ja kohta vähän ylikin.

Heitin rampille, hidastin ja lämpö putosi ihan silmissä takas 80 viivalle.
Jatkoin matkaa kantatietä seittemää-kahdeksaakymppiä. Lämpö pysyi muutaman kilometrin rajoissa, sitten se alkoi nousta, ensin 90 viivalle ja kohta jo lähemmäs satasen viivaa.

Stoppasin huoltikselle, annoin auton käydä paikallaan ja taas lämpö alkoi tippua. Lisäsin litrabn raakaa pakkasnestettä, sammutin auton käydäkseni vessassa ja jatkoin matkaa. Paussin aikana lämpö oli tippunut 80 -viivalle, ja maantielle päästyäni neula osoitti enää noin 75 astetta. Tässä luvussa se vakaasti pysyi myös loput 50 km, vähän normaalin alle siis.

Pitääkö tässä tulkita, että pakkasneste oli käynyt ajoviiman ansiosta hyhmässä ja lisäämäni raaka aine sitten avasi sohjot. Termostaattivikakin kävi mielessä :? :shock: :? :?:

Ja konehan oli tuo ilmastoimaton, vapaastihengittävä om603, 370 tkm ajettuna ja kannentiiviste falskaa varmasti :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Minulla kävi passatin kanssa samaan tapaan pari vuotta sitten.
Lisäksi minulla oli myös sellainen oire, että lämmitys laite ei puhaltanut kovinkaan lämmintä vaikka lämmöt oli korkeella.
oireet poistuivat samalla tavalla kuin sinulla.
Minulla oli alavesiletku jäätynyt ajoviimassa.

Kannattaa tarkistaa jäähdytysnesteen pakkaskestävyys. (silti, vaikka juuri paransit sitä lisäämällä raakaa tavaraa)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mihin on kadonnut ne tavat, että syksyllä hyvissä ajoin tarkistetaan pakkasenkesto nesteestä normaaliin talveen valmistelevan huollon yhteydessä :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JeremyH kirjoitti:Minulla kävi passatin kanssa samaan tapaan pari vuotta sitten.
Lisäksi minulla oli myös sellainen oire, että lämmitys laite ei puhaltanut kovinkaan lämmintä vaikka lämmöt oli korkeella.
oireet poistuivat samalla tavalla kuin sinulla.
Minulla oli alavesiletku jäätynyt ajoviimassa.

Kannattaa tarkistaa jäähdytysnesteen pakkaskestävyys. (silti, vaikka juuri paransit sitä lisäämällä raakaa tavaraa)

Nojuu, kun olis sellanen väli niin kävisin tossa pajalla mittauttamassa. Mulla kyllä tuli kuumaa, ja vähän liiaksikin kun tietty lämpöjen noustessa känsin lämppärinhanat apposen auki :shock:

Pitäispitäispitäis nämäkin tsekata syksyisin, mutta elättelin toiveita että ekat pakkaset täällä saadaan vasta joskus kevätpuolella ja kun samaan yhtälöön yhdistetään laiskuus ja saituus, niin siinäpä sitä :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Aku P kirjoitti:...yhtälöön yhdistetään laiskuus ja saituus, niin siinäpä sitä :oops:
itse olen tullut jo niin laiskaksi ja nuukaksi, että ei viitti tuollaisia asioita enää pakkasilla tehdä, vaan silloin, kun niiden tekemiseen on hyvin aikaa ja kelit on mukavat :wink: jotenkin sitä on alkanut vanhemmiten välttämään kaksi kertaa saman asian tekemistä, kun se jälkimmäinen on yleensä pitänyt tehdä vain sen takia, että ekalla kertaa on yrittänyt säästää väärässä paikassa tai ei muka ole huvittanut :roll:

ja kyllähän nuo turun kelit yleensä on ollut sellaisia, että on riittänyt, jos siellä edes vähän on ollut pakkasnestettä mukana, että ei sentään paikat halkee, jos vetää umpijähän, mikä on kyllä ollut varmaan aika epätodennäköistä viimeisen 10 talven aikana...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

varmaan meinas mennä hyhmään.

mullakin on kokemuksia tollasesata. kerran pistin auton hörsköttään etukäteen, ennen kun lähen ajaan. vartin verran se siinä oli lämmenny, kun olin lähdössä ajaan. sitten katoin mittaria, niin näytti jotakin 70 atetta. lämppäristä ei tullu mitään. sitten katoin paisariin, niin kyllä siellä jotakin ainakin melkein nestemäistä oli. sitten takas mersunpenkkiin ja pikkasen kaasua. lämmöt vaan nous, eikä lämppäreistä tullu vieläkään mitään. sitten kunnon polkasu kaasuun, niin tuoli kun pölläyksenä lämppäreitäkin kuumaa ja viisari tipahti oikein kunnolla alas.

toinen kerta oli vähän vastaava, paitsi että aineet oli viä pikkasen enemmän kohmeessa. ei kuitenkaan umpijäässä. asuin sillon kilometrin päässä tosta meijän verstaasta. lähdin ajaan ja lämmöt vaan nousi, lämppäreistä ei taaskaan tullu mitään. pakkasta oli varmaan parikytä astetta. pelottavan nopeesti viisari teki nousuaan, eikä lämppäreistä tullu viäläkään mitään. sitten hoksasin, että ajanpas auton verstaalle. en kerinny kun auton ajaan nippa nappa sisiin, niin lämppärit alko toimiin. sitten hetkenpäästä syylärikin oli jo vähän lämmin.

nyt tuolikin mieleen, että saakos mistään hyviä (ja halpoja) pakkaskestävyysmittareita? kun joka syksy enemmän, taikka vähemmän arvailua sen glykolin pakkaskestävyys..
W201 250DT 20V
w201 190E
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pera8x kirjoitti:varmaan meinas mennä hyhmään.

mullakin on kokemuksia tollasesata. kerran pistin auton hörsköttään etukäteen, ennen kun lähen ajaan. vartin verran se siinä oli lämmenny, kun olin lähdössä ajaan. sitten katoin mittaria, niin näytti jotakin 70 atetta.
Mulla on hauska pikkuvika muuten lämpömittarissa. Jos auto on ollu kunnolla roikassa, mittari näyttää oitis punaista. Kädellä läppäsemällä se tipahtaa sinne minne kuuluukin. Ihan kylmänä käynnistäessä mittari pelaa kuten pitäisikin. Ekalla kerralla "vähän" säikäytti. :lol:

toinen kerta oli vähän vastaava, paitsi että aineet oli viä pikkasen enemmän kohmeessa. ei kuitenkaan umpijäässä. asuin sillon kilometrin päässä tosta meijän verstaasta. lähdin ajaan ja lämmöt vaan nousi, lämppäreistä ei taaskaan tullu mitään. pakkasta oli varmaan parikytä astetta. pelottavan nopeesti viisari teki nousuaan, eikä lämppäreistä tullu viäläkään mitään. sitten hoksasin, että ajanpas auton verstaalle. en kerinny kun auton ajaan nippa nappa sisiin, niin lämppärit alko toimiin. sitten hetkenpäästä syylärikin oli jo vähän lämmin..
Mites lämmin sen syylärin muuten pitäs olla? Ongelman ollessa "päällä" syyläri oli ihan kylmä, töihin kun pääsin ja lämmöt oli olleet OK, oli kenno parista paikkaa vähän haalea.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Silti paras tapa välttää ongelmat talvella on käyttää jäähdyttimessä aina 50/50 sekotusta. Ei koskaan lisää pelkkää vettä, niin ei tarvii syksyisin murehtia/mittailla pakkasen kestävyyttä...
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

napa kirjoitti:mihin on kadonnut ne tavat, että syksyllä hyvissä ajoin tarkistetaan pakkasenkesto nesteestä normaaliin talveen valmistelevan huollon yhteydessä :shock:

Ei sitä pakkaskestävyyttä tarvi mittailla jos ei vaan vettä ole lisätty vuotavaan järjestelmään.Ei sieltä glykolit mihinkään häviä jos järjestelmä ei vuoda.
Hyvä kuitenkin olisi nesteet vaihtaa n.5 vuoden välein,kun gkykooliin lisätty ruosteenestoaine pikkuhiljaa tuhoutuu.Muutenhan niitä ei tarvitsisi vaihtaa ikinä.
Ennenhän niitä nesteen pakkasenkestävyyksiä mittailtiin ja akkuhapon ominaispainoja,mutta silloin oli virtaa kinttaassa,ja jalat ei käyny maassa kuin kurveissa.
Nykyään jos pyörittää huonosti vaihdetaan akku ja jos glykolit häviää vaihdetaan jo automaattilaatikoita.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Kävikö syyläri kohmeessa?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aku P kirjoitti:
Pitääkö tässä tulkita, että pakkasneste oli käynyt ajoviiman ansiosta hyhmässä ja lisäämäni raaka aine sitten avasi sohjot. Termostaattivikakin kävi mielessä :? :shock: :? :?:
Kyllähän tuo juuri siihen viittaa että jäähdyttimen kenno alkoi jäätyä
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JuhoK kirjoitti:Silti paras tapa välttää ongelmat talvella on käyttää jäähdyttimessä aina 50/50 sekotusta. Ei koskaan lisää pelkkää vettä, niin ei tarvii syksyisin murehtia/mittailla pakkasen kestävyyttä...
Eikä ymmärtääkseni pelkkää pakkasnestettäkään, ei kestä ilman vettä sekään mahdottomia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Aku P kirjoitti:
pera8x kirjoitti:varmaan meinas mennä hyhmään.

mullakin on kokemuksia tollasesata. kerran pistin auton hörsköttään etukäteen, ennen kun lähen ajaan. vartin verran se siinä oli lämmenny, kun olin lähdössä ajaan. sitten katoin mittaria, niin näytti jotakin 70 atetta.
Mulla on hauska pikkuvika muuten lämpömittarissa. Jos auto on ollu kunnolla roikassa, mittari näyttää oitis punaista. Kädellä läppäsemällä se tipahtaa sinne minne kuuluukin. Ihan kylmänä käynnistäessä mittari pelaa kuten pitäisikin. Ekalla kerralla "vähän" säikäytti. :lol:

toinen kerta oli vähän vastaava, paitsi että aineet oli viä pikkasen enemmän kohmeessa. ei kuitenkaan umpijäässä. asuin sillon kilometrin päässä tosta meijän verstaasta. lähdin ajaan ja lämmöt vaan nousi, lämppäreistä ei taaskaan tullu mitään. pakkasta oli varmaan parikytä astetta. pelottavan nopeesti viisari teki nousuaan, eikä lämppäreistä tullu viäläkään mitään. sitten hoksasin, että ajanpas auton verstaalle. en kerinny kun auton ajaan nippa nappa sisiin, niin lämppärit alko toimiin. sitten hetkenpäästä syylärikin oli jo vähän lämmin..
Mites lämmin sen syylärin muuten pitäs olla? Ongelman ollessa "päällä" syyläri oli ihan kylmä, töihin kun pääsin ja lämmöt oli olleet OK, oli kenno parista paikkaa vähän haalea.
ei kait se tollain kovalla pakksella ajossa oikein lämpene ollenkaan, kun koko kone ei meinaa lämmetä niin paljoo, että termari aukeis kunnolla.

mulla kone oli vaan valmiiks jo niin kuumana, että päästi het syyläriin kierron, kun "tulppa" aukes.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Jaa ittellä samaa vikaa meinaa olla.. Eilen jätin auton lämpiään itekseen ja n.80 astetta oli kun läksin ajamaan. Ehdin pari sataa metriä ajaa niin lämmöt nousi ja ajoin sivummalle. Puoli tuntia sammutin välillä auton jäähtymään ja taas käynnistin ja sitten alkoi pelata. Ei tosiaan puhaltanut lämmintä. Lisäsin n.1.5litraa pakkasnestettä, mutta tänään sama homma paitsi ettei ole vieläkään alkanu pelaamaan. Piti tulla lämmitteleen ja avautumaan. Täällä vissiin jotain 25 astetta pakkasta :) Ai niin, mittasin tuossa pari kuukautta sitten nesteet ja pitäs kestää jotain 40astetta, muttei vissiin kestä? Vai voiko termari olla jumissa?
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

hox etelän varikset :shock: pelkkä raaka jäähdytinneste ei riitä kuin häthätää -10 asteeseen asti.. pitää olla vettä mukana..
on nähty semmoistakin että koko järjestelmä täynnä raakaa nestettä ei kuulemma omistajan mukaan pitäs jäätyä ikinä.. eipä niin :lol:
joten kun lisäätte niitä neisteitä niin varmistukaa että seokset on kohillaan..
50/50 on seoksista riittävä näihin meidän oloihin.. mukaanluettuna kittiläkin 8)
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ari89 kirjoitti:Täällä vissiin jotain 25 astetta pakkasta :)
Gulp. Täällä on -9 eikä yhtään kylmemmästä ole väliksi. :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
JaAa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 29.11.2009 23:04

Viesti Kirjoittaja JaAa »

Juu, hyytyhän se eilen aamulla töistä lähtiessä oli hileessä koko järjestelmä...
Pienellä lämmittelyllä lähti toimimaan paitsi lämppäri...
Ei nukuttanut yövuoron jälkeen kun ajeli kotiin sen 40km, sisälämpötila oli vielä kotonakin -14
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

JACKHAMMER kirjoitti:hox etelän varikset :shock: pelkkä raaka jäähdytinneste ei riitä kuin häthätää -10 asteeseen asti.. pitää olla vettä mukana..
on nähty semmoistakin että koko järjestelmä täynnä raakaa nestettä ei kuulemma omistajan mukaan pitäs jäätyä ikinä.. eipä niin :lol:
joten kun lisäätte niitä neisteitä niin varmistukaa että seokset on kohillaan..
50/50 on seoksista riittävä näihin meidän oloihin.. mukaanluettuna kittiläkin 8)
Joo tota olen kans ajatellu että noin se olisi.. Mulla olevinaan piti olla just 50/50 suhde, mutta eilen kävi miten kävi.. Ehkäpä tämänpäiväinen johtui siitä että lisäsin raakaa nestettä. Mutta en uskoisi. Jos eilen oli liian laihat seokset niin miten nyt sitten olisi jo liian tujut? Voiko olla noin tarkka sitten.. Vissiin se pitää laskea kaikki pois ja laittaa alusta asti uusiks, kun ei tohon mittariinkaan voi luottaa :S
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

^^Jos sulla oli alunperinkin liian tujut litkut siellä :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jep. se on joku kemiallinen juttu. fifty fifty seoksilla ne molekyylt menee jotenkin toistensa kanssa lomittain. muistaakseni tiheyskin on korkein tolla puolet ja puolet seoksella. jos jompaa kumpaa on liikaa, niin pakkaskestävyys heikkenee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pera8x kirjoitti:jep. se on joku kemiallinen juttu. fifty fifty seoksilla ne molekyylt menee jotenkin toistensa kanssa lomittain. muistaakseni tiheyskin on korkein tolla puolet ja puolet seoksella. jos jompaa kumpaa on liikaa, niin pakkaskestävyys heikkenee.
Juu. Raaka nestehän ei kestä kuin kymmenkunta astetta.

Tänä aamuna oli jo 13 astetta, mutta hyvin toi mersu töihin, ei enää lämpöongelmia. Lie ollut pienestä kiinni.

Sitten ei puutukaan enää kuin selitys ylempänä kuvailemaani lohkolämmitin vs. lämpömittari- oikkuiluun :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eile tarkistin nesteiden sietokyvyn ja mittari näytti -20c. ostin 10l tonkan 100% etyleeniglykolia. tein 1 osa vettä ja 2 osaa glykolia. sietää jotai -48c. fiftififti ei siedä ku siin -35 paikkeil. maksimi o kai -51c mitä voi saada 70 paino-% seoksella. Kiehumispistekin on tuolla mun seoksella yli 110c...

Nyt kelpaa lähtee lappii perjantaina.

btw propyleeniglykolilla on erilaiset ominaisuudet, eikä se ole edes tappavaa nautittuna ja sillä on E-numerokin elintarviketeollisuudes ;)

etyleeniglykolista voi tehä myös dynamiittia kotikonstein (muistelee koulukemiaa). :oops: 8)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

JeremyH kirjoitti:^^Jos sulla oli alunperinkin liian tujut litkut siellä :roll:
Ei kai oikein jää vaihtoehtoja.. Vaikka siellä piti olla n.50/50, ehkä noin 5% heitolla.. Eilen mittasin vielä illalla nesteet ja -30 pitäs kestää, jätin takajalkatilaan nestettä niin näkee hyvin mitä sille tapahtuu yöllä.. Mutta voisiko olla että kun tuolta oli jossain välissä hävinny nestettä, että se olisi vesi joka on päässyt haihtumaan? En tiedä mihin oli kadonnut ja ilmaa siellä järjestelmässä ei voinut niin paljoa olla.. Sitten lisäsin vissiin 75% pakkasnestettä ja loput vettä.. Niinpä niin.. siinähän se meni seokset vissii tarpeeksi väärin..
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Juu, vastasit jo itse kysymykseesi...
puhtaan Glykolin kiehumispiste on 186 astetta ja vesihän kiehuu jo sadassa, joten vesi sieltä tislaantuu pois jos lämmöt nousee liikaa...

Edit: hyvä täällä yrittää neuvoa muita ja samalla ihmetellä miksi corollan hihna luistaa... No vesipumppuhan se oli mikä ei jaksanut pyöriä vaikka hihna kuinka yritti pyörittää... :oops: (5min käynnissä olon jälkeen lähti pyörimään)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

JeremyH kirjoitti:Juu, vastasit jo itse kysymykseesi...
puhtaan Glykolin kiehumispiste on 186 astetta ja vesihän kiehuu jo sadassa, joten vesi sieltä tislaantuu pois jos lämmöt nousee liikaa...

Edit: hyvä täällä yrittää neuvoa muita ja samalla ihmetellä miksi corollan hihna luistaa... No vesipumppuhan se oli mikä ei jaksanut pyöriä vaikka hihna kuinka yritti pyörittää... :oops: (5min käynnissä olon jälkeen lähti pyörimään)

Hieman oikaisua ja perustietoutta kemiasta.
Etyleenglykoli (HOCH2CH2OH) kiehumispiste on 198 astetta ja puhdas neste kiteytyy(jähmettyy) -13 asteessa,se että sieltä vesi tislaantuisi pois ei pidä paikkaansa.(tislauksessa pitää olla nousuputki eli kolonni jossa eri lämpötiloissa kiehuvat fraktiot eroittuvat toisistaan)
Jäähdytysjärjestälmässä on paine ja jos jostain syystä,lämmöt nousee niin että järjestelmä kiehuu sieltä tulee molemmat vesi ja etyleeniglykooli ulos seoksena.

50% seos tilavuusprosentteina on suomessa aivan riittävä ja suositeltava seos,ja kestää -37astetta,kiteytymättä.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

taitaa suomessa riittää jo 15% seos, se ei enää riko paikkoja hyytyessään... pelkkä vesi taas halkaisee lohkojakin... raaka nestekkään ei riko paikkoja, se kun ei laajene hyytyessään, kuten vesi...

ajoviima tekee sitten omat kiusansa juuri näille laihoille nesteille, vaikka neste kestäis mittarin mukaan -20 C, niin ajoviiman vaikutuksesta se voi (kiinnitä huomiota sanaan voi...) alkaa tukkimaan alavesiletkua jo jossain -15 C pakkasilla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JeremyH kirjoitti:No vesipumppuhan se oli mikä ei jaksanut pyöriä vaikka hihna kuinka yritti pyörittää... :oops: (5min käynnissä olon jälkeen lähti pyörimään)
Ompahan hihna hyvässä kunnossa tuon jlk. :lol:
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

jussilampi kirjoitti:
JeremyH kirjoitti:Juu, vastasit jo itse kysymykseesi...
puhtaan Glykolin kiehumispiste on 186 astetta ja vesihän kiehuu jo sadassa, joten vesi sieltä tislaantuu pois jos lämmöt nousee liikaa...

Edit: hyvä täällä yrittää neuvoa muita ja samalla ihmetellä miksi corollan hihna luistaa... No vesipumppuhan se oli mikä ei jaksanut pyöriä vaikka hihna kuinka yritti pyörittää... :oops: (5min käynnissä olon jälkeen lähti pyörimään)

Hieman oikaisua ja perustietoutta kemiasta.
Etyleenglykoli (HOCH2CH2OH) kiehumispiste on 198 astetta ja puhdas neste kiteytyy(jähmettyy) -13 asteessa,se että sieltä vesi tislaantuisi pois ei pidä paikkaansa.(tislauksessa pitää olla nousuputki eli kolonni jossa eri lämpötiloissa kiehuvat fraktiot eroittuvat toisistaan)
Jäähdytysjärjestälmässä on paine ja jos jostain syystä,lämmöt nousee niin että järjestelmä kiehuu sieltä tulee molemmat vesi ja etyleeniglykooli ulos seoksena.

50% seos tilavuusprosentteina on suomessa aivan riittävä ja suositeltava seos,ja kestää -37astetta,kiteytymättä.
No, väärinhän se meni kun yritti olla nopea :roll:

Jos esim. paisarin korkki päästää paineet ulos, eli jäähdytys järjestelmään ei pääse syntymään sinne kuuluvaa painetta, niin vesi höyrystyy. On totta että myös glykolia tulee mukana, mutta ei 50/50 suhteessa. (kokeile vaikka, niin siinä vaan käy että väkevyys nousee kun antaa auton käydä ilman paisarin korkkia. Kai se paisari sitten toimii kolonnina)

Jotain vikaahan tuossa Ari89:n jäähdytys järjestelmässä on, jossa sieltä kerran nesteitä katoaa. :roll: ja jos se ei kerran tiputtele mihinkään, niin silloin ne tulee joko höyrynä ulos paisarin korkista tai vaikka pakoputkea pitkin :wink:
Mika.T kirjoitti:Ompahan hihna hyvässä kunnossa tuon jlk. :lol:
Onneksi on uusi hihna apparin penkillä :wink: (ja myös uusi laturi) kun vaan pakkaset hellittäisi niin voisi ottaa työn alle.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mul tossa 320te:ssä oli paisarin korkin tiiviste rikki ni sieltä tuli kuumal koneella lähes väritöntä vettä ulos vaikka itse nesteet on täysin tummanvihreää.

Se ulos tulevan nesteen sisältämä glykolin määrä oli hyvin pieni, pakkasen kestävyys -5 luokkaa... niin pieni että lopputuloksena säiliössä on vain puhdasta glykolia ja sillo oli pakkasen kestävyys loppujenlopuks -14.

kuvittelisin siis, jos korkki päästää paineet ulos, se höyry on n. 10% seosta (taulukon mukaan).

Korkki uusiks ni loppu veden katoaminen ja o nesteet pysyny oikeanlaatuisena.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Tuntuuko tuo paine jos avaa kuumana paisarin korkin? Itsellä sen kärsii avata ihan milloin vain, pitkän ajon jälkeen käynnissä tai ei.. Saattaa pienen suhahduksen päästää muttei mitenkään verrattavissa edellisiin autoihin. Tosin niissä kaikissa korkki on tainnut olla syylärissä..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Ari89 kirjoitti:Tuntuuko tuo paine jos avaa kuumana paisarin korkin? Itsellä sen kärsii avata ihan milloin vain, pitkän ajon jälkeen käynnissä tai ei.. Saattaa pienen suhahduksen päästää muttei mitenkään verrattavissa edellisiin autoihin. Tosin niissä kaikissa korkki on tainnut olla syylärissä..
jos kaikki on järjestelmässä ok. niin en itse menisi kyllä availemaan korkkia tuosta noin vain, sieltä pitäis tulla nimittäin kuumat nesteet silmille, kun korkki avataan, painetta järjestelmässä pitäisi olla ihan tuntuvasti, ei nyt mitään "kiloja" (1 bar = 1 "kilo") kuitenkaan... korkkkiin on merkitty se avautumispaine, jonka ylityttyä korkki päästää painetta pois järjestelmästä ylivuoto letkun kautta.

se paine osaltaan nostaa kiehumispistettä jo lähelle 120 C (puhtaalla vedellä), pakkasnesteet sitten nostavat kiehumispistettä vielä korkeammalle...

jos on paineet kunnossa ja avaat korkin, voi neste alkaa äkisti kiehumaan paineen pudotessa ja riski polttaa itsensä kasvaa entisestään, varsinkin kun ei varauduta avaamaan mitään kiehuvaa pönttöä, kun nestehän ei näyttänyt kiehuvan, kun oli paineessa ja siten ihmetellään palovammasin käsin, että miten tuo voi alkaa kiehumaan heti, kun avasin korkin... tämä siis lähinnä näissä tapauksissa, kun korkki on syylärissä, esim. 124 kopaisen mersun paisari ei taida ihan järjestelmän kuumin paikka olla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin