lohkolämmitintä asentamaan...c220 bensa w202

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

lohkolämmitintä asentamaan...c220 bensa w202

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Moro, onneksi taas ei tullut tota hommaa jätettyä viimetinkaan :D . Nyt kaipailtas neuvoja kyseiseen operaatioon, miten sen hoitaisi mahd. kivuttomasti. Eka pari kysymystä.

Onnistuuko asennus helpommin yläkautta vai alakautta?
Mitä kaikkea pitää purkaa edestä?
Olisin kiitollinen jos jollain olisi lyhyet ohjeet miten asennus tapahtuu, niin ei tarviisi tuolla pihalla miettiä ylimmääräisiä kun tota pakkastakin jo pikkusen :roll:
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

http://www.defa.com/doc/200/265.pdf
Defan ohjeen mukaan asennetaan alakautta ja startti pitää irrottaa :roll:
Minkä merkkistä lämmitintä olet asentamassa?

Edit: voi olla aika mielenkiintoista tyhjennellä pakkasessa jäähdytys nesteitä :shock:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Cool Hand Saku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 13.11.2007 20:10
Paikkakunta: Kausala

Re: lohkolämmitintä asentamaan...c220 bensa w202

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Turmelo kirjoitti:
Onnistuuko asennus helpommin yläkautta vai alakautta?
Mitä kaikkea pitää purkaa edestä?
tuolla pihalla miettiä ylimmääräisiä kun tota pakkastakin jo pikkusen :roll:
Pihalla ja pakkasessa.... :lol:

Alakautta, ota startti pois tieltä. Tämä oli sitten se helppo osuus. :wink:

SE kierre tulppa (22 mm kanta) on yleensä niin tiukassa ettei irtoa kuin ns. vastakierre hylsyllä esim. snap-onilta tai Kahalta Defa työkaluna.

Aina ei lähde silläkään ilman pientä kikkailua. :oops:

Pihalla ja pakkasessa... en edes lähtisi yrittämään vaikka työkseni lohkareitakin asentelen. :wink:

Onnea matkaan :!: jos kuitenkin ajattelit kokeilla. :roll:
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Ok, onko kukaan noita yläkautta laittanut?, silloin onnistuis lämpösessa laittaa. Onko kellään kuvaa tosta tulpasta, niin tietäs työkaluja katella.
Cool Hand Saku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 13.11.2007 20:10
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Turmelo kirjoitti:Ok, onko kukaan noita yläkautta laittanut?, silloin onnistuis lämpösessa laittaa. Onko kellään kuvaa tosta tulpasta, niin tietäs työkaluja katella.
No jos irroittaa imusarjan niin sitten sen saa asennettua yläkautta. :?

Tuollainen em. vastakierre hylsy/tai tavallinen 22 hylsy ja mighitsi. :lol:
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

vastakierrehylsy ? millainen on ja onko tuo jotain ihan speciaali tavaraa?

Edit: googlella löyty paljon juttua hylsystä, mutta ei kuvaa , eikä missään missä myytäisiin. Onko tuon virallinen nimi vastakierrehylsy jos lähen tommosta etsimään. Olisi kiva tietää paremmin niin voisi löytääkkin :)

Onhan tuokin vaihtoehto että hakee pari 22mm hylsyä biltemasta ja hiitsausvälineet kyllä löytyy...

Mut kuullosti ihan kätevältä monessa paikassa suosittelivat vastakierrehylsyä kun keskusteluja luki, että voishan tommonenkin olla jemmassa.
Viimeksi muokannut Turmelo, Ke 16.12.2009 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cool Hand Saku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 13.11.2007 20:10
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

SIIS TÄLLAINEN:

snap-onilta tai Kahalta Defa työkaluna.

Kuva
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Näyttää arvokkaalta , onko hintatietoja ? tai kuka myy keskisuomessa?
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Tilanne olis se että pitäs tuo lämmitin asentaa melkein yläkautta, niin ei tarvitsisi pakkasessa värjötellä. Onko kukaan asentanut sitä sieltä? . Jos purkaa imusarjan pois niin mahtuuko siitä sitten lämmittimen laittamaan ja onko startti otettava silti pois ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18027
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikö olisi viisainta asennuttaa lämmitin korjaamolla ?
En näe mitään järkeä lähteä irrottamaan imusarjaa tuon homman takia.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Ainakin täällä mitä parista paikasta kyselin, asennus n. 200e :roll:
Ja nyt samalla voin paremmin tutkia ilmeisesti johtosarjasta johtuvaa vikaa:

21. kaasuläpänsäädin ilman virtaa
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18027
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jahas, hieman kallista on teilläpäin. Laita ihmeessä itse :mrgreen:
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Joo, tässä tapauksessa oli oikea ratkaisu lähteä ylhäältä , lämpösessä tallissa nyt pari tuntia purkanut ja imusarjat ja muut on irti tieltä ja nyt on tilaa :wink: , nyppäsen vielä ropun pois ruokatauon jälkeen ja huomenna jatketaan. voin laittaa muutaman kuvan operaatiosta tossa viikonlopun aikana. Samaan syssyyn nyt uusitaan johtosarjaa puolille ja koneen etupäähän antureille , kun on tosi rapsakassa kunnossa. Imusarjan olla oleva kaasuläpän liitin oli aika hapettunut, niin täytyy nekin tarkastella kuntoon. Toivottavasti löytyisi syyt käyntihäiriöille.

Pitää vaan toivoa että löydän silikonikaapelia huomenna jostain niin ei mene ensiviikolle :roll:
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Tuo proppu lähti oikein hienosti kun kuumailmapuhaltimella lämmitti vähän aikaa, sitten bilteman kuusiokanta hylsy joka hiottu tasaiseksi ja t-väännin ja ja jatkoputki. Pieni vääntö ja ei mitään ongelmia.

Nyt tuli asennuksen vaikein kohta: lukea defan ohjetta, onko siis niin että tonne väliin ei tule minkäänlaista tiivistettä :shock: ?

Paketissa mukana kuminen O-rengas ja helvetin paksu alumiini tiiviste jota ei kyllä sinne väliin voi tunkea(tai voi, jos yks kierre pitää).
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Minkälainen tiiviste on propussa , panet samanlaisen uuden paikalleen. Melko varmasti se O-rengas.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Propussa alkuperäinen tiiviste jotain kovaa, bakeliittia ?
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Se on vaan kovettunut O-rengas :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

No kai se sit on uskottava , tutkailin tuota ja ihmettelin ... kokonaisena se sieltä lähti ja sai ihan kunnolla vääntää ennen ku paukahti poikki , kun aluksi mietin että olis metallirengas. väri oli musta. Tiedän kyllä millainen kovettunut o-rengas on, mutta en noin kovaksi uskonut että kumi voi mennä.(ja en kyllä usko vieläkään :lol: ) . Mutta kiitos mikko kuitenkin, kasaan tolla O-renkaalla(muuten oisin kasannu pelkällä hydrauliikka tiivistelukitteella).
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Turmelo kirjoitti:Nyt tuli asennuksen vaikein kohta: lukea defan ohjetta, onko siis niin että tonne väliin ei tule minkäänlaista tiivistettä :shock: ?
:shock:
Ilmeisesti aika vaikea kohta :lol:
Ensimmäiseksi:
Lue ennen asennusta koko asennusohje huolella
läpi.
Sitten:
Laske jäähdytysneste pois. Irrota ohjeenmukainen kierretulppa.
Puhdista kierre moottorissa hyvin.
Kierrä lämmitin paikalleen reikään (A). Lämmittimen pistokkeen tulee
osoittaa taulukon kello-osoittimen suuntaan. Likainen / vanha
pakkasneste on vaihdettava uuteen.
Lämmittimeen EI saa kytkeä virtaa ennen kuin
jäähdytysjärjestelmä on täytetty hyväksytyllä pakkasnesteellä, ja
ilmattu autonvalmistajan ohjeiden mukaan. Moottorinlämmittimen
kojepistorasia on aina hankittava yhdessä lämmitinelementin kanssa
ellei sitä ennestään ole. Moottorinlämmittimen saa kytkeä vain
maadoitettuun pistorasiaan. Maadoitusyhteyden on oltava
yhtäjaksoinen maadoitetusta seinäpistoraisasta moottorinlämmittimen
runkoon, ja suojamaadoitus on oltava yhteydessä ajoneuvon runkoon.
DEFA hylkää korvausvaatimuksen jos lämmittimen muotoa
on muutettu ja/tai lämmitintä ei ole asennettu asennusohjeen
mukaisesti. VALITUKSET: Takuuehtojen mukaisesti. Säilytä kuitti.
Sen jälkeen etsitään luettelosta sinun autosi malli.
C 180, C 200, C 220
(202) 93>
Josta on merkinnät
C 9 1,2,3
C tarkoittaa että lämmitin tulee pitkittäin olevan moottorin vasemmalle puolelle.
9 tarkoittaa että lämmitin kuuluu asentaa niin että asennettuna lämmittimen töpseli on kello yhdeksän asennossa. Eli vaakasuoraan keulaa kohti.
1 tarkoittaa
Valitse pakkauksesta vastaava tiiviste kuin
alkuperäisessä tulpassa on.
2 tarkoittaa
Irrota käynnistinmoottori
jota et ilmeisesti tehnyt, koska halusit tehdä sen vaikeimman kautta eli yläkautta.
3 tarkoittaa
Moottorinlämmitin asennetaan alakautta.
:roll: no niin no...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Kyllä ton luin , ja pähkäilin tota tiivistehommaa lähinnä tossa :!: Ja sillä en lähtenyt alakautta asentaa, koska se homma olisi pitänyt tehdä mun pajalla ulkona. Nyt sai lämpöisessä tallissa tehdä rauhassa kun tekee ylhäältä. Ja nyt samalla on hyvä tutkia mistä johtuu käynti ja tyhjäkäyntihäiriöt josta onkin toisessa keskustelussa. Ja nyt laittelenkin samalla sitten puolanjohdot uusiksi, mitkä on ihan korppua(puolat imusarjan alla) , ja muutkin moottorinjohdot(kaikki eristeet 1cm välein halki). Eli tässä nyt syyt miksi lähdin yläkautta laittamaan. Eikä todellakaan ollut niin iso homma, kuin muut ovat antaneet ymmärtää. Toki jos mersussa ei mitään vikaa ole muutenkaan, eikä tarvitse tonne tehdä mitään, niin laittakaa sitten alakautta on varmastikkin nopeampi tapa.

Vai olisiko tässä tapauksessa pitänyt laittaa eka lohkolämmitin alakautta, ja sen jälkeen tallissa purkaa imusarja ja muut että pääsen johtosarjaan hyvin käsiksi :?:

Sillä perustin tämän keskustelun, että onko kukaan laittanut yläkautta että saan tietää onko edessä mitään muuta kuin imusarja(tonne ei näe jos puolat ja imusarja paikallaan). Nyt tiedän vastauksen tähän, että ei ole. ja kiitos .

Edit: Yläkautta on nopeampi, jos oikeasti tota tulppaa joutuu alakautta tuntikaupalla roplaamaan auki, kuin monessa tapauksessa on käynyt.
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Hyvät vinkit, anyway:Täällä Pirkanmaalla AD ketjun korjaamo ottaa asentamisesta alakautta 89 euroa. Meinaan tiedoksi vain jos joku järkeilee pihalla asennella.
Vastaa Viestiin