W124 valojen vikamerkkivalon palaminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Stroker
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 26.09.2007 13:48

W124 valojen vikamerkkivalon palaminen

Viesti Kirjoittaja Stroker »

Miten saisi vikavalon sammumaan kun käyttää xenenoita niin, että toinen alkuperäisistä virtajohdoista jää tyhjäksi.

Xenon-sarja ottaa herätteen ainoistaan toisen puolen virtajohdoista. Ei viitsisi laittaa turhaan vastuksia polttimon tilalle, eikä poistaa vikavaloa mittaristosta. tähän auttaisi edes jos jostain saisi tähän sähkökytkentä kaavion niin voisi kehitellä jonkun ratkaisun kytkentöihin.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: W124 valojen vikamerkkivalon palaminen

Viesti Kirjoittaja tempera »

Stroker kirjoitti:Miten saisi vikavalon sammumaan kun käyttää xenenoita niin, että toinen alkuperäisistä virtajohdoista jää tyhjäksi.

Xenon-sarja ottaa herätteen ainoistaan toisen puolen virtajohdoista. Ei viitsisi laittaa turhaan vastuksia polttimon tilalle, eikä poistaa vikavaloa mittaristosta. tähän auttaisi edes jos jostain saisi tähän sähkökytkentä kaavion niin voisi kehitellä jonkun ratkaisun kytkentöihin.
:oops: :oops: Kannattaa laitta auto siihen kuntoon ettei vikavalot pala meinaan katsastussetä saattaa antaa nootin. Xenonitkin voivat olla laittomat.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

ei taida olla juuri muuta järkevää ratkaisua kuin rikkinäinen poltin ehjän tilalle mittarin taakse. vastuksilla pystyy rakentaan mutta syöpi virtaa turhaan. ja löpöä. itsellä myös xenonit, merkkivalo palaa mutta antaa palaa.. katsastukseen pikku juttu nakata normi polttimot tilalle. turhan päiten nuo kyllä laittomat. oikein säädettynä paremmat kuin alkup. + lisäpitkät maskissa eikä vastaantulijat räpyttele jo 2 km päästä.. entisellä kokoonpanolla oli näin.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
huonotuurinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 12.01.2008 10:31
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja huonotuurinen »

Eikös tuossa voi sitten viedä ballisteille virrat niin että molemmille menee omansa??

Minä laitoin vasemman ja oikean erikseen ja hienosti pelaa, eikä pala merkkivalot :D :D
--Tuuria on kahdenlaista, aina se vaan ei tunnu siltä...--

S212 350cdi 4matic -10
W629/2 116cdi 4x4 -11 bussi (Vaimon kauppakassi)
W202 220 D -aut. elegance -95 ("vanha rouva")
w201 190E 2.0 ( seisonnassa = jääauto)

EX

W639 111 cdi -04 9h bussi
S203 -03 220 cdi (kiukutteleva neiti)
W201 190 E -90
W124 250 D -88
W123 240 D -82
W123 240 D -aut. -80
Stroker
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 26.09.2007 13:48

Viesti Kirjoittaja Stroker »

Valitettavasti tässä xenon-sarjassa tulee vain toiselle puolle kytkentä auton omaan sähköliitäntään, eli ei oikein pysty rakentamaan fiksusti toiseenkin kun ottavat herätteen vain yhdestä liitännästä.

No täytyy vissiin kaivaa jostain valokytkentäkaavio ja alkaa suunnittelemaan jotain fiksua tähän.

Ei muuten oikein tuo bi-xenon toimi pitkille vaihtaessa kun jättää valokuvion silloin turhan eteen. Tarvitsee kohta asentaa lisäpitkät kun referenssiluku saa olla taas 100 :)
Avatar
huonotuurinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 12.01.2008 10:31
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja huonotuurinen »

mitäs jos laitat releen väliin, eli otat vain herätteen valojen virtajohdosta. Silloinhan vastusarvo molemmilla puolilla on sama eikä vikavalon pitäis palaa :roll: :roll:
--Tuuria on kahdenlaista, aina se vaan ei tunnu siltä...--

S212 350cdi 4matic -10
W629/2 116cdi 4x4 -11 bussi (Vaimon kauppakassi)
W202 220 D -aut. elegance -95 ("vanha rouva")
w201 190E 2.0 ( seisonnassa = jääauto)

EX

W639 111 cdi -04 9h bussi
S203 -03 220 cdi (kiukutteleva neiti)
W201 190 E -90
W124 250 D -88
W123 240 D -82
W123 240 D -aut. -80
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

huonotuurinen kirjoitti:mitäs jos laitat releen väliin, eli otat vain herätteen valojen virtajohdosta. Silloinhan vastusarvo molemmilla puolilla on sama eikä vikavalon pitäis palaa :roll: :roll:
Eipä onnistu, mersu ilmottaa myös siitä, että polttimot vievät liian vähän virtaa. :wink:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
huonotuurinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 12.01.2008 10:31
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja huonotuurinen »

OK :oops: :oops:

Ajattelin että parkit riittäis...
--Tuuria on kahdenlaista, aina se vaan ei tunnu siltä...--

S212 350cdi 4matic -10
W629/2 116cdi 4x4 -11 bussi (Vaimon kauppakassi)
W202 220 D -aut. elegance -95 ("vanha rouva")
w201 190E 2.0 ( seisonnassa = jääauto)

EX

W639 111 cdi -04 9h bussi
S203 -03 220 cdi (kiukutteleva neiti)
W201 190 E -90
W124 250 D -88
W123 240 D -82
W123 240 D -aut. -80
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Se valojen haistelija on umpinainen laatikko, josta ei ole
kytkentäkaaviota saatavana. Valojen kytkentäkaavio on esim. Alfamerin
korjausoppaassa, se laatikko näkyy siinä.

Elektroniikkaharrastelija saattaisi rakentaa virtapeilin, joka haistaa
ksenonin ottaman virran ja tuottaa täsmälleen saman suuruisen kopion.
Kopiota käytetään sitten sen joutilaan puolen huijaamiseen. Mutta
siinä tosiaan kuluu sähköä hukkaan. Tietysti sillä sähköllä voi yrittää
tehdä jotain hyödyllistä lämmitys-valaisu tms. hommaa.

Teoriassa voisi kokeilla kytkeä se ksenon-johto sekä vasempaan että
oikeaan puoleen siinä haistelijassa iman virtapeiliä, mutta vaarana on että
jotain hajoaa, kun ei tiedä, mitä laatikossa on sisällä. Saattaisi toimiakin.
Kytkentä ainakin on helppo: kytket vain vasemman ja oikean puolen
polttimolle tulevat johdot yhteen ja otat siitä sitten ohjauksen ksenonille.

Se ksenon-valo ei sitten mene katsastuksesta kuin vahingossa läpi,
joten tee helposti palautettava kytkentä.
Vastaa Viestiin