E220 bensa-automaatti ja ruiskun jäätyminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jouni H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Pe 05.10.2007 12:50

E220 bensa-automaatti ja ruiskun jäätyminen

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Lauantaina olin menossa kohti pk-seutua ja uudella Turku- Helsinki- moottoritiellä alkoi tulla ongelmia.

Vauhti nousi ja nostin jalan kaasulta, tosin tällä ei ollut mitään vaikutusta menon hiljenemiseen. Nopeuden kasvaessa yli 130km/h jäisellä moottoritiellä aloin painaa jarrua menon hidastamiseksi ja etsiä erkanemiskaistaa ja huoltoasemaa.

Löysin nykyajan "palveluaseman", jonka pihalla oli vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Tyhjänäkäyntikierrokset olivat 4000 rpm:n kohdalla ja kaasuvivusto ns. tyhjäkäyntiasennossa, samoin kaasupoljin ja kaasuvaijeri löysä.

Join kupin kahvia, kaadoin purkin anti-iceä ja kävin koittamassa uudestaan. Auto käyttäytyi normaalisti ja tyhjänäkäynti oli normaali. :shock:

Ensimmäisenä tuli mieleen jäätyminen, mutta yleensä "polttoaineen" jäätyminen pysäyttää matkan, toisin kuin tässä. Voiko ruiskun jokin läppä jäätyä niin, että kaasu jää päälle?

Nimim.
Keskiviikkona joulureissuun
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kummallisia syitä voi olla...
Meillä oli viimeviikolla samankaltainen tilanne, jossa vaimon C-sarjalainen
myöskin pillastui vastaavasti. Riensin hätiin, ja syyksi paljastui vakionopeussäätimeltä irronnut vipu, joka oli kiilannut itsensä hankalasti.
Eli kaasuvivusto pelasi normaalisti, mutta vakkari sai "kaasupohjassa"-komentoa.

Onneksi oli ollut puhetta tällaisesta tilanteesta etukäteen, eli joskus naurettu, kun joissakin elokuvissa hurjastunutta autoa vaan yritetään pitää hallinnassa osumatta mihinkään. :shock:
Eli tässä tilanteessa virta-vaimesta vaan kone seis, niin kyllä se rauhoittuu :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Jouni H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Pe 05.10.2007 12:50

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Mulla vaan ei tuota vakkaria ole...

Pienessä mielessäni pohdin sopivia ratkaisuja ongelmaan, mutta en oikein uskaltanut vetää "tappokytkimestä" moottoritiellä 130km/h vauhdissa. :wink:
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Mulla jäi viime talvena tuo tyhjäkäynti myös huutamaan, ei tuollaista vaaratilannetta kylläkään, lähinnä nolo :oops: kun esson baarin edessä Mersu jää huutamaan sitä neljää tonnia. Lykkäisin kuitenkin vaihteen päälle ja siirryin syrjemmäksi luukkua aukomaan. Ja siellä kaasuläppä härdellissä oli joku lipare jumissa. Vähän crceetä perään eikä ole sen jälkeen vaivannut.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
jalmari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ke 06.08.2003 20:31
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Lauantaina kävi täälläkin samalla tavalla kuin Jouni H:lle. :? Emäntä lähti muksun kanssa jouluostoksille ja kohta soittaa matkalta, että mitä tehdä, kun auto kulkee omineen.... :shock: Ensin ajattelin, että kaasuvaijeri jäätynyt tai muuten jumissa, mutta vika ei ollut siinä. Vivusto ja vaijeri toimi normaalisti, mutta ne kiekat oli siellä 4000 rpm nurkilla. :shock: Auton sammutus auttoi aluksi, mutta kotiin päin ajaessa ei siitäkään ollut apua, pari kertaa bussipysäkille poikkesin kokeilemaan. Annoin auton seisoa tallissa paripäivää ja rasvasin sitä kaasuvivustoa ja nyt ainakin pelaa, mutta kyllähän toi oudolta tuntuu.... :?: Ensin ajattelin, että vika on siinä, kun tuolla meidän autolla ei ole koskaan ennen ajettu talvella suomessa tai muuallakaan kylmässä, mutta nyt kun muillakin on ollut samaa ongelmaa, niin tuskin vika on pelkästään siinä, että autovanhus pelkäisi pakkasta.
Kiva olisi tietää missä vika ja mikä sen aiheuttaa. Niin ja ongelmatapaus oli tuo e220...
Viimeksi muokannut jalmari, Ma 21.12.2009 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JALMARI

______________
c123 280ce aut. -85
w204 180cdi aut. -12

ex s204 220cdi aut. -08
ex w202 2.0 aut. -99
ex c124 220ce aut. -93
ex W140 s420 aut.-97
ex W201 2.6 aut. -89
ex W124 e220 aut.-94
ex W203T kompressor Sport -04
ex w201 2.0 aut. -93
ex s124 300tdt -91
ex s210 320cdi -00
ex Sprinter Business Class-04
ex w124 260e -92
ex w201 2.0e -89
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 927
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Sama homma torstaina töistä lähtiessä (E230TA), -15C:stä käyntiin ja menoksi. Ekaan risteykseen pysähtyessä huomasin että kierrokset jäi 3 tonniin, jarrulla auto pysyi juuri paikallaan mutta pyörä jäi sutimaan.
Sitten kaupan pihalle parkkiin, avasin konepellin ja heiluttelin kaasuvipuja, mielestäni oli tyhjäkäyntiasennossa. Kävin kaupassa n. 5min ja senjälkeen toimi normaalisti eikä ole senjälkeen temppuillut.

Jos tekee saman vaimon ajaessa saadaan vähintään uutta peltiä.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13654
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Täällä sama juttu. Viime viikolla E420 poltteli kolmeen otteeseen ABS valoa. Sitten rouva kertoi että kerran ei halunnutkaan auto pysähtyä vaan itse meni menojaan.

Akku ladattu, auto pesty sekä konevahattu ja kuivatettu. Eilen ajettin, kaikki ok mutta nyt ei ajeta vasta kun ens viikolla jos lumisade-ennusteet paikkansa pitävät. Neliveto on yliveto vaikka detroitin rauta sitten vähän enemmin kuluttaakin :P .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Jouni H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Pe 05.10.2007 12:50

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Minulla auto ei ole enää temppuilut, mutta saas nähdä kun ilma lauhtuu ja pakastuu uudestaan... :roll:

Uskon vakaasti läpän jäätymiseen yhteen asentoon :arrow: pakkasta -13 + ajoviiman aiheuttama lisäkylmyys + 50 km samalla nopeudella (110km/h)...

No, huomenna näkee miten perhe-elämää koetellaan joulumatkalla. :?

Pitäisiköhän talvivarustukseen lisätä kosaanilämmitin? :idea:
Vastaa Viestiin