Kokemuksia Holys Smoken 7mm elementit

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Mika.T kirjoitti:Vakio S350TD:ssä tippu kulutus 1.5l/100km matka-ajossa vakiosta --->ppd:n 7mm pumppuun.

Turbokin vaihtui tosin vakiosta T3 garretista Holsetin hx35w:hen.
Satasen vauhdissa ahtopaine tippu 0.6:sta nollaan. Eli hengittävyys parani samalla paljon.
tota asiaa oon miettiny, että jos autossa on iso, taikka pikkuturbo, niin siinähän on selkee ero ahtopaineessa tasakaasulla maantiellä ajettaessa. luulis, että kun koneessa on ahtoja, eli paljon ilmaa ja pikkasen vaan soppaa, niin hyötysuhde olis parempi. mutta esimerkit antaa toista.
taitaa tulla sieltä pakopuolelta se hyötysuhteen laskeminen, kun pikkuturbo toimii pakokaasujarruna ja isosta ahtimesta ne pakokaasut vaan sujahtaa läpi.

tiedä sitten, tuli vaan mieleen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

"työtilanteen vuoksi otamme uusia työtarjouksia viikosta 3 eteenpäin..."

Vaikka millon soittaa niin varattua piippa mynällä. :shock:

Ei kellään sitte olis sanoa tässä että miten paljon se pumpun laitto tuolla mynällä on maksanu? Ees suunnilleen. Nimittäin mitä minä oon kuullu kylillä puhuttavan niin ei oo lähelläkään tuota 900e... :?

Mitenkäs tuo syöttömäärän riittävyys oikeen lasketaan? Onko se suoraan verrannollinen tehoon, vai miten? :oops:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Mulla tuli pumppu maksaan kaikkineen 1200e..
Sisältää Mynän osuuden lisäksi kahden pumppuaihion hankintahinnat..

Aikaa on sen verran/muisti huono että en muista paljon itsessään se pumpun laitto maksoi..

Kyllä se on hintansa väärti :!:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Mulla makso tuohon om617 pari kolme kuukautta sitten 900€ plus sitten pumppuaihio mikä makso 50€ :lol: Ihanan halpoja nämä kaikkien hylkimät vanhan kansan osat!

Ahdonalainen syöttö oli ensin tarkoitus toteuttaa w124 200D:n pumpun alppikellosysteemillä, mutta kello oli hajalla ja se teki sen oman sylinterihomman pumpun kylkeen josta sain 100€ (norm. 200€) alennusta koska teki "omin päin" sen. Pumppu piti saada penkistä pois eikä ollut kysynyt multa mitä tehdään... :)

Eli 6 syl vähän enemmän mutta eiköhän 1200€ ole aika lähellä jos on pumppuaihio itsellä valmiina
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Kyllä se pahus viete tuntuu kalliilta... Mutta minkäs teet, eihän se toimi jos kone ei saa ruokaa... Pitänee koittaa kolehtia keräillä jotta sen sais irti. Ni siinä tuli sitten tosin tuo morkooli systeemikin samalla? Ettei vissiin ollu muutakun ruuvas kiinni ja on the road?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Näin jälestäpäin tuntuu hätiköidyltä että koneessa on oikeestaan kaikki uutta. Ois kannattanu hommata tuo pumppu ihan ensiks tms. Eipä siinä muuta, mutta nousee auton hinta aika korkeeks. Ei ainakaan kannata myimään ruveta, että itelle täytynee jättää... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Joo ei muuta kun kiinni ja kovaa ajoa!
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Kummeli kirjoitti: Ei ainakaan kannata myimään ruveta, että itelle täytynee jättää... :roll:

Ei harrastuksille saa laskea hintaa... :lol:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Joo, eikä kannata... :roll: Menee vaan yöunet.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Sillon on väärä harrastus jos siihen ei mene kaikki aika ja rahat!? :lol:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

entiä paljonko ois pasin tekemällä pumpulla tullu jos ois kunnon ahdin ja voinut lisätä syöttöjä mutta pienillä syötöillä ja pikku Masterilla 344hp 603 moottorista. moottori vakio muuten ja kaikki muut osat ihan peruskamaa.
Avatar
sata90dee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ti 07.11.2006 20:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja sata90dee »

Kummeli kirjoitti:
Ei kellään sitte olis sanoa tässä että miten paljon se pumpun laitto tuolla mynällä on maksanu? Ees suunnilleen. Nimittäin mitä minä oon kuullu kylillä puhuttavan niin ei oo lähelläkään tuota 900e... :?
950€ makso mulla 6syl pumpun teettäminen viikko sitten mynällä ja pumpun tekeminen tais kestää pari kolme viikkoa.
160/6000 8) luki pumpun kyljessä kun se sieltä tuli, vetäviä sais kuulemma vielä enempiki jos haluaa.
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi -04
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

MikkoH kirjoitti:
Toi tarkoittaa 120 kuutiomilliä per tuhat työtahtia (ei rpm)
No ei ihan niinkään.. 120kuutiomillimetriä per elementin yksi isku. Joskus ilmoitetaan myös kierrosluku, jolla pumpun tuotto on mitattu.. Jos pumppupajat noudattaisivat samaa mittausstandardia tuottomittauksissaan, niin pumppujen tuotot olisivat vertailukelpoisia keskenään. Näin joku selitti asiaa holysmoken puolella taannoin.
Ootko nyt aivan varma tuosta asiasta? Tuntuu vaan aika isolta elementiltä tuo 0.12 litraa per isku, jossain isossa ristipääkoneessa noita kyllä on näkynyt... Mutta että mersuissa vaikka nyt superturboja ovatkin :wink:
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Petri K kirjoitti:
MikkoH kirjoitti:
Toi tarkoittaa 120 kuutiomilliä per tuhat työtahtia (ei rpm)
No ei ihan niinkään.. 120kuutiomillimetriä per elementin yksi isku. Joskus ilmoitetaan myös kierrosluku, jolla pumpun tuotto on mitattu.. Jos pumppupajat noudattaisivat samaa mittausstandardia tuottomittauksissaan, niin pumppujen tuotot olisivat vertailukelpoisia keskenään. Näin joku selitti asiaa holysmoken puolella taannoin.
Ootko nyt aivan varma tuosta asiasta? Tuntuu vaan aika isolta elementiltä tuo 0.12 litraa per isku, jossain isossa ristipääkoneessa noita kyllä on näkynyt... Mutta että mersuissa vaikka nyt superturboja ovatkin :wink:


0.00012 litraa?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

paloviita kirjoitti:
Petri K kirjoitti:
MikkoH kirjoitti:
Toi tarkoittaa 120 kuutiomilliä per tuhat työtahtia (ei rpm)
No ei ihan niinkään.. 120kuutiomillimetriä per elementin yksi isku. Joskus ilmoitetaan myös kierrosluku, jolla pumpun tuotto on mitattu.. Jos pumppupajat noudattaisivat samaa mittausstandardia tuottomittauksissaan, niin pumppujen tuotot olisivat vertailukelpoisia keskenään. Näin joku selitti asiaa holysmoken puolella taannoin.
Ootko nyt aivan varma tuosta asiasta? Tuntuu vaan aika isolta elementiltä tuo 0.12 litraa per isku, jossain isossa ristipääkoneessa noita kyllä on näkynyt... Mutta että mersuissa vaikka nyt superturboja ovatkin :wink:


0.00012 litraa?
Katos meni itellä millilitrat ja millimetrit sekaisin :) jatketaan juopottelua:))
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

mikä tämä huuhaa napa oikeen on ??? puhuu paskaa minkä kerkiää vaikka tällä hetkellä suomen nopein mersu on samalla paikkakunnalla!!
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Stonehead kirjoitti:mikä tämä huuhaa napa oikeen on ??? puhuu paskaa minkä kerkiää vaikka tällä hetkellä suomen nopein mersu on samalla paikkakunnalla!!
jaa missä, en minä ainakaan ole nähnyt :shock: vai tarkoitatko sitä helvetin savukonetta, jolla ei päästä edes viivalta irti ihmisten aikana :evil:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

on se kuitenki menny 10.6 vai 10. 8 mutta kuitenkaa ei kukaan viälä kovempaa mersun riisselillä
joten oo sä hiliaa ku et oo ajanu mitää millään
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Just. Onha se nopee aika tuo 10.68sec/401m, eikä oo kukaa tainnu ajaa parempaa aikaa. Montako lähtöö tuo on voittanu?
Seo nopee kuka ylittää maali viivan ensimmäisenä.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jeemu kirjoitti:Just. Onha se nopee aika tuo 10.68sec/401m, eikä oo kukaa tainnu ajaa parempaa aikaa. Montako lähtöö tuo on voittanu?
Seo nopee kuka ylittää maali viivan ensimmäisenä.
yleensähän vastustaja pakkaa jo kamojaan seuraavaa lähtöä varten, kun tämä "nopein mersu" vielä kerää paineita lähtöviivalla :P

jos 1 lähtö onnistuu sadasta, niin en pajoa kyllä elämöisi tuosta mersusta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

mua ei kiinnosta pullinkimiehenä pätkääkään kumpi siälä maalis on ekana vaan se aika koska se kertoo pitkälti moottorin tehon kun kattoo mitä auto painaa.

on kuitenki aika paljo kokemusta moottoreista jolla oltaas mersun kopalla EKANA maalis kuutosella alkavaan...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

sorry, virhepainanta

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mun täytyy kyllä stonehead todeta, että jatkossa käännyn ainoastaan karpiolan puoleen näissä vetoakseli jutuissa, että ei tartte varmaan sitten mittailla, olisko sulla sellasia aksiloita mitä ehkä tarvitsisin, no ei sulla ollu kyllä niitä ASD perällisenkään aksiloita...

ja mikäs pullinki mies sinä olet, kun en ole nähnyt sua kuin jossakin santavuoren "kylä" mäkivetokisoissa sillä zetorillas :shock: ei sua ainakaan mistään sm kisojen tuloksista tule vastaan :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

taitaa stonen kesä mennä vähän isommilla renkailla kurvaillessa...
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mitä ainakin ite kattellu noita Oikeita kiihdytysjuttuja ja niin kokonaisaika vaikuttaaa siiinäkin. eli ne reaktiot,koska saadaan auto viivalta liikkeelle.
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Taitaa kuitenkin olla se loppunopeus se tehon mittari eikä aika vartilla ;)

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille :)
diipa daapa...
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Nii jokaine harrastaa mistä tykkää. Turha sotkee pullinkia tähä ku eskon Mersulla sitä ei tietääkseni harrasteta. Loppunopeus kertoo toki voimavaroista, mutta mitä sillä suurella loppunopeuella tekee jos oot maalisa 30sec myöhemmi ku kilpa kumppani.

Huippunopeus kisat o eriksee :wink:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

No eihän siinä muuta sitten, ku lähtee minuuttia aikasemmin herättelemään holsettia... :lol:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jospa sitten se keskinäinen vittuilu lopetetaan, ja kirjoitetaan vaikka hyviä vinkkejä sillä samalla innolla meille noviiseille :roll:

Jos jotain henkilökohtaisuuksiin menevään vittuilua vielä esiintyy...vaikkakin se on ilmiselvästi jouluglögin aiheuttamaa höyryjen päästelyä ja siten IRL ihan OK, niin tarinahan loppuu sitten forumilla kuitenkin lukitukseen.

Aihe taisi olla alunperin ne hemmetin elementit... :wink:

Hyvää joulua ja hyviä vetoja kaikille...oli se sitten testipenkki, pullingrata, alastaro tai esson baari :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

tdt leka kirjoitti:epäilen kyllä tota 400hv:tä tai tietenki riippuu mikä motori.pitäshän siinä vähä tietää miten ajotus muuttuu yms. eikä vaan lätkästä isoja elementtejä.
ei tämä mersun viritys sentään niin halpaa ja helppoa ole :wink:
Olikos mersun ajoituksensäätömekanismi pumpussa vai missä? ;)

Omassa 606:ssa Holysmokella/ite tehty pumppu, antanee sen 120 tappiin ruuvattuna. Vähän jätettiin varoja kun penkissä ajettiin (omaa tyhmyyttäni), mutta se säädetty 110 kuutiota tuli vielä yli 5000 koneen kierroksen. Loivanokkainen pumppu ja käy melko nätisti. Penkitetty 388/588 kun ahtoa 1,7bar ja pakopainetta 2,9bar. Katsotaan keväällä uudelleen toisella ahtimella ja loputkin syötöt ruuvattuna.
Vastaa Viestiin