Voiko vesi kiertää väärinpäin syylärissä? (cdi)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Voiko vesi kiertää väärinpäin syylärissä? (cdi)

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Ongelma on sellainen että tuollaisessa -99 w202 cdi:ssä tuntuu että ylävesiletku on kylmä varsinkin syylärin päästä ja alavesiletku taas lämmin koko matkalta.
Moniurahihna tuli jo tarkistettua että näyttäisi kiertävän oikeaa reittiä.

Auto palasi tuossa reissulta ja kuulemma oli tullut huonosti lämmintä koko ajan ja loppumatkasta kun oli syylärin eteen laitettu vähän pahvia niin oli lämmötkin nousseet vähän normaalia korkeammalle.

Ihmetyttää vaan tuo että aivan kuin vesi kiertäisi väärään suuntaan. Onko näissä koneissa pysynyt vesimpumpun siivet paikallaan vai ovatko herkkiä irtoamaan?

Auto oli 2 viikkoa sitten remontissa jossa webastoon laitettiin palopesä ja uusi kiertovesimpumppu. Sen jälkeen pelasi viikon normaalisti mutta nyt pitkällä reissulla ja yli 20 asteen pakkasella oli alkanut temppuilla.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Vaikka ei olisi koko vesipumppua, vesi ei voi kiertää "väärin päin" jo siksikään, että painovoimainen kierto hoitaa homman oikein päin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vesipumpun siivet voi olla rikki.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Voiko vesi kiertää väärinpäin syylärissä? (cdi)

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

P. Lanttola kirjoitti:Ongelma on sellainen että tuollaisessa -99 w202 cdi:ssä tuntuu että ylävesiletku on kylmä varsinkin syylärin päästä ja alavesiletku taas lämmin koko matkalta.
Moniurahihna tuli jo tarkistettua että näyttäisi kiertävän oikeaa reittiä.

Auto palasi tuossa reissulta ja kuulemma oli tullut huonosti lämmintä koko ajan ja loppumatkasta kun oli syylärin eteen laitettu vähän pahvia niin oli lämmötkin nousseet vähän normaalia korkeammalle.

Ihmetyttää vaan tuo että aivan kuin vesi kiertäisi väärään suuntaan. Onko näissä koneissa pysynyt vesimpumpun siivet paikallaan vai ovatko herkkiä irtoamaan?

Auto oli 2 viikkoa sitten remontissa jossa webastoon laitettiin palopesä ja uusi kiertovesimpumppu. Sen jälkeen pelasi viikon normaalisti mutta nyt pitkällä reissulla ja yli 20 asteen pakkasella oli alkanut temppuilla.
Niinhän se pitää ollakkin,ylävesiletku lämpiää vasta kun termostaatti aukeaa,vesipumppuhan pukkaa nestettä moottoriin ja kierrättää lämmityslaitteessa,ja vasta kun saavutetaan termarin avaus lämpötila rupeaa ylävesi letku lämpiämään.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Joo kyllä, mutta mikä sen alavesiletkun sitten lämmittää? Tuo siinä vähän ihmetytti...

Kiertovesipumppu tuli jo katsottua (se kun oli juuri vaihdettu), se imee vettä närhenmunilta ja lykkää webastolle päin. Ilmeisesti noin kuuluu olla vaikka joskus olen lukenut että yleensä vesi menisi lisälämmittimeltä lämppärin kennolle ja siitä moottoriin?

Jotakin hämärää tuossa nyt kuitenkin on kun vettäkin oli johonkin kadonnut matkan aikana, eli alunperin ylävesiletku oli tyhjä vaikka paisuntasäiliössä pinta oli ylämerkissä. Tiedä sitten olisiko jäähdytysneste ollut vähän laimeaa, mutta paisuntasäiliöön oli jossakin välissä kaadettu raakaa nestettä ja sieltä mitattuna pakkasenkestävyys oli -40c. Sitä vaan ei tiedä onko se lisätty glykoli sitten sekoittunut kunnolla tuonne sekaan vai onko jänyt paisuntasäiliöön.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

P. Lanttola kirjoitti:Joo kyllä, mutta mikä sen alavesiletkun sitten lämmittää? Tuo siinä vähän ihmetytti... .
Arvaus:
Kun termari on vielä kiinni (yläletku kylmä) niin vesi ei juurikaan pääse kiertämään; alaletkuun tulee kuitenkin lämmintä koska se on auki, lähellä konetta ja vesipumppu kierrättää lämmintä vettä koneessa.
W203CDI
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

P. Lanttola kirjoitti:Joo kyllä, mutta mikä sen alavesiletkun sitten lämmittää? Tuo siinä vähän ihmetytti...

Kiertovesipumppu tuli jo katsottua (se kun oli juuri vaihdettu), se imee vettä närhenmunilta ja lykkää webastolle päin. Ilmeisesti noin kuuluu olla vaikka joskus olen lukenut että yleensä vesi menisi lisälämmittimeltä lämppärin kennolle ja siitä moottoriin?

Jotakin hämärää tuossa nyt kuitenkin on kun vettäkin oli johonkin kadonnut matkan aikana, eli alunperin ylävesiletku oli tyhjä vaikka paisuntasäiliössä pinta oli ylämerkissä. Tiedä sitten olisiko jäähdytysneste ollut vähän laimeaa, mutta paisuntasäiliöön oli jossakin välissä kaadettu raakaa nestettä ja sieltä mitattuna pakkasenkestävyys oli -40c. Sitä vaan ei tiedä onko se lisätty glykoli sitten sekoittunut kunnolla tuonne sekaan vai onko jänyt paisuntasäiliöön.
Kun neste lämpiää niin se nousee aina ylöspäin ja tilalle tulee,raskaampaa eli kylmempää nestettä,vesihän on ominaispainoltaan raskainta +4 asteisena ,eli se lämmittää alavesiletkun se ylöspäin nouseva neste,se jos sieltä nestettä kadonnut on tietenkin jotain häikkää.kuitenkin jos paisuntasäiliössä nestepinta ok,on sita nestettä varmasti ylävesiletkussakin.Kyllä sieltä ilma poistuu juuri paisuntasäiliön kautta,aja kone kuumaksi paisuntasäiliön korkki auki,niin varmaan lähtee ilmat vekeen.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
make30
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 07.12.2008 22:46

potaatti

Viesti Kirjoittaja make30 »

no jos lämmöt nousi kun laittoi pahvia eteen niin termarin vaihto auttaa tähän vaivaan. todennäköisesti lämmöt pysyy normaalissa vielä -10 jos ei termari ihan ole juminut auki asentoon,mutta kun pakkanen kirii -20 alkaa ongelmat... vaihda uusi,aika halpa remontti.wahleri on hyvä,monessa merkissä alkuperäinen osa,saa siis myös tarvikkeena
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Vika alkaa pikkuhiljaa selviämään, tai ainakin yksi syyllinen löytyi. näkyy tuossa kuvassa:

Kuva

Eli paisuntasäiliön korkki oli rikki ja tuo takaiskuventtiili oli kulkeutunut syyläriin josta oli tukkinut paisuntasäiliölle lähtevän letkun. Tuo siis aiheutti sen että vaikka ylävesiletku oli tyhjä niin paisuntasäiliössä pysyi pinta ylhäällä. Varmaan aiheutti nuo muutkin kummallisuudet jäähdytysjärjestelmässä, lämppärin kennolla nimittäin oli ilmaa aika lailla ja vesi ei kiertänyt, siitä johtuen webastokaan pysynyt päällä kuin 6 minuuttia jos sen kellosta laittoi päälle.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

P. Lanttola kirjoitti:Joo kyllä, mutta mikä sen alavesiletkun sitten lämmittää? Tuo siinä vähän ihmetytti...
Eikös näissä CDI koneissa ole se "kaksitoiminen termostaatti" eli paluu kanava pumpun imuun juuri ennen termostaattia?

Termostaatti kiinni -> jäähytys neste menee suht lämpimänä kanavaa pitkin alavesiletkun loppuun/pumpulle (syylärin yms. ohi). Termostaatti auki -> nesteet virtaa syylärin kautta.

En tiedä onko näin, mutta luulisin. Ainakin jo vanhemmissa koneissa on näin. Auttaa moottoria lämpeämään nopeammin käyntilämpöönsä.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Eiköhän se noin mene. Näköjään tuo termostaattikin menee vaihtoon kun ei ihan nouse tuohon 80 viivalle asti lämmöt.

Mutta muuten on auto nyt pari päivää pelannut, että kaippa se tuo pieni kumilätkä oli syyllinen temppuiluun.
Vastaa Viestiin