Zenith-kysymys, RATKES

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Zenith-kysymys, RATKES

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Moik!

- Satakasin vaihtokaasarit on nyt asennettu pako- ja imusarjaan kiinni, paitsi välitanko meni keltapassivointiin muun roinan mukana. Siksi siis kierretanko tuolla möllöttelee.

Kuva

Sitten ongelma; ilman alipainekellon pönkäruuvia noitten actuating leverien liike on ihan sellainen kuin Haynesin manuaalin ja Jaime Kopinskin nettiohjeen mukaan säädöissä olevien kuuluu ollakin (onkohan mulla tuosssa kuvassa olla ryyppy päällä). Kun alipainekelloon asennetaan minimittaan siitä nyt puuttuva pönkäruuvi, aluslevy ja jousi, pönkäävät ne actuating levereitä niin, etteivät ne pääse enää lähellekään kohokammion tuuletusventtiiliä, mitä niitten pitäisi ymmärtääkseni pökätä auki kun ollaan tyhjäkäynnillä tai kone sammuksissa. Kuva

Niinkuin esimerkiksi tuossa alemmassa havainnekuvassa:
Kuva

Mitäs mieltä arvon raato, ei kun raati: onko minulla asennettuna väärä alipainekello, kun se vielä näyttää hiukan isolta tuossa nököttäessään?
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ke 10.02.2010 18:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Mitäs mieltä arvon raato, ei kun raati: onko minulla asennettuna väärä alipainekello, kun se vielä näyttää hiukan isolta tuossa nököttäessään?


kello on ihan oikea...laita ne osat vain takaisin...systeemi menee kasaan vasta kunnolla koneen käydessä. Kone sammuksissa alipaine kello pullistuu auki niin paljon ja voimakkaasti, ette sitä käsin tahdo kiinni jaksaa painaa.

Lisäksi jos sinulla on manuaalivaihteisto, voit poistaa alipainekellon, sitä ei tarvita, kuin automaattivaihteisessa..
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Dänks, automaatti on. Lienee uudenkarhea tuo alipainekello, sillä Petrin kanssa verrattiin: hänellä alipainekellon pönkäruuvi tuli noin 1,5 cm vähemmän ulos verrattuna tuohon minun, joka oli minimimitassaan.

Tuon alipainekellon mitoitus kannattanee sitten tehdä käyvällä koneella, vai vielä lämpimäksi käytetyllä?

Kaikkee sitä oppii. Saan kaasareita maailmalta kuleksimasta vielä neljä. Josko uskaltaisi jonkun niistä avata ja ihmetellä mitä on syönyt, oikein ajan ja keskioluen kanssa..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Dänks, automaatti on. Lienee uudenkarhea tuo alipainekello, sillä Petrin kanssa verrattiin: hänellä alipainekellon pönkäruuvi tuli noin 1,5 cm vähemmän ulos verrattuna tuohon minun, joka oli minimimitassaan.

Todennäköisesti se on Solex 4a1:n kello...toiminta on ihan sama, mutta säätöruuvi pitempi.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuon alipainekellon mitoitus kannattanee sitten tehdä käyvällä koneella, vai vielä lämpimäksi käytetyllä?
Kaikki säädöt kaasuttimille tehdän aina lämpimällä koneella, paitsi nopean kylmäkäynnin ja ryypyn testit. Sytyksen ja muiden käyntiin vaikuttavien hommien on oltava säädöissään tai sitten ennaltailmoitetussa asennossa mm. automaattivaihteisto, ilmastointi yms...

edit:kirjoitusvirhe.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Joku sais tulla säätämään mun konetta kun se käy aika kehnosti :roll:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

..ja tuommoiselta näyttää alipainekellon pönkäruuvi asennettuna lyhyimmilleen.

Kuva

Tuohan on nyt niinkun kone sammuksissa ja kylmänä, joten eikö ryyppykin pönkää sitä hieman?

Täytyy kokeilla asentaa paikalleen ja antaa käydä lämpimäksi ja sitten tarkastella mittoja uudelleen..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

3-4 mm. lyhyempi säätöruuvi...pitäisi riittää...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Samannäköinen toi alipainekello on kuin mullakin W114 kaasareissa. Niissä mitta jousen pohjasta säästöruuvin päähän oli 40mm, kun mittasin Petterin kanssa puhelimessa asiaa ihmeteltäessä.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Onko tuon alipainekellon sisällä lämpötilan tunnistava bi-metallijousi tms. joka muokkaa tuon kellon toimintaa myös lämpötilan mukaan?

Ei voi olla. Vieläkään en ääliönä ymmärrä, miten kohokammion tuuletus toimii kuumalla sammutetulla koneella, jos tuo alipainekello pönkää kaasuvivuston irti venttiileistä.. :?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
JuhaP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 17.08.2006 11:42
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Ei siellä ole bi-metallia.

Oletko kokeillut paljonko tuo kello nostaa kierroksia, kun alipaineletkun vetää irti ? 4a1:ssa ruuvin pituus säädetään niin, että kiekat nousee muistaakseni 2400 - 2600 rpm kun alipaineletkun nykäisee irti ja kun letkun laittaa takasin niin ruuvi on noin 1-2 mm irti vivusta. Kone sammutettuna ruuvi pönkää vivustoa ehkä sen 2-3 mm. Elikkäs, voisiko tuo ruuvi olla liian pitkä ?
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kyllä varmaan, jos vertaa esimerkiksi tuohon huonolaatuiseen kuvaan, jossa samanlainen tilanne. Tossahan on ihan nysä.

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Vieläkään en ääliönä ymmärrä, miten kohokammion tuuletus toimii kuumalla sammutetulla koneella, jos tuo alipainekello pönkää kaasuvivuston irti venttiileistä.. Confused
Se säätöruuvi on aivan liian pitkä. So asentaisit kaasuttimet noin, luultavasti tyhjäkäynti olisi semmoiset 4000 1/min :)

Lyhyemmällä ruuvilla voit säätää tilanteen sellaiseksi, että autossa on tyhjäkäynti, vaihde vapaalla (joka muuten säädetään ihan eri ruuveista) , sekä tyhjäkäynti vaihde päällä. Lisäksi oikean mittaisella ruuvilla myöskin kohokammion tuuletus toimii. ei huolta. Koska alipainekellosi on luultavammin uudemmasta mallista, et luultavasti saa siihen edes oikean mittaista ruuvia tilaamallakaan, vaan joudut sen sovittamaan itse.

Kuten olen jo monesti todennut, homma toimii ihan mainiosti ilman koko kelloa, eli ensin kaasuttimet paikalleen ja säätöihin, sitten vasta kokeilemaan kelloa.

Lisäksi sen kohokammion tuuletuksen kanssa on ihan se ja sama...siitä tulee ongelmia vain todella kuumisssa olosuhteissa ja silloinkin starttausaika lisääntyy muutaman sekunnin. Tärkentä vain on, ettei sitä tuuletusta ole ilmanpuhdistimen ulkopuolelle ajossa, se nimittän on paljon paahempi asia, kuin tuuletuksen puuttuminen.

BMW:ssä ei ole koko tuuletusta ja hyvin pelaa sekin...tosin pakosarja toisella puolella. Eikä muuten ole BMW:n automaatissakaan tuota kelloa ja hyvin toimii.
Viimeksi muokannut unski, Pe 15.01.2010 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

a1:ssa ruuvin pituus säädetään niin, että kiekat nousee muistaakseni 2400 - 2600 rpm kun alipaineletkun nykäisee irti ja kun letkun laittaa takasin niin ruuvi on noin 1-2 mm irti vivusta. Kone sammutettuna ruuvi pönkää vivustoa ehkä sen 2-3 mm. Elikkäs, voisiko tuo ruuvi olla liian pitkä ?
Ei sotketa 4a1:tä tähän nyt...siinä kellon toimiaan liitty paljon muutakin, mitä Zenitheissä ei ole. Zenitheissä tarvetta nostaa kierroksia on vain noin 100-200 1/min.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, testasin tälläämällä virtaskan ryyppyyn ja antamalla lämmetä. Paljoa ei todellakaan tarvitse ruuvia lyhentää, että kohokammioiden ilmastointi toimii ainakin tyhjäkäynnillä.

Teen asentaessa niinkuin neuvotaan, asennan kaasuttimet ensin ilman kelloa.

http://cgi.ebay.de/2-Synchrometer-SK-Ve ... 5ad65c4c8c

Minkähänlaisen adapterin nuo tarttee zenitheille, pirskatti kun houkuttaa hankkia synkronivehkeet ja kierroslukumittari, et sais ajettua koeajot edes jotenkin tolkullisilla säädöillä. Kirjallisuutta on jo saksan-, englannin- ja ruotsinkielistä, varmaa vielä vironkielinen säätöopas löytyy ennen härmänkielistä.

Vieläkun joku vielä vääntäis rautalangasta sytytyksen oikeaoppisen säädön. :(
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Vieläkun joku vielä vääntäis rautalangasta sytytyksen oikeaoppisen säädön.
-Tarkastetaan, että jakaja on varmasti oikean mallinen.
-Osat kuntoon, kärjet, kondensaattori, sytytysjohdot, tulpat yms.
-Sähköt oikein, etuvastus, virta yms.
-Alipaineletkut oikein, -ennakonsäätäjän tiiviystarkastus.
-Rakotulkilla suunilleen oikea kärkiväli kärkiin.
-Perusasetukset kohdalleen, eli moottori 1. yläkuolokohtaan, jakajan pyörijä ykkösen kohdalle, vastusmittarilla, lampulla tai paperilla katsotaan, että kärjet aukeavat edes suunnnilleen hieman ennen yläkuolokohtaa. (pyöritellään siis jakajaa, ei moottoria)
-Tarkastetaan käsin pyörittämällä, että sytytys on suunilleen kohdillaan. (Tämän voi tietysti tehdä myös startilla ja strobolla ja ILMAN BENSAA)
-Kytketään poltooaine.
-Toivotaan käynnistymistä.
-Mikäli käynnistyy, tarkistetaan strobolla ja kärkikulmamittarilla, että tyhjäkäynnin perusasetus on n. 0-8 astetta ennen yläkuolokohtaa ja että kärkikulma on oikea. Säädellään kaasuttimia jonkinlaisen käynnin aikaansaamiseksi.
-Annetaan käydä / toivotaan, että moottori käy lämpimäksi.
-Säädetään sytytys ohjekirjan mukaisilla, kaikilla kierrosalueilla. Mikäli säätö ei onnistu kaikilla kierroksilla, on jossain vikaa... tällöin säädetään joko kompromissi, n. 1500 1/min. tai korjataan vika.

Tämän jälkeen vasta säädetään kaasuttimia tarkemmin...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

unski kirjoitti: -Rakotulkilla suunilleen oikea kärkiväli kärkiin.
-Perusasetukset kohdalleen, eli moottori 1. yläkuolokohtaan, jakajan pyörijä ykkösen kohdalle, vastusmittarilla, lampulla tai paperilla katsotaan, että kärjet aukeavat edes suunnnilleen hieman ennen yläkuolokohtaa. (pyöritellään siis jakajaa, ei moottoria)
-Tarkastetaan käsin pyörittämällä, että sytytys on suunilleen kohdillaan. .
Kiitos. Tapani (ei Kiminkisen) mukaan unohdin mainita, että tuli hankituksi kärjetön sytkä mallia koko virranjakaja. Tommonen.

http://www.123ignition.nl/brand/Mercedes.html

Saako märkäkorvana kysyä tyhmän kysymyksen? Kiitos. Mikä tarkoitus on virranjakajan alipaineliitännällä, joka käsittääkseni :oops: yhdistetään etummaiseen kaasariin? Aikaistaako se sytytystä kierrosluvun mukaan vaiko päinvastoinko?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Saako märkäkorvana kysyä tyhmän kysymyksen? Kiitos. Mikä tarkoitus on virranjakajan alipaineliitännällä, joka käsittääkseni Embarassed yhdistetään etummaiseen kaasariin? Aikaistaako se sytytystä kierrosluvun mukaan vaiko päinvastoinko?
Kierosluvulla ei ole mitään tekemistä asian suhteen, niinkuin laitteen nimikin sen sanoo: alipaineella. Kyse on nyt sitten siitä mitä ja miten alipaineta halutaan käyttää. On sekä ennakkoa aikaistavia, että myöhäistäviä alipainekelloja. Sitten on tietenkin myötä-, että vastapäivään vetäviä kelloja...ja jotta asia ei menisi liian helpoksi, on myös erilaisia kaasuläppäkoteloita...jotka antavat alipaineen eritavoin. Onneksi zenithissä se toimii kaikissa samoin, eli alipainetta tulee putkeen kun läppää avataan, ei siis tyhjäkäynnillä. Vanhemmissa Mersuissa tuo alipine vain aikaisti sytytystä, lisäten tehoa kiihdytysvaiheeseen. (poislukien D-Jetronicit....)

Nyt on sitten ihan oma asia millaisen jakajan he ovat sinulle myyneet...näyttäisi siis siltä, että joudut hiukan päättelemään...mitä asetuskäyrää käytät tuossa härvelissä. Tuossa ei näytä edes olevan myöhäistystoimintoa....sinänsä onni.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

unski kirjoitti:Nyt on sitten ihan oma asia millaisen jakajan he ovat sinulle myyneet...näyttäisi siis siltä, että joudut hiukan päättelemään...mitä asetuskäyrää käytät tuossa härvelissä.
Technical data käskee käyttään kakkoskäyrää:
2
0231.116.048 W110 230, W111 230S 35@4600
0231.116.038 W108 250 1 : 9,0


Tosin sitten taas samahko kone W114 250 käsketään käyttämään käyrää numero nolla..

0
0231.116.048 W114 230/250/250 2.8 37@4600
0231.187.001/002 W108 280S 1 : 9,0
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Selkis, pidemmän kaavan kautta: löysin M108 -moottorin varaosakuvaston, sieltä alkuperäisen alipainekello eli dashpotin varaosanumeron. Ei saatavilla enää. Googletin ja yksi tulos Australialaisessa uusia vanhoja osia myyvässä puljussa. Hinta euroissa 18 €! Plus rahti. Tilasin ja tuossa on tulos ryyppy lämmitettynä, ei kun kaasarit kiinni jahka ilmat lämpenee. Lopullinen justeeraus sitten kun kone käy ja kukkuu. Ruuvi on minimissään, sitä täytyy säätää pidentää että koko höskä toimii. Onneksi on ohjeet.

OEM varaosa, ryyppy poissa:
Kuva

Kaasareissa kiinni ollut minimimitassaan:
Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jyka65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 01.09.2009 09:20
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja jyka65 »

Petteri, hyvältä näyttää nuo sun kaasarit, millä olet käsitellyt pakosarjat kun näyttävät niin mustilta, ainakin vielä . . . .
W111.012 220S 1965 M180.941
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

millä olet käsitellyt pakosarjat kun näyttävät niin mustilta, ainakin vielä . . . .
Ks. http://www.roadmachine.fi/excoat.html

Soon keraaminen pinnoite nimeltään Black Satin, kestää 1 100 C˚ kuumaa, toivottavasti myös -30 C˚ pakkasta :roll: . Tuon varsinaisen pinnoitteen alle tulle harmaa aluspinnoite, joka käräytetään siihen ekaks, EI kotioloissa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin