cdi:n lämmöt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
svto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 05.01.2010 18:14

cdi:n lämmöt

Viesti Kirjoittaja svto »

ja taas kyssäriä pukkaa..
Elikkäs a180 cdi:n lämmöt askarruttaa, nyt reippailla 10 asteen pakkasilla lämmöt nouseen hädin tuskin 60 asteeseen, moottoritiellä 80 paikkeille.
Lähempänä nollankeliä nousee helpommin 80.

Oliskohan termostaatti vaihdettava vai onko noi vielä siedettäviä lämpöjä joihin ei uus termari auta?
Mitähän noi maksaa vaihtotöineen?
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: cdi:n lämmöt

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

svto kirjoitti:ja taas kyssäriä pukkaa..
Elikkäs a180 cdi:n lämmöt askarruttaa, nyt reippailla 10 asteen pakkasilla lämmöt nouseen hädin tuskin 60 asteeseen, moottoritiellä 80 paikkeille.
Lähempänä nollankeliä nousee helpommin 80.

Oliskohan termostaatti vaihdettava vai onko noi vielä siedettäviä lämpöjä joihin ei uus termari auta?
Mitähän noi maksaa vaihtotöineen?
Kyllä pitäs lämpä riittää sisälle jos nostaa maantiellä 80 asteeseen. Saathan sää sinne ostettua 92 asteisen termarin mutta et välttämättä saa sillä nostettua yhtään lämpöjä. Tuo 80 on ihan ok talvi lämpö pakkasilla. Ja eihän ne dieselit vaan kovin helposti pikkuajolla/kaupungissa jaksa vaan nostaa lämpöjä. Sitten kun ei millään nosta yli 70 asteen ni on temrmari ainakin sökö.

Hae termostaatti sanalla ni varmasti jotain löytyy..

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=44161
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Kannattaa hommata vielä syylärille viimasuoja. :wink:
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

barton kirjoitti:Kannattaa hommata vielä syylärille viimasuoja. :wink:
:roll: Kokeilin tota viimasuojaa kun tässä oli liki -30 pakkasta.
Ei lämminnyt yhtään nopeammin ja ajattelinkin että pitäisikö se alareikäkin peittää koska siellä on iso reikä vielä. Vaihdoin syksyllä termarin kun ei noussut yli kuudenkympin vaikkei ollut vielä pakkastakaan. Nyt nousee karvanverran yli kahdeksankympin mutta mulla lämmitin lämmittää sisätiloja automaattisesti niin kauan kunnes koneen lämmöt on +77.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
svto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 05.01.2010 18:14

hidasta vaan on..

Viesti Kirjoittaja svto »

..lämpeneminen. Tuntuu että saa ajella iäisyyden että lämpenee ja toi 80 on vaan motarivauhdissa, sitä on mahdotonta saavuttaa normaaliajossa.

Viimasuoja on tosiaan hankittu, asentaa vaan pitäis yrittää :P
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

-20 asteen pakkanen on melko kylmää kyytyä auton nokalta käsin maantienopeuksilla. Keulaa tukkoon vaan lisää. Sähköflekti ja moottoritilan alapuoliset aukot kyllä pitävät huolen siitä, että näillä keleillä lämpö ei tee pesää konehuoneeseen.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Kunnossa oleva termari on kaiken a ja o. Viimasuoja on korkeintaan pikku lisäapu. Mulla ainaskin -28 asteessa nousee lämmöt normaalilukemiin vaikka se koolerin reikä on vielä peittämättä silloin kun termari on iskussa ja vastaavasti toisessa ääripäässä kesälläkään ei saavuta normilukemaa jos termari vuotaa. :)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6507
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mäkin heitin pahvit nokalle alkuviikosta, kun luvattin näitä rapeita kelejä... fiiliksenä hivenen nopeampi lämpöjen nousu, mutta alle 80 asteen silti jäädään puolen tunnin ajolla maantienopeuksissa (jos eberi ei käytössä) kun tuo 20 raatia on ulkona.

Mielenkiintoinen juttu kabiinin lämpiämisessä on, että koppiin tulee lämmintä joo, vaikka moottorin lämmöt on luokkaa 60 tai alle, mutta puhallusilman lämpö jotenkin pompsahtaa kun kone lämpiää yli tuonne about 75 asteeseen ja yli. Manuaalinen fööni siis kyseessä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
ekanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 26.02.2008 08:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja ekanen »

Samoja ongelmia oli mutta termarin vaihto auttoi ja lämmöt nousevat 80 hiukan yli. Kuitenkin sisäilma ei lämpene riittävästi ja vika koodi ilmoitti katkos lisälämmittimessä. Missä moinen lisälämmitin on ja onko sähköinen. Muistelen että viimetalvena tarkeni ja todella nopeasti lämpeni sisältä ja mitään webaston ääntä ei kuulunut.
Webasto kyllä toimii ja kukkuu ja lämmittää mutt ku ei sitä ajonaikana viittis päällä pitää.
Oletan että MiHe:llä on myös lisälämmitin, tuhkakupin vieressä katkaisija jolla saa tarvittaessa pois.
MB 320CDI -01
MB 300TDT 4matic -91
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

ekanen kirjoitti:Samoja ongelmia oli mutta termarin vaihto auttoi ja lämmöt nousevat 80 hiukan yli. Kuitenkin sisäilma ei lämpene riittävästi...
No pitäishän tuon 80 astetta riittää sisäilmallekin ilman lisälämmitintä.
Oisko nyt normaalilämppärissä jotain häikkää ? Mikähän auto ?
W203CDI
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6507
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Juu, on mulla se sähkönen lisälämppäri, se on olevinaan koko ajan päällä, mutta epäilen että se ei toimi tai on otetu pois toiminnasta kun eberi on asennettu. Meinaan koneen kierroksissa kun ei tapahdu minkäänlaista muutosta vaikka sitä katkaisijaa renkkaa. Valo siihen kyllä syttyy (silloin siis sammuksissa, eiks joo?).

Normisti pidän eberin päällä 15-30 min ennen lähtöä, ja sitten 5-15min ajon aikana, riippuen kelistä. Eli odottelen että lämmöt nousee 70 paikkeille ja sammutan...

Mutta tuo, kuinka kuumaa puhaltaa, tuntuu tosiaan hieman askelmaiselta, ikäänkuin lämppärin kennolle olis joku rajoitin kunnes kone on kunnolla lämmin. Tai jotain.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

barton kirjoitti:Kunnossa oleva termari on kaiken a ja o. Viimasuoja on korkeintaan pikku lisäapu. Mulla ainaskin -28 asteessa nousee lämmöt normaalilukemiin vaikka se koolerin reikä on vielä peittämättä silloin kun termari on iskussa ja vastaavasti toisessa ääripäässä kesälläkään ei saavuta normilukemaa jos termari vuotaa. :)

Totta puhut veli hopea!

Käytin autoa lääkärissä ja oli puhetta sen mersukorjaajan kanssa Väyrysen lämmöistä.
Sanoi, että jos auto toimii niin pahvit on turhia. Moottorinlämmöt pitäisi nousta ~20:n km jälkeen karvan yli 80 asteen, kun sähkölämppäri on päällä.

Jos näin ei tapahdu, on jossain jotain häikkää. Enimmäkseen termostaatissa.

Jotenkin uskon enemmän 30 vuotta mersuja ammatikseen korjanneeseen kuin oletuksiin. :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
ekanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 26.02.2008 08:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja ekanen »

Timo999 kirjoitti: Sanoi, että jos auto toimii niin pahvit on turhia. Moottorinlämmöt pitäisi nousta ~20:n km jälkeen karvan yli 80 asteen, kun sähkölämppäri on päällä.
Jos näin ei tapahdu, on jossain jotain häikkää. Enimmäkseen termostaatissa.

Jotenkin uskon enemmän 30 vuotta mersuja ammatikseen korjanneeseen kuin oletuksiin. :wink:
Juu näin varmaan on ja sillonha ei mitää vikaa olekkaan ku lämmöt nousee yli 80. Sisälle ei vaan tule kuuma (tarkenee kyllä) verrattuna esim tuohon vanhaan 124 jossa kyll hikee pukkaa ku lämmöt täysillä.
Mulla oli termari viallinen, ennen ei noussut kun rapia 70.
Mutta siinä sähkölämppärissä on jotain vikaa ja johon vikakoodikin viittasi.
Missä mahtaa ko sähkölämmitin/lisälämmitin olla jotta voisi ruveta vikaa etsimään. Sehän ei lämmitä muuta kuin sisäilmaa. Olisi se kivempi ajella kun tarvitaessa saisi riittävästi lämpöä sisälle :)
MB 320CDI -01
MB 300TDT 4matic -91
Vastaa Viestiin