sprinter 312 -> 316 tekniikanvaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ekape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 07.01.2010 15:26
Paikkakunta: westfinnland

sprinter 312 -> 316 tekniikanvaihto

Viesti Kirjoittaja ekape »

Terve vaan kaikille mersufoorumilaisille! Ensimmäinen viesti tänne ja aloitetaan heti näin vaatimattomasti.

Sprintterillä on tullu ajeltua jo vuodesta 2002 lähtien, tuollaisella puolipitkällä 316:lla. Nyt loppukesästä tuli hankittua tälläinen paremmin reissukäyttöön sopiva peli, eli tuollainen 212 alustalle tehty Cs-reisemobilen valmistama matkailu sprintteri. Varusteita löytyy mukavasti, ilmastointi, automaatti, cruise yms. tarpeelliset. Eli periaatteessa kaikki on ihan jees, mutta kun on tottunut tuohon 316:n suorituskykyyn ja taloudellisuuteen niin eihän toi 212 tunnu oikeen miltään.

Tuo tekniikanvaihto olisi tarkoitus toteuttaa niin että ostan rinnalle kolaroidun 316 sprintterin ja siirrän siittä koko tekniikan ja kojelaudan tuohon vanhaan 212:seen. Mitäs on foorumilaiset mieltä, onko tehtävissä oleva prokkis vai joutuuko lyömään päätä kovasti seinään?
Viimeksi muokannut ekape, To 07.01.2010 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Runkohan noissa on sama, eli jos kolaroidusta saa purkaa, en usko siinä olevan mitään ihmeellistä, työtä paljon, mutta eiköhän se ole tehtävissä.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
ekape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 07.01.2010 15:26
Paikkakunta: westfinnland

Viesti Kirjoittaja ekape »

Mitenkä on tilanne taka-akselin ja jarrujen suhteen, pitääkö nekin ottaa uudemmasta. Tuossa uudemmassa on todennäköisesti luistonestoa, ajonhallintajärjestelmää ja kaikkee muuta turhaa härpäkettä, pystyykö ne jättämään leikistä pois vai pitääkö nekin siirtää tuohon vanhaan koriin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vaihtoon menee johtosarjoja myöten kaikki.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

sprintteri

Viesti Kirjoittaja jamppa »

sprintterin tekniikan vaihto ,onnistuu kyllä.Jos on luovuttaja kokonainen vieressä.

kannattaa vaihtaa kaikkine akseleineen.
Ilman että purkaa ABS johtoja ja antureita irti.

Johtosarjan saa purettua sinne auton alle.

Terveisin Jamppa
ps yksi nelos rintteri muutettu 5 mukiseksi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuossa 312D --->316CDI vaihdossa on "hieman" enemmän töitä. Toki ei mahdotonta.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jamppa »

mitä ovat nämä enemmän työt,jos kaikki tekniikka ja sähköt vaihedetaan

Jamppa
Avatar
ekape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 07.01.2010 15:26
Paikkakunta: westfinnland

Viesti Kirjoittaja ekape »

Onhan tuo melkoinen projekti. Toisaalta jos miettii että lähtisi sille tielle että virittäisi tuosta nykymoottorista ulos 160-200 heppaa ja vahvistaisi automaatin niin budjetiin saa varata likemmäs 5k€. Pitää vielä muistaa että matkailuautolla käydään toisinaan vähän kauempana kuin paikallisella essolla, niin tekniikan pitää kestää ja toimia.
Olen vähän selvitellyt näitä kolaroitujen/avk sprinttereiden hintoja niin tuolla 5k€ budjetilla sopiva yksilö löytyy ajan kanssa. Nytkin olisi yksi muuten hyvä yksilö avk:lla mutta on pitkällä akselivälillä.
Täytyy käydä konttorilla kyselemässä onko niillä mitään sanottavaa tälläisen matkailuauton tekniikkapäivitykseen.
Avatar
ekape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 07.01.2010 15:26
Paikkakunta: westfinnland

Viesti Kirjoittaja ekape »

Niin jos tuota budjettia haarukoi, niin paljonkos voisi olla tämän nykytekniikan realisointiarvo? vm 99 ja ajettu 215tkm ja tosiaan automaattiaskilla. Yhden ongelmattoman lapinreissun tuolla viimekesänä ajoin ja teknisesti tuo on ok kunnossa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ekape kirjoitti:Toisaalta jos miettii että lähtisi sille tielle että virittäisi tuosta nykymoottorista ulos 160-200 heppaa.
Siitä vakiomoottorista saa pelkällä ohjelma muutosella 180hv ja noin 400nm.
Sitten jos innistuu niin kannattaa vaihtaa 300turboD väyrysen turbo sinne niin pakopaineet tippuu ja samalla moottorin lämpökuorma.

Vakio autom.laatikko kestää tuon viimeistään silloin ku säätää laatikon kyljestä öljynpainetta aavituksen kovemmaksi.
Eli ei vaadi vahvistusta vielä tuossa vaiheessa.
Avatar
ekape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 07.01.2010 15:26
Paikkakunta: westfinnland

Re: sprintteri

Viesti Kirjoittaja ekape »

jamppa kirjoitti:sprintterin tekniikan vaihto ,onnistuu kyllä.Jos on luovuttaja kokonainen vieressä.

kannattaa vaihtaa kaikkine akseleineen.
Ilman että purkaa ABS johtoja ja antureita irti.

Johtosarjan saa purettua sinne auton alle.

Terveisin Jamppa
ps yksi nelos rintteri muutettu 5 mukiseksi
Niin meinasikko että noi anturit saattais säilyä ehjänä tällä metodilla eikä niitä kaikkia joutuisi uusimaan.
Avatar
ekape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 07.01.2010 15:26
Paikkakunta: westfinnland

Viesti Kirjoittaja ekape »

Mika.T kirjoitti: Siitä vakiomoottorista saa pelkällä ohjelma muutosella 180hv ja noin 400nm.
Sitten jos innistuu niin kannattaa vaihtaa 300turboD väyrysen turbo sinne niin pakopaineet tippuu ja samalla moottorin lämpökuorma.

Vakio autom.laatikko kestää tuon viimeistään silloin ku säätää laatikon kyljestä öljynpainetta aavituksen kovemmaksi.
Eli ei vaadi vahvistusta vielä tuossa vaiheessa.
Jaa että voisi ottaa noinkin paljon tehoa ulos, vähän pelottaa tuo nykytekniikan pristys kun nytkin se on aika lujilla kun pitää tuollaista 100km/h matkavauhtia yllä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei siellä ole vakiotehoilla mikään paikka "lujilla" :D

Minulla oli ex E290td väyrysessä tuollainen "viritys" eli kunnon ohjelma ja 300sen väykyn turbo.

Laatikkona vakiokuntoinen 722.3 automaatti (sama kuin w124 300turboD:ssä ja esim sinulla Sprintterissä)

Ei ongelmia.
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Mika.T kirjoitti:
ekape kirjoitti:Toisaalta jos miettii että lähtisi sille tielle että virittäisi tuosta nykymoottorista ulos 160-200 heppaa.
Siitä vakiomoottorista saa pelkällä ohjelma muutosella 180hv ja noin 400nm.
Sitten jos innistuu niin kannattaa vaihtaa 300turboD väyrysen turbo sinne niin pakopaineet tippuu ja samalla moottorin lämpökuorma.

Vakio autom.laatikko kestää tuon viimeistään silloin ku säätää laatikon kyljestä öljynpainetta aavituksen kovemmaksi.
Eli ei vaadi vahvistusta vielä tuossa vaiheessa.
Mistäs tuommosen ohjelman saa? Mihin hintaan? En ole nähnyt kuin 160 heppasen ohjelman.

Uusi isompi turbo odottaa edelleen laatikossa, ei sitä kukaan tässä pakkasessa rupea vaihtamaan.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Esim Digituning "custom file"

Noita ei näy missään listoilla. Jälleenmyyjiltä kyselemällä löytyy.
mm. Foorumin nimim. PPD asentelee karalan softia. Pasilta kannattanee myös kysäistä.
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

ei kyllä liity tähän juttuun mut käyköhän ei cdi mallista uudempaan -02 malliin abs-hydr,pumppu :roll:
Vastaa Viestiin