W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
pete68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 02.12.2008 09:48

W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja pete68 »

Terve,

Yli 30C pakkaset hyydyttivät auton niin täysin, että auto on täysin pimeänä :shock:

Ongelmina on myös se, että perälunkkaa ei saa avattua edes mekaanisella avaimella, jotta akun voisi ladata/vaihtaa ja lisäksi askin valitsin on jumittunut P-asentoon eli ei saa kait oikein helposti hinausauton kyytiinkään? --Mitähän tässä voi nyt oikein tehdä :?:

Mitähän funktioita pikkuakku edessä tukee SBC jarrujen lisäksi? Se kait saa virtansa kuitenkin isolta akulta?
Avatar
Hannu H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 24.08.2008 11:06
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu H »

Konepellin alla on akun latauskorvakkeet. (taisi tosin puuttua joissakin malleissa).
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja tempera »

pete68 kirjoitti:Terve,

Yli 30C pakkaset hyydyttivät auton niin täysin, että auto on täysin pimeänä :shock:

Ongelmina on myös se, että perälunkkaa ei saa avattua edes mekaanisella avaimella, jotta akun voisi ladata/vaihtaa ja lisäksi askin valitsin on jumittunut P-asentoon eli ei saa kait oikein helposti hinausauton kyytiinkään? --Mitähän tässä voi nyt oikein tehdä :?:

Mitähän funktioita pikkuakku edessä tukee SBC jarrujen lisäksi? Se kait saa virtansa kuitenkin isolta akulta?
:roll: :oops: :lol: Vaihteen saat vapaalle kun painat ruuvarilla tai kynällä Deen takapuolelta niin saat vaihdevivun siirrettyä mihin asentoon tahansa. :arrow:Onko sulla akku peräluukussa. Mulla se on takapenkin alla. Konehuoneessa pitäis sullakin olla +napa ja miinuksen saa mistä raudasta tahansa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Sedanista taisi puuttua tuo + napa. Autohan on W211, jo jarrujärjestelmä sen kertoo, eli siellä akku takakopassa ja konepellin alla pikkuakku.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

pete68 kirjoitti:Terve,

Yli 30C pakkaset hyydyttivät auton niin täysin, että auto on täysin pimeänä :shock:

Ongelmina on myös se, että perälunkkaa ei saa avattua edes mekaanisella avaimella, jotta akun voisi ladata/vaihtaa ja lisäksi askin valitsin on jumittunut P-asentoon eli ei saa kait oikein helposti hinausauton kyytiinkään? --Mitähän tässä voi nyt oikein tehdä :?:

Mitähän funktioita pikkuakku edessä tukee SBC jarrujen lisäksi? Se kait saa virtansa kuitenkin isolta akulta?
Pystyyhän siihen laittaan virtaa vaikka tupakan sytkärin kautta,toisesta autosta antaa käydä vierellä vaikka puolituntia,yhistettynä tupakansytkäseistä tietenkin virta päällä siinä pimiänä olevassa autossakin,latautuu varmaan sen verran että saa kontin auki,ei tietenkään kestä startata kun kaapelit paikoillaan.Ostin aikoinaan Lidlistä,valmiin johtosarjan jossa sytkärin urospäät molemmissa päissä,maksoi jotain 5,90 hyvä keksintö!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13732
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jussilampi kirjoitti: Pystyyhän siihen laittaan virtaa vaikka tupakan sytkärin kautta,toisesta autosta antaa käydä vierellä vaikka puolituntia,yhistettynä tupakansytkäseistä tietenkin virta päällä siinä pimiänä olevassa autossakin,latautuu varmaan sen verran että saa kontin auki,ei tietenkään kestä startata kun kaapelit paikoillaan.Ostin aikoinaan Lidlistä,valmiin johtosarjan jossa sytkärin urospäät molemmissa päissä,maksoi jotain 5,90 hyvä keksintö!
Ensin pitäisi kytkeä se tupakansytytin jatkuvalle sähkölle, nyt se on akussa kiinni todennäköisesti vasta kun autossa on sähköt päällä, ja sittenhän sitä ei enää tarvitse ladata.

Onko kukaan kokeillut ladata tyhjää akkua sytkäristä? Jos sulakkeet ei poksahda niin sitten on johdot niin ohuita että ei kyllä lataakaan.

Onneksi sentään ovet sait auki. Pitäisi niitä autoja sen verran huoltaa että avaimet toimivat.

Jos et löydä konehuoneesta sopivaa sähkötolppaa (oliko tämä sedan vai farmari) niin etumatkustajan jalkatilan perukoilla on isot johdot, suojien alla.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13732
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tempera kirjoitti:Vaihteen saat vapaalle kun painat ruuvarilla tai kynällä Deen takapuolelta niin saat vaihdevivun siirrettyä mihin asentoon tahansa. :arrow:Onko sulla akku peräluukussa. Mulla se on takapenkin alla. Konehuoneessa pitäis sullakin olla +napa ja miinuksen saa mistä raudasta tahansa.
Toimiiko tuo 211:ssä? Ohjekirjan mukaan vapautetaan keskikonsolin säilytyslokeron puolelta.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

DBFI kirjoitti:
jussilampi kirjoitti: Pystyyhän siihen laittaan virtaa vaikka tupakan sytkärin kautta,toisesta autosta antaa käydä vierellä vaikka puolituntia,yhistettynä tupakansytkäseistä tietenkin virta päällä siinä pimiänä olevassa autossakin,latautuu varmaan sen verran että saa kontin auki,ei tietenkään kestä startata kun kaapelit paikoillaan.Ostin aikoinaan Lidlistä,valmiin johtosarjan jossa sytkärin urospäät molemmissa päissä,maksoi jotain 5,90 hyvä keksintö!
Ensin pitäisi kytkeä se tupakansytytin jatkuvalle sähkölle, nyt se on akussa kiinni todennäköisesti vasta kun autossa on sähköt päällä, ja sittenhän sitä ei enää tarvitse ladata.

Onko kukaan kokeillut ladata tyhjää akkua sytkäristä? Jos sulakkeet ei poksahda niin sitten on johdot niin ohuita että ei kyllä lataakaan.

Onneksi sentään ovet sait auki. Pitäisi niitä autoja sen verran huoltaa että avaimet toimivat.

Jos et löydä konehuoneesta sopivaa sähkötolppaa (oliko tämä sedan vai farmari) niin etumatkustajan jalkatilan perukoilla on isot johdot, suojien alla.

Sehän on kytketty jatkuvalle sähkölle jos pannaan,virta päälle.Kyllä sen kautta voi toisen auton sytkäristä ladata,ja antaa vieressä olevan auton käydä,tai jos käyttää pienitehoista ylläpitolaturia esim. 2Ah voi silläkin ladata sytkärin kautta,kestää vaan pari vuorokautta ennenkuin akku täynnä.Ei tietenkään kestä startata kun kaapelit kytketty silloin palaa varmaan virtaa antavasta autosta sytkärin sulake. Eihän se tyhjä akku voi virtaa ottaa enempi mitä sille annetaan,eli tyhjän akun lataus onnistuu varmasti sytkärin kautta.10A sulakkeestahan kestää ottaa 10X12V eli 120W eli ajovalot palaa komiasti ja 100Ah akku latautuu 10tunnissa.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13732
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jussilampi kirjoitti: Sehän on kytketty jatkuvalle sähkölle jos pannaan,virta päälle.Kyllä sen kautta voi toisen auton sytkäristä ladata,ja antaa vieressä olevan auton käydä,tai jos käyttää pienitehoista ylläpitolaturia esim. 2Ah voi silläkin ladata sytkärin kautta,kestää vaan pari vuorokautta ennenkuin akku täynnä.Ei tietenkään kestä startata kun kaapelit kytketty silloin palaa varmaan virtaa antavasta autosta sytkärin sulake. Eihän se tyhjä akku voi virtaa ottaa enempi mitä sille annetaan,eli tyhjän akun lataus onnistuu varmasti sytkärin kautta.10A sulakkeestahan kestää ottaa 10X12V eli 120W eli ajovalot palaa komiasti ja 100Ah akku latautuu 10tunnissa.
:D

Oletko lukenut 211:n kytkentäkaavioita?

Mistä se tyhjä akku tietää että sitä ladataan sytkäristä eikä saa ottaa virtaa yli sen 10A?

No, kukin latailee tavallaan, tämä vain tällainen "mielipide".
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

DBFI kirjoitti:
jussilampi kirjoitti: Sehän on kytketty jatkuvalle sähkölle jos pannaan,virta päälle.Kyllä sen kautta voi toisen auton sytkäristä ladata,ja antaa vieressä olevan auton käydä,tai jos käyttää pienitehoista ylläpitolaturia esim. 2Ah voi silläkin ladata sytkärin kautta,kestää vaan pari vuorokautta ennenkuin akku täynnä.Ei tietenkään kestä startata kun kaapelit kytketty silloin palaa varmaan virtaa antavasta autosta sytkärin sulake. Eihän se tyhjä akku voi virtaa ottaa enempi mitä sille annetaan,eli tyhjän akun lataus onnistuu varmasti sytkärin kautta.10A sulakkeestahan kestää ottaa 10X12V eli 120W eli ajovalot palaa komiasti ja 100Ah akku latautuu 10tunnissa.
:D

Oletko lukenut 211:n kytkentäkaavioita?

Mistä se tyhjä akku tietää että sitä ladataan sytkäristä eikä saa ottaa virtaa yli sen 10A?

No, kukin latailee tavallaan, tämä vain tällainen "mielipide".

Ei se tyhjä akku pysty ottamaan virtaa kuin 60-70Wattia jännite nousee tietenkin heti sinne 12volttiin muttei sillä ole mitään merkitystä,eli kestää hyvin kytkeä tyhjä ja täysi akku 10ampeerin sulakkeen takaa.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3268
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja jysi »

jussilampi kirjoitti:Ei se tyhjä akku pysty ottamaan virtaa kuin 60-70Wattia jännite nousee tietenkin heti sinne 12volttiin muttei sillä ole mitään merkitystä,eli kestää hyvin kytkeä tyhjä ja täysi akku 10ampeerin sulakkeen takaa.
Nyt on sähköoppi kyllä jotenkin kehittynyt niistä ajoista kun minä olin koulussa. Silloin mitattiin virta ampeereissa ja (sisä)resistanssikin oli jossakin kaavassa mukana, olsko ollut U=R*I?
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

jysi kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Ei se tyhjä akku pysty ottamaan virtaa kuin 60-70Wattia jännite nousee tietenkin heti sinne 12volttiin muttei sillä ole mitään merkitystä,eli kestää hyvin kytkeä tyhjä ja täysi akku 10ampeerin sulakkeen takaa.
Nyt on sähköoppi kyllä jotenkin kehittynyt niistä ajoista kun minä olin koulussa. Silloin mitattiin virta ampeereissa ja (sisä)resistanssikin oli jossakin kaavassa mukana, olsko ollut U=R*I?

Nythän sinä vitsin pukkasit, kyllä virta mitataan W tai KW jonka mukaan maksat sähkölaskusikin,Amppeerit ilmoittaa pääsulakkeen koon paljonko sieltä voi ottaa virtaa esim.mökissä 3x25 amppeeria eli maksimi teho on 75x220 eli 16500W eli 16,5KW.
Tämä akkujen huono virranottokykyhän se on sähköautojen kehityksen jarruna,muutenhan ei muita autoja olisikaan,sehän ois helppoa kun huoltoasemalla 10minutissa pukattaisiin akkuihin 20 KW tehoa
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

jussilampi kirjoitti:
jysi kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Ei se tyhjä akku pysty ottamaan virtaa kuin 60-70Wattia jännite nousee tietenkin heti sinne 12volttiin muttei sillä ole mitään merkitystä,eli kestää hyvin kytkeä tyhjä ja täysi akku 10ampeerin sulakkeen takaa.
Nyt on sähköoppi kyllä jotenkin kehittynyt niistä ajoista kun minä olin koulussa. Silloin mitattiin virta ampeereissa ja (sisä)resistanssikin oli jossakin kaavassa mukana, olsko ollut U=R*I?

Nythän sinä vitsin pukkasit, kyllä virta mitataan W tai KW jonka mukaan maksat sähkölaskusikin,Amppeerit ilmoittaa pääsulakkeen koon paljonko sieltä voi ottaa virtaa esim.mökissä 3x25 amppeeria eli maksimi teho on 75x220 eli 16500W eli 16,5KW.
Tämä akkujen huono virranottokykyhän se on sähköautojen kehityksen jarruna,muutenhan ei muita autoja olisikaan,sehän ois helppoa kun huoltoasemalla 10minutissa pukattaisiin akkuihin 20 KW tehoa
Oikaistaanpas vielä, melkoista vitsailua. Sähköstä puhuttaessa suure I eli virta mitataan ampeereissa (A) ja saadaan kaavasta I=U/R. Suure U eli jännite mitataan volteissa, ja se saadaan taas kaavasta U=RI. R tarkoittaa resistanssia, joka mitataan Ohmeissa (merkkiä en jaksa tähän kikkailla). Lopuksi tulee myös suure P eli teho, joka mitataan wateissa eli W. Se saadaan kaavasta P = UI. :wink: Ja sähkönkulutuksen laskut liittyvät tähän auton sähkövarusteiden virrankulutuksiin ja vastaanottokykyihin, mutta kohtalaisen etäisesti. :wink: Riippuen tietenkin miltä kantilta asiaa tarkastelee. Mutta, kun puhutaan virrasta, silloin ei todellakaan käytetä yksikkönä Watteja.

En kuitenkaan usko, että W211-korinen antaa ladata akkua tupakansytyttimen kautta (toisin kuin vaikka 124), vähintään jonkun häiriöilmoituksen tarjoaa siinä vaiheessa. Mutta kokemuspohjaista tietoa minulla ei ole. Ennemmin tarjoaisin virtaa suoraan akkuun. :roll:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

ThaBandit^ kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
jysi kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Ei se tyhjä akku pysty ottamaan virtaa kuin 60-70Wattia jännite nousee tietenkin heti sinne 12volttiin muttei sillä ole mitään merkitystä,eli kestää hyvin kytkeä tyhjä ja täysi akku 10ampeerin sulakkeen takaa.
Nyt on sähköoppi kyllä jotenkin kehittynyt niistä ajoista kun minä olin koulussa. Silloin mitattiin virta ampeereissa ja (sisä)resistanssikin oli jossakin kaavassa mukana, olsko ollut U=R*I?

Nythän sinä vitsin pukkasit, kyllä virta mitataan W tai KW jonka mukaan maksat sähkölaskusikin,Amppeerit ilmoittaa pääsulakkeen koon paljonko sieltä voi ottaa virtaa esim.mökissä 3x25 amppeeria eli maksimi teho on 75x220 eli 16500W eli 16,5KW.
Tämä akkujen huono virranottokykyhän se on sähköautojen kehityksen jarruna,muutenhan ei muita autoja olisikaan,sehän ois helppoa kun huoltoasemalla 10minutissa pukattaisiin akkuihin 20 KW tehoa
Oikaistaanpas vielä, melkoista vitsailua. Sähköstä puhuttaessa suure I eli virta mitataan ampeereissa (A) ja saadaan kaavasta I=U/R. Suure U eli jännite mitataan volteissa, ja se saadaan taas kaavasta U=RI. R tarkoittaa resistanssia, joka mitataan Ohmeissa (merkkiä en jaksa tähän kikkailla). Lopuksi tulee myös suure P eli teho, joka mitataan wateissa eli W. Se saadaan kaavasta P = UI. :wink: Ja sähkönkulutuksen laskut liittyvät tähän auton sähkövarusteiden virrankulutuksiin ja vastaanottokykyihin, mutta kohtalaisen etäisesti. :wink: Riippuen tietenkin miltä kantilta asiaa tarkastelee. Mutta, kun puhutaan virrasta, silloin ei todellakaan käytetä yksikkönä Watteja.

En kuitenkaan usko, että W211-korinen antaa ladata akkua tupakansytyttimen kautta (toisin kuin vaikka 124), vähintään jonkun häiriöilmoituksen tarjoaa siinä vaiheessa. Mutta kokemuspohjaista tietoa minulla ei ole. Ennemmin tarjoaisin virtaa suoraan akkuun. :roll:

Minkä auton akkua tahansa voi ladata tupakansytkärin kautta koska kylmän akun ottama teho on jotain 5A eli 60W luokkaa,meillä on ilmeisesti käsitteissä jotain ristiriitaa Watti on sähkötehon mittayksikkö jonka mukaan maksetaan esimerkiksi sähkölaskut,Amppeeri on taas sähkövirran mittayksikkä eli 10A sulakkeesta voi ottaa mökissä sähkövirtaa 10x220V eli n.2200W ja vastaavasti autossa 10Ax12V n.120W,olen antanut mm.kaverin vanhaan Saabiin virtaa sytkärin kautta kun pyöritti huonosti,käyty juomaan kahvit ja irrotettu kaapelit ja Saab lähti startista käyntiin, jokainenhan voi tutkia näitä asioita,mutta lopetan tämän juupas eipäs väittelyn kun ei mene läpi vaikka rautalangasta vääntää.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja Skraba »

jussilampi kirjoitti:Minkä auton akkua tahansa voi ladata tupakansytkärin kautta koska kylmän akun ottama teho on jotain 5A eli 60W luokkaa,meillä on ilmeisesti käsitteissä jotain ristiriitaa Watti on sähkötehon mittayksikkö jonka mukaan maksetaan esimerkiksi sähkölaskut,Amppeeri on taas sähkövirran mittayksikkä eli 10A sulakkeesta voi ottaa mökissä sähkövirtaa 10x220V eli n.2200W ja vastaavasti autossa 10Ax12V n.120W,olen antanut mm.kaverin vanhaan Saabiin virtaa sytkärin kautta kun pyöritti huonosti,käyty juomaan kahvit ja irrotettu kaapelit ja Saab lähti startista käyntiin, jokainenhan voi tutkia näitä asioita,mutta lopetan tämän juupas eipäs väittelyn kun ei mene läpi vaikka rautalangasta vääntää.
Ja vaikka akku pystyisi ottamaan 12300 A sisäänsä, se ottaa juuri sen verran maksimissaan, mitä laturi antaa. Esim mun CTEK lataa muistaakseni maksimissaan 7A virralla :arrow: ei pala 10 A sulake.
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13732
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jussilampi kirjoitti: Minkä auton akkua tahansa voi ladata tupakansytkärin kautta koska kylmän akun ottama teho on jotain 5A eli 60W luokkaa,meillä on ilmeisesti käsitteissä jotain ristiriitaa Watti on sähkötehon mittayksikkö jonka mukaan maksetaan esimerkiksi sähkölaskut,Amppeeri on taas sähkövirran mittayksikkä eli 10A sulakkeesta voi ottaa mökissä sähkövirtaa 10x220V eli n.2200W ja vastaavasti autossa 10Ax12V n.120W,olen antanut mm.kaverin vanhaan Saabiin virtaa sytkärin kautta kun pyöritti huonosti,käyty juomaan kahvit ja irrotettu kaapelit ja Saab lähti startista käyntiin, jokainenhan voi tutkia näitä asioita,mutta lopetan tämän juupas eipäs väittelyn kun ei mene läpi vaikka rautalangasta vääntää.
Meillä sähkölasku maksetaan kulutetun energian perusteella eli wattitunneista (tai kilowattitunneista jos niin haluat). Kummasta maksan enemmän sähkölaskussa, 6 kW:n sähkölämmittimen kytkemisestä verkkoon (hetkeksi) vaiko vaikka 200 wattia tietokoneesta joka vuoden ympäri päällä.

Saabin akku joka pyöritti huonosti ei ollut tyhjä akku.

Jälkimmäisen kommentin kanssa ollaan samaa mieltä.

Skraba, tässä oli kyse suoraan sytkäristä sytkäriin lataaminen ja ainakin toinen auto oli W211, mistä se CTEK tähän tuli?
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W211 270cdi-02 Sähköt täysin loppu!

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

DBFI kirjoitti:
jussilampi kirjoitti: Minkä auton akkua tahansa voi ladata tupakansytkärin kautta koska kylmän akun ottama teho on jotain 5A eli 60W luokkaa,meillä on ilmeisesti käsitteissä jotain ristiriitaa Watti on sähkötehon mittayksikkö jonka mukaan maksetaan esimerkiksi sähkölaskut,Amppeeri on taas sähkövirran mittayksikkä eli 10A sulakkeesta voi ottaa mökissä sähkövirtaa 10x220V eli n.2200W ja vastaavasti autossa 10Ax12V n.120W,olen antanut mm.kaverin vanhaan Saabiin virtaa sytkärin kautta kun pyöritti huonosti,käyty juomaan kahvit ja irrotettu kaapelit ja Saab lähti startista käyntiin, jokainenhan voi tutkia näitä asioita,mutta lopetan tämän juupas eipäs väittelyn kun ei mene läpi vaikka rautalangasta vääntää.
Meillä sähkölasku maksetaan kulutetun energian perusteella eli wattitunneista (tai kilowattitunneista jos niin haluat). Kummasta maksan enemmän sähkölaskussa, 6 kW:n sähkölämmittimen kytkemisestä verkkoon (hetkeksi) vaiko vaikka 200 wattia tietokoneesta joka vuoden ympäri päällä.

Saabin akku joka pyöritti huonosti ei ollut tyhjä akku.

Jälkimmäisen kommentin kanssa ollaan samaa mieltä.

Skraba, tässä oli kyse suoraan sytkäristä sytkäriin lataaminen ja ainakin toinen auto oli W211, mistä se CTEK tähän tuli?


Voi kettu nuita kysymyksiä,jos kiuas on päällä tunnin kuluttaa se 6KW ja jos 200Wkuluttava tietokone on päällä vuorokauden kuluttaa se 24x200 4800W eli 4,8KW/vrk X 365= 1752KW vuodessa,tuommoiset asiat kannattaa kysyä omalta energian toimittajalta,jos on niin tyhmä ettei itse pysty laskemaan,eikä täältä foorumista.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13732
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Watit ja wattitunnit ei nyt vaan tunnu menevän perille. Lopetellaan tämä oppitunti turhana ja keskitytään autoihin, uskon aidosti että sinulla on siihen enemmän annettavaa. Tuolla asenteella pysyy itsetunto mukavasti kunnossa, mutta ne kaikki tyhmät ystävät saattaa kaikota. :roll:

Täytyy sanoa että sen verran tyhmä olenkin että näihin jään aina kiinni, pitäisi huomata ekasta vastauksesta mistä on kyse ja jättää aihe silleen, sorry vaan muille foorumilaisille.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

DBFI kirjoitti:Watit ja wattitunnit ei nyt vaan tunnu menevän perille. Lopetellaan tämä oppitunti turhana ja keskitytään autoihin, uskon aidosti että sinulla on siihen enemmän annettavaa. Tuolla asenteella pysyy itsetunto mukavasti kunnossa, mutta ne kaikki tyhmät ystävät saattaa kaikota. :roll:

Täytyy sanoa että sen verran tyhmä olenkin että näihin jään aina kiinni, pitäisi huomata ekasta vastauksesta mistä on kyse ja jättää aihe silleen, sorry vaan muille foorumilaisille.

Watti on sähkötehon mittayksikkö ja aika on tietenkin tunti minä aikana se ilmoitetun tehon kuluttaa W/h tai KW/h
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
typeyks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 21.09.2008 19:55
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja typeyks »

Anteeksi topicin sotkeminen, mutta kuralla se muutenkin jo on:
http://fi.wikipedia.org/wiki/MAOL-taulukot

:D
Hankala tapaus.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Käytännössä on tullut kokeiltua tällänen juttu jossa täysin tyhjään akkuun kytketään täysi akku rinnalle akkukaapeleilla.
Siinä käy silleen että se täysi akku pukkaa amppeereita niin paljon kuin akkukaapeleista vaan läpi menee siihen tyhjään akkuun. Hennommat kaapelit alkaa savuamaan. :)

Tätä ei sitten kannata kokeilla kotona, siinä voi akku vaikka räjähtää.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18052
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

tietenkin virta päällä siinä pimiänä olevassa autossakin
Sehän on kytketty jatkuvalle sähkölle jos pannaan,virta päälle.Kyllä sen kautta voi toisen auton sytkäristä ladata,ja antaa vieressä olevan auton käydä,tai jos käyttää pienitehoista ylläpitolaturia esim. 2Ah voi silläkin ladata sytkärin kautta,kestää vaan pari vuorokautta ennenkuin akku täynnä.
W211 virta päälle ja tupakansytyttimen kautta ylläpitolaturilla akkua lataamaan ?
Ei onnistu.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

jussilampi kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Watit ja wattitunnit ei nyt vaan tunnu menevän perille. Lopetellaan tämä oppitunti turhana ja keskitytään autoihin, uskon aidosti että sinulla on siihen enemmän annettavaa. Tuolla asenteella pysyy itsetunto mukavasti kunnossa, mutta ne kaikki tyhmät ystävät saattaa kaikota. :roll:

Täytyy sanoa että sen verran tyhmä olenkin että näihin jään aina kiinni, pitäisi huomata ekasta vastauksesta mistä on kyse ja jättää aihe silleen, sorry vaan muille foorumilaisille.

Watti on sähkötehon mittayksikkö ja aika on tietenkin tunti minä aikana se ilmoitetun tehon kuluttaa W/h tai KW/h
Mistäs kelvinwateista (KW) täällä puhutaan, eikö kilokerrannaisen merkki ole k ja siten kilowattitunnin kWh :?:
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
kuuno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 24.08.2004 18:23
Paikkakunta: kankaanpää

sähköt loppu

Viesti Kirjoittaja kuuno »

Jokohan se takaluukku on auennu?. Oli vaan sama vaiva hiljattain ja kyllä se lukko aukes kun väänsi vasemmalle päin sillä metalliavaimella. Aika kankeesti liikku mutta aukes.
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

OT

Viesti Kirjoittaja Skraba »

tese kirjoitti:Watti on sähkötehon mittayksikkö ja aika on tietenkin tunti minä aikana se ilmoitetun tehon kuluttaa W/h tai KW/h
Mistäs kelvinwateista (KW) täällä puhutaan, eikö kilokerrannaisen merkki ole k ja siten kilowattitunnin kWh :?:
8)

Juu. Ja energian yksikköhän on toki "teho" kerrottuna "ajalla", eikä "teho" jaettuna "ajalla" - eli esimerkiksi rakkaille sähköyhtiöille maksetaan käytetyistä kilowattitunneista = kWh :oops: Tämä taas johtuu siitä, että tehon yksikkö on tyyppiä "teho" jaettuna "ajalla". Esim Watti = Joulea / sekunnissa.
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
pete68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 02.12.2008 09:48

Re: OT

Viesti Kirjoittaja pete68 »

Terve,

Takakontti avautui lopuksi mek. avaimella ja P-asennon sai lukkiutuneesta asennosta painamalla luistia joka löytyi pientavara-kotelosta vaihepaakan takaa. Siihen tosin tarvittiin oma viritelmä, ohjekirjan pitäisi hoitua kynällä.

Akkujen vaihdon jälkeen auto toimii taas niinkuin ennenkin!

Vanha vaiva, eli penkinlämmittimen toimimattomuus tosin pysyi edelleen, ne ovat toimineet ainoastaan silloin kun sähköjärjestelmässä on jokin häiriö...Veholla niitä ei ole saatu kuntoon, pitäs viedä jollekin toiselle pajalla kun vain tietäs minne.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13732
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: OT

Viesti Kirjoittaja DBFI »

pete68 kirjoitti:Terve,

Takakontti avautui lopuksi mek. avaimella ja P-asennon sai lukkiutuneesta asennosta painamalla luistia joka löytyi pientavara-kotelosta vaihepaakan takaa. Siihen tosin tarvittiin oma viritelmä, ohjekirjan pitäisi hoitua kynällä.

Akkujen vaihdon jälkeen auto toimii taas niinkuin ennenkin!

Vanha vaiva, eli penkinlämmittimen toimimattomuus tosin pysyi edelleen, ne ovat toimineet ainoastaan silloin kun sähköjärjestelmässä on jokin häiriö...Veholla niitä ei ole saatu kuntoon, pitäs viedä jollekin toiselle pajalla kun vain tietäs minne.
Kyllä näin pitkän threadin avuilla olisi pitänytkin tulla kuntoon. :)

Juu, hieno homma että lukko aukesi. Siis penkin lämmitin ei toimi muuta kuin silloin kun joku muu juttu on epäkunnossa? :shock: Onko sama molemmilla puolilla?
pete68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 02.12.2008 09:48

Re: OT

Viesti Kirjoittaja pete68 »

Molemmilla puolilla sama laulu, ei toimi.

Tästä mulla on aikaisempikin meiliketju. Viimeisin ehdotus oli että CAN-väylä on "unohtanut" lämmittimien olemassaolon, mutta Vehon mukaan pitäisi olla ok. En tuolloin ollut itse paikalla asiaa toteamassa kun viimeksi korjuulla oli.

Tämä vaihtoehto jotenkin nyt kuitenkin tuntuu todennäköisimmältä...kaikki muu mekaaninen ja sähköinen kun tuntuu kuitenkin toimivan, eli SW viittaa.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

jossei muusta saa virtaa sisään niin syöttäkää vaikka startin päästä. sytkärin kautta en uskaltais nykyautoissa edes koittaa kun liki kaikki virta kierrätetään jonkin boxin kautta. :roll:
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: OT

Viesti Kirjoittaja Timo J »

DBFI kirjoitti:Kyllä näin pitkän threadin avuilla olisi pitänytkin tulla kuntoon. :)
Vai olisko niin, että "kyllä tämän threadin neuvoilla olisi pitänyt halvaantua lopullisesti" :wink:
Vastaa Viestiin