jussilampi kirjoitti:jysi kirjoitti:jussilampi kirjoitti:Ei se tyhjä akku pysty ottamaan virtaa kuin 60-70Wattia jännite nousee tietenkin heti sinne 12volttiin muttei sillä ole mitään merkitystä,eli kestää hyvin kytkeä tyhjä ja täysi akku 10ampeerin sulakkeen takaa.
Nyt on sähköoppi kyllä jotenkin kehittynyt niistä ajoista kun minä olin koulussa. Silloin mitattiin virta ampeereissa ja (sisä)resistanssikin oli jossakin kaavassa mukana, olsko ollut U=R*I?
Nythän sinä vitsin pukkasit, kyllä virta mitataan W tai KW jonka mukaan maksat sähkölaskusikin,Amppeerit ilmoittaa pääsulakkeen koon paljonko sieltä voi ottaa virtaa esim.mökissä 3x25 amppeeria eli maksimi teho on 75x220 eli 16500W eli 16,5KW.
Tämä akkujen huono virranottokykyhän se on sähköautojen kehityksen jarruna,muutenhan ei muita autoja olisikaan,sehän ois helppoa kun huoltoasemalla 10minutissa pukattaisiin akkuihin 20 KW tehoa
Oikaistaanpas vielä, melkoista vitsailua. Sähköstä puhuttaessa suure I eli virta mitataan ampeereissa (A) ja saadaan kaavasta I=U/R. Suure U eli jännite mitataan volteissa, ja se saadaan taas kaavasta U=RI. R tarkoittaa resistanssia, joka mitataan Ohmeissa (merkkiä en jaksa tähän kikkailla). Lopuksi tulee myös suure P eli teho, joka mitataan wateissa eli W. Se saadaan kaavasta P = UI.

Ja sähkönkulutuksen laskut liittyvät tähän auton sähkövarusteiden virrankulutuksiin ja vastaanottokykyihin, mutta kohtalaisen etäisesti.

Riippuen tietenkin miltä kantilta asiaa tarkastelee. Mutta, kun puhutaan
virrasta, silloin ei todellakaan käytetä yksikkönä
Watteja.
En kuitenkaan usko, että W211-korinen antaa ladata akkua tupakansytyttimen kautta (toisin kuin vaikka 124), vähintään jonkun häiriöilmoituksen tarjoaa siinä vaiheessa. Mutta kokemuspohjaista tietoa minulla ei ole. Ennemmin tarjoaisin virtaa suoraan akkuun.