MB W126 SE 5.0l V8 Ahtaminen mekaanisesti...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
MK500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 01.11.2006 21:58
Paikkakunta: Jossain täällä...

MB W126 SE 5.0l V8 Ahtaminen mekaanisesti...

Viesti Kirjoittaja MK500 »

Moro

Tuli hommattua tuollainen Mese vm. -90. Auto lähes virheettömässä kunnossa Ei ruostetta missään, verhoilu todella siisti ja kaikki pelaa, tekniikka sähköt, ym... :D

Olen kovasti koettanut etsiä haulla apua, mutta kun EI... Olisi tarkoitus ahtaa tuo Mese mekaanisella ahtimella. Mikä paketti olisi paras ja miten tuo Mesen kone kestää about 100 hv lisäyksen, nythän siinä taitaa olla jotain 300 kaakkia. Onx kukaan rakentanut, kellään myynnissä ahdin pakettia ja muutenkin kaikki apu / tieto olisi tarpeen, jos apua löytyy ja sopiva ahdin, niin pistän tänne projekti osioon kuvatuksia ym...
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Onkos tuo sun laitos vähäpäästöinen? Siintä on hyvä lähteä liikkeelle ahtamisasioissa :) Sun kamppeessa on 252-265hp riippuen onko kattia vai ei...
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Joskus kauan sitten oli v8 magazinessä 560sec esittelyssä johon oli laitettu remmiahdin Olisko ollut -98 ta -99 vuonna.

Ei varmaan paljon auta asiaa... :oops:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Olikohan nimimerkki Taxana jolla oli kyseinen laitos 560 SEC:ssä. Voisit kysellä häneltä vinkkiä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Nyt on huippumielenkiintonen aihe. :idea:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Königillä löytyy sarja malliin W126, hinta pitää tiedustella erikseen ,-) Ks. linkki.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
SalmiP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 17.10.2006 22:20
Paikkakunta: Savo

Mekaaninen ahdin

Viesti Kirjoittaja SalmiP »

Minulla on menossa M119 perustaisen koneen ahtaminen mekaanisella ahtimella.
Kokemuksesta voin sanoa, että ahtaminen ei vaadi kovaakaan suoritusta, mutta bensapuoli sitäkin enemmän.

Itse päädyin omavalmisteruiskuun, johon saat tukea ja tarvikkeita tarvittaessa...

Itselläni on ruisku valmis, ahdin paikoillaan ja intercoolerin putkitus menossa parhaillaan...

Projekti on hieman viivästynyt, mutta alkoi taas edetä...

Toinen konekin on alustavasti laitettu työn alle, stroukki-akselilla ja ahtamista paremmin kestävillä männillä, portatuilla kansilla ja vakioista hiotuilla nokilla...

Äläkä jännitä pelotteluja vähäpäästöisyys-diipadaapasta, nämä saa leimaan suorittamalla kaupunki-ajo-simulaation, maksua vastaan luonnollisesti. Kattejakin saa 100 €/kpl ja ne täyttää nykyspeksit paljon paljon paremmin kuin v. 1990 katit...

Suurin osa Suomen ahdetuista "vähäpäästöisistä" leimataan "remmi pois" tyylillä tällähetkellä. Huhujahan on että homma muuttuu AKE:lla vapaammaksi, jonkun ajan kuluttua...

Jos muutat vanhan M117-perustaisen koneen nykyaikaisemmaksi tietokonepohjaiseksi ruiskuksi ja nostat hyötysuhdetta ahtamalla, alitat päästönormit kivuttomasti...

En tunne W126 korimallia kovinkaan perusteellisesti, mutta tässä omassani (R129) on samat jarrut ja alustan osat SL280-SL600 jo tehtaalta lähtiessä, noista AMG SL60 / SL73-mallien alustoista ja jarruista en sitten tiedä...

Tehollisesti saa ylittää ainakin vakio mallisarjan SL600:n 20%:lla --> n. 472 hv tai 5kg/hv , kumpi sitten täyttyykään ennemmin ??


-P-

p. 050-4129718
Viimeksi muokannut SalmiP, To 21.01.2010 08:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB R129 500 CNG W129.066
MB ML55AMG 2002
MB 300GD Cabriolet '80 Museoauto
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mekaaninen ahdin

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

SalmiP kirjoitti: Huhujahan on että homma muuttuu AKE:lla vapaammaksi, jonkun ajan kuluttua...

Kerrankin joku joka ei tyrmää suoralta kädeltä, kun on vähäpäästöinen auto. Mutta nämä huhut kiinnostaisi enemmänkin :?:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12810
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mekaaninen ahdin

Viesti Kirjoittaja epk »

SalmiP kirjoitti:
nämä saa leimaan suorittamalla kaupunki-ajo-simulaation, maksua vastaan luonnollisesti.
paljos tää lysti kustantaa ?
Avatar
MK500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 01.11.2006 21:58
Paikkakunta: Jossain täällä...

Viesti Kirjoittaja MK500 »

tomant kirjoitti:Königillä löytyy sarja malliin W126, hinta pitää tiedustella erikseen ,-) Ks. linkki.

tomant
Kiitoksia.
SalmiP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 17.10.2006 22:20
Paikkakunta: Savo

Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja SalmiP »

Muutoskatsastuksen vaatima päästömittaus simuloidulla ajolla maksoi joku aika sitten n. 1200 €...

Huhut on aina huhuja, mutta AKEn on lähes pakko uudistaa ns. päästömittaus-politiikkaansa uusien päästö-perustaisten verouudistustensa vanavedessä.

En tiedä, tuleeko "rokotus" koskaan niinkin järkeväksi ja oikeudenmukaiseksi, että maksetaan sen mukaan tuleeko pakoputkesta kukkasia vaiko runsaasti palamattomia hiilivety-ketjuja ja se todetaan jokaisessa vuosikatsastuksessa VALVOTUISSA JA KALIBROIDUISSA MITTAUKSISSA. Mittauslaitteistoja on jo olemassa, mutta milloin joka konttorilla on sitten toinen juttu...

Laittakaamme siis "pumppuja" Mersuihinkin ja leimataan laitteet ilman hihnoja ! Varmaan joka 10:ssä 90-luvun "vähäpäästöisessä" letukassa ja Mustangeissa on jo ahtimet konehuoneessa...

Nykyaikaiset ruiskutkin pystyy suoriutumaan jo riittävän pienillä suuttimien aukiolo-ajoilla ja markkinoilta löytyy erisuhteilla olevia RRFPR-säätimiä (Rising Rate Fuel Pressure Regulator), joten turha suuttimien vaihtokin jää pois, vaikkei ahdin mukana olisikaan...

On oikeasti sääli jos mersujen omistajat rypee konservatiivisessa asenteessa ja jatkaa elämäänsä D/K-Jetronicciensa tai HF-Motronicciensa kanssa....

Pekka
MB R129 500 CNG W129.066
MB ML55AMG 2002
MB 300GD Cabriolet '80 Museoauto
Avatar
MK500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 01.11.2006 21:58
Paikkakunta: Jossain täällä...

Viesti Kirjoittaja MK500 »

Timo L. kirjoitti:Olikohan nimimerkki Taxana jolla oli kyseinen laitos 560 SEC:ssä. Voisit kysellä häneltä vinkkiä.
Ok, kiitos. Etsin kaverin foorumilta...
Avatar
MK500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 01.11.2006 21:58
Paikkakunta: Jossain täällä...

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja MK500 »

SalmiP kirjoitti:Muutoskatsastuksen vaatima päästömittaus simuloidulla ajolla maksoi joku aika sitten n. 1200 ...

Huhut on aina huhuja, mutta AKEn on lähes pakko uudistaa ns. päästömittaus-politiikkaansa uusien päästö-perustaisten verouudistustensa vanavedessä.

En tiedä, tuleeko "rokotus" koskaan niinkin järkeväksi ja oikeudenmukaiseksi, että maksetaan sen mukaan tuleeko pakoputkesta kukkasia vaiko runsaasti palamattomia hiilivety-ketjuja ja se todetaan jokaisessa vuosikatsastuksessa VALVOTUISSA JA KALIBROIDUISSA MITTAUKSISSA. Mittauslaitteistoja on jo olemassa, mutta milloin joka konttorilla on sitten toinen juttu...

Laittakaamme siis "pumppuja" Mersuihinkin ja leimataan laitteet ilman hihnoja ! Varmaan joka 10:ssä 90-luvun "vähäpäästöisessä" letukassa ja Mustangeissa on jo ahtimet konehuoneessa...

Nykyaikaiset ruiskutkin pystyy suoriutumaan jo riittävän pienillä suuttimien aukiolo-ajoilla ja markkinoilta löytyy erisuhteilla olevia RRFPR-säätimiä (Rising Rate Fuel Pressure Regulator), joten turha suuttimien vaihtokin jää pois, vaikkei ahdin mukana olisikaan...

On oikeasti sääli jos mersujen omistajat rypee konservatiivisessa asenteessa ja jatkaa elämäänsä D/K-Jetronicciensa tai HF-Motronicciensa kanssa....

Pekka
Pekka mä otan sinuun yhteyttä ensi viikolla. En tähän hommaan lähtis jos se oisi mahdotonta. Tosiaan noita musseja ym. 'uudempia' V8 kärryjä on liikenteessä mekaanisesti ahdettuna jo jonkin verran.
SalmiP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 17.10.2006 22:20
Paikkakunta: Savo

Mekaaninen ahdin

Viesti Kirjoittaja SalmiP »

Joo, koenigiltä löytyy setti, mutta hinta oli muistaakseni n. 20000 € tai jotain yhtä älytöntä, jenkeistäkin löytyy pajoja joilla on drive In-Drive Out ahtamis-palvelu n. 20000 $ hintaan...

Itselleni tuli maksamaan M119 koneen ruiskutus ja mekaaninen ahtaminen n. 2800 €uroa, mutta tiedon etsimisen ja sopivan systeemin suunnittelun ajankäytön laskemisen lopetin 400 tunnissa...

Oikeasti, ahtaminen ei ole ongelma vaan BENSA-puoli...

Voin auttaa sopivien komponenttien valinnassa...

Pekka p.050-4129718
MB R129 500 CNG W129.066
MB ML55AMG 2002
MB 300GD Cabriolet '80 Museoauto
Avatar
MK500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 01.11.2006 21:58
Paikkakunta: Jossain täällä...

Re: Mekaaninen ahdin

Viesti Kirjoittaja MK500 »

SalmiP kirjoitti:Joo, koenigiltä löytyy setti, mutta hinta oli muistaakseni n. 20000 tai jotain yhtä älytöntä, jenkeistäkin löytyy pajoja joilla on drive In-Drive Out ahtamis-palvelu n. 20000 $ hintaan...

Itselleni tuli maksamaan M119 koneen ruiskutus ja mekaaninen ahtaminen n. 2800 uroa, mutta tiedon etsimisen ja sopivan systeemin suunnittelun ajankäytön laskemisen lopetin 400 tunnissa...

Oikeasti, ahtaminen ei ole ongelma vaan BENSA-puoli...

Voin auttaa sopivien komponenttien valinnassa...

Pekka p.050-4129718
Täähän alkaa mahtavasti. Bensa puoli on just se mikä ON ongelmallisin ja sopiva ahdin ?? Kaikki ahtimen ym. Kannakkeiden teko onnistuu itsellä.
Avatar
MK500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 01.11.2006 21:58
Paikkakunta: Jossain täällä...

Viesti Kirjoittaja MK500 »

Pikkasen täytyy kertoa historiaa.. Mauri ja muutama muu, ehkä 'muistaa'. Bimmeri foorumilla mulla oli projekti muutama vuosi takaperin... Aloitin E36 325d vakiosta jossa oli mahtavat 115 hp :) Mandariini vaihtui kunnon Garretin ämpäriin, pakosarja ja putkisto uusiks, iso cooleri, Hämeen Dieselin tekemä ( olikohan Esko ) pumppu, tietysti 12mm ja kansi portattiin, imusarja tehtiin isommaksi, vesiruisku, Siekkisen vahvistama tomaatti, M3:sen alusta perineen, ym, ym... Tietysti Karalan tekemä ohjelma. Mikan luona käytiin monta kertaa eri ahtimien, imu- ja pakopesien kanssa, siipiä muunneltiin ja lopulta kun kompromissi löytyi, niin takapyöriltä mitattiin 219 KW EN TÄSSÄ TOPIKISSA TÄSTÄ ENÄÄ VIITSI JUTELLA. Nyt tarvii bensa mese ahtoja ja BENSAA. Bemun kanssa piti saada ILMAA JA RUOKAA sit vasta tuli VOIMASAVUA :) Muutakin on tullu näperreltyä :wink: S60:sen T5:sen rakensin aivan S60:sen R:n näköiseksi ja tehokkaammaksi, siitä Mika sai KKK24 ahtimella, äRRän suuttimilla, 3' down paipilla ja 3' putkistolla, ym. muutoksilla vähän alle 400 hp konetehoja.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eli hyvät lähtökohdat projektille taitaa olla, kun intoa ja osaamistakin taitaa olla riittävissä määrin. Katsele myös nimimerkin unski kirjoituksia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
MK500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 01.11.2006 21:58
Paikkakunta: Jossain täällä...

Viesti Kirjoittaja MK500 »

Selailin Unskin juttuja ja täytyy sanoa, että MIES TIETÄÄ KYLLÄ noista mesen koneista ja säätämisestä, ym... "kaiken"... :shock:

Tässä vaiheessa vuotta täytyy pitää nyt paussia ja alkaa tammikuussa käsiksi prokkikseen :wink: nyt keräilen tietoa hissukseen täällä ja privana Pekalta ja Unskilta :roll: ( kunhan nyt kerkiää )
Tällä hetkellä:
MB Vito w639 -04 115CDI "vakio", no ainaskin näyttää siltä ulospäen ;¤0
MB W126 500SE -90
"Joku" Chrysler 2,5l ( vaimolla )
Husqwarna 400 CR Crossi.
"Joku" Kawasaki enduro.
Tulossa rapakon takaa -81 Targa Vette.
eero1989
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 20.01.2007 13:58
Paikkakunta: kullaa

Re: Mekaaninen ahdin

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

mutta tässä omassani (R129) on samat jarrut ja alustan osat SL280-SL600 jo tehtaalta lähtiessä, noista AMG SL60 / SL73-mallien alustoista ja jarruista en sitten tiedä..., mutta saan tehollisesti siis ylittää ainakin vakio mallisarjan SL600:n 20%:lla --> n. 472 hv.

:lol: Bull shittiä :roll:
SalmiP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 17.10.2006 22:20
Paikkakunta: Savo

lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja SalmiP »

MB R129 500 CNG W129.066
MB ML55AMG 2002
MB 300GD Cabriolet '80 Museoauto
Avatar
MK500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 01.11.2006 21:58
Paikkakunta: Jossain täällä...

Re: lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja MK500 »

Tällä hetkellä:
MB Vito w639 -04 115CDI "vakio", no ainaskin näyttää siltä ulospäen ;¤0
MB W126 500SE -90
"Joku" Chrysler 2,5l ( vaimolla )
Husqwarna 400 CR Crossi.
"Joku" Kawasaki enduro.
Tulossa rapakon takaa -81 Targa Vette.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tiedoksi annettakoon, että alkuperäisen kysyjän projekti ei etene, toinen auto hommattu leluksi. 500 SE ei siitä huolimatta ole kaupan :wink: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

En jaksanut lukea tota pdf tiedostoa, mutta mihin tää lupaavasti alkanut homma oikein kaatu.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
MK500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 01.11.2006 21:58
Paikkakunta: Jossain täällä...

Viesti Kirjoittaja MK500 »

Ei se mihinkään kaatunu. Mulla vaan hirveä halu päästä ens kesäks jollain "leikkiin" ja tuo Mese projekti ei varmasti oisi valmistunu, joten ostin 2 paikkaisen "vanhan" Veten jolla menee tää kesä :D . Jos vielä intoa syksyllä riittä ton Mesen kanssa, niin aloitan prokkiksen uudestaan.
Tällä hetkellä:
MB Vito w639 -04 115CDI "vakio", no ainaskin näyttää siltä ulospäen ;¤0
MB W126 500SE -90
"Joku" Chrysler 2,5l ( vaimolla )
Husqwarna 400 CR Crossi.
"Joku" Kawasaki enduro.
Tulossa rapakon takaa -81 Targa Vette.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Ok. Tommonen piristys on aina kiinnostava aihe
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Vastaa Viestiin