Missä hiotuttaa nokka-akseli ja teettää nokkapyörä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Missä hiotuttaa nokka-akseli ja teettää nokkapyörä?

Viesti Kirjoittaja Jube »

Pitäis teettää M102 koneeseen virinokka ja kyselisin missä olette teettäneet ja millainen on tullut? Myös säädettävä nokkapyörä pitäisi teettää...
Kuinka "rajun" tuollaisesta vakio nokasta pystyy tekemään? :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

R-koneistus Kerava. Tuskin tarvit säädettävää pyörää tämän talven kokoonpanoon....tuolla osaavat vääntää sulle nokan mikä toimii muuten "vakio" moottorissa ja ajoitetaan vakio merkkeihin.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ok, ens talveksi käytän koneen auki, laitan "kaiken" uutta ja teetän kannen jossain. Passaako samalla tapaa tehty nokka sitten siihenkin kokoonpanoon?
Kahta kun ei taida kannattaa teettää, tämä kausi menee muutenkin opetellessa :oops:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tai sitten ostat jostain 2.3 16v koneen jostain ensi talveksi. :wink:
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Petehri kirjoitti:Tai sitten ostat jostain 2.3 16v koneen jostain ensi talveksi. :wink:
Tää kävi mullakin mielessä tuolla toisessa topicissa mut toisaalta jos tollasen tekniikan jostaa ostaa nii mä en kyllä ainakaa näe järkevänä alkaa siirtämää sitä tekniikkaa isompaa ja painavampaa koppaa ku w201 ku leikkikalu kuitenki kyseessä :shock:
Toisaalta on siinäkin oma tyyli ku virauttaa ite ja sitte jos kyllästyy nii ei kyllä ole ongelmia päästä noista osista eroon 8)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mennään sieltä mistä aita on korkein ja katotaan mitä irtoaa ja mimmonen tulee kasitappisesta nokalla, kansitöissä, vauhtiksen kevennyksellä, tuplilla, peltiksellä ja 2,5" putkella Kuva
Mielessä pyörii joku 170-180hv :roll:
Tiedän että olis helpompia ja järkevämpiäkin vaihtoehtoja, esim. ostaa valmis cossu jäälle mutta tämä on kuitenkin harrastamista koko homma. Myös rakentelu :wink:
Hitto kun ois aikaa ja mielenkiintoa alkaa syventymään asiaan niin laittas Megasquirtin, läppärungot, suorasytyn ja jotku vaikka Bemarin suuttimet mutta aika kaukaa haettua valitettavasti :?

Tuon tekniikanhan voi sitten siirtää ravikopasta pois jos sille alkaa tuntumaan joskus...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jube kirjoitti:Mielessä pyörii joku 170-180hv :roll:
Tiedän että olis helpompia ja järkevämpiäkin vaihtoehtoja, esim. ostaa valmis cossu jäälle mutta tämä on kuitenkin harrastamista koko homma. Myös rakentelu :wink:
Hitto kun ois aikaa ja mielenkiintoa alkaa syventymään asiaan niin laittas Megasquirtin, läppärungot, suorasytyn ja jotku vaikka Bemarin suuttimet mutta aika kaukaa haettua valitettavasti :?
Ei kai tuollaisia tehoja mikään mahdottomuus ole repiä M102:sta, onhan noita tehokkaampiakin kapeakansia kuten vaikka esim. fjoordin OHC mista taitaa sen pari sataa saada irti.

Sitte kun tämäki homma lähtee käsistä ja alatte tosissaa jalostaa sitä jäärata-autoa nii siirrätte vielä konetta pari metriä taakse päin :mrgreen:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Niin, onhan tuo aihio kuitenkin 2.3 litrainen :roll:
Miten muuten tuo Mersun vakio sytkä, kuinka pitkälle se pelaa virikoneessa?
Tämä auto on sillä pienemmällä sytkä-yksiköllä. Ei kattia, ei lambdaa!

Tosin laajakaista lambda ja seos/pakokaasunlämpö mittari pitää hommata sitte kun alkaa kaasareiden kans leikkimään...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

170 heppaa ei tule millään nokilla ja tuplilla, valitettavasti... näillä sun miettimillä "nokalla, kansitöissä, vauhtiksen kevennyksellä, tuplilla, peltiksellä ja 2,5" putkella" tulee ehkä muutama todellinen hevosvoima lisää... tuskin kuitenkaan edes kymmentä...

eikä ne voortin 200 heppaiset ohc:t mitään ilmaisia ole rakentaa, jos meinaa että ne kestää kauemmin, kuin sen yhden penkityksen :wink:

korkeapuristeiset takomännät, h-profiili veivit, kansitöihin muutama tonni ja muut osat päälle, niin saa tuon 170 heppaa tai miksei 200 heppaakin M102 koneesta, mutta sitten huomaa, että ahtamalla olis päässyt 10 kertaa halvemmalla ja saanut paremmin toimivan koneen :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minun mielipide on ettei ole järjenhiventäkään "virittää" jäärata auton konetta.

:D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Mika.T kirjoitti:Minun mielipide on ettei ole järjenhiventäkään "virittää" jäärata auton konetta.

:D
ei nyt sentään, on mullakin se 500 heppainen projekti vielä työnalla :wink: 200 heppaa 500 kiloisessa korissa alkoi tuntumaan niin mehuttomalta, että päätin tehdä asialle jotain, mutta aina on tullut jotain muuta sekaamaan, että ei ole saanut lopullisesti vielä valmiiksi tuota omaa lelua...

osta jube multa kone siihen mersuun :wink: http://jysal.pp.fi/auto%20kuvat/kone%20ja%20turbo.jpg pysyy painopiste vielä aika lailla samassa, mitä mersun M102 koneella, mutta tehoreserviä ja ajettavuutta löytyy hieman paremmin... hintapyynti koneella n. 4500 €...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

napa kirjoitti:Tulee ehkä muutama todellinen hevosvoima lisää... tuskin kuitenkaan edes kymmentä...
Voihan se noinkin olla, mutta itse en kuitenkaan usko tuota :roll: :oops:
Sitten huomaa, että ahtamalla olis päässyt 10 kertaa halvemmalla ja saanut paremmin toimivan koneen
Tätäkään en usko!
Ois mukava nähdä se 10 kertaa halvemmalla (eli noin 200-400€:lla) rakennettu turbokone joka pelaa ja laulaa jääradalla :idea:
Minun mielipide on ettei ole järjenhiventäkään "virittää" jäärata auton konetta.
No tämäkin varmaan on totta, mutta viritetään nyt kuitenki kun siltä tuntuu...
Onkelmahan on tällähetkellä se, että kakkosella menee mutta kolmosella ei ja sitten kun menee kakkosella ja kolmosella hyvin niin saa roplaaminen riittää...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

voihan se ajettavuuteen tehdä jo riittävästi, jos edes hieman saa lisää potkua/käyttöaluetta lisää koneeseen... kunhan vain muistaa, ettei ne hevoset koneeseen ihan tyhjästä ilmesty...

sitten taas tuo peltisarjan vaihtaminen sellaisesta moottorista, jossa ei muuta yhteistä ole, kuin sylinterien lukumäärä on hieman arveluttavaa toimintaa :wink: hyvä ja koneen mitoilla suunniteltu peltisatsi on plussaa, mutta jos sinne heittää arvalla jonkun muun, niin hyvä on, jos ei tule se perinteinen -20 % tehonlisäys :D

M102 + vaikka OM603 vakioturbo on ihan hyvä yhdistelmä :wink: niitä saa asennettua tuohon n. 200-400 €:n haarukkaan ja tehot nousee jo riittävästi, että vetää kolmosellakin... paineet pitää vain jättää siihen n. 0.4 - 0.5 bar, että ke-jetti pysyy menossa mukana, eikä tartte cooleriin laittaa rahoja... mahdollista toki myös asentaa coolerin kanssa, jos saa turbon 200 €:lla ja coolerin saa alle 100 €:lla, jää vielä yksi satanen pikkunippeleihin, jos otetaan tuo 400 € max. budjetiksi... ota huomioon, että kun sulla alkaa olemaan voimaa riittävästi, et enää voi ajaa "lämä lattiassa" tai sitten menee enemmän hinaus hommiksi, kun aika menee mersun kaivamiseen penkasta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mikäs paikka siellä antaa ke-jetissä ekana periksi?Kumikaukaloko?
Siihen voi hitsauttaa alumiini levyn ja huohotus putken ja läpän ja ilmamassamittarin välille kun se on niin lyhytkin niin pistää paine putkea,sinistä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti:Mikäs paikka siellä antaa ke-jetissä ekana periksi?Kumikaukaloko?
Siihen voi hitsauttaa alumiini levyn ja huohotus putken ja läpän ja ilmamassamittarin välille kun se on niin lyhytkin niin pistää paine putkea,sinistä.
lähinnä se, että pysyy seokset vielä rikkaalla, on se ke-jetin rajoitus turbokäytössä...

eikä lievästi ahdettu kone ole yhtään sen kovemmalla rasituksella, kuin kireä vapari, melkein helpomalla se pääsee, kun aivan vakiokoneen kiusaaminen sen äärirajoilla :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Seoksen rikastus ylä päähän ei kai ois kuin 100-200e hujakoilla megalla jos ohjais
lisäsyöttöä.Vai sotkeeko se kova paineen nosto koko alueen sekaisin ?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti:Seoksen rikastus ylä päähän ei kai ois kuin 100-200e hujakoilla megalla jos ohjais
lisäsyöttöä.Vai sotkeeko se kova paineen nosto koko alueen sekaisin ?
samalla vaivalla taas heittää koko ke-jetin tunkiolle, eikä tartte murehtia seoksista :wink: mä en ole ikinä innostunut nästä lisärikastus systeemeistä, kun ne on aika epävarmoja hintaansa nähden ja säätämistä nekin vaatii...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mutta tiivistettynä Jubelle jos haluat tehoa ja halvalla muihin verrattuna niin turboa pellin alle.Tokko saat yhtään enempää kauroja ulos tupla kaasareilla kun jetillä.Nokan teettäminen ei ole ihan halpaa vaikka hiottais sen alkuperäisestäkin.Ja olet varmaan tietoinen mikä on halvinta virittämistä=keventäminen mutta älä kuitenkaan tingi turvallisuudesta
Samuel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 26.02.2004 22:07
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Samuel »

Älkää lannistako miestä! On virkistävää kuulla nykyisten lastu/turboviritysten ohella myös "vanhojen konstien" olevan vielä elossa.
Pidä Jube pääsi ja näytä epäilijöille, että tulee enemmänkin kuin vain muutama hevosvoima.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Viritellään nyt ainaki alkuun tuota konetta!
Kuten joku jo mainitsikin niin M102 viri-osat ei varmaan jää nurkkiin lojumaan jos joskus päättää vaihtaa erilaiseen moottoriin mutta edelleen uskon saavani tuon M102:sen laulamaan nykyistä paremmin!

Ok selväähän on, että esimerkiksi 200hv Ford OHC:n rakentaminen on rahamiesten hommaa kuten kaikki missä mennään lähelle äärirajoja, mutta lähtee siitä OHC:stäkin muutama kymmenen lisähevosta aivan kohtuuhintaisilla perusvirityksillä niin miksi ei M102:sta sitten lähtisi :?:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Meinaako sakki ihan tosissaa että tuo vakio kone kestäisi kauaa tuollaista jäärata rääkkäystä edes noilla 0,5 paineilla :shock:

Paljonkohan tuosta Mersun vauhtipyörästä pystyy veistelemään pois? Melkonen jöötihän se on mut ei ole ikinä tullu kevennys mielessä tarkasteltua, luulis siintä kuitenki pystyvän sen verta poistamaan että tulis lisää eloa tuonne alakierroksille.
Mitä tuoho cossun peltisatsii tulee tulee nii on näitä muunnoksia tehty lukuisia ja se toimii ihan loistavasti myös tuossa 8 venttiilises pikkuveljessää ku otetaa huomioo et tässä ei nyt vielä haeta niitä ihan viimeisiä hevosen puolikkaita mitä koneesta irtoaa.
Sytkä ja KE-Jet asiat kannattaa kysellä tomant-käyttäjältä, tuntuu olevan melko hyvin perillä tuosta laitoksesta :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sitten tuo vauhtipyörän kevennys... jos autossa ei riitä potku nytkään, niin ei se vauhtipyörän kevennys ainakaan helpota asiaa :D ottaa toki paikallaan nopeammin kierroksia ja kuulostaa kiukkuiselta, mutta ajossa myös puutuu nopeammin, kun ei ole sitä oikeaa voimaa pitämässä ja nostamassa niitä kierroksia :wink:

vauhtipyörän kevennys ei siis tuo ainuttakaan hevosvoimaa, tekee vain moottorista helpommin regoivan molempiin suuntiin...

omassa jäärata rassissa oli joskus sellainen n. 3 kilon limppu... alle 5000 rpm ei voinut kytkintä nostaa, muuten stumppas lähdössä :evil: no oli se moottorin tehoalue kyllä muutenkin siellä 5000 - 9000 rpm välillä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

napa kirjoitti:sitten tuo vauhtipyörän kevennys... jos autossa ei riitä potku nytkään, niin ei se vauhtipyörän kevennys ainakaan helpota asiaa :D ottaa toki paikallaan nopeammin kierroksia ja kuulostaa kiukkuiselta, mutta ajossa myös puutuu nopeammin, kun ei ole sitä oikeaa voimaa pitämässä ja nostamassa niitä kierroksia :wink:

vauhtipyörän kevennys ei siis tuo ainuttakaan hevosvoimaa, tekee vain moottorista helpommin regoivan molempiin suuntiin...

omassa jäärata rassissa oli joskus sellainen n. 3 kilon limppu... alle 5000 rpm ei voinut kytkintä nostaa, muuten stumppas lähdössä :evil: no oli se moottorin tehoalue kyllä muutenkin siellä 5000 - 9000 rpm välillä...
Mun mielestä vauhtipyörä ei tuota yhtään lisää tehoa. :roll:
Se on sellainen voiman "välivarasto".
Liekki männän päällä tuottaa voiman. :D
Eikö niin?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1784
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

niin, jos teho tavoite on tuo 170-180 heppaa --> 300e vakiona :wink:

On ainaki meilä vielä kestäny ja toista olhaan tekemässä :)

300e Evo 1:n syyläri on siirretty nyt taka konttiin ja kevennys urakka on kans alkamassa toden teolla. Sieltä tulee kivasti "tehoa" ko saapi elopainoa vähemmäksi.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Laita nyt se dieseli keulille kevyesti ahdettuna. Kestää jäärata-ajoa, kun ei hulluttele yhtään ahtojen kanssa.Jäähdytys vaan kuntoon isolla syylärillä ja normaaliflektillä+sähköflektillä.

Karjalaisella Kajaanissa pumppu 7mm tapeilla, ei ole kallis. Kiinan cooleri keulille, pakosarjat ja nippelit ei ole ongelma. Laitat 250 koneen, niin varmasti jaksaa mennä jollain 150 hepalla tosi hyvin ja vitosen murina kuulostaa hienolta. Kierrosalue on tosi laaja, jos vertaa kiree nokkaisiin bensa-autoihin. Vauhtia saa helpommin ja kulutus pysyy pienenä.

Tosin makuasiahan tämäkin on, eihän oikea racing peli ole dieseli. Bensa-autossa kokeilisin itse kevyttä ahtamista jollain 0.2-0.3 paineilla.

Sun pitäis tulla tyypittään tuo meidän jääauto, kunhan sais joskus taas ajoon. Ens viikko lomaa, joten vois yhden päivän(kolme) uhrata remppaamiseen.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

atlas kirjoitti:Nokan teettäminen ei ole ihan halpaa vaikka hiottais sen alkuperäisestäkin.
Vähän reilun satasen :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

joop79 kirjoitti:niin, jos teho tavoite on tuo 170-180 heppaa --> 300e vakiona :wink:
Mutta kun se puskeva suora kutonen ei ole yhtää mukava liukkaalla :?

Vai että vauhtipyörän kevennyksestä ei tulekkaan lisää hevosvoimia? No johan on kumma :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jarkki kirjoitti:
joop79 kirjoitti:niin, jos teho tavoite on tuo 170-180 heppaa --> 300e vakiona :wink:
Mutta kun se puskeva suora kutonen ei ole yhtää mukava liukkaalla :?

Vai että vauhtipyörän kevennyksestä ei tulekkaan lisää hevosvoimia? No johan on kumma :D
no, ei se suora kutonen nyt niin pahoin puske, että se ihan hyljätä pitäis... ja pienellä osien uudelleen sijoitelulla tuotakin vikaa voidaan kyllä kompensoida... vaikka ainahan auto on huono ajaa, jos moottori ei ole keskellä autoa ;)

eikös olekkin yllätävää, että vauhtipyörän kevennys ei tosiaan tuo lisää voimaa :wink: ajettavuutta sillä kyllä saadaan pilattua, jos koneessa ei riitä potkua...

tuon säädettävän nokkapyörän teettäisin itse jossakin ammattikoululla, ne ei ota turhaa maksua työstä ja jälki on kuitenkin ihan laadukasta... toki itse pitää osa "suunnitella ja mitoittaa", sitä ne ei ainakaan täällä vielä rupea tekemään... tuollaisia uniikki osia jos rupeaa teettämään jossain koneistamossa, huomaa aika äkkiä että kaupasta olis saanut sittenkin halvemmalla, jos vain osia sattuu olemaan myytävänä jo valmiiksi...

2 levyisen kytkimen osat ja vauhtipyörän vaatimat muutokset maksoi ammattikoululla 25 € tuohon mitsun V6 koneeseen, jenkeistä olis saanut tilata 2000 $ samat hilut :P suomesta oli turha edes kysellä, kun kaikki myi vain ei oota... painoa tuli kyllä aika reilusti, eli 18 kg koko kytkimen/vauhtipyörän paino, joka on 4 kg enemmän, kuin vakio 1 levyinen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

jarkki kirjoitti:Meinaako sakki ihan tosissaa että tuo vakio kone kestäisi kauaa tuollaista jäärata rääkkäystä edes noilla 0,5 paineilla :shock:
Minä ainakaan en meinaa ja sivutan suoraan budjetti ahtamiseen liittyvät jorinat, samoin kutoskoneisiin liittyvät hommat menee ohi korvan :wink: :oops:
Voin joskus ottaa auton sisältä videoa siitä minkä tyyppisestä touhusta tässä on kyse :idea: :lol:

JOS joskus kone vaihtuu niin se on sitten 2.3-16 ja siihen nuo samat perusviritykset, sillä sitten mennään varmaan sinne 200hv tietämille...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

no, jos asia sitten on niin, että ahtamien ei onnistu, eikä koneen vaihto suurempaan, niin sitten on vain alettava kartoittamaan mistä saa korkeapuristeiset männät tuohon M102 koneeseen :roll: kireä nokka + vakio puristukset ei nimittäin ole hyvä yhdistelmä...

sopiiko volvon vinokoneen männät näihin mersun M102 ja M103 koneisiin, ainakin jossain ahdetuissa ne muistaakseni käytti volvon vinokoneen turbomäntiä :roll: kantta ei kuvien perusteella niin paljoa lasketa, että sillä jotain tuntuvaa muutosta sais aikaan... puristukset pitää saada tuonne johonkin yli 12:1, jos meinaa että vaparista jotain iloa alkaa olla ja se kireä nokka alkaa toimimaan... palotilan muoto näissä M102 ja M103 koneissa on myös sellainen, että ilman käsityönä suoritettavaa koneistusta ei mitään "pattipää" mäntiä sinne asennetta... pientä palotilaa nuossa mersun omissa männissä näyttää olevan, mutta en usko että tasapäiset männät vielä riittää puristusten saamiseen tuonne yli 12:1 lukemiin...

sitten kiertokanget, no toivotaan että ne vakiot kestää ja niihin saa asennettua jotku muut männät...

kannen tekeminen sitten vielä lisäksi...

sitten vain ahkeraa penkitystä ja säätämistä ja pari koneremonttia, niin eiköhän se 170 hummaa alkaa olla kasassa :D

se "perusviritys" millä saadaan 200 heppaa, ei kyllä onnistu, kuin niissä gti magasinen jutuissa :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin