nyt meni mersuun luottamus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tdt leka kirjoitti:
OT:oliko napa tulossa viime talvena pohjois-pohjanmaalta hakeen 201 mersun koria?
joo, sellaista punaista missä oli kattoluukku, mutta se ehti mennä ennen kuin pääsin matkaan :cry: sitten tuli onneksi nettiautossa vastaan vaasassa 124 koppainen 200D ja se sitten päätyi siihen kilpuriprojektiin koriksi ja jäi siitä hyvä läjä muita varaosia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

veskola kirjoitti:Jos posotetaan täydellä teholla läpi vuorokauden 10A virralla se maksaisi luokkaa 150-200 €/kk
Ei kettu sentään niin paljon maksa ja päiväthän auto on "töissä" poissa kotoa ja viikonlopuksi jos ei ole menoa niin olkoon kylmillään.
No asiaan vaikuttaa kyllä sekin kun mulla on yö sähköllä halvempaa pökyyttää ja kasvattaa palmuja autotallissa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

joo kyllä se sähkö on niin kallista, että mäkin kävin kääntämässä tallin termostaatin 15->5 asteeseen nyt kun on jäätävän kylmää ja ei huvita tehdä mitään hommia siellä. Hyvä kun tuli puheeksi, se palmu täytyy tuoda tänne sisälle, muuten kylmettyy raukka.

Tuulivoimalaa olen tässä suunnitellut.

Hitto kun meinaa lipsua aiheesta :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jpp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: La 13.01.2007 15:39
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja jpp »

jossainhan se oli suositeltu kovilla pakkasilla jättämään auto käyntiin koko yöksi..... :D .voisivat naapurit osoittaa jonkin asteista vieroksuntaa kun nokiputki paukuttaisi koko yön pihalla :wink:
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

atlas kirjoitti:Paljonko nykyään peritään talven tolppa paikasta.
Meillä on 4 € / kk, mistä taloyhtiö ottaa raakasti takkiiinsa.

Jos laskee, että lohkolämmitin on 500 W ja sisätilanlämmitin vaikka 750 W, niin kyllähän tuo 1 250 W x 2 h. päivittäin käytettynä syö taloyhtiön rahoja ihan kivasti.

http://www.mbnet.fi/wattipuntari/

Tuoltahan sen kulutuksen voipi laskea, en vaan nyt muistanut Jyväskylän Energian meiltä perimää hintaa kun se vaihtelee. Minä olen sitä mieltä myös, että 2 h. roikassa pitäisi riittää autolle kuin autolle minkälaisella pakkasella tahansa.

EDIT. Sisätilanlämmitin Defa Termini 1350 W ja lohkolämmitinelementti 600 W tekee 2 h. päivittäisellä käytöllä 3,8 kWh., joka Jyväskylän Energian hinnalla 0,30 senttiä. Eli jos talvikautena lämmittää 25 kertaa autonsa kuussa, niin se tekee sähkölaskussa 7,5 €/ kk. Ei mitään kauheita siis.. Kymmenen tuntia päivässä pelkässä roikassa ilman sisätilanlämmitintä tekis 50 senttiä päivä.
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Su 24.01.2010 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Karkeasti satasen kuukaudessa kun maksaa niin saa kuluttaa 13 000 kWh vuodessa. Tuosta voi sitten laskea taaksepäin paljonko tolppa kuluttaa euroja.

Tosin sopimuksia onmonelaisia, tuossa on huomioitu perusmaksut ja kaikki.

Meillä töissä tolpat on päällä tuntitolkulla mutta on niissäkiin ajastukset.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

mulla on ollu noita 123:sia ja kaikki oli huonoja lähteen käyntiin. 124:set paljonki parempia... noissa 123:sissa oli mun mielestä ongelma siinä ettei startti pyöri pakkasessa tarpeeksi nopeesti. rallipelit me lämmitetään kosakaasulla ja rosteriputkella (mineraaliöljyt 20w/50)... ainaki hempeempiä startteja ku 24V niinku joku oli käytäny metsässä. toi nykyinen 270cdi kyll paras lähteen pakkasesta näistä mun kokemuksista
power is nothing without control...
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Isä ukolla oli 123 200D:ssä 9 voltin startti. Pyöri aika vittuilemata pakkasellakin ja lähti normaaliin 12 voltin starttiin nähe huomattavasti paremmin käyntiin.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

HMK kirjoitti:Isä ukolla oli 123 200D:ssä 9 voltin startti.
Mistähän se on sellasen hankkinut?Yleisemmät on kai 24v,12v,ja 6v.Kupla volkkareissahan käyttivät 12voltti järjestelmissä 6voltin startteja ja hyvin kesti ja kyllähän jousi virittyi.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Joensuussa Uuron Diesel hommasi 10 vuotta sitten jostakin 9 voltin ankkureita ja asenteli niitä Mersuihin, Audeihin ym joissa oli Boschin startit. Tämänpäivän tilannetta en tiedä onko saatavilla. Mut pitää soittaa huomenna, jos muistais, ihan mielenkiinnon vuoksi viekäkö niitä on saatavilla.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

napa kirjoitti:
tdt leka kirjoitti:
OT:oliko napa tulossa viime talvena pohjois-pohjanmaalta hakeen 201 mersun koria?
joo, sellaista punaista missä oli kattoluukku, mutta se ehti mennä ennen kuin pääsin matkaan :cry: sitten tuli onneksi nettiautossa vastaan vaasassa 124 koppainen 200D ja se sitten päätyi siihen kilpuriprojektiin koriksi ja jäi siitä hyvä läjä muita varaosia...
niin mää arvelinki ku kattelin noita sun projekti kuvia, et tuskin kovin monella muulla on tommonen rojekti :D
sori vielä kerran kun myin sen sun nokan alta :oops:
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

atlas kirjoitti:
HMK kirjoitti:Isä ukolla oli 123 200D:ssä 9 voltin startti.
Mistähän se on sellasen hankkinut?Yleisemmät on kai 24v,12v,ja 6v.Kupla volkkareissahan käyttivät 12voltti järjestelmissä 6voltin startteja ja hyvin kesti ja kyllähän jousi virittyi.

Uuron Dieselillä ainakin yksi 9v ankkuri tuntui hyllyssä olevan. Mut jatkosta ei vielä osanneet sanoa.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Vastaa Viestiin