w124 tukitangon kiinike antautui

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

w124 tukitangon kiinike antautui

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Eli apurungon se kiinike, joka on etummaisen kumityynyn vieressä. Osittain revennyt irti. Kolisee kovin.

Lienee tyypillinen kohta korroosiolle. Hitsaamallako korjattava, ehjää apurunkoa ei liene maan päällä?. Mutta tärkein kysymys, arvaako ajaa?. Oman logiiikan mukaan ei sentään koko pyörä pääse irti. Pyörä liikkuu sentin verran etu- taka suunnassa, kun veto päällä ja pois.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Lienee siis kysymys kallistuksevakaajan tukiraudasta. Jos tuosta on kyse, niin voi ajaa ilman, mutta kannattaa ottaa se katkennut tukirauta pois kolisemasta siksi aikaa..

Ks. topic
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=pam

Mulla meni niitä 5 vuoden sisään, kunnes vaihdoin uuden kallistuksenvakaajan ja udet puslat
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Siis taka-apurungon kiinnike, josta tukitanko (koiran luu) lähtee pyörän napaan päin. Se kiinnike, joka on heti etummaisen kumityynyn takana.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Tarkoitatkohan nyt taka-aurauskulman säätötangon sisäpään kiinnitystä. Jos se on tosiaan hajonnut niin auton pitäis kyllä olla lähes mahdoton ajettava ja kokonaan irrotessaan ajokelvoton. En kyllä ajais!
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Eli kuvassa apurungon päällä etummaisen kumityynyn vieressä oleva kiinike on revennyt apurungosta osittain.

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 045&SGN=03
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Joo, ei siis ole tuo aurauksen säätötanko koska on "lavetin" yläpuolella mutta kyllähän tuo aika kriittinen paikka on kokonaan irrotessaan joka tapauksessa. Takapyörä pääsee kääntymään aika lailla ja aiheuttaa kyllä aikamoista hankaluutta ajamiseen.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Todella kamalaa sanoa, että mersuissa ruostuisi kriittiset paikat :lol:

Oliko kyse kuvassa näkyvästä oikeanpuoleisesta kiinnikkeestä.
Kuva

Taitaisi tulla aika hyvä jos purkaa koko apurungon ulos, hiekkapuhaltaa ja hitsaa kuntoon, sitten maalaus ja kasaaminen. Ei tuota oikein taida muuten päästä hitsaamaan ja hitsauksen olisi syytä olla asiallinen...näiin sanoi katsastusmies kun golfin apurunkoa hänelle esittelin...tein parhaani ja vaikka asiallista ei syntynyt se kelpasi, kun oli siisti maali päällä.

Enkä kyllä lähtisi ajelemaan sillä pahemmin mutta sä sen parhaiten näet miten paljon se siellä heiluu ja miksi :wink: Takarenkaan nalkkiin meno ei ole kaunista katseltavaa, ei kesällä eikä talvella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Ksittääkseni kysymys on tuossa Veskolan kuvan oikeassa reunassa näkyvästä tukitangon kiinnityshahlosta eikä varsinaisesta korityynystä, mutta joka tapauksessa vakava vaurio ajelemisen kannalta.

EDIT: No niimpähän tuossa Veskolan kuvatekstissä ilmeneekin kun lukee tarkemmin! Pitäisköhän ostaa uudet rillit :D :D
Viimeksi muokannut tese, Ma 25.01.2010 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Juuri tuosta oikean reunan kiinikkeestä on kysymys. Irti ei ole, mutta osittain revennyt.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Lavettihan tuossa on irroitettava ja samalla kannattaa tutkia sitä tarkemmin, voi olla jo muutenkin siinä kunnossa että ei kannata takaisin kiinnitellä. Kyllä noita lavetteja varmaan löytyy ehjiäkin.
Samalla kannattaa vaihtaa ne korityynyt ainakin eteen ja tarkistella kaikkien tukivarsien kunto (5kpl/puoli)
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mulla tuo on onneksi vielä loistavassa kunnossa, ei tarvitse kuin vahaa päälleen :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Mulla tuo on onneksi vielä loistavassa kunnossa, ei tarvitse kuin vahaa päälleen :lol:
kannattaa vetää joku "kova vaha" ettei pääse happanemaan myöhemmin :P

oma takakelkka oli aika hyvässä kunnossa, kun peräöljy oli sitä aikansa rasvannut :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Nyt on väliaikaisessa hitsissä. Eipä juuri ajoa haitannut, pajalla todettiin, että oli kokonaan irti!.

Uusi, kunnostettava hakusessa. Onko kaikissa w124:sissa samanlainen apurunko eli kuntoko vain ratkaisee?. Auto 300D -93.
Vastaa Viestiin