Vanhan 124:n ilmastointi
Vanhan 124:n ilmastointi
Miten on kestäneet satalankkusarjan ilmastointilaitteet vuosien saatossa? Eihän siinä ole muuta kuin kompura mikä kuluu ja joutuu jossain vaiheessa vaihtelemaan??? Ei ennen ole tuollaista hienoutta autossa ollut, nyt mieli tekee laitetta jossa sellainen on.
Re: Vanhan 124:n ilmastointi
No empä tiiä siitä kompurasta,mulla ei oo niiden kanssa ollut ongelmia sen paremin 123:ssa kuin 124:ssakaan.Ongelman teki muovisuojuksen kihnaama reikä lauhduttimen alaputkeen.Siihen halkaistu kumiletku ja letkunruttistimet päälle.Hyvin on kestänyt jo vuosia.Suurempi ongelma tuli väärästä kylmäaineesta jonka väitettiin olevan R12 korvaava.Eipä ollut,tuli ulos kuukauden kuluessa.Kyllästyttyäni maksamaan turhasta laitoin itse järjestelmään normaalia kylmäsprayta ja hienosti on pelannut.Eli jos ei mitään vuotoja ole niin kyllä mersun ilmastointi pelaa.Näin ainakin omasta kokemuksesta,koska näillä kahdella olen pyörittänyt about 700000 km.miksei kirjoitti:Miten on kestäneet satalankkusarjan ilmastointilaitteet vuosien saatossa? Eihän siinä ole muuta kuin kompura mikä kuluu ja joutuu jossain vaiheessa vaihtelemaan??? Ei ennen ole tuollaista hienoutta autossa ollut, nyt mieli tekee laitetta jossa sellainen on.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Omissa autoissa
2 kpl 1989
1 kpl 1993
ainoastaan 1993:ssa vuoti ilmastoinnin kenno sekä jokin paineventtiili heti tuulilasin alla. Sellainen tupakka-askin koskuinen rasia jossa lautanen päällä. Maksoi 150 e alkuperäisenä 140-alkuisena varaosana. Muuten normaalia täyttöhuoltoa silloin tällöin.
Niin ja tuossa 1989 Maticissa toinen ilmastoinnin lisäflekti ei pyöri.
2 kpl 1989
1 kpl 1993
ainoastaan 1993:ssa vuoti ilmastoinnin kenno sekä jokin paineventtiili heti tuulilasin alla. Sellainen tupakka-askin koskuinen rasia jossa lautanen päällä. Maksoi 150 e alkuperäisenä 140-alkuisena varaosana. Muuten normaalia täyttöhuoltoa silloin tällöin.
Niin ja tuossa 1989 Maticissa toinen ilmastoinnin lisäflekti ei pyöri.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Mulla ei oo kuin 1 flekti,näkyy niitä tuplaflektejä olemaan noissa isommissa ässissä.harrikka95 kirjoitti:Onko kaikissa ilmastoinnilla varustetuissa autoissa flektien välillä se kumiremmi jolla toinen flekti pyörittää toista?Timo L. kirjoitti:
Niin ja tuossa 1989 Maticissa toinen ilmastoinnin lisäflekti ei pyöri.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Se mötikkä on ilmastoinnin höyrystin,siis se suutin jossa paineenalainen kylmäaine päästetään purkautumaan sisäkennoon jolloin aine vapautuessaan paineesta kylmenee ja niinollen suorittaa toivotun lopputuloksen.Timo L. kirjoitti:Omissa autoissa
2 kpl 1989
1 kpl 1993
ainoastaan 1993:ssa vuoti ilmastoinnin kenno sekä jokin paineventtiili heti tuulilasin alla. Sellainen tupakka-askin koskuinen rasia jossa lautanen päällä. Maksoi 150 e alkuperäisenä 140-alkuisena varaosana. Muuten normaalia täyttöhuoltoa silloin tällöin.
Niin ja tuossa 1989 Maticissa toinen ilmastoinnin lisäflekti ei pyöri.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Timo L. kirjoitti:ainoastaan 1993:ssa vuoti ilmastoinnin kenno sekä jokin paineventtiili heti tuulilasin alla. Sellainen tupakka-askin koskuinen rasia jossa lautanen päällä. Maksoi 150 e alkuperäisenä 140-alkuisena varaosana. Muuten normaalia täyttöhuoltoa silloin tällöin.
Minulla sanoiivat tuota mötikkää kuristimeksi, samaa hommaa siis tekee eli kuristaa ja höyrystää.jsmaa kirjoitti:Se mötikkä on ilmastoinnin höyrystin,siis se suutin jossa paineenalainen kylmäaine päästetään purkautumaan sisäkennoon jolloin aine vapautuessaan paineesta kylmenee ja niinollen suorittaa toivotun lopputuloksen.
Maksoi KL-varaosissa nelisenkymppiä, tilattiin suoraan korjaamolle jossa vaihdettiin. Koko homma kustansi minulle 240,-.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Tämä kuulostaa oudolta, ei kai tuollaisia ole tehtaalta lähtenytharrikka95 kirjoitti:Onko kaikissa ilmastoinnilla varustetuissa autoissa flektien välillä se kumiremmi jolla toinen flekti pyörittää toista?


1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
OK, se on sitten höyrystin. Muistelen vaan kuitissa noin lukeneen.
Remmistä ei mitään tietoa, minustakin siellä on omat moottorit. Pitää tsekata kevväämmällä tarkemmin.
W124:n aikaan dieseleissä oli yksi puhallin, ainakin 6-syl. bensoissa ja V8:ssa kaksi puhallinta. Nelosbensoista en tiedä.
Remmistä ei mitään tietoa, minustakin siellä on omat moottorit. Pitää tsekata kevväämmällä tarkemmin.
W124:n aikaan dieseleissä oli yksi puhallin, ainakin 6-syl. bensoissa ja V8:ssa kaksi puhallinta. Nelosbensoista en tiedä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Mulla on lankussa tupla flektit ja ei siellä tähän päivään mennessä ole niitten väliltä remmiä löytyny.jsmaa kirjoitti:Mulla ei oo kuin 1 flekti,näkyy niitä tuplaflektejä olemaan noissa isommissa ässissä.harrikka95 kirjoitti:Onko kaikissa ilmastoinnilla varustetuissa autoissa flektien välillä se kumiremmi jolla toinen flekti pyörittää toista?Timo L. kirjoitti:
Niin ja tuossa 1989 Maticissa toinen ilmastoinnin lisäflekti ei pyöri.
Eli molemmilla omat moottorit.
Sata varma en ole että onko remmillä tai sit sitä ei ole ollenkaan mulla.

Pitää joku päivä tää oikeesti selvittää.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
No ei mulla ainakaa... Kylmää tulee kun ne kaihtimetkin vuotaa vähän.Toisin oli 123:ssa ne pyöreät suuttimet sulkeutui tiiviisti.Zinovjev kirjoitti:Ilmastoinnista on talvellaki se hyöty, että w124:ssa tulee lämmintä niistä keskisuuttimistakin, jos on ilmastointi varustelistalla.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Oisko e420:n ominaisuus sitten?jsmaa kirjoitti:No ei mulla ainakaa... Kylmää tulee kun ne kaihtimetkin vuotaa vähän.Toisin oli 123:ssa ne pyöreät suuttimet sulkeutui tiiviisti.Zinovjev kirjoitti:Ilmastoinnista on talvellaki se hyöty, että w124:ssa tulee lämmintä niistä keskisuuttimistakin, jos on ilmastointi varustelistalla.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Joo ei tule lämmintä mullakaa keskisuuttimista.Zinovjev kirjoitti:Oisko e420:n ominaisuus sitten?jsmaa kirjoitti:No ei mulla ainakaa... Kylmää tulee kun ne kaihtimetkin vuotaa vähän.Toisin oli 123:ssa ne pyöreät suuttimet sulkeutui tiiviisti.Zinovjev kirjoitti:Ilmastoinnista on talvellaki se hyöty, että w124:ssa tulee lämmintä niistä keskisuuttimistakin, jos on ilmastointi varustelistalla.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Tätä on käsitelty monesti. Tuo "lämmintä keskisuuttimista", tuli ominaisuudeksi joskus aikavälillä syksy -91 - syksy 92. epk varmasti muistaa.
Omassa -93:ssa kuitenkin tulee lämmintä, -89:ssä ei.
Keskisuuttimet saa sulkeutumaan tiiviisti kun tiukkaa sitä kuusioruuvia sen säätöpyörän vierestä. Se ohjaa läppää ja sillä voidaan säätää joko tulemaan aina vähän ilmaa sen kautta tai sitten tosiaan kokonaan kiinni.
Omassa -93:ssa kuitenkin tulee lämmintä, -89:ssä ei.
Keskisuuttimet saa sulkeutumaan tiiviisti kun tiukkaa sitä kuusioruuvia sen säätöpyörän vierestä. Se ohjaa läppää ja sillä voidaan säätää joko tulemaan aina vähän ilmaa sen kautta tai sitten tosiaan kokonaan kiinni.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eli tuleeko sitten noiden "lämmintä keskisuuttimista", niin tuleeko sitä sitten ilman ilmastointia olevissa versioissa? Eli ei ole ilmastoinnin ominaisuus?Timo L. kirjoitti:Tätä on käsitelty monesti. Tuo "lämmintä keskisuuttimista", tuli ominaisuudeksi joskus aikavälillä syksy -91 - syksy 92. epk varmasti muistaa.
Omassa -93:ssa kuitenkin tulee lämmintä, -89:ssä ei.
Keskisuuttimet saa sulkeutumaan tiiviisti kun tiukkaa sitä kuusioruuvia sen säätöpyörän vierestä. Se ohjaa läppää ja sillä voidaan säätää joko tulemaan aina vähän ilmaa sen kautta tai sitten tosiaan kokonaan kiinni.
Joo tiedän,se pitää säätää niin että pyörylässä tuntuu pieni "olkapää" kiertäessä kiinni.Silloin pitäis sulkeutua tiiviisti.Siis pitäis... Kuitenkin näin pakkasilla kädellä tuntee ettei se aivan tiivis ole.Ei senpuoleen haittaakaan,olen vaan harmitellut kokoajan sitä että niinkin hyvät suuttimet jotka 123:ssa oli,vaihdettiin tollasiin rimpuloihin.Timo L. kirjoitti:Tätä on käsitelty monesti. Tuo "lämmintä keskisuuttimista", tuli ominaisuudeksi joskus aikavälillä syksy -91 - syksy 92. epk varmasti muistaa.
Omassa -93:ssa kuitenkin tulee lämmintä, -89:ssä ei.
Keskisuuttimet saa sulkeutumaan tiiviisti kun tiukkaa sitä kuusioruuvia sen säätöpyörän vierestä. Se ohjaa läppää ja sillä voidaan säätää joko tulemaan aina vähän ilmaa sen kautta tai sitten tosiaan kokonaan kiinni.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
lämmintä keskeltä tulee vain ja ainostaaa ilmastoiduista, ~5-6/92 alkaen , jos ja kun satun muistamaan oikein, jostain topikista löytyy siihenkin tarkka vastaus.Zinovjev kirjoitti:Eli tuleeko sitten noiden "lämmintä keskisuuttimista", niin tuleeko sitä sitten ilman ilmastointia olevissa versioissa? Eli ei ole ilmastoinnin ominaisuus?Timo L. kirjoitti:Tätä on käsitelty monesti. Tuo "lämmintä keskisuuttimista", tuli ominaisuudeksi joskus aikavälillä syksy -91 - syksy 92. epk varmasti muistaa.
Omassa -93:ssa kuitenkin tulee lämmintä, -89:ssä ei.
Keskisuuttimet saa sulkeutumaan tiiviisti kun tiukkaa sitä kuusioruuvia sen säätöpyörän vierestä. Se ohjaa läppää ja sillä voidaan säätää joko tulemaan aina vähän ilmaa sen kautta tai sitten tosiaan kokonaan kiinni.
ja korjaus edelliseen :
ja tuo 8/91 eteenpäin on tehtaan korjausoppaasta, siinä kerrotaan että lämmintä ilma tulee keskeltäkin kunhan on ilmastoitu 124 ja "as of 8/91" .
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=26440Myös nyt voisi varmuudella sanoa että 8/91 eteenpäin olevat manuaali-lmastoinneissa pitää tulla keskeltä myös lämmintä, ilmastointi päällä.
ja tuo 8/91 eteenpäin on tehtaan korjausoppaasta, siinä kerrotaan että lämmintä ilma tulee keskeltäkin kunhan on ilmastoitu 124 ja "as of 8/91" .
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Helppo homma on kokeilla onko remmi vai ei. Siitä edestä suojaritilän luukusta pyöräyttää toista niin toinenkin pyörii jos on remmi. Jos ei pyöri niin on remmi poikki tai ei ole lainkaanAM kirjoitti:Väykyissä flektien välillä on tosiaan hihna, vain siinä kuskin puolimmaisessa on moottori. En tiedä onko noissa isokoneisissa bensoissa myös näin. Eikä hajua 124:sen ratkaisustakaan

Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
No voi ja mun on jotain 4 tai 5/91.Eikä se varmaankaan oo muutettavissa.Enkä rupee ton takia tutkimaan,mutta jos jollain on hyvä vinkki niin kiitos!epk kirjoitti:ja korjaus edelliseen :
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=26440Myös nyt voisi varmuudella sanoa että 8/91 eteenpäin olevat manuaali-lmastoinneissa pitää tulla keskeltä myös lämmintä, ilmastointi päällä.
ja tuo 8/91 eteenpäin on tehtaan korjausoppaasta, siinä kerrotaan että lämmintä ilma tulee keskeltäkin kunhan on ilmastoitu 124 ja "as of 8/91" .
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Jos oikein ruvetaan viisastelemaan niin se ilmastoinnin kenno, minkä läpi ilma kulkee autoon on se höyrystin ja se mötikkä enne sitä on paisuntaventtiili.
Paisuntaventtiilissä nesteenä ja kovassa paineessa oleva kylmäaine menee läpi niin pienestä aukosta, että paine laskee ja aine alkaa höyrystymään. Höyrystyminen tapahtuu kennossa ja se vaatii paljon energiaa, joten se otetaan läpi virtaavasta ilmasta ja sen vuoksi ilma jäähtyy...
Notta sillä tavalla.

Notta sillä tavalla.

No aivan sama,viisastele vaan,noin se just menee.Mutta silti mielestäni sen venttiilin nimeksi silti sopii paremmin höyrystin,koska siinä nestemäinen aine muuttuu kaasuksi,eikä siinä kennossa,joka siis vois olla vaikka HÖYRYSTINkenno.Kyllä kuvaa toimintaa paremmin.ville.ervasti kirjoitti:Jos oikein ruvetaan viisastelemaan niin se ilmastoinnin kenno, minkä läpi ilma kulkee autoon on se höyrystin ja se mötikkä enne sitä on paisuntaventtiili.Paisuntaventtiilissä nesteenä ja kovassa paineessa oleva kylmäaine menee läpi niin pienestä aukosta, että paine laskee ja aine alkaa höyrystymään. Höyrystyminen tapahtuu kennossa ja se vaatii paljon energiaa, joten se otetaan läpi virtaavasta ilmasta ja sen vuoksi ilma jäähtyy...
Notta sillä tavalla.
No,rakkaalla lapsella on aina monta nimeä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Ja Londonmurteella hän on Expansion Valve.jsmaa kirjoitti:No aivan sama,viisastele vaan,noin se just menee.Mutta silti mielestäni sen venttiilin nimeksi silti sopii paremmin höyrystin,koska siinä nestemäinen aine muuttuu kaasuksi,eikä siinä kennossa,joka siis vois olla vaikka HÖYRYSTINkenno.Kyllä kuvaa toimintaa paremmin.ville.ervasti kirjoitti:Jos oikein ruvetaan viisastelemaan niin se ilmastoinnin kenno, minkä läpi ilma kulkee autoon on se höyrystin ja se mötikkä enne sitä on paisuntaventtiili.Paisuntaventtiilissä nesteenä ja kovassa paineessa oleva kylmäaine menee läpi niin pienestä aukosta, että paine laskee ja aine alkaa höyrystymään. Höyrystyminen tapahtuu kennossa ja se vaatii paljon energiaa, joten se otetaan läpi virtaavasta ilmasta ja sen vuoksi ilma jäähtyy...
Notta sillä tavalla.
No,rakkaalla lapsella on aina monta nimeä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Tuossa sattu hassusti että ilmeisesti 300td:ssäni vm92 ilmaistoinnin kompura jotenki leikkas kiinni. Näin ilmeni: starttasin autoa niin epätavallisen laiskasti lähti käyntiin vaikka starttaus oli terveen kuulonen. No, auto lähti käyntiin mutta alko kumi haista nokkaan. Sitte pelti auki ja savua nousi selvästi hihnasta. Virrat heti pois ja kattoon että mikä helv. siihen tuli. Selvis että kompuran se "kiekko" oli ihan jumissa. Sitte vähän purkamalla sitä selvis että laakeri sisällä oli aivan ruosteessa ja kumirengas joka kiertää semmosta kytkintä tai jotaki oli kans aivan sulanu paskaksi. Pari soittoa itteä viisaammille että mitä tehä. Tämmöset ohjeet tuli: Remmi irti ja semmonen tilalle mikä on ilmastoinnittomalle mallille. Kompura irti kiinityksistä ja nippusiteillä kiinni sinne missä ei oo tiellä. Pakko sanoa että häipy käytännössä kaikki mystiset korinat jotka on ennen kuulunu. Nyt on niinku ehyessä autossa äänet. Ei siinä muuten mitään mutta ku se sattu 160km päästä kotoa ja maaseudulla. Ja vielä viikonloppuna. Loppu hyvin ja kaikki.
KETJU POIKKI!