öljynpainemittari bensa w124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 05.01.2004 18:04
Paikkakunta: Kuopio

öljynpainemittari bensa w124

Viesti Kirjoittaja narg »

Kuuluukos olla koko ajan ylhäällä kolmosen kohilla vaiko pitäisikö esim. moottorin lämmetessä vaeltaa alemmas? Ylhäällä sojottaa vakaasti. Toivottavasti ei ollut kovin tyhmä kysymys... :D

Ei meinaan ole ennen ollut meikäläisellä autoa jossa öljynpainemittaria.....
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: öljynpainemittari bensa w124

Viesti Kirjoittaja M.K »

Onko tapissa, jos moottori on stopissa ( :shock: oho, tuli Taabermania). Siinä tapauksessa paineantura on rikki tai johto siitä poikki.
Mutta jos neula liikkuu (ts. huomaa moottorin sammumisen), niin sitten täytynee vain onnitella hyvin huolletusta moottorista ja hyvistä öljyistä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No kyllä kuuluu mittarin laskea tyhjäkäynnillä kuumilla öljyillä kolmesta kilosta edes hiukan tai jossain on vikaa, todennäköisesti anturi - mittari - välillä.
Avatar
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 05.01.2004 18:04
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja narg »

mielestäni ei neula liiku ajon aikana lainkaan...ainoastaan käynnistäessä ja sammuttaessa menee alas.

Mitenkäs tuo anturi testataan/korjataan tai vaihdetaan? Onko syytä huolestua? :?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Paitsi jos autossa on liian nopealle säädetty tyhjäkäynti, tuollainen ilmiö voi sattua. Normaalistihan lämpimän koneen normaalilla tyhjäkäynnillä öljynpaine on alle kolmosessa, esim. allekirjoittaneella vain noin yhdessä. Tosin kierrosten nostaminen tyhjäkäynnin 600-700 kierroksesta tuhannen paikkeille nostaa paineetkin kolmoseen -- eli joutokäynnin ei tarvitse olla kovinkaan liian korkea, jotta mittari on koko ajan ylätapissa. Mitenkä on tämän asian laita?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ihan näin välikyssärinä utelisin, että paljonko kilometrejä moottorilla takana, entäpä öljyillä?

Pohdintaa Onkohan öljypumpun päässä jotain paineenrajoitin ventiiliä....jumissa kenties. :idea:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Re: öljynpainemittari bensa w124

Viesti Kirjoittaja Mogge »

narg kirjoitti:Kuuluukos olla koko ajan ylhäällä kolmosen kohilla vaiko pitäisikö esim. moottorin lämmetessä vaeltaa alemmas? Ylhäällä sojottaa vakaasti. Toivottavasti ei ollut kovin tyhmä kysymys... :D

Ei meinaan ole ennen ollut meikäläisellä autoa jossa öljynpainemittaria.....
Kone lämpimänä ja tyhjäkäynnillä paineet pikkasen päälle kahden. Autona allekirjoitus.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

M.K kirjoitti:Ihan näin välikyssärinä utelisin, että paljonko kilometrejä moottorilla takana, entäpä öljyillä?

Pohdintaa Onkohan öljypumpun päässä jotain paineenrajoitin ventiiliä....jumissa kenties. :idea:
Öljypumpun ylipaineventtiili avautuu 5 kilossa, ja jos se jää kantamaan auki on seurauksena heikot tyhjäkäyntipaineet.
Avatar
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 05.01.2004 18:04
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja narg »

todelliset ajokilometrit on noin 250tkm...toin juuri saksasta. Kierrokset on tyhjäkäynnillä noin 750rpm eli hiukka alle tonnin.... öljyt näyttivät kirkkailta eikä ole sitä syönyt vajaan 3000 kilometrin aikana nimeksikään. Öljyt olivat kuulemma juuri vaihdettu edell. om toimesta.

Onko siis asiat jotenkin pahasti vinossa vaiko uskaltaa vain ajella rauhallisin mielin?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mauri H. kirjoitti:Öljypumpun ylipaineventtiili avautuu 5 kilossa, ja jos se jää kantamaan auki on seurauksena heikot tyhjäkäyntipaineet.
Just, eli se homma toimii noin päin (learning all the time :D ). Niin, no toisaalta nyt kun tarkemmin ajatellen, noihan sen on turvallisinta ollakkin. Jos se olisi toisinpäin, että paineet nousis pilviin, niin silloinhan kaikki koiranpaskat, tiivistekumit ja yms. muut pakilliitit olis soronnoo+että öljykalvollekkaan ei ole hyväksi liiallinen ylipaine.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

narg kirjoitti:todelliset ajokilometrit on noin 250tkm...toin juuri saksasta. Kierrokset on tyhjäkäynnillä noin 750rpm eli hiukka alle tonnin.... öljyt näyttivät kirkkailta eikä ole sitä syönyt vajaan 3000 kilometrin aikana nimeksikään. Öljyt olivat kuulemma juuri vaihdettu edell. om toimesta.

Onko siis asiat jotenkin pahasti vinossa vaiko uskaltaa vain ajella rauhallisin mielin?
Joo, ei sitä painemittaria kannata liikoja tuijottaa.

Eräs Veholla työskennellyt erittäin pätevä kaverini kerran mainitsi että mersu teki suuren mokan laittaessaan koko öljynpainemittarin autoihinsa, ihmiset tuijottaa sitä kuin raamattua. Tosin kun siihen on tottunut olisi vaikeaa olla ilman :lol:
Avatar
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 05.01.2004 18:04
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja narg »

Hyvä että on immeisiä joilta kysyä kun ei itse tiedä... :D
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mauri H. kirjoitti:Tosin kun siihen on tottunut olisi vaikeaa olla ilman :lol:
Noinhan se menee. .... Mersumiehen mittarien seuranta järjestys taitaa olla :roll: ;
1.Öljynpaineet
2.Lämmöt
3.Kierrosluku
4.Eco ja muut
5.Nopeus :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vastaa Viestiin