Kuuluukos olla koko ajan ylhäällä kolmosen kohilla vaiko pitäisikö esim. moottorin lämmetessä vaeltaa alemmas? Ylhäällä sojottaa vakaasti. Toivottavasti ei ollut kovin tyhmä kysymys...
Ei meinaan ole ennen ollut meikäläisellä autoa jossa öljynpainemittaria.....
Onko tapissa, jos moottori on stopissa ( oho, tuli Taabermania). Siinä tapauksessa paineantura on rikki tai johto siitä poikki.
Mutta jos neula liikkuu (ts. huomaa moottorin sammumisen), niin sitten täytynee vain onnitella hyvin huolletusta moottorista ja hyvistä öljyistä.
No kyllä kuuluu mittarin laskea tyhjäkäynnillä kuumilla öljyillä kolmesta kilosta edes hiukan tai jossain on vikaa, todennäköisesti anturi - mittari - välillä.
Paitsi jos autossa on liian nopealle säädetty tyhjäkäynti, tuollainen ilmiö voi sattua. Normaalistihan lämpimän koneen normaalilla tyhjäkäynnillä öljynpaine on alle kolmosessa, esim. allekirjoittaneella vain noin yhdessä. Tosin kierrosten nostaminen tyhjäkäynnin 600-700 kierroksesta tuhannen paikkeille nostaa paineetkin kolmoseen -- eli joutokäynnin ei tarvitse olla kovinkaan liian korkea, jotta mittari on koko ajan ylätapissa. Mitenkä on tämän asian laita?
narg kirjoitti:Kuuluukos olla koko ajan ylhäällä kolmosen kohilla vaiko pitäisikö esim. moottorin lämmetessä vaeltaa alemmas? Ylhäällä sojottaa vakaasti. Toivottavasti ei ollut kovin tyhmä kysymys...
Ei meinaan ole ennen ollut meikäläisellä autoa jossa öljynpainemittaria.....
Kone lämpimänä ja tyhjäkäynnillä paineet pikkasen päälle kahden. Autona allekirjoitus.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
todelliset ajokilometrit on noin 250tkm...toin juuri saksasta. Kierrokset on tyhjäkäynnillä noin 750rpm eli hiukka alle tonnin.... öljyt näyttivät kirkkailta eikä ole sitä syönyt vajaan 3000 kilometrin aikana nimeksikään. Öljyt olivat kuulemma juuri vaihdettu edell. om toimesta.
Onko siis asiat jotenkin pahasti vinossa vaiko uskaltaa vain ajella rauhallisin mielin?
Mauri H. kirjoitti:Öljypumpun ylipaineventtiili avautuu 5 kilossa, ja jos se jää kantamaan auki on seurauksena heikot tyhjäkäyntipaineet.
Just, eli se homma toimii noin päin (learning all the time ). Niin, no toisaalta nyt kun tarkemmin ajatellen, noihan sen on turvallisinta ollakkin. Jos se olisi toisinpäin, että paineet nousis pilviin, niin silloinhan kaikki koiranpaskat, tiivistekumit ja yms. muut pakilliitit olis soronnoo+että öljykalvollekkaan ei ole hyväksi liiallinen ylipaine.
narg kirjoitti:todelliset ajokilometrit on noin 250tkm...toin juuri saksasta. Kierrokset on tyhjäkäynnillä noin 750rpm eli hiukka alle tonnin.... öljyt näyttivät kirkkailta eikä ole sitä syönyt vajaan 3000 kilometrin aikana nimeksikään. Öljyt olivat kuulemma juuri vaihdettu edell. om toimesta.
Onko siis asiat jotenkin pahasti vinossa vaiko uskaltaa vain ajella rauhallisin mielin?
Joo, ei sitä painemittaria kannata liikoja tuijottaa.
Eräs Veholla työskennellyt erittäin pätevä kaverini kerran mainitsi että mersu teki suuren mokan laittaessaan koko öljynpainemittarin autoihinsa, ihmiset tuijottaa sitä kuin raamattua. Tosin kun siihen on tottunut olisi vaikeaa olla ilman