Mersun tomaatit askarruttaa...
Mersun tomaatit askarruttaa...
1. Onko mersun automaattilaatikoissa ns. lukkoturbiinia?
2.Onko mersun automaattilaatikoissa 2 peruutusvaihdetta?
2.Onko mersun automaattilaatikoissa 2 peruutusvaihdetta?
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
kai se vähän riippuu, kun niitä mersun tomaattejakin on tehty jo 60 vuotta.
noissa, mitä on 124 koppasissa ja sen ikäsissä on 4 vaihdetta ja yks pakki, ei mitään turbiini lukkoja.
uudemmista en tiedä, muutakun, että jotakin 5-7 vaihteisia on ja veikkaisin, että on turbiinille lukko. yks pakki taitaa niissäkin olla.
noissa, mitä on 124 koppasissa ja sen ikäsissä on 4 vaihdetta ja yks pakki, ei mitään turbiini lukkoja.
uudemmista en tiedä, muutakun, että jotakin 5-7 vaihteisia on ja veikkaisin, että on turbiinille lukko. yks pakki taitaa niissäkin olla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Mersun tomaatit askarruttaa...
Tuota...saiskos tietää edes yhden automerkin, jonka automaattivaihteistoissa on 2 pakkivaihdetta?4tuoppi kirjoitti:Onko mersun automaattilaatikoissa 2 peruutusvaihdetta?

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Mersun tomaatit askarruttaa...
joissakin kuorma-autoissa on, mutta niissäkin on ehdottomasti kielletty käyttää sitä nopeaa pakkiaMesedesi kirjoitti:Tuota...saiskos tietää edes yhden automerkin, jonka automaattivaihteistoissa on 2 pakkivaihdetta?4tuoppi kirjoitti:Onko mersun automaattilaatikoissa 2 peruutusvaihdetta?

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
722.6 laatikoissa on vasta turbiinilukko. Siitäkin vähän epätietoisuutta onko kaikissa vai puuttuuko se ensimmäisistä väykyistä.
Tuossa edellä mainitussa on pakki pidemmän tuntuinen kun laatikossa Winter asento päällä. Enpä ole niin tarkkaan testaillut onko välitys tosiaan eri vai millä tuo ero on tehty.
Tuossa edellä mainitussa on pakki pidemmän tuntuinen kun laatikossa Winter asento päällä. Enpä ole niin tarkkaan testaillut onko välitys tosiaan eri vai millä tuo ero on tehty.
Re: Mersun tomaatit askarruttaa...
Meillä ainakin on noita kolme. Eli 722.9:ssä on aina ollut kaksi pakkinopeutta.Mesedesi kirjoitti:Tuota...saiskos tietää edes yhden automerkin, jonka automaattivaihteistoissa on 2 pakkivaihdetta?4tuoppi kirjoitti:Onko mersun automaattilaatikoissa 2 peruutusvaihdetta?
Olisin melkein ollut valmis lyömään vetoa että 722.6 käyttää vain yhtä pakkivälitystä mutta onneksi lunttasin vähän papereista. Noissa on kaksi erilaista W/C toteutusta mutta S-asennossa sama kytkentä. Joka tapauksessa sekä uudempi että vanhempi toteutus käyttää kahta eri välitystä pakillekin vaihtamisohjelman valinnan mukaan. Eli tämä "kaksi pakkia" onkin jo aika vanha juttu.AM kirjoitti: Tuossa edellä mainitussa on pakki pidemmän tuntuinen kun laatikossa Winter asento päällä. Enpä ole niin tarkkaan testaillut onko välitys tosiaan eri vai millä tuo ero on tehty.
Joo, 722.6 laatikoita tarkoitin. Pitäisihän niissä kai sitten olla lukko, mutta aika moni valitellut ettei se toimi. Tai sitten sen toimintaa ei huomaa, eihän se mikään on-off tyyppinen ole. Omassa tuntuu myös siltä ettei toimisi, pitäisi oikein päästä testaamaan sellaista missä varmasti toimii.JariN kirjoitti:722.6 toosassa on aina lukkoturbaani. Ekoissa väykyissä on vielä 722.4 tai 722.3 , niissä ei lukkoa ole.
Uudemmissa 722.6 ja 722.9 automaattivaihteistoissa on kaksi pakkivälitystä, esim:
E350 CDI 7-G Tronic 722.9: 4.38/2.86/1.92/1.37/1.00/0.82/0.73/R1 3.42/R2 2.23
E250 CDI 5-vaiht. 722.6: 3.60/ 2.19/ 1.41/ 1.00/ 0.83/ R1 3.17/ R2 2.23
E350 CDI 7-G Tronic 722.9: 4.38/2.86/1.92/1.37/1.00/0.82/0.73/R1 3.42/R2 2.23
E250 CDI 5-vaiht. 722.6: 3.60/ 2.19/ 1.41/ 1.00/ 0.83/ R1 3.17/ R2 2.23
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Minusta sitä lukon toimintaa ei pidäkään huomata jos laatikko on kunnossa. Se ei ole mikään vanhanaikainen vasaralla päähän kytkentä vaan kytkentäpainetta säädetään moduloimalla. Se muuten ei ihan 100% lukkoon menekään (ainakaan kaikissa korimalleissa), lukitusta luistatetaan tarkoituksella olisko ollut 1 rps vauhdilla moottorin värinöiden pehmentämiseksi.AM kirjoitti: Joo, 722.6 laatikoita tarkoitin. Pitäisihän niissä kai sitten olla lukko, mutta aika moni valitellut ettei se toimi. Tai sitten sen toimintaa ei huomaa, eihän se mikään on-off tyyppinen ole. Omassa tuntuu myös siltä ettei toimisi, pitäisi oikein päästä testaamaan sellaista missä varmasti toimii.
Ihan kevyessä pintavedossa tasaisella ja pienillä kierroksilla voi huomata kierroslukumittarista kun tietyissä rajoissa lukko pitää mutta sitten päästää kierrokset ylemmäs. Ei se kyllä mitään nyki tuossakaan.
Jos sulla on WIS käytössä niin katsopa vaikka dokkaria GF2710P0999T. Nythän oli puhe perinteisestä automaattilaatikosta joka rakentuu momentinmuuntimen ja ryhmän planeettavaihteita ympärille. Ei siellä ole mitään erillistä pakkiratasta vaan pyörimissuunta saadaan kääntymään yhtä planeettavaihdetta sopivasti kytkemällä. Sarjassa on muitakin vaihteita ja lisääkin pakkinopeuksia voisi tehdä samalla tavalla kun noita muita käytetään eteenpäin ajettaessa (tossahan oli käytännön esimerkkikin tästä).MiHe kirjoitti:Menee vähän OT:ksi, mutta kertokaas nyt tyhmälle, miten pakille saadaan napilla kaksi eri välitystä? Turbiini 'luistaa' erilailla? Lukko ei vissiin mene pakilla päälle?
Laitan vaikka maililla nuo dokkarit opiskeltaviksi jos haluat.
Aa joo, vaikka yhdellä setillä pyörimissuunta vaihdetaan planettakannattimet lukitsemalla (pakkivaihde päälle), niin koska 'jatkona' on vähintään toinen planeettasetti, voidaan ulostulokehän välitystä vaihdella... joo, luultavasti ymmärsin
En muuten saanu WISsiäni toimimaan, jotain ongelmaa oli taas sen tanan loopbackin kans (tai ainakin 'nettiyhteys' ei toiminu).

En muuten saanu WISsiäni toimimaan, jotain ongelmaa oli taas sen tanan loopbackin kans (tai ainakin 'nettiyhteys' ei toiminu).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Tehdäänpäs hiukan välitilinpäätöstä, eli lukkoturbiinit ja 2vaihteiset pakit tuli Mersuihin jotakuinkin W210 kauden jälkipuoliskolla.
Rupes tuo lukkoasia vaan kiinnostamaan kun tutulla on iso Jenkki-avolava letukka ja esitteli kuinka siinä turbiinissa on lukko. Sen lukituksen sai vekslaamaan eestaas kun laittoi nopeuden siihen höpöttimelle ja laittoi vakionopeudensäätimen päälle. Ja siinä vehkeessä se kuulemma on 100%lukko.
Omassa E200:ssa pitäis sitten tällätietoa olla se lukko kans. Täytyykin ens kerralla maantiellä tarkkailla huomaako moista ollenkaan...
Rupes tuo lukkoasia vaan kiinnostamaan kun tutulla on iso Jenkki-avolava letukka ja esitteli kuinka siinä turbiinissa on lukko. Sen lukituksen sai vekslaamaan eestaas kun laittoi nopeuden siihen höpöttimelle ja laittoi vakionopeudensäätimen päälle. Ja siinä vehkeessä se kuulemma on 100%lukko.
Omassa E200:ssa pitäis sitten tällätietoa olla se lukko kans. Täytyykin ens kerralla maantiellä tarkkailla huomaako moista ollenkaan...

W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
Mitä käytännön hyötyä on siitä että on kaksi peruutusvaihdetta?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Olisikohan haettu sitä ettei lyö niin helposti tyhjää lumessa. Samaa kai haettu sillä että "W" asennossa auto lähtee 2 vaihteella liikenteeseen.JeremyH kirjoitti:Mitä käytännön hyötyä on siitä että on kaksi peruutusvaihdetta?
Tuollainen kuva löytyi turbiinilukon toiminnasta: http://media.photobucket.com/image/722. ... nction.jpg
AM kirjoitti:Olisikohan haettu sitä ettei lyö niin helposti tyhjää lumessa. Samaa kai haettu sillä että "W" asennossa auto lähtee 2 vaihteella liikenteeseen.JeremyH kirjoitti:Mitä käytännön hyötyä on siitä että on kaksi peruutusvaihdetta?
Tuollainen kuva löytyi turbiinilukon toiminnasta: http://media.photobucket.com/image/722. ... nction.jpg
Mielenkiintoinen käppyrä. Sikäli kuin sitä oikein tulkitsin, niin meikäläinen kun ajaa satasta ja kierroksia on silloin vitosella n.2400, niin lukko on vasta nippanappa osittain päällä. Pittää olla hiukan yli 3000kierrosta että lukko 100%.
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
Siis tuo B-alue on juuri se jolla muunnin pidetään "lähes lukittuna", slipping tarkoittaa sitä tarkoituksellista vähäistä luistatusta. Eli jos vaikka jenkkiraudan lukitukseen verrataan niin pitäisi ottaa se B ja C alue yhteensä. A-alueella muunnin toimii vapaasti momentinmuuntimena.4tuoppi kirjoitti: Mielenkiintoinen käppyrä. Sikäli kuin sitä oikein tulkitsin, niin meikäläinen kun ajaa satasta ja kierroksia on silloin vitosella n.2400, niin lukko on vasta nippanappa osittain päällä. Pittää olla hiukan yli 3000kierrosta että lukko 100%.
Tuosta toteutuksesta johtuen on aika hankala ajossa huomata milloin momentinmuuntimen lukko oikeasti alkaa toimia tai milloin se menee tuolle C-alueelle.
Toimiiko nuo 722.6 laatikot samallalailla eri malleissa esim C, E, ML eli voiko verrata? Entäpä paljonkohan ois normaalit kierroksennousut tuossa kevyessä pintavedossa? Ml nostaa noin 700 r/min ajettaessa 90km/h loivaan nousuun eikä vaihde mene neloselle, tuntuu vähän paljolta. Mutta toiminta on todella pehmeetä.DBFI kirjoitti:Minusta sitä lukon toimintaa ei pidäkään huomata jos laatikko on kunnossa. Se ei ole mikään vanhanaikainen vasaralla päähän kytkentä vaan kytkentäpainetta säädetään moduloimalla. Se muuten ei ihan 100% lukkoon menekään (ainakaan kaikissa korimalleissa), lukitusta luistatetaan tarkoituksella olisko ollut 1 rps vauhdilla moottorin värinöiden pehmentämiseksi.AM kirjoitti: Joo, 722.6 laatikoita tarkoitin. Pitäisihän niissä kai sitten olla lukko, mutta aika moni valitellut ettei se toimi. Tai sitten sen toimintaa ei huomaa, eihän se mikään on-off tyyppinen ole. Omassa tuntuu myös siltä ettei toimisi, pitäisi oikein päästä testaamaan sellaista missä varmasti toimii.
Ihan kevyessä pintavedossa tasaisella ja pienillä kierroksilla voi huomata kierroslukumittarista kun tietyissä rajoissa lukko pitää mutta sitten päästää kierrokset ylemmäs. Ei se kyllä mitään nyki tuossakaan.