Mersun tomaatit askarruttaa...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
4tuoppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 16.12.2009 10:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Mersun tomaatit askarruttaa...

Viesti Kirjoittaja 4tuoppi »

1. Onko mersun automaattilaatikoissa ns. lukkoturbiinia?

2.Onko mersun automaattilaatikoissa 2 peruutusvaihdetta?
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kai se vähän riippuu, kun niitä mersun tomaattejakin on tehty jo 60 vuotta.

noissa, mitä on 124 koppasissa ja sen ikäsissä on 4 vaihdetta ja yks pakki, ei mitään turbiini lukkoja.

uudemmista en tiedä, muutakun, että jotakin 5-7 vaihteisia on ja veikkaisin, että on turbiinille lukko. yks pakki taitaa niissäkin olla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mersun tomaatit askarruttaa...

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

4tuoppi kirjoitti:Onko mersun automaattilaatikoissa 2 peruutusvaihdetta?
Tuota...saiskos tietää edes yhden automerkin, jonka automaattivaihteistoissa on 2 pakkivaihdetta? :shock:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersun tomaatit askarruttaa...

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesedesi kirjoitti:
4tuoppi kirjoitti:Onko mersun automaattilaatikoissa 2 peruutusvaihdetta?
Tuota...saiskos tietää edes yhden automerkin, jonka automaattivaihteistoissa on 2 pakkivaihdetta? :shock:
joissakin kuorma-autoissa on, mutta niissäkin on ehdottomasti kielletty käyttää sitä nopeaa pakkia :D ja se toinen pakki tulee sieltä aluevaihteistosta ja ovat jotain -50 luvun keksintöjä muutenkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

722.6 laatikoissa on vasta turbiinilukko. Siitäkin vähän epätietoisuutta onko kaikissa vai puuttuuko se ensimmäisistä väykyistä.

Tuossa edellä mainitussa on pakki pidemmän tuntuinen kun laatikossa Winter asento päällä. Enpä ole niin tarkkaan testaillut onko välitys tosiaan eri vai millä tuo ero on tehty.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

722.6 toosassa on aina lukkoturbaani. Ekoissa väykyissä on vielä 722.4 tai 722.3 , niissä ei lukkoa ole.

722.6 pakin välitys on winter asennossa tosiaan eri.
JariN
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mersun tomaatit askarruttaa...

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mesedesi kirjoitti:
4tuoppi kirjoitti:Onko mersun automaattilaatikoissa 2 peruutusvaihdetta?
Tuota...saiskos tietää edes yhden automerkin, jonka automaattivaihteistoissa on 2 pakkivaihdetta? :shock:
Meillä ainakin on noita kolme. Eli 722.9:ssä on aina ollut kaksi pakkinopeutta.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

AM kirjoitti: Tuossa edellä mainitussa on pakki pidemmän tuntuinen kun laatikossa Winter asento päällä. Enpä ole niin tarkkaan testaillut onko välitys tosiaan eri vai millä tuo ero on tehty.
Olisin melkein ollut valmis lyömään vetoa että 722.6 käyttää vain yhtä pakkivälitystä mutta onneksi lunttasin vähän papereista. Noissa on kaksi erilaista W/C toteutusta mutta S-asennossa sama kytkentä. Joka tapauksessa sekä uudempi että vanhempi toteutus käyttää kahta eri välitystä pakillekin vaihtamisohjelman valinnan mukaan. Eli tämä "kaksi pakkia" onkin jo aika vanha juttu.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

JariN kirjoitti:722.6 toosassa on aina lukkoturbaani. Ekoissa väykyissä on vielä 722.4 tai 722.3 , niissä ei lukkoa ole.
Joo, 722.6 laatikoita tarkoitin. Pitäisihän niissä kai sitten olla lukko, mutta aika moni valitellut ettei se toimi. Tai sitten sen toimintaa ei huomaa, eihän se mikään on-off tyyppinen ole. Omassa tuntuu myös siltä ettei toimisi, pitäisi oikein päästä testaamaan sellaista missä varmasti toimii.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6507
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Menee vähän OT:ksi, mutta kertokaas nyt tyhmälle, miten pakille saadaan napilla kaksi eri välitystä? Turbiini 'luistaa' erilailla? Lukko ei vissiin mene pakilla päälle?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
4tuoppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 16.12.2009 10:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja 4tuoppi »

Heh...saatiinpahan tästäkin aiheesta ainakin kunnon peijaiset. :D
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikipp »

entisessä työpaikassa on sellanen actros ja siinä robottivaihteisto...sen luukun kun avasi ja laitto sieltä pakkovaihteista pakin silmään niin johan alettiin kulukeen lujaa taaksepäin.
Oli se aika haipakkaa... :)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Möhkössä on 722.6 loota ja lukkoturbiini mutta ei siinä kahta eri pakin välitystä ole.
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Uudemmissa 722.6 ja 722.9 automaattivaihteistoissa on kaksi pakkivälitystä, esim:

E350 CDI 7-G Tronic 722.9: 4.38/2.86/1.92/1.37/1.00/0.82/0.73/R1 3.42/R2 2.23

E250 CDI 5-vaiht. 722.6: 3.60/ 2.19/ 1.41/ 1.00/ 0.83/ R1 3.17/ R2 2.23
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

AM kirjoitti: Joo, 722.6 laatikoita tarkoitin. Pitäisihän niissä kai sitten olla lukko, mutta aika moni valitellut ettei se toimi. Tai sitten sen toimintaa ei huomaa, eihän se mikään on-off tyyppinen ole. Omassa tuntuu myös siltä ettei toimisi, pitäisi oikein päästä testaamaan sellaista missä varmasti toimii.
Minusta sitä lukon toimintaa ei pidäkään huomata jos laatikko on kunnossa. Se ei ole mikään vanhanaikainen vasaralla päähän kytkentä vaan kytkentäpainetta säädetään moduloimalla. Se muuten ei ihan 100% lukkoon menekään (ainakaan kaikissa korimalleissa), lukitusta luistatetaan tarkoituksella olisko ollut 1 rps vauhdilla moottorin värinöiden pehmentämiseksi.

Ihan kevyessä pintavedossa tasaisella ja pienillä kierroksilla voi huomata kierroslukumittarista kun tietyissä rajoissa lukko pitää mutta sitten päästää kierrokset ylemmäs. Ei se kyllä mitään nyki tuossakaan.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MiHe kirjoitti:Menee vähän OT:ksi, mutta kertokaas nyt tyhmälle, miten pakille saadaan napilla kaksi eri välitystä? Turbiini 'luistaa' erilailla? Lukko ei vissiin mene pakilla päälle?
Jos sulla on WIS käytössä niin katsopa vaikka dokkaria GF2710P0999T. Nythän oli puhe perinteisestä automaattilaatikosta joka rakentuu momentinmuuntimen ja ryhmän planeettavaihteita ympärille. Ei siellä ole mitään erillistä pakkiratasta vaan pyörimissuunta saadaan kääntymään yhtä planeettavaihdetta sopivasti kytkemällä. Sarjassa on muitakin vaihteita ja lisääkin pakkinopeuksia voisi tehdä samalla tavalla kun noita muita käytetään eteenpäin ajettaessa (tossahan oli käytännön esimerkkikin tästä).

Laitan vaikka maililla nuo dokkarit opiskeltaviksi jos haluat.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6507
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Aa joo, vaikka yhdellä setillä pyörimissuunta vaihdetaan planettakannattimet lukitsemalla (pakkivaihde päälle), niin koska 'jatkona' on vähintään toinen planeettasetti, voidaan ulostulokehän välitystä vaihdella... joo, luultavasti ymmärsin :roll:

En muuten saanu WISsiäni toimimaan, jotain ongelmaa oli taas sen tanan loopbackin kans (tai ainakin 'nettiyhteys' ei toiminu).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
4tuoppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 16.12.2009 10:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja 4tuoppi »

Tehdäänpäs hiukan välitilinpäätöstä, eli lukkoturbiinit ja 2vaihteiset pakit tuli Mersuihin jotakuinkin W210 kauden jälkipuoliskolla.

Rupes tuo lukkoasia vaan kiinnostamaan kun tutulla on iso Jenkki-avolava letukka ja esitteli kuinka siinä turbiinissa on lukko. Sen lukituksen sai vekslaamaan eestaas kun laittoi nopeuden siihen höpöttimelle ja laittoi vakionopeudensäätimen päälle. Ja siinä vehkeessä se kuulemma on 100%lukko.

Omassa E200:ssa pitäis sitten tällätietoa olla se lukko kans. Täytyykin ens kerralla maantiellä tarkkailla huomaako moista ollenkaan... :)
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Mitä käytännön hyötyä on siitä että on kaksi peruutusvaihdetta?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
300E
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 25.01.2010 19:25

Viesti Kirjoittaja 300E »

no nyt kun päästiin tomaatti loota asiaan niin liekkö miten vaikee kiristää vaihteita vm89 300 emmelin lootaa?tuntus valoissa aina olevan meno haluja kun potkii vaihetta ja yrittää pikkasen liikkuu.Onko jaotain muisti sääntöjä mitä pitäs muistaa?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

JeremyH kirjoitti:Mitä käytännön hyötyä on siitä että on kaksi peruutusvaihdetta?
Olisikohan haettu sitä ettei lyö niin helposti tyhjää lumessa. Samaa kai haettu sillä että "W" asennossa auto lähtee 2 vaihteella liikenteeseen.

Tuollainen kuva löytyi turbiinilukon toiminnasta: http://media.photobucket.com/image/722. ... nction.jpg
4tuoppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 16.12.2009 10:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja 4tuoppi »

AM kirjoitti:
JeremyH kirjoitti:Mitä käytännön hyötyä on siitä että on kaksi peruutusvaihdetta?
Olisikohan haettu sitä ettei lyö niin helposti tyhjää lumessa. Samaa kai haettu sillä että "W" asennossa auto lähtee 2 vaihteella liikenteeseen.

Tuollainen kuva löytyi turbiinilukon toiminnasta: http://media.photobucket.com/image/722. ... nction.jpg

Mielenkiintoinen käppyrä. Sikäli kuin sitä oikein tulkitsin, niin meikäläinen kun ajaa satasta ja kierroksia on silloin vitosella n.2400, niin lukko on vasta nippanappa osittain päällä. Pittää olla hiukan yli 3000kierrosta että lukko 100%.
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

4tuoppi kirjoitti: Mielenkiintoinen käppyrä. Sikäli kuin sitä oikein tulkitsin, niin meikäläinen kun ajaa satasta ja kierroksia on silloin vitosella n.2400, niin lukko on vasta nippanappa osittain päällä. Pittää olla hiukan yli 3000kierrosta että lukko 100%.
Siis tuo B-alue on juuri se jolla muunnin pidetään "lähes lukittuna", slipping tarkoittaa sitä tarkoituksellista vähäistä luistatusta. Eli jos vaikka jenkkiraudan lukitukseen verrataan niin pitäisi ottaa se B ja C alue yhteensä. A-alueella muunnin toimii vapaasti momentinmuuntimena.

Tuosta toteutuksesta johtuen on aika hankala ajossa huomata milloin momentinmuuntimen lukko oikeasti alkaa toimia tai milloin se menee tuolle C-alueelle.
Petteril
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 24.09.2007 11:19

Viesti Kirjoittaja Petteril »

DBFI kirjoitti:
AM kirjoitti: Joo, 722.6 laatikoita tarkoitin. Pitäisihän niissä kai sitten olla lukko, mutta aika moni valitellut ettei se toimi. Tai sitten sen toimintaa ei huomaa, eihän se mikään on-off tyyppinen ole. Omassa tuntuu myös siltä ettei toimisi, pitäisi oikein päästä testaamaan sellaista missä varmasti toimii.
Minusta sitä lukon toimintaa ei pidäkään huomata jos laatikko on kunnossa. Se ei ole mikään vanhanaikainen vasaralla päähän kytkentä vaan kytkentäpainetta säädetään moduloimalla. Se muuten ei ihan 100% lukkoon menekään (ainakaan kaikissa korimalleissa), lukitusta luistatetaan tarkoituksella olisko ollut 1 rps vauhdilla moottorin värinöiden pehmentämiseksi.

Ihan kevyessä pintavedossa tasaisella ja pienillä kierroksilla voi huomata kierroslukumittarista kun tietyissä rajoissa lukko pitää mutta sitten päästää kierrokset ylemmäs. Ei se kyllä mitään nyki tuossakaan.
Toimiiko nuo 722.6 laatikot samallalailla eri malleissa esim C, E, ML eli voiko verrata? Entäpä paljonkohan ois normaalit kierroksennousut tuossa kevyessä pintavedossa? Ml nostaa noin 700 r/min ajettaessa 90km/h loivaan nousuun eikä vaihde mene neloselle, tuntuu vähän paljolta. Mutta toiminta on todella pehmeetä.
Vastaa Viestiin