Vielä tuosta kierroslukumittarista: kun omasta -85 250D:stä se myös puuttui mutta -89:stä jo löytyy niin aloin joskus tavaamaan tarkemmin noita kytkentäkaavioita.
Muistaakseni Haynesin oppaan kuvista löytyi sitten tuohon selko - kierroslukumittari on niissä autoissa joissa on elektroninen tyhjäkäynnin säätö.Elektroninen säätö ohjaa tyhjäkäyntiä kierrosluvun perusteella eli tarvitsee joka tapauksessa kierroslukuanturin ja koska samaa anturia käyttää myös kierroslukumittarin on mittarin lisääminen ollut tehtaalla pikkujuttu.
Se toinen vaihtoehto on lämpötoimisella alipaineventtiiilillä ohjattu, eli kylmässä koneessa tyhjäkäynti on vähän nopeampi kunnes jäähdytysneste lämpiää.
Eli 200 D:t on alipainesäädöllä (varmaankin pahvikylkiin asti?), samoin parin ensimmäisen vuoden 250D:t. 300:t on taas sähkösäädöllä alusta lähtien
Ja poikkeuksena edelliseen: jollakin varusteyhdistelmällä (Ilmastointi+automaatti ?) varustetuissa 200/250D:ssäkin on sähkösysteemi.
Mitä osia tarvitsee itse mittariston lisäksi lisätä/vaihtaa jos tuon mittarin haluaa jälkiasennuksena lisätä? Koneessa alipainetoiminen tyhjäkäynnin korotus eli varmaan ainakin sen kierrosanturin tarvii. Missähän se muuten sijaitsee?
jysi kirjoitti:...
Muistaakseni Haynesin oppaan kuvista löytyi sitten tuohon selko - kierroslukumittari on niissä autoissa joissa on elektroninen tyhjäkäynnin säätö.Elektroninen säätö ohjaa tyhjäkäyntiä kierrosluvun perusteella eli tarvitsee joka tapauksessa kierroslukuanturin ja koska samaa anturia käyttää myös kierroslukumittarin on mittarin lisääminen ollut tehtaalla pikkujuttu.
Se toinen vaihtoehto on lämpötoimisella alipaineventtiiilillä ohjattu, eli kylmässä koneessa tyhjäkäynti on vähän nopeampi kunnes jäähdytysneste lämpiää.
Eli 200 D:t on alipainesäädöllä (varmaankin pahvikylkiin asti?), samoin parin ensimmäisen vuoden 250D:t. 300:t on taas sähkösäädöllä alusta lähtien
Ja poikkeuksena edelliseen: jollakin varusteyhdistelmällä (Ilmastointi+automaatti ?) varustetuissa 200/250D:ssäkin on sähkösysteemi.
Jyrki
Kaikissa ilmastoinnilla JA automaateilla (ei siis jommalla kummalla) varustetuissa 200D ja 250D -malleissa sekä kaikissa 300D -malleissa on ELR-järjestelmä (elektroninen tyhjäkäynnin säätö) ja muissa malleissa tuo tavallinen tyhjäkäynninsäätö joka nostaa tyhjäkäyntikierroksia kylmällä.
Kierroslukumittarilla ja ELR:llä ei liene sen kummempaa yhteyttä kuin että ELR:llä varustettuihin mittarin on saanut helpommin asennettua.
Löytykö poikkeusta joka vahvistaisi säännön?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Arto kirjoitti:Kiekkamittari tuli vakiona vm.86 250d lähtien. Mitä eroa on isolla ja pienellä perällä? erotaako päältä? onko öljytilavuudessa eroja?
Höpö höpö, 1985-1992 W124-dieseleissä ei ole kierroslukumittaria ollut vakiona, oli malli mikä tahansa. Mutta kaikissa W124E (1993-95) autoissa moisen olen nähnyt... tiedä sitten tuliko tuolloin faceliftin yhteydessä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi