w124 200D ja 250D erot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Petri K kirjoitti:
200D ja 250D Taxi malleissa (code 450) on iso perä vakiona
Mistä tuon isomman perän erottaa käytännössä
Isossa perässä vetareiden laipat on 110mm ja pikkuperässä 100mm muistaakseni. :?
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3303
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

250D Kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja jysi »

Vielä tuosta kierroslukumittarista: kun omasta -85 250D:stä se myös puuttui mutta -89:stä jo löytyy niin aloin joskus tavaamaan tarkemmin noita kytkentäkaavioita.

Muistaakseni Haynesin oppaan kuvista löytyi sitten tuohon selko - kierroslukumittari on niissä autoissa joissa on elektroninen tyhjäkäynnin säätö.Elektroninen säätö ohjaa tyhjäkäyntiä kierrosluvun perusteella eli tarvitsee joka tapauksessa kierroslukuanturin ja koska samaa anturia käyttää myös kierroslukumittarin on mittarin lisääminen ollut tehtaalla pikkujuttu.

Se toinen vaihtoehto on lämpötoimisella alipaineventtiiilillä ohjattu, eli kylmässä koneessa tyhjäkäynti on vähän nopeampi kunnes jäähdytysneste lämpiää.

Eli 200 D:t on alipainesäädöllä (varmaankin pahvikylkiin asti?), samoin parin ensimmäisen vuoden 250D:t. 300:t on taas sähkösäädöllä alusta lähtien

Ja poikkeuksena edelliseen: jollakin varusteyhdistelmällä (Ilmastointi+automaatti ?) varustetuissa 200/250D:ssäkin on sähkösysteemi.

Jyrki
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Mitä osia tarvitsee itse mittariston lisäksi lisätä/vaihtaa jos tuon mittarin haluaa jälkiasennuksena lisätä? Koneessa alipainetoiminen tyhjäkäynnin korotus eli varmaan ainakin sen kierrosanturin tarvii. Missähän se muuten sijaitsee?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

200d,250d

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Kiekkamittari tuli vakiona vm.86 250d lähtien. Mitä eroa on isolla ja pienellä perällä? erotaako päältä? onko öljytilavuudessa eroja?
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Re: 200d,250d

Viesti Kirjoittaja jpk »

Arto kirjoitti:Kiekkamittari tuli vakiona vm.86 250d lähtien. Mitä eroa on isolla ja pienellä perällä? erotaako päältä? onko öljytilavuudessa eroja?
Eipä tullu? Ei ainakaan talossa olleessa -87 kakspuolikkaassa,tuskin oli montaa kuukautta/vuotta ollut varastossa,heinäkuussa rekisteröity.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: 250D Kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

jysi kirjoitti:...
Muistaakseni Haynesin oppaan kuvista löytyi sitten tuohon selko - kierroslukumittari on niissä autoissa joissa on elektroninen tyhjäkäynnin säätö.Elektroninen säätö ohjaa tyhjäkäyntiä kierrosluvun perusteella eli tarvitsee joka tapauksessa kierroslukuanturin ja koska samaa anturia käyttää myös kierroslukumittarin on mittarin lisääminen ollut tehtaalla pikkujuttu.

Se toinen vaihtoehto on lämpötoimisella alipaineventtiiilillä ohjattu, eli kylmässä koneessa tyhjäkäynti on vähän nopeampi kunnes jäähdytysneste lämpiää.

Eli 200 D:t on alipainesäädöllä (varmaankin pahvikylkiin asti?), samoin parin ensimmäisen vuoden 250D:t. 300:t on taas sähkösäädöllä alusta lähtien

Ja poikkeuksena edelliseen: jollakin varusteyhdistelmällä (Ilmastointi+automaatti ?) varustetuissa 200/250D:ssäkin on sähkösysteemi.

Jyrki
Kaikissa ilmastoinnilla JA automaateilla (ei siis jommalla kummalla) varustetuissa 200D ja 250D -malleissa sekä kaikissa 300D -malleissa on ELR-järjestelmä (elektroninen tyhjäkäynnin säätö) ja muissa malleissa tuo tavallinen tyhjäkäynninsäätö joka nostaa tyhjäkäyntikierroksia kylmällä.

Kierroslukumittarilla ja ELR:llä ei liene sen kummempaa yhteyttä kuin että ELR:llä varustettuihin mittarin on saanut helpommin asennettua.

Löytykö poikkeusta joka vahvistaisi säännön? :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 200d,250d

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Arto kirjoitti:Kiekkamittari tuli vakiona vm.86 250d lähtien. Mitä eroa on isolla ja pienellä perällä? erotaako päältä? onko öljytilavuudessa eroja?
Höpö höpö, 1985-1992 W124-dieseleissä ei ole kierroslukumittaria ollut vakiona, oli malli mikä tahansa. Mutta kaikissa W124E (1993-95) autoissa moisen olen nähnyt... tiedä sitten tuliko tuolloin faceliftin yhteydessä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin