Käykö OM601 kampiakseli M102 lohkoon? -EI KÄY!-

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Käykö OM601 kampiakseli M102 lohkoon? -EI KÄY!-

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kysymys voi olla tyhmäkin mutta kun ei nyt ole käsillä kampuroita mitä verrata keskenään niin pakko kysyä jos joku sattuu tietämään, elikkä käykö OM601 kampura M102 lohkoon :?:
Viimeksi muokannut Jube, Pe 12.02.2010 03:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei kai tyhmiä kysymyksiä olekkaan :roll:

jostain mulle on jäänyt sellainen käsitys, että esim. OM603 3.5 litraisen kampura sopis M103 lohkoon :? niin kai OM601 kampura sopis sitten myös M102 lohkoon, jos en aivan hakoteillä ole... tai sitten ole nähnyt jotain ihme unta :oops: näin kuitenkin muistelisin...

edit: huh, löysin vielä tuon sivun missä asiasta puhuttiin, niin pystyn siirtämään vastuun heille :D kaikkea tietoa munkin päässä liikkuu :shock: en olisi itse edes muistanut koko juttua enää, ellei jube olisi kysellyt jotain asiaan liittyvää...

edit 2: niin ja se linkki vielä :oops: http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=168477
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Joskus muistan kuulleeni kans sellaista, että sopisi. :roll: Ainakin vauhtipyörän kiinnitys on vastaava. :wink:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Juu vauhtiksen kiinnitys on kyllä sama bensoissa ja dieseleissä.
Jos vaan passaa niin oisko Petehrillä myydä OM601 kampura "EVO" käyttöön sopivasti? :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jube kirjoitti:Jos vaan passaa niin oisko Petehrillä myydä OM601 kampura "EVO" käyttöön sopivasti? :roll:
On. :wink:
Viimeksi muokannut Petehri, To 11.02.2010 01:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

näillä "stroukkaajilla" on tullu vissiin ongelmia sen pitkäiskuisen kampuran kanssa, kun se ei kai mahdu pyörimään ihan noin vain lohkossa, mutta runkolaakerien ja muiden osalta pitäis olla ihan "bolt on" kamaa... M104 lohkoon se kai menee jo ihan bolt on se pitkäiskuinenkin...

olikos OM601 kampurassa jotain erikoista/etua tuohon M102 koneen omaan kampuraan verrattuna, vai mistä moinen kiinnostus :roll:

edit: kauan sai etsiä tuon OM601 koneen iskua netistä, mutta selvishän se, että vähän alta 4 mm saisit lisää iskua :D

mitäs tuo OM603 kampura tekiskään M103 konelle, pitää laskea, kun isku ei ihan hirvittävä vielä ole (84 mm) :wink: näytti tulevan reilu 100 cc lisää tilavuutta, pitää laittaa korvan taa tuo OM603 kampura... 3100 cc on kuitenkin parempi, kuin 2960 cc 8)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mites öljypumpun kanssa käy? Eikös m102 koneessa pumppu ole kampiakselin yhteydessä muistaakseni?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

JP74 kirjoitti:Mites öljypumpun kanssa käy? Eikös m102 koneessa pumppu ole kampiakselin yhteydessä muistaakseni?
Kyllähän se pumppu on tosiaan erilainen, mutta muistaako kukaan pyörittääkö sitä jakoketju vai kampiakseli M102:ssa?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

JP74 kirjoitti:Mites öljypumpun kanssa käy? Eikös m102 koneessa pumppu ole kampiakselin yhteydessä muistaakseni?
tekee kuivasumpun, niin ei tartte tuosta murehtia :D eiköhän tuo ongelma kuitenkin ole jotenkin muutenkin ohitettavissa, jos näin on :roll:

mutta sitten se hulluin idea mikä omaan päähän tuli tämän topikin innoitamana... otetaan M103 2.6 lohko, laitetaan sinne OM603 kampiakseli (84,00 mm isku), porataan lohko 87,00 mm, eli OM60xturbodieselin männille... etsitään sopivat kanget vielä, niin eikö tuossa olis hyvä bensa turbokoneen alakerta kasassa :roll: tilavuuttakin olis taas se 2996 cc... lopuksi vielä M103 3.0 kansi kaiken päälle metalli kannentiivisteellä...

etuina olis mielestäni normaali M103 3.0 lohkoon verrattuna paksummat sylinterin seinämät ja hieman suurempi sylinterien väliin jäävä rauta lisäämään paineen kestoa... isku ei vielä olis vielä liian pitkä ja nuo turbodieselin männät luulis kestävän bensakoneessa mitä tahansa, kunhan nyt ei tahallaan riko niitä säätämällä konetta liian laihalle/nakuttamaan :D

kierroskonetta tuollaisesta 2 venttiili kannella olevasta ei viittis lähteä rakentamaan, vaan otettais reilusti ahtopaineilla sitä tehoa... eli max. kierrokset johonkin n. 7000 rpm paikkeille ja polttoaineena tietysti E85 ;)

dieselin männissä kuvittelis olevan hieman työstövaraa, että sais vielä hierottua puristukset/paljealueet ym. kohdalleen, lisäksi taitais riittää jopa vapari dieselin männät tuohon kestävyyden puolesta :roll:

ahtimiksi sitten eaton M90 ja joku iso holsetti sitä syöttämään, niin ei tarvitse kärsiä alakierroksillakaan tehottomuudesta, vaikka puristukset oliskin vain jotain 7.5:1 luokkaa ;)

M102 konetta ei kai ole saatavilla sellaisella lohkolla, jossa olis tuota dieselin mäntää pienempi poraus, joten tämä jää vain 6 mukisten ystävien iloksi :roll: tai on luultavasi, mutta en usko, että kannattaa alkaa metsästämään, kun jostain tuli tälläinen tieto vastaan

"M102.910

A very limited run of a smaller capacity M102 used in the 180E only sold in Australia from 1991 to 1993. Cubic capacity 1797cc"
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mistäs kiertokanget?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Dieselistä?
Männät sorviin...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

yritin tuos ettiä kuvia ja mittoja OM60x ja M102/103 koneen männistä ja kiertareista, mutta ei oikein onnistunut :? olis ollut helppo vähän vertailla, ettei turhia haaveile, mutta eihän niitä kuvia/tietoja niin helposti löytynytkään :oops:

no, ei tuo nyt tämänpäivän asia onneksi ole omalla kohdalla, mutta ompahan tulevaisutta ajatellen jo pari hyvää ideaa taas lisää :wink:

2.4 litrainen tuosta juben koneesta kai tulis, tuolla OM601 kampuralla :roll: mikä on kyllä ihan kiva lisä sekin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

OM601:ssä on 87mm männät ja M102 2.3:ssa 95,5mm
Iskunpituus on dieselissä 3,75mm pidempi eli tuosta voi joku laskea paljonko tulis tilavuutta lisää?
Päässä laskettuna taitais tulla vähä reilu 2.4 litranen :roll:
Viimeksi muokannut Jube, To 11.02.2010 16:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, kyllä mulla halkaisijat on selvillä ja iskunpituudet... mutta mäntien puristuskorkeudet, kiertarien pituudet ym. on nyt se suurin kiinnostuksen aihe :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Nyt on saatu kokemusperäinen tieto siitä, että laakerikaulat on erikohdissa ja OM601 kampura muutenkin lyhkäisempi, eli "case closed" :?
Leuka rintaa vasten ja kohti uusia pettymyksiä :idea: :arrow: Josko sitä sitte jostain takomännät keksis (vaikka isommatkin mitä 95,5mm) niin kestäis ainaki puristuksia nostaa :oops:

Onni on kuitenkin minun kannalta se, että kaveri pystyy ja myös osaa koneistaa noita osia koululla ettei tarvi pajalla teettää sorvaus jyrsintä ym. hommia...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, se ei sitten tosiaan onnistu tuossa M102/OM601 sekoituksessa :cry: olis se vähän liian helppoa ollutkin ja halpaa... se öljypumppukaan ei kai kuitenkaan olisi ollut suuri ongelma ratkaista :roll:

mutta oli tästä jotain hyötyä :wink: innostuin itse tutkimaan tuota samaa juttua M103/OM60x osien kesken ja siellä näyttäis olevan aika hedelmällinen maaperä...

tänään tajusin, että OM601 konettahan on tehty myös 89,00 mm männillä, joten ei ole edes mikään pakko lähteä tekemään M103 2.6 lohkosta, jos haluaa dieselin männillä kasata bensakoneen, vaan voi ottaa tuon M103 3.0 lohkon ja porata sen 0.5 mm suuremmaksi, joka ei toivottavasti vielä heikennä sitä ratkaisevasti 4 bar. ahtoja ajatellen :twisted: ja tulishan siinä taas vähän kuutioitakin lisää, eli n. 3150 cc kone (nuo ahdot kannattaa ottaa varauksella, mutta paljon olis tarkoitus ottaa ahtoja, jos tuollaisen päädyn joskus kasaamaan :wink: )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Voihan sitä ahtaa 4bar jos osat kestää, mutta tarvii se hitusen polttoainettakin ja kipinää...
Eihän se mahdotonta ole, mutta osissa pitää olla jo lujuutta tuolla sektorilla jos pelataan :twisted:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jube kirjoitti:Voihan sitä ahtaa 4bar jos osat kestää, mutta tarvii se hitusen polttoainettakin ja kipinää...
Eihän se mahdotonta ole, mutta osissa pitää olla jo lujuutta tuolla sektorilla jos pelataan :twisted:
siksi mua ne dieselin männät alkoikin kiinnostamaan :P

polttoaineena olis luultavasti E85, tuota paremmat (metanoli, kisabensat, jne.) maksaa jo liikaa "arkiautoon"...

puristukset olis tietysti luokkaa, lähtee, jos lähtee käyntiin, kun aurinko on pilvessä :D eli jotain 6-7,5:1 väliltä :roll: no, pilotilla käyntiin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

muitakin hulluja siis on :D ittellä oli muutamia vuosia sitte turbolada johon sovitin diesel transportterista kiertokanget ja 1.9td volkkarista männät :lol:
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tdt leka kirjoitti:muitakin hulluja siis on :D ittellä oli muutamia vuosia sitte turbolada johon sovitin diesel transportterista kiertokanget ja 1.9td volkkarista männät :lol:
kuinka männät kesti ja millaisilla ahdoilla :roll: ja joutuiko niitä kuinka paljon "keventämään" tai siis kärsikö kestävyys jos/kun niitä joutui hieman muotoilemaan palotilan osalta...

mulla vähän kummittelee aina tuo "0 budjetti" linja, mutta kuitenkin pitäis saada ihan laadukkaista ja mielummin yleisistä osista koneet kasattua, niin niistä tahtoo tullla aina tälläisiä sekasikiöitä :? saishan sitä rahalla haettua sellaista osaa nykyään kaupasta, joka varmasti kestää, mutta niiden hinta kyllä hirvittää jo ajatuksissakin ja onhan nuo dieselin männät suunniteltu aika kovalle rasitukselle...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Juben pitäis sovitella 2.5 -16 koneen kampuraa joka kaiketi käykin sinne.Vai onko tässä koneessa kasvatettu pelkästään männän halkaisijaa?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

olis se kyllä mielenkiintoista seurata jotain projektia, missä pistetään pensakoneeseen 4 baarin paineella ilmaa. taitaa vaatia jo kangilta ja kampuraltakin jotain, ei taida ihan suoraan mersun valikoimasta löytyä sopivia. paitsi, mitenkähän on noi raskaankaluston osat? sieltä puolelta ainakin löytyy niitä vääntömoottoreita.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä ne tais jo B-ryhmän hurjimmissa laitteissa ajella yli 3 bar. ahdoilla silloisilla moottorinohjaus systeemeillä :roll: osassa vielä k-jet :P että ei nuo paineet sinänsä ongelma ole, kun ei vain nakuttele...

edit: tässä olis yhden pösön tietoja, eli sen 405 t16, joka oli kai b-ryhmän "lapsi"...

1905cc 4 cylinder 16v XU9T, alloy block and heads
mounted transversely and inclined by 20°
Belt-driven DOHC
Two stage variable length intake manifold
Forged 5 main bearing crankshaft
Dry sump lubrication
Bore 83mm, Stroke 88mm, compression ratio 6.5:1
Marelli-Solex injection system
Thomson ignition system
1 injector per cylinder with water injection in intercooler
Garrett turbo charger with air to water intercooler
Electronic boost control up to 3 bar
650hp at 7500rpm, 8500rpm max (340hp/l)
685Nm from 4500rpm to 5500rpm

siinä on vielä monelle dieselimiehelle kirimistä, että saa edes tuon 650 heppaa alle 2 litran koneesta, niin että sillä pystyy edes 10 minuuttia vetämään kisaa :wink: katsotaan sitten uusiksi ne pensselin pesu jutut :roll: siihen asti työkoneen moottorilla ajavien kannattais pitää pienempää suuta... yleisesti siis näille dieselin fanittajille tiedoksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:kyllä ne tais jo B-ryhmän hurjimmissa laitteissa ajella yli 3 bar. ahdoilla silloisilla moottorinohjaus systeemeillä :roll: osassa vielä k-jet :P että ei nuo paineet sinänsä ongelma ole, kun ei vain nakuttele...

edit: tässä olis yhden pösön tietoja, eli sen 405 t16, joka oli kai b-ryhmän "lapsi"...

1905cc 4 cylinder 16v XU9T, alloy block and heads
mounted transversely and inclined by 20°
Belt-driven DOHC
Two stage variable length intake manifold
Forged 5 main bearing crankshaft
Dry sump lubrication
Bore 83mm, Stroke 88mm, compression ratio 6.5:1
Marelli-Solex injection system
Thomson ignition system
1 injector per cylinder with water injection in intercooler
Garrett turbo charger with air to water intercooler
Electronic boost control up to 3 bar
650hp at 7500rpm, 8500rpm max (340hp/l)
685Nm from 4500rpm to 5500rpm

siinä on vielä monelle dieselimiehelle kirimistä, että saa edes tuon 650 heppaa alle 2 litran koneesta, niin että sillä pystyy edes 10 minuuttia vetämään kisaa :wink: katsotaan sitten uusiksi ne pensselin pesu jutut :roll: siihen asti työkoneen moottorilla ajavien kannattais pitää pienempää suuta... yleisesti siis näille dieselin fanittajille tiedoksi...
noh noh. eipäs nyt liiotella. voidaan mennä kokeileen kuinka munkin öljyllä kulkeva mersu "jää" sun 300 pensalle.

kyllähän sitä voimaa saa mistä vaan laitteesta. eri asia onkin, kenenkä budjetti siihen riittää ja kuka sen osaa tehdä. mää en osaa kauheen hyvin pensaautoja viritellä, siis jos puhutaan ahdetuista vehkeistä. tuottaa muutenkin jo tuskaa saada edes toimimaan koko tärpättikoneet. aina jotain vikaa jossain moottorin ohjauksessa. diiselit pysyy paremmin hanskassa ja on mulle helpompia korjata ja virittää. ja käsittääkseni halvempaakin se on diiseli puolella hakea muutamaa lisäpollea.
W201 250DT 20V
w201 190E
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

jaaha tää meni taas tähän, tiiseli miehet vois kyllä vähä ajatella mitä höpisöö.
napalle vastailen yyveellä.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

pera8x kirjoitti:
noh noh. eipäs nyt liiotella. voidaan mennä kokeileen kuinka munkin öljyllä kulkeva mersu "jää" sun 300 pensalle...
juu, ei ollu sulle, eikä täällä kenellekään erikseen tarkoitettu tuo juttu, olen vain kyllästynyt, kun "20 tyyppiä" on jo ihmetellyt, miksi ostin bensamersun viritettäväksi, kun dieselihän se on päivän muotisana ja ainut josta kuulemma saa voimaa :shock:

enkä mä nyt oikein lähtis vielä tuolla vapari 300 bensalla kenenkään kanssa "kisaamaan" ;)

budjettipuolesta voin sanoa, että sillä mynäpumpun hinnalla (jos arvioidaan pumpun hinnaksi n. 1200 €) on tehty jo aika pitkälle bensakoneen alakerta ja polttoainepuoli/moottorinohjaus, kun ei aivan kaikkea osta kaupasta bolt on kamoina :wink: ahtimet, coolerit ja muut maksaa molempiin sitten aivan saman, kun samoja osiakin ovat...

itse vain satun pitämään enemmän bensakoneen virittelystä, kun siinä ei ole niitä dieselin rajoitteita polttoaineen ominaisuuksista johtuen ja nykyään, kun moottorinohjauksetkin voi rakentaa itse ja säätäminenkin on hallussa jo joten kuten, niin ei niille paljoa hintaa tule, eikä tarvitse aina olla maksamassa jollekin pumpunruuvajalle niistä säätämisistä :roll:

ja tuskin 300DT mersua nyt ihan 500 eurolla edes saa hankituksi projektiksi, ainakaan ajokuntoista ja vain leimaa vailla olevaa, mistä lähdetään rakentamaan :wink: että niissä dieseleissä on aloituskustannuksetkin ihan eri luokkaa :roll: tietysti sitten, kun OM603/606 koneita alkaa saamaan alle 500 eurolla priima kuntoisia, niin voin alkaa harkita tuota dieselin viritystäkin, mutta niin kauan, kun ne on hinnoiteltu nykytyylillä, niin ei kiitos... sitten on vielä se h-auton käyttövoimaverokin, jota en halua maksaa periaatteestakaan ;)

pikkupiristykset dieseliin tekee kyllä itse, ei siinä mitään, mutta ei niillä vielä kuuhun mennä, vaikka dieselillä ei kyllä ikinä varmaan päästä kuuhun asti, vaikka mitä tekis :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Vaan löytyiskö noista cossun koneista jotain tietoa?
Iskunpituus ja männän halkaisija kiinnostais :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
kutos-z
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ke 11.11.2009 21:17
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja kutos-z »

Tuskin sinne kuuhun bensakoneellakaan pääsee .jos pitää hakea tehoja pitää ruveta käyttämään kovempia räjähdysaineita ja lyhempiä rykäsyjä ja ennenkaikkea rahanpaskaa jota ei koskaan ole tarpeeksi.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

tdt leka kirjoitti:jaaha tää meni taas tähän, tiiseli miehet vois kyllä vähä ajatella mitä höpisöö.
napalle vastailen yyveellä.
Niin...kyllähän se tiedettiin jo 30-vuotta sitten, kun dieseleitä alettiin tehdä " sillä silmällä " , että bensamoottorit jäävät jälkeen dieselien ylivoimaisuudelle kaikilla osa-alueilla. Voimaa, väähtöä, kiihtyvyyttä saadaan dieseleistä enemmän irti pelkästään polttoaineen molekyylimassan perusteella. Edellyttää kylläkin korkeita ruiskutuspaineita...ohessa pienijakoinen polttoainepisara.
Ainut joka tulee moottoritekniikassa, lähinnäkin dieseleissä vastaan, ettei ylenpalttisia ahtopaineita voida rakenteisiin puristaa. Onhan ymmärrettävää, jos 2-litran moottorista tehdään ahtopaineilla esim. yli 7-litran kuutiotilavuuden moottoreita, niin sen tietää, ettei rakenteet tahdo kestää.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jube kirjoitti:Vaan löytyiskö noista cossun koneista jotain tietoa?
Iskunpituus ja männän halkaisija kiinnostais :roll:
2.3-16 on kai ihan sama alakerta, kuin muissakin m102 2.3 koneissa, eli 95.50 x 80.25 on mitat... 2.5-16 onkin hankalampi löytää dataa :?

edit: löytyhän sitä ja vähän liikaakin :shock: eli on kahta eri 2.5-16 konetta... toisessa on mitat 95,5/ 87,20 ja toisessa 97,3/ 82,80...

tuolta lisää -> http://www.mb190e16v.com/Templates/Merc ... dex%20.htm
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin