
Käykö OM601 kampiakseli M102 lohkoon? -EI KÄY!-
Käykö OM601 kampiakseli M102 lohkoon? -EI KÄY!-
Kysymys voi olla tyhmäkin mutta kun ei nyt ole käsillä kampuroita mitä verrata keskenään niin pakko kysyä jos joku sattuu tietämään, elikkä käykö OM601 kampura M102 lohkoon 

Viimeksi muokannut Jube, Pe 12.02.2010 03:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
ei kai tyhmiä kysymyksiä olekkaan
jostain mulle on jäänyt sellainen käsitys, että esim. OM603 3.5 litraisen kampura sopis M103 lohkoon
niin kai OM601 kampura sopis sitten myös M102 lohkoon, jos en aivan hakoteillä ole... tai sitten ole nähnyt jotain ihme unta
näin kuitenkin muistelisin...
edit: huh, löysin vielä tuon sivun missä asiasta puhuttiin, niin pystyn siirtämään vastuun heille
kaikkea tietoa munkin päässä liikkuu
en olisi itse edes muistanut koko juttua enää, ellei jube olisi kysellyt jotain asiaan liittyvää...
edit 2: niin ja se linkki vielä
http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=168477

jostain mulle on jäänyt sellainen käsitys, että esim. OM603 3.5 litraisen kampura sopis M103 lohkoon


edit: huh, löysin vielä tuon sivun missä asiasta puhuttiin, niin pystyn siirtämään vastuun heille


edit 2: niin ja se linkki vielä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Juu vauhtiksen kiinnitys on kyllä sama bensoissa ja dieseleissä.
Jos vaan passaa niin oisko Petehrillä myydä OM601 kampura "EVO" käyttöön sopivasti?
Jos vaan passaa niin oisko Petehrillä myydä OM601 kampura "EVO" käyttöön sopivasti?

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
näillä "stroukkaajilla" on tullu vissiin ongelmia sen pitkäiskuisen kampuran kanssa, kun se ei kai mahdu pyörimään ihan noin vain lohkossa, mutta runkolaakerien ja muiden osalta pitäis olla ihan "bolt on" kamaa... M104 lohkoon se kai menee jo ihan bolt on se pitkäiskuinenkin...
olikos OM601 kampurassa jotain erikoista/etua tuohon M102 koneen omaan kampuraan verrattuna, vai mistä moinen kiinnostus
edit: kauan sai etsiä tuon OM601 koneen iskua netistä, mutta selvishän se, että vähän alta 4 mm saisit lisää iskua
mitäs tuo OM603 kampura tekiskään M103 konelle, pitää laskea, kun isku ei ihan hirvittävä vielä ole (84 mm)
näytti tulevan reilu 100 cc lisää tilavuutta, pitää laittaa korvan taa tuo OM603 kampura... 3100 cc on kuitenkin parempi, kuin 2960 cc 
olikos OM601 kampurassa jotain erikoista/etua tuohon M102 koneen omaan kampuraan verrattuna, vai mistä moinen kiinnostus

edit: kauan sai etsiä tuon OM601 koneen iskua netistä, mutta selvishän se, että vähän alta 4 mm saisit lisää iskua

mitäs tuo OM603 kampura tekiskään M103 konelle, pitää laskea, kun isku ei ihan hirvittävä vielä ole (84 mm)


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kyllähän se pumppu on tosiaan erilainen, mutta muistaako kukaan pyörittääkö sitä jakoketju vai kampiakseli M102:ssa?JP74 kirjoitti:Mites öljypumpun kanssa käy? Eikös m102 koneessa pumppu ole kampiakselin yhteydessä muistaakseni?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
tekee kuivasumpun, niin ei tartte tuosta murehtiaJP74 kirjoitti:Mites öljypumpun kanssa käy? Eikös m102 koneessa pumppu ole kampiakselin yhteydessä muistaakseni?


mutta sitten se hulluin idea mikä omaan päähän tuli tämän topikin innoitamana... otetaan M103 2.6 lohko, laitetaan sinne OM603 kampiakseli (84,00 mm isku), porataan lohko 87,00 mm, eli OM60xturbodieselin männille... etsitään sopivat kanget vielä, niin eikö tuossa olis hyvä bensa turbokoneen alakerta kasassa

etuina olis mielestäni normaali M103 3.0 lohkoon verrattuna paksummat sylinterin seinämät ja hieman suurempi sylinterien väliin jäävä rauta lisäämään paineen kestoa... isku ei vielä olis vielä liian pitkä ja nuo turbodieselin männät luulis kestävän bensakoneessa mitä tahansa, kunhan nyt ei tahallaan riko niitä säätämällä konetta liian laihalle/nakuttamaan

kierroskonetta tuollaisesta 2 venttiili kannella olevasta ei viittis lähteä rakentamaan, vaan otettais reilusti ahtopaineilla sitä tehoa... eli max. kierrokset johonkin n. 7000 rpm paikkeille ja polttoaineena tietysti E85

dieselin männissä kuvittelis olevan hieman työstövaraa, että sais vielä hierottua puristukset/paljealueet ym. kohdalleen, lisäksi taitais riittää jopa vapari dieselin männät tuohon kestävyyden puolesta

ahtimiksi sitten eaton M90 ja joku iso holsetti sitä syöttämään, niin ei tarvitse kärsiä alakierroksillakaan tehottomuudesta, vaikka puristukset oliskin vain jotain 7.5:1 luokkaa

M102 konetta ei kai ole saatavilla sellaisella lohkolla, jossa olis tuota dieselin mäntää pienempi poraus, joten tämä jää vain 6 mukisten ystävien iloksi

"M102.910
A very limited run of a smaller capacity M102 used in the 180E only sold in Australia from 1991 to 1993. Cubic capacity 1797cc"
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
yritin tuos ettiä kuvia ja mittoja OM60x ja M102/103 koneen männistä ja kiertareista, mutta ei oikein onnistunut
olis ollut helppo vähän vertailla, ettei turhia haaveile, mutta eihän niitä kuvia/tietoja niin helposti löytynytkään
no, ei tuo nyt tämänpäivän asia onneksi ole omalla kohdalla, mutta ompahan tulevaisutta ajatellen jo pari hyvää ideaa taas lisää
2.4 litrainen tuosta juben koneesta kai tulis, tuolla OM601 kampuralla
mikä on kyllä ihan kiva lisä sekin...


no, ei tuo nyt tämänpäivän asia onneksi ole omalla kohdalla, mutta ompahan tulevaisutta ajatellen jo pari hyvää ideaa taas lisää

2.4 litrainen tuosta juben koneesta kai tulis, tuolla OM601 kampuralla

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
OM601:ssä on 87mm männät ja M102 2.3:ssa 95,5mm
Iskunpituus on dieselissä 3,75mm pidempi eli tuosta voi joku laskea paljonko tulis tilavuutta lisää?
Päässä laskettuna taitais tulla vähä reilu 2.4 litranen
Iskunpituus on dieselissä 3,75mm pidempi eli tuosta voi joku laskea paljonko tulis tilavuutta lisää?
Päässä laskettuna taitais tulla vähä reilu 2.4 litranen

Viimeksi muokannut Jube, To 11.02.2010 16:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
juu, kyllä mulla halkaisijat on selvillä ja iskunpituudet... mutta mäntien puristuskorkeudet, kiertarien pituudet ym. on nyt se suurin kiinnostuksen aihe 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Nyt on saatu kokemusperäinen tieto siitä, että laakerikaulat on erikohdissa ja OM601 kampura muutenkin lyhkäisempi, eli "case closed" 
Leuka rintaa vasten ja kohti uusia pettymyksiä
Josko sitä sitte jostain takomännät keksis (vaikka isommatkin mitä 95,5mm) niin kestäis ainaki puristuksia nostaa 
Onni on kuitenkin minun kannalta se, että kaveri pystyy ja myös osaa koneistaa noita osia koululla ettei tarvi pajalla teettää sorvaus jyrsintä ym. hommia...

Leuka rintaa vasten ja kohti uusia pettymyksiä



Onni on kuitenkin minun kannalta se, että kaveri pystyy ja myös osaa koneistaa noita osia koululla ettei tarvi pajalla teettää sorvaus jyrsintä ym. hommia...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
juu, se ei sitten tosiaan onnistu tuossa M102/OM601 sekoituksessa
olis se vähän liian helppoa ollutkin ja halpaa... se öljypumppukaan ei kai kuitenkaan olisi ollut suuri ongelma ratkaista
mutta oli tästä jotain hyötyä
innostuin itse tutkimaan tuota samaa juttua M103/OM60x osien kesken ja siellä näyttäis olevan aika hedelmällinen maaperä...
tänään tajusin, että OM601 konettahan on tehty myös 89,00 mm männillä, joten ei ole edes mikään pakko lähteä tekemään M103 2.6 lohkosta, jos haluaa dieselin männillä kasata bensakoneen, vaan voi ottaa tuon M103 3.0 lohkon ja porata sen 0.5 mm suuremmaksi, joka ei toivottavasti vielä heikennä sitä ratkaisevasti 4 bar. ahtoja ajatellen
ja tulishan siinä taas vähän kuutioitakin lisää, eli n. 3150 cc kone (nuo ahdot kannattaa ottaa varauksella, mutta paljon olis tarkoitus ottaa ahtoja, jos tuollaisen päädyn joskus kasaamaan
)


mutta oli tästä jotain hyötyä

tänään tajusin, että OM601 konettahan on tehty myös 89,00 mm männillä, joten ei ole edes mikään pakko lähteä tekemään M103 2.6 lohkosta, jos haluaa dieselin männillä kasata bensakoneen, vaan voi ottaa tuon M103 3.0 lohkon ja porata sen 0.5 mm suuremmaksi, joka ei toivottavasti vielä heikennä sitä ratkaisevasti 4 bar. ahtoja ajatellen


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Voihan sitä ahtaa 4bar jos osat kestää, mutta tarvii se hitusen polttoainettakin ja kipinää...
Eihän se mahdotonta ole, mutta osissa pitää olla jo lujuutta tuolla sektorilla jos pelataan
Eihän se mahdotonta ole, mutta osissa pitää olla jo lujuutta tuolla sektorilla jos pelataan

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
siksi mua ne dieselin männät alkoikin kiinnostamaanJube kirjoitti:Voihan sitä ahtaa 4bar jos osat kestää, mutta tarvii se hitusen polttoainettakin ja kipinää...
Eihän se mahdotonta ole, mutta osissa pitää olla jo lujuutta tuolla sektorilla jos pelataan

polttoaineena olis luultavasti E85, tuota paremmat (metanoli, kisabensat, jne.) maksaa jo liikaa "arkiautoon"...
puristukset olis tietysti luokkaa, lähtee, jos lähtee käyntiin, kun aurinko on pilvessä


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
muitakin hulluja siis on
ittellä oli muutamia vuosia sitte turbolada johon sovitin diesel transportterista kiertokanget ja 1.9td volkkarista männät 


Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
kuinka männät kesti ja millaisilla ahdoillatdt leka kirjoitti:muitakin hulluja siis onittellä oli muutamia vuosia sitte turbolada johon sovitin diesel transportterista kiertokanget ja 1.9td volkkarista männät

mulla vähän kummittelee aina tuo "0 budjetti" linja, mutta kuitenkin pitäis saada ihan laadukkaista ja mielummin yleisistä osista koneet kasattua, niin niistä tahtoo tullla aina tälläisiä sekasikiöitä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
olis se kyllä mielenkiintoista seurata jotain projektia, missä pistetään pensakoneeseen 4 baarin paineella ilmaa. taitaa vaatia jo kangilta ja kampuraltakin jotain, ei taida ihan suoraan mersun valikoimasta löytyä sopivia. paitsi, mitenkähän on noi raskaankaluston osat? sieltä puolelta ainakin löytyy niitä vääntömoottoreita.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
kyllä ne tais jo B-ryhmän hurjimmissa laitteissa ajella yli 3 bar. ahdoilla silloisilla moottorinohjaus systeemeillä
osassa vielä k-jet
että ei nuo paineet sinänsä ongelma ole, kun ei vain nakuttele...
edit: tässä olis yhden pösön tietoja, eli sen 405 t16, joka oli kai b-ryhmän "lapsi"...
1905cc 4 cylinder 16v XU9T, alloy block and heads
mounted transversely and inclined by 20°
Belt-driven DOHC
Two stage variable length intake manifold
Forged 5 main bearing crankshaft
Dry sump lubrication
Bore 83mm, Stroke 88mm, compression ratio 6.5:1
Marelli-Solex injection system
Thomson ignition system
1 injector per cylinder with water injection in intercooler
Garrett turbo charger with air to water intercooler
Electronic boost control up to 3 bar
650hp at 7500rpm, 8500rpm max (340hp/l)
685Nm from 4500rpm to 5500rpm
siinä on vielä monelle dieselimiehelle kirimistä, että saa edes tuon 650 heppaa alle 2 litran koneesta, niin että sillä pystyy edes 10 minuuttia vetämään kisaa
katsotaan sitten uusiksi ne pensselin pesu jutut
siihen asti työkoneen moottorilla ajavien kannattais pitää pienempää suuta... yleisesti siis näille dieselin fanittajille tiedoksi...


edit: tässä olis yhden pösön tietoja, eli sen 405 t16, joka oli kai b-ryhmän "lapsi"...
1905cc 4 cylinder 16v XU9T, alloy block and heads
mounted transversely and inclined by 20°
Belt-driven DOHC
Two stage variable length intake manifold
Forged 5 main bearing crankshaft
Dry sump lubrication
Bore 83mm, Stroke 88mm, compression ratio 6.5:1
Marelli-Solex injection system
Thomson ignition system
1 injector per cylinder with water injection in intercooler
Garrett turbo charger with air to water intercooler
Electronic boost control up to 3 bar
650hp at 7500rpm, 8500rpm max (340hp/l)
685Nm from 4500rpm to 5500rpm
siinä on vielä monelle dieselimiehelle kirimistä, että saa edes tuon 650 heppaa alle 2 litran koneesta, niin että sillä pystyy edes 10 minuuttia vetämään kisaa


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
noh noh. eipäs nyt liiotella. voidaan mennä kokeileen kuinka munkin öljyllä kulkeva mersu "jää" sun 300 pensalle.napa kirjoitti:kyllä ne tais jo B-ryhmän hurjimmissa laitteissa ajella yli 3 bar. ahdoilla silloisilla moottorinohjaus systeemeilläosassa vielä k-jet
että ei nuo paineet sinänsä ongelma ole, kun ei vain nakuttele...
edit: tässä olis yhden pösön tietoja, eli sen 405 t16, joka oli kai b-ryhmän "lapsi"...
1905cc 4 cylinder 16v XU9T, alloy block and heads
mounted transversely and inclined by 20°
Belt-driven DOHC
Two stage variable length intake manifold
Forged 5 main bearing crankshaft
Dry sump lubrication
Bore 83mm, Stroke 88mm, compression ratio 6.5:1
Marelli-Solex injection system
Thomson ignition system
1 injector per cylinder with water injection in intercooler
Garrett turbo charger with air to water intercooler
Electronic boost control up to 3 bar
650hp at 7500rpm, 8500rpm max (340hp/l)
685Nm from 4500rpm to 5500rpm
siinä on vielä monelle dieselimiehelle kirimistä, että saa edes tuon 650 heppaa alle 2 litran koneesta, niin että sillä pystyy edes 10 minuuttia vetämään kisaakatsotaan sitten uusiksi ne pensselin pesu jutut
siihen asti työkoneen moottorilla ajavien kannattais pitää pienempää suuta... yleisesti siis näille dieselin fanittajille tiedoksi...
kyllähän sitä voimaa saa mistä vaan laitteesta. eri asia onkin, kenenkä budjetti siihen riittää ja kuka sen osaa tehdä. mää en osaa kauheen hyvin pensaautoja viritellä, siis jos puhutaan ahdetuista vehkeistä. tuottaa muutenkin jo tuskaa saada edes toimimaan koko tärpättikoneet. aina jotain vikaa jossain moottorin ohjauksessa. diiselit pysyy paremmin hanskassa ja on mulle helpompia korjata ja virittää. ja käsittääkseni halvempaakin se on diiseli puolella hakea muutamaa lisäpollea.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
jaaha tää meni taas tähän, tiiseli miehet vois kyllä vähä ajatella mitä höpisöö.
napalle vastailen yyveellä.
napalle vastailen yyveellä.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
juu, ei ollu sulle, eikä täällä kenellekään erikseen tarkoitettu tuo juttu, olen vain kyllästynyt, kun "20 tyyppiä" on jo ihmetellyt, miksi ostin bensamersun viritettäväksi, kun dieselihän se on päivän muotisana ja ainut josta kuulemma saa voimaapera8x kirjoitti:
noh noh. eipäs nyt liiotella. voidaan mennä kokeileen kuinka munkin öljyllä kulkeva mersu "jää" sun 300 pensalle...

enkä mä nyt oikein lähtis vielä tuolla vapari 300 bensalla kenenkään kanssa "kisaamaan"

budjettipuolesta voin sanoa, että sillä mynäpumpun hinnalla (jos arvioidaan pumpun hinnaksi n. 1200 €) on tehty jo aika pitkälle bensakoneen alakerta ja polttoainepuoli/moottorinohjaus, kun ei aivan kaikkea osta kaupasta bolt on kamoina

itse vain satun pitämään enemmän bensakoneen virittelystä, kun siinä ei ole niitä dieselin rajoitteita polttoaineen ominaisuuksista johtuen ja nykyään, kun moottorinohjauksetkin voi rakentaa itse ja säätäminenkin on hallussa jo joten kuten, niin ei niille paljoa hintaa tule, eikä tarvitse aina olla maksamassa jollekin pumpunruuvajalle niistä säätämisistä

ja tuskin 300DT mersua nyt ihan 500 eurolla edes saa hankituksi projektiksi, ainakaan ajokuntoista ja vain leimaa vailla olevaa, mistä lähdetään rakentamaan



pikkupiristykset dieseliin tekee kyllä itse, ei siinä mitään, mutta ei niillä vielä kuuhun mennä, vaikka dieselillä ei kyllä ikinä varmaan päästä kuuhun asti, vaikka mitä tekis

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Niin...kyllähän se tiedettiin jo 30-vuotta sitten, kun dieseleitä alettiin tehdä " sillä silmällä " , että bensamoottorit jäävät jälkeen dieselien ylivoimaisuudelle kaikilla osa-alueilla. Voimaa, väähtöä, kiihtyvyyttä saadaan dieseleistä enemmän irti pelkästään polttoaineen molekyylimassan perusteella. Edellyttää kylläkin korkeita ruiskutuspaineita...ohessa pienijakoinen polttoainepisara.tdt leka kirjoitti:jaaha tää meni taas tähän, tiiseli miehet vois kyllä vähä ajatella mitä höpisöö.
napalle vastailen yyveellä.
Ainut joka tulee moottoritekniikassa, lähinnäkin dieseleissä vastaan, ettei ylenpalttisia ahtopaineita voida rakenteisiin puristaa. Onhan ymmärrettävää, jos 2-litran moottorista tehdään ahtopaineilla esim. yli 7-litran kuutiotilavuuden moottoreita, niin sen tietää, ettei rakenteet tahdo kestää.
2.3-16 on kai ihan sama alakerta, kuin muissakin m102 2.3 koneissa, eli 95.50 x 80.25 on mitat... 2.5-16 onkin hankalampi löytää dataaJube kirjoitti:Vaan löytyiskö noista cossun koneista jotain tietoa?
Iskunpituus ja männän halkaisija kiinnostais

edit: löytyhän sitä ja vähän liikaakin

tuolta lisää -> http://www.mb190e16v.com/Templates/Merc ... dex%20.htm
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."