190E käyntiongelmia.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vastaheitto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 12.02.2010 13:04

190E käyntiongelmia.

Viesti Kirjoittaja Vastaheitto »

Paljon olen lukenut muitten k-jetti ongelmia tältä foorumilta mutta silti ei meinaa löytyä ratkaisua tuohon omaan mesen vikaan. Auto lähtee kylmänä käyntiin ihan moitteettomasti mutta sitten kun se lämpiää ei kestä antaa kaasua juuri ollenkaan. Tuntuis kuin ei saisi bensaa, eikä jaksa kiertää paikoillaan kuin 4500 korkeintaan. Sitten kuin ruiskun lämpö anturin ottaa irti niin taas tyhjäkäynti katoaa ja mustaa tulee alakirroksilla putkesta, mutta sitten se jaksaa kiertää ihan rivakasti rajoittemelle asti.Autoon on vaihdettu ruutan lämpöanturi,bensapumppu,suodatin,tulpat,sytkän osat ja toista ohjainyksikköä ruiskulle. Vika tuli ihan yllättäen ja konstit ja ymmärrys meinaa loppua jo kokonaan. Että apuva! ja kiitoksia kaikille vastanneille näin etukäteen tuttavallisesti nam.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nää on taas arvauksia.Sulla siis pelaa mekaaninen jetti mutta ecun kautta ei toimi.
Saisitkohan jostain EHAn lainaan jolla vois kokeilla toimisko paremmin?
Uutta ei kannata pelkän arvauksen takia ostaa ja on muutenkin kallis.
Toinen paikka ois ilmamassamittarin potentiometri.Hakua aiheesta.
Sitten voisit tsekata alipaineletkut ja ruiskun alla olevan kaukalon kunnon.
Mutta minusta EHA ssa on jotain häikkää.
Odotetaan vielä varmistuksia muualta koska aloitus vastaus kun saadaan niin muutkin herää. :D
Vastaheitto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 12.02.2010 13:04

Viesti Kirjoittaja Vastaheitto »

Mikä on EHA :oops: ? Kaukalo on kunnossa ja kaikki alipaine letkut oli kiinni ja ehjät. Tällähetkellä imusarja on irti ja kokeilen uudella tiivisteellä. Niin ja käynti muuttui vaan huonommaks kun otti siltä releeltä sulakkeen irti, niin että kai siinä ohjainyksikössä jotain eloa on...?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos sulakkeen otto muuttaa käyntiä niin ecussa on tosiaan eloa.Katso HAKU toimilla ehasta juttua koska epäilen vikaa sinne.
Eha sijaitsee ilmamassamittarin kupeessa musta tulitikkurasian kokoinen möykky johon tulee kolme johtoa.Ekaksi voisit katsoa vuotaako se ulos päin bensaa.Säätämään älämene sitä jos et tiedä mitä teet.Luulen että sulla on paukahtanu se tukkoon.Mutta ahmi ensin tietoa täältä ehasta haku toiminnolla.
Varmaksi en osaa sanoa että vika piilee siinä mutta sinun on omatoimisesti vaan luettava ja lähdettävä liikkeelle jostain.Hankala toisen vaan käskeä ostaa sitä ja tätä ja jos ei vielä tule kuntoon niin p...le.
Yks vaihtoehto ja halvinkin että löydät jostain käytetyn ke-jetin imusarjoineen ja siitä sit vaihtelemalla ja jäähän sitä varallekin jotain.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mutta eikös EHA ole ehjä, kerran sen eliminoiminen toiminnasta vaikuttaa käyntiin (kun ottaa yj-releestä sen sulakkeen pois, niin EHA putoaa myös toiminnasta...)

onko lambdan kunto testattu :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mietin vaan että se sotkee nyt seoksia sekaisin tai se ei toimi oikein.
Voihan vikaa olla tietenkin myös bensanpaineissa ,potentiometrissä ja ihan missä vaan mutta jostain ois lähdettävä liikkeelle.
En muista lukeneeni täältä mistään millainen ois tulos jos eha menee tukkoon tai yleensä missä oli vika kuten topikin aloittaneella.
Tuntuu vain oudolta vialta.Mutta minusta on hyvä että saadaan keskustelua/väittelyä aiheesta. :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti:Mutta minusta on hyvä että saadaan keskustelua/väittelyä aiheesta. :D
tämähän se on kaiken kehityksen perusta, eli samaa mieltä ollaan :wink:

ainakin mitä olen itse yrittänyt aiheutta tuohon omaan vikoja ja sitten tutkinut mikä vaikuttaa mitenkin, niin EHA:n tippuminen kyydistä ei ole kovin vakava asia, jos vain perus säätö on ok (eli ke-jet muuttuu k-jetiksi)

sitten menee mielenkiintoiseksi, kun on 2 tai useampi vika kerralla, joista osa vielä korjaantuu välillä itsekseen :D

mutta tuota vaihdettujen osien listaa kun katsoin, niin lambdasta ei puhuttu mitään ja se vaikuttaa kyllä kans koneen käyntiin... joku lämpöanturi vika voi myös olla kyseessä tai niiden yhdistelmät...

näihin on aina vähän huono antaa netissä neuvoja, kun ei itse pääse ruuvailemaan ja kuuntelemaan koneen käyttäytymista/vaikutusta säätöihin :? oma ke-jetin säätelykin tuntuu nykyään olevan enemmän sellaista pienten vivahde erojen etsimistä koneen käyntiäänessä, eikä sitä tule mietittyä enää, että mikä nyt oikeasti vaikuttaa mihinkin, vaan on enemmän sellaista rutiiniluonteista tai tulee enemmän selkärangasta, kuin kovan miettimisen tuloksena syntynyttä toimintaa :? jos ke-jetti on kunnossa, sen säätäminen ajokuntoon on kyllä ihan helppoa ilman mitään mittareita... eihän siinä ole kuin se yksi ruuvi mistä edes voi säätää :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaheitto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 12.02.2010 13:04

Viesti Kirjoittaja Vastaheitto »

Sain ehjän EHAn eli se mokkulan siinä jakajan kupeessa,mutta ei auttanut :? .. Autoon tuli vaan uusi ilmiö kun tyhjäkäynti rupesi pomppimaan eli auto käy jotain 1500 ja niinkuin sammuu ja lähtee taas ja nostaa kierrokset ja sammuu jne.Niin ja autoon sen verran vanha että ei ole lambdaa putkessa. :roll:
Jormajorppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 26.08.2009 16:51

Viesti Kirjoittaja Jormajorppa »

Tietäiskö kukaan mikä on vikana kun kylmänä käynnistän auton niin jos en laita kaasua niin auto vähän aikaa putputtaa ja saattaa sammua tai sitten pysyy käynnissä mutta ihan sammumis pisteessä. Lämpimänä auto käy todella hyvin. auto on 2.0 190e ruisku.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vastaheitto kirjoitti:Sain ehjän EHAn eli se mokkulan siinä jakajan kupeessa,mutta ei auttanut :? .. Autoon tuli vaan uusi ilmiö kun tyhjäkäynti rupesi pomppimaan eli auto käy jotain 1500 ja niinkuin sammuu ja lähtee taas ja nostaa kierrokset ja sammuu jne.Niin ja autoon sen verran vanha että ei ole lambdaa putkessa. :roll:
No voihan helvete kun ei EHAn vaihto auttanut.
Tarkoitat varmaan että sulla ei ole kattia mutta ke-jetti kyllä vaatii sen lambdan että se voi säätää seoksensa kondikseen.
Katsopa uudestaan,se on apparin jalkotilan alla se johdot ja samalla kohdin auton alla se lambda.
Itsellä ei ole kokemuksia millaisia oireita lambda aiheuttaa rikkoutuessaan mutta sen näkis jos tekis seos säätöä huoltiksella.
Täältä löytyis myös ohje mittarilla mitaten sen toimivuus.
Mutta olikos se niin jos lambda rikki niin ecu tippuu pelistä?
Vastaheitto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 12.02.2010 13:04

Viesti Kirjoittaja Vastaheitto »

Joo täytyypä tarkistaa se lambda homma tossa huomenna kun saan auton nosturille. Ehan ruuvia pyöritin puol kierrosta myötäpäivään niin jo alko toimimaan paremmin :P . Kiitoksia paljon vinkeistä!
Vastaheitto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 12.02.2010 13:04

Viesti Kirjoittaja Vastaheitto »

Niin ei muuten ole lambdaa 84-mesessä. Ongelma jatkui kun reilun 100 kilsaa kerkesin hymy korvissa päästellä :(
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

atlas kirjoitti:
Vastaheitto kirjoitti:Sain ehjän EHAn eli se mokkulan siinä jakajan kupeessa,mutta ei auttanut :? .. Autoon tuli vaan uusi ilmiö kun tyhjäkäynti rupesi pomppimaan eli auto käy jotain 1500 ja niinkuin sammuu ja lähtee taas ja nostaa kierrokset ja sammuu jne.Niin ja autoon sen verran vanha että ei ole lambdaa putkessa. :roll:
No voihan helvete kun ei EHAn vaihto auttanut.
Tarkoitat varmaan että sulla ei ole kattia mutta ke-jetti kyllä vaatii sen lambdan että se voi säätää seoksensa kondikseen.
Katsopa uudestaan,se on apparin jalkotilan alla se johdot ja samalla kohdin auton alla se lambda.
Itsellä ei ole kokemuksia millaisia oireita lambda aiheuttaa rikkoutuessaan mutta sen näkis jos tekis seos säätöä huoltiksella.
Täältä löytyis myös ohje mittarilla mitaten sen toimivuus.
Mutta olikos se niin jos lambda rikki niin ecu tippuu pelistä?
Mulla teki vuos sitte sillain et paino kaasua niin tuli nokee putkesta ja sammu välis tyhjäkäynnillä niin vaihdoin lampdan ja nokeentuminen loppu mut sammuminen ei nii sit säädin sitä kuusiokolo ruuvia siit ilmaputsarin päältä ja toiminu siit lähtien moitteetta.
124/300E v.89
Vastaheitto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 12.02.2010 13:04

Viesti Kirjoittaja Vastaheitto »

Niin aloin tutkia tuota määräjakajaa niin eihän sinne kumikaukaloon sais valua bensaa...? Kun tuota läppää painelee niin kaukaloon rupeaa jostain bensaa pikkusen tulemaan.. Vika tässä..? :roll: Nyt tää kuitenkin toimii kuitenkin ihan hyvin siihen 5000 kierrokseen asti ja sitten alkaa taas valittamaan. Ja bensaa ei enää vie kuin 10l sataselle. Niin ja tässä mesessä EI ole sitä lambdaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jos siinä kerran on ke-jetti, niin siinä kyllä kuuluis olla lambda... eli suurin vika on nyt siinä, että siitä autosta puuttuu osia :shock:

joku on tehnyt halvan remontin ja jättänyt lambdan uusimattta, kun se on poikinut :roll: tai jos se on ollut k-jetillä alkujaan ja se on poikinut, niin sinne on heitetty ke-jetti ilman kaikkia siihen kuuluvia osia, mahdollisuuksia tuntuu olevan aivan riittävästi... nyt se sun ruisku pelaa siis ihan mekaanisesti, ilman sitä sähköistä hienosäätöä... eli joko teet rahallisia investointeja ja hankit uuden lambdan tod.näk. myös ecu voi olla pimeänä ja siksi on lambda jätetty hankkimatta ym.

tai sitten säädät sen mieleiseksi siitä CO ruuvista ja ajelet tyytyväisenä menemään suurempia miettimättä, kun tuo kulutuskin kerran on jo järkilukemissa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Onko tuontipeli? Ja TSZ sytkäyksiköllä - eli sillä, johon ei tule alipaineletkua ja jossa ei ole oktaaninsäätönuppia? Jos, niin ei siihen kuulu lambdaa eikä kattia. Siinä ECU säätelee seosta anturien perusteella ilman lambdalta saatavaa takaisinkytkentätietoa.
Vastaheitto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 12.02.2010 13:04

Viesti Kirjoittaja Vastaheitto »

Joo tuonti auto on tämä... Ja sillä sytkällä missä ei ole alipaine letkuja ja oktaani säätöä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niitty kirjoitti:Onko tuontipeli? Ja TSZ sytkäyksiköllä - eli sillä, johon ei tule alipaineletkua ja jossa ei ole oktaaninsäätönuppia? Jos, niin ei siihen kuulu lambdaa eikä kattia. Siinä ECU säätelee seosta anturien perusteella ilman lambdalta saatavaa takaisinkytkentätietoa.
eli toimii käytännössä lähinnä k-jettinä, johon on laitettu hieman jotain lämpötila karttoja korjaamaan seoksia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaheitto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 12.02.2010 13:04

Viesti Kirjoittaja Vastaheitto »

Tänään tutkiskelin meseä taas jälleen, niin nyt kun ehalta ottaa sen piuhan irti niin ei olekkaan mitään vaikutusta käyntiin ollenkaan :evil: Eli k-jetti joka luulee olevansa ke-jetti muuttuukin k-jetiksi :lol: Onko keskisuomen seudulla missään jotain mersu tohtoria millekkä vois tätä käydä näyttämässä?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sä olet kai sorkkinut sen EHA:n säädön "laitaan", jolloin siitä seuraa se, että sillä ei olekaan enää vaikutusta, kun sen piuhan ottaa irti :D ainakin kerroit tuolla aikaisemmin sitä EHA:n säätöä sörkkineesi :roll:

tuo voi olla jo niin sekaisin, ettei siihen kovin moni halua koskea pitkällä tikullakaan, ellei siten jotain harrastajaa löydy, jolla riittää mielenkiintoa...

joku koulu jossa on laitteet tuollaisen säätämiseen vois olla hyvä vaihtoehto, saisivat samalla hyvää kokemusta ja sulta säästyis rahat :idea:

nypi siitä ruiskusta kaikki sähköjohdot irti ja säädä se k-jettinä... taitaa olla paras vaihtoehto :roll: tyhjäkäynti moottorille jätät piuhan kiinni ja ryyppysuuttimelle, mutta määräjakajasta kaikki piuhat irti ja CO ruuvista säätelet mieleiseen kuntoon...
Viimeksi muokannut napa, Ke 24.02.2010 12:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Teddy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 13.12.2004 17:59

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Vastaheitto kirjoitti:Onko keskisuomen seudulla missään jotain mersu tohtoria millekkä vois tätä käydä näyttämässä?
Ennekö joku ehdottaa MB korjaamoa Ylämään auto, niin KE jetin häiriön vuoksi minä vierailin siellä, mutta autoa ei edes otettu tutkittavaksi. Liian vanha auto kuulemma siellä selvitettäväksi. Opastivat AutoBestille ja 3 viikon jonotuksen jälkeen pääsi sinne. Mersu tuli kuntoon ja oli laskukin sen mukainen, että pitäisikin olla kunnossa.
Vastaa Viestiin