W210 etupyörän laakerin vaihto
W210 etupyörän laakerin vaihto
Joo elikkä laukes laakeri sitten kerralla, ei ääntäny eikä oireillu lainkaan vaan kehällä ajaessa yhtäkkiä rupes auto heittelehtimään ja ratti käänty n. 20 astetta oikeaan. No ei muutaku ajoin hiljaksii kotipihan parkkikselle ja auto tunkilla ylös ja tarkastelemaan etupyörän tuentaa. Pyörää heiluttaessa reilusti väljää eli pyöränlaakeri menny kunnolla palasiks. Ku avasin rasvakupin niin metallisälää oli melkoisesti rasvan joukossa. Mites tuon koko laakerisarjan vaihto onnistuu. Onko niinkin helppo homma, että rengas pois, jarrusatula pois ja navan mutteri irti? Lähteekö koko napa sillä jo irti? Entäs laakereiden ulossaanti navasta. Tarvitaanko prässiä vai lähteekö vasaralla, lekalla ja tuurnilla? Huomenna haen motonetistä laakerisarjan ja olis tarkoitus vaihtaa illan aikana. Laakerisarja eteen maksa ku 24,90 €..
W210 300TD Avantgarde -97
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Meittin S210 etupään laakerit vaihdettu kaksi kertaa: ekan kerran 200 tkm ja tokan kerran 385 tkmyari67 kirjoitti:Uteliaisuudesta kyselisin että paljon ajettu? Että osaa itse vähän varautua milloin on omasta menossa, mulla 185tkm ajettu.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, CLK 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
nyt kun oli kunnolla pakkaskeliä niin meni 3 mersuun olka-akselit uusiks. laakerin kooli kun pyörii kunnolla niii son moro sille akselille.Bai3r kirjoitti:Koitetaan selvitä. Pelkkä olka-akseli maksaa kl-varaosissa yli 300 euroa, joten avataan aluksi ja katotaan miltä näyttää. Miten olka-akseli voi sitten vahingoittua jos laakeri leipoo?
Kovilla pakkasilla ei pitäis remonttia tehdä ainakaan ulkona.
Muistan kun vaihdoin metsässä vesipumpun ponsseen -30 ja kun leutos niin
siivapyörä löysty ja kaikki osat uusiks,siinäkun ei ollu kiilaa.
Muutenkin kun kova kylmyys muuttaa välyksiä sellaiselle alueelle jota valmistaja ei välttämättä ota huomioon kuin ääripäähän.
Entäs rauta rakenteet.Alle -30 alkaa raudankin murtumis lujuus laskea aika jyrkästi ja lopulta se on kun pahvia kun tarpeeksi putoaa asteet mutta onneksi kaikki jo hyytyy ennen sitä.
Muistan kun vaihdoin metsässä vesipumpun ponsseen -30 ja kun leutos niin
siivapyörä löysty ja kaikki osat uusiks,siinäkun ei ollu kiilaa.
Muutenkin kun kova kylmyys muuttaa välyksiä sellaiselle alueelle jota valmistaja ei välttämättä ota huomioon kuin ääripäähän.
Entäs rauta rakenteet.Alle -30 alkaa raudankin murtumis lujuus laskea aika jyrkästi ja lopulta se on kun pahvia kun tarpeeksi putoaa asteet mutta onneksi kaikki jo hyytyy ennen sitä.
190:stä hajosi etupyöränlaakeri myös varoittamatta ja sisäkehä leikkas olka-akseliin niin kiinni, että piti pillillä sulattaa pois. Hiukan viilaa ja uudet laakerit. Toiminut kyllä moitteetta. Tietysti eri asia jos ihan sököksi meneelaineracing kirjoitti:melkein kannattas varata myös ehjä olka-akseli siihen.....

W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
Tänään tuli vaihdettua laakerisarja meseen. Motonetin laakerisarjassa oli oikea sisempi laakeri ja stefa, mutta ulompi laakeri oli väärä
No ei muuta kuin Laakeri Centeriin ja hakemaan uutta laakeria. Sieltä löyty merkkilaakeri hintaan 30e. Ei muutaku uudet laakerit ja stefa napaan ja napa kiinni. Olka-akseli tuli hiottua hienolla hiomalaikalla. Nyt taas pelittää 


W210 300TD Avantgarde -97
Re: W210 etupyörän laakerin vaihto
Ihan samoin kävi tänään mulle. Tosin ajelin Tampereelta kohti Hervantaa. Onneksi laakeri leipo kiinni n. 40 vauhdissa, eikä esim. motarilla satasen vauhdissa.Bai3r kirjoitti:Joo elikkä laukes laakeri sitten kerralla, ei ääntäny eikä oireillu lainkaan vaan kehällä ajaessa yhtäkkiä rupes auto heittelehtimään ja ratti käänty n. 20 astetta oikeaan.
Kiitoksia palstan Hyvät huollot-osiolle, josta löytyi tietoa Tampereen seudun huolloista ja väykky hinautettiin Kangasalle Malliautoon, jonne myös jo alustavat kiitokset, että vastaa puhelimeen sunnuntaina sekä siitä, että lupautui laittamaan auton jo huomenna ajokuntoon.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Tuppaa olemaan nyt sitä aikaa ettei laakerit kestä
Laakerivaurio ei ole riippuvainen ajomäärästä, vaan rasvasta ja kireydestä.
Merkkiliike aikoina vahdoin 10tkm ajettuun väykkyyn uuden navan ja olka-akselin takuuseen kun pärähti pakkasilla. Oli sitä vihreää paskaa joka paakkuuntuu reunoille pakkasten ajaksi ja sitten tipauttaa kaikki metallit ym. paskat kerralla laakerin väliin kun ilmat lauhtuu ja laakeri lämpenee

Laakerivaurio ei ole riippuvainen ajomäärästä, vaan rasvasta ja kireydestä.
Merkkiliike aikoina vahdoin 10tkm ajettuun väykkyyn uuden navan ja olka-akselin takuuseen kun pärähti pakkasilla. Oli sitä vihreää paskaa joka paakkuuntuu reunoille pakkasten ajaksi ja sitten tipauttaa kaikki metallit ym. paskat kerralla laakerin väliin kun ilmat lauhtuu ja laakeri lämpenee

Joku mersupurkaamo??
Joo tuo rasva on se suurin syy, joka laakerin tuhoaa.
Kannattaisi kesällä käyttää auki ja vaihtaa kunnon laakerirasvat (vaseliinit).
Näin tein omassa ja eipä vielä mennyt rikki kun auto meni kiertoon.Oisi yksi täydellinen laakeisarja etupäähän,myytävänä.
Käy ainakin 210-00 320 begin_of_the_skype_highlighting 210-00 320 end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting 210-00 320 end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting 210-00 320 end_of_the_skype_highlighting cdi.
yv,
Voin tietty tarkistaa numeron ,jos asia herättää kiinnostusta.
Kun ei käy tuohon nykyiseen autoon.

Kannattaisi kesällä käyttää auki ja vaihtaa kunnon laakerirasvat (vaseliinit).
Näin tein omassa ja eipä vielä mennyt rikki kun auto meni kiertoon.Oisi yksi täydellinen laakeisarja etupäähän,myytävänä.
Käy ainakin 210-00 320 begin_of_the_skype_highlighting 210-00 320 end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting 210-00 320 end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting 210-00 320 end_of_the_skype_highlighting cdi.
yv,
Voin tietty tarkistaa numeron ,jos asia herättää kiinnostusta.
Kun ei käy tuohon nykyiseen autoon.

Eikös standardi asennus lämpötilat ole +20 astettaKovilla pakkasilla ei pitäis remonttia tehdä ainakaan ulkona.
Muistan kun vaihdoin metsässä vesipumpun ponsseen -30 ja kun leutos niin
siivapyörä löysty ja kaikki osat uusiks,siinäkun ei ollu kiilaa.

MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Mulla katkes koko olka-akseli w124:ssa juurikaan mitään varoittelematta. Tilasin ebaysta käytettynä koko osan missä tuo akseli on kiinni sisältäen laakerin ja kaikki. Hintaa jäi huimat 50€ postikuluineen.
Jos sulla on kans koko akseli poikki ja rengas on roikkunu käytännössä vaan jarulevyn varassa, niin kannattaa se uusia tai tehdä niinku täällä ja ottaa sorvilla kympin oikolastu. Lähtipähän samalla turhat urat levystä.
Nimim. tein itse ja säästin
Jos sulla on kans koko akseli poikki ja rengas on roikkunu käytännössä vaan jarulevyn varassa, niin kannattaa se uusia tai tehdä niinku täällä ja ottaa sorvilla kympin oikolastu. Lähtipähän samalla turhat urat levystä.
Nimim. tein itse ja säästin

W124 300e -85 M103.980
kaikkiin henkilö autoihin mihin olen laakerit vaihtannu niin olen laitannu niihin bpw:n sininen laakerirasvaa mikä on tarkoitettu kuorma-autojen pyöränlaakereihin ja on muuten hyvää myös omassa väykyssä on samat rasvat,ne rasvat mikä tulee mukana kun ostaa uudet laakerit niin niillä rasvaa korkeintaa pyöränpultit!
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
w126 500sec kesä pirssi!
Mulla noin kuukausi sitten katsastusmies totesi, että molemmissa etu renkaissa on pientä välystä laakereissa.
No, viime viikolla sitten 100 vauhdissa meni vasen eturengas lukkoon!!
En sitten tiedä, kun rullaava rengashan se on, että olisko kiristämällä saanu lisää kilsoja.
Tien liukkauden takia/ansiosta pysyin tiellä, mutta huonostikin olis voinu käydä.
No, viime viikolla sitten 100 vauhdissa meni vasen eturengas lukkoon!!
En sitten tiedä, kun rullaava rengashan se on, että olisko kiristämällä saanu lisää kilsoja.
Tien liukkauden takia/ansiosta pysyin tiellä, mutta huonostikin olis voinu käydä.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Topicissa ei vielä oikein selvinnyt, että millainen homma tuo laakereiden vaihto on? Tarviiko siihen prässiä tai jotain erikoistyökaluja? Meneekö homma jotenkin näin:
-Rengas irti->jarrukamat irti->rasvakuppi auki-> mutteri auki->ulosvetäjällä napa irti->prässissä vanhat laakerit irti->uudet paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä?
En ole Mersuun aiemmin vaihtanut, kokemusta on vain etuvetoisten laakerien vaihdosta.
-Rengas irti->jarrukamat irti->rasvakuppi auki-> mutteri auki->ulosvetäjällä napa irti->prässissä vanhat laakerit irti->uudet paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä?
En ole Mersuun aiemmin vaihtanut, kokemusta on vain etuvetoisten laakerien vaihdosta.
Suurinpiirtein.Jukka_K kirjoitti:Topicissa ei vielä oikein selvinnyt, että millainen homma tuo laakereiden vaihto on? Tarviiko siihen prässiä tai jotain erikoistyökaluja? Meneekö homma jotenkin näin:
-Rengas irti->jarrukamat irti->rasvakuppi auki-> mutteri auki->ulosvetäjällä napa irti->prässissä vanhat laakerit irti->uudet paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä?
En ole Mersuun aiemmin vaihtanut, kokemusta on vain etuvetoisten laakerien vaihdosta.
On paljon helpompi kuin etuvetoisessa autossa.
Ei tartte prässiä välttämättä.
Sopiva tuurna, jolla naputtelee vanhat koolit pois ja varovasti uudet paikalleen.
Tarkista jotta kooli on varmasti pohjassa,kiinni olakkeessa..

jep ite vaihdoin viimeviikolla apparin puolelle kun rupes vollottamaan,kaks lonkeroo siinä kerkes sivussa ottaa, noin 30min-1h homma..ei ollu prässejä tms..naputtelin jollain rauta tapilla tms hilut pois ja uutta tilalle..
Ite aattelin että hirvee homma kun alkutalvesta kattelin kaveri vaihto boraan..hirvee purkaminen ja monta tuntia meni että sai vaihdettua..
Ite aattelin että hirvee homma kun alkutalvesta kattelin kaveri vaihto boraan..hirvee purkaminen ja monta tuntia meni että sai vaihdettua..
Merseedespents