W210 etupyörän laakerin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

W210 etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Joo elikkä laukes laakeri sitten kerralla, ei ääntäny eikä oireillu lainkaan vaan kehällä ajaessa yhtäkkiä rupes auto heittelehtimään ja ratti käänty n. 20 astetta oikeaan. No ei muutaku ajoin hiljaksii kotipihan parkkikselle ja auto tunkilla ylös ja tarkastelemaan etupyörän tuentaa. Pyörää heiluttaessa reilusti väljää eli pyöränlaakeri menny kunnolla palasiks. Ku avasin rasvakupin niin metallisälää oli melkoisesti rasvan joukossa. Mites tuon koko laakerisarjan vaihto onnistuu. Onko niinkin helppo homma, että rengas pois, jarrusatula pois ja navan mutteri irti? Lähteekö koko napa sillä jo irti? Entäs laakereiden ulossaanti navasta. Tarvitaanko prässiä vai lähteekö vasaralla, lekalla ja tuurnilla? Huomenna haen motonetistä laakerisarjan ja olis tarkoitus vaihtaa illan aikana. Laakerisarja eteen maksa ku 24,90 €..
W210 300TD Avantgarde -97
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

melkein kannattas varata myös ehjä olka-akseli siihen.....
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Olka-akseli?
W210 300TD Avantgarde -97
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no jos laakeri leikannu kunnolla kiinni ja rasvakupissa metallisälää niin tuskin selviää pelkällä laakerilla :lol:
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Koitetaan selvitä. Pelkkä olka-akseli maksaa kl-varaosissa yli 300 euroa, joten avataan aluksi ja katotaan miltä näyttää. Miten olka-akseli voi sitten vahingoittua jos laakeri leipoo?
W210 300TD Avantgarde -97
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kuumennut tai sisäkooli pyörähtänyt.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
yari67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: To 15.12.2005 11:08
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja yari67 »

Uteliaisuudesta kyselisin että paljon ajettu? Että osaa itse vähän varautua milloin on omasta menossa, mulla 185tkm ajettu.
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 756
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

yari67 kirjoitti:Uteliaisuudesta kyselisin että paljon ajettu? Että osaa itse vähän varautua milloin on omasta menossa, mulla 185tkm ajettu.
Meittin S210 etupään laakerit vaihdettu kaksi kertaa: ekan kerran 200 tkm ja tokan kerran 385 tkm
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, CLK 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Ajettu 198tkm.
W210 300TD Avantgarde -97
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Minulla 320tkm ja orkkis laakerit molemmin puolin. Vajaat satatonnia sitten tosin vaihdoin orkkis "rasvat" sellaisiin mitkä jopa voitelevatkin.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Tilastotietona:

ite vaihettiin faceliftattuun varuiksi -00 mallisesta 192 tkm kohdalla kun oli vähän välystä. Toisessa -97-mallisessa on vielä ihan jees kunnossa ja mittarissa 270 tkm. Kolmannella -97-mallisella oli ihan ok 370 tkm asti.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Bai3r kirjoitti:Koitetaan selvitä. Pelkkä olka-akseli maksaa kl-varaosissa yli 300 euroa, joten avataan aluksi ja katotaan miltä näyttää. Miten olka-akseli voi sitten vahingoittua jos laakeri leipoo?
nyt kun oli kunnolla pakkaskeliä niin meni 3 mersuun olka-akselit uusiks. laakerin kooli kun pyörii kunnolla niii son moro sille akselille.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kovilla pakkasilla ei pitäis remonttia tehdä ainakaan ulkona.
Muistan kun vaihdoin metsässä vesipumpun ponsseen -30 ja kun leutos niin
siivapyörä löysty ja kaikki osat uusiks,siinäkun ei ollu kiilaa.
Muutenkin kun kova kylmyys muuttaa välyksiä sellaiselle alueelle jota valmistaja ei välttämättä ota huomioon kuin ääripäähän.
Entäs rauta rakenteet.Alle -30 alkaa raudankin murtumis lujuus laskea aika jyrkästi ja lopulta se on kun pahvia kun tarpeeksi putoaa asteet mutta onneksi kaikki jo hyytyy ennen sitä.
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 18.07.2005 13:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

laineracing kirjoitti:melkein kannattas varata myös ehjä olka-akseli siihen.....
190:stä hajosi etupyöränlaakeri myös varoittamatta ja sisäkehä leikkas olka-akseliin niin kiinni, että piti pillillä sulattaa pois. Hiukan viilaa ja uudet laakerit. Toiminut kyllä moitteetta. Tietysti eri asia jos ihan sököksi menee :roll:
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Älkäähän jätkät pelotelko olka-akseli vauriolla,omassa ceessä rupes jurputtamaan etupyörän laakeri nyt pakkasilla :? :roll:
pitänee tänään pistää uutta tilalle!!
ML W164
tmosth
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ke 31.05.2006 20:28

Viesti Kirjoittaja tmosth »

Itsellänikin meni s202 -00 etupyörän laakeri aivan yllättäen nyt kun 200tkm tuli täyteen. Onneksi ei ollut vauhtia, joten tässä tapauksessa ainakin selvittiin pelkällä laakerin vaihdolla. Motonetin laakeri laitettiin, toivottavasti kestää.
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Tänään tuli vaihdettua laakerisarja meseen. Motonetin laakerisarjassa oli oikea sisempi laakeri ja stefa, mutta ulompi laakeri oli väärä :evil: No ei muuta kuin Laakeri Centeriin ja hakemaan uutta laakeria. Sieltä löyty merkkilaakeri hintaan 30e. Ei muutaku uudet laakerit ja stefa napaan ja napa kiinni. Olka-akseli tuli hiottua hienolla hiomalaikalla. Nyt taas pelittää :P
W210 300TD Avantgarde -97
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

500 km ajoa ja eilen tuli jälkikiristettyä laakeri.
W210 300TD Avantgarde -97
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: W210 etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Bai3r kirjoitti:Joo elikkä laukes laakeri sitten kerralla, ei ääntäny eikä oireillu lainkaan vaan kehällä ajaessa yhtäkkiä rupes auto heittelehtimään ja ratti käänty n. 20 astetta oikeaan.
Ihan samoin kävi tänään mulle. Tosin ajelin Tampereelta kohti Hervantaa. Onneksi laakeri leipo kiinni n. 40 vauhdissa, eikä esim. motarilla satasen vauhdissa.

Kiitoksia palstan Hyvät huollot-osiolle, josta löytyi tietoa Tampereen seudun huolloista ja väykky hinautettiin Kangasalle Malliautoon, jonne myös jo alustavat kiitokset, että vastaa puhelimeen sunnuntaina sekä siitä, että lupautui laittamaan auton jo huomenna ajokuntoon.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuppaa olemaan nyt sitä aikaa ettei laakerit kestä :roll:

Laakerivaurio ei ole riippuvainen ajomäärästä, vaan rasvasta ja kireydestä.
Merkkiliike aikoina vahdoin 10tkm ajettuun väykkyyn uuden navan ja olka-akselin takuuseen kun pärähti pakkasilla. Oli sitä vihreää paskaa joka paakkuuntuu reunoille pakkasten ajaksi ja sitten tipauttaa kaikki metallit ym. paskat kerralla laakerin väliin kun ilmat lauhtuu ja laakeri lämpenee :?
Joku mersupurkaamo??
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Joo tuo rasva on se suurin syy, joka laakerin tuhoaa.

Kannattaisi kesällä käyttää auki ja vaihtaa kunnon laakerirasvat (vaseliinit).

Näin tein omassa ja eipä vielä mennyt rikki kun auto meni kiertoon.Oisi yksi täydellinen laakeisarja etupäähän,myytävänä.

Käy ainakin 210-00 320 begin_of_the_skype_highlighting              210-00 320      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              210-00 320      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              210-00 320      end_of_the_skype_highlighting cdi.
yv,
Voin tietty tarkistaa numeron ,jos asia herättää kiinnostusta.

Kun ei käy tuohon nykyiseen autoon.


:x
PekkaOU
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 14.12.2009 17:35

Viesti Kirjoittaja PekkaOU »

Minkäslaista rasvaa pitäs laittaa noihin laakereihin??
Eipä itelläkään ollu kuin 220tkm kun meni laakerit 200 E CDI -06.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Kovilla pakkasilla ei pitäis remonttia tehdä ainakaan ulkona.
Muistan kun vaihdoin metsässä vesipumpun ponsseen -30 ja kun leutos niin
siivapyörä löysty ja kaikki osat uusiks,siinäkun ei ollu kiilaa.
Eikös standardi asennus lämpötilat ole +20 astetta :) Ja osille myös sama.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
Mikko K.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 13.05.2009 09:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mikko K. »

Mulla katkes koko olka-akseli w124:ssa juurikaan mitään varoittelematta. Tilasin ebaysta käytettynä koko osan missä tuo akseli on kiinni sisältäen laakerin ja kaikki. Hintaa jäi huimat 50€ postikuluineen.
Jos sulla on kans koko akseli poikki ja rengas on roikkunu käytännössä vaan jarulevyn varassa, niin kannattaa se uusia tai tehdä niinku täällä ja ottaa sorvilla kympin oikolastu. Lähtipähän samalla turhat urat levystä.

Nimim. tein itse ja säästin :D
W124 300e -85 M103.980
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

kaikkiin henkilö autoihin mihin olen laakerit vaihtannu niin olen laitannu niihin bpw:n sininen laakerirasvaa mikä on tarkoitettu kuorma-autojen pyöränlaakereihin ja on muuten hyvää myös omassa väykyssä on samat rasvat,ne rasvat mikä tulee mukana kun ostaa uudet laakerit niin niillä rasvaa korkeintaa pyöränpultit!
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Mulla noin kuukausi sitten katsastusmies totesi, että molemmissa etu renkaissa on pientä välystä laakereissa.

No, viime viikolla sitten 100 vauhdissa meni vasen eturengas lukkoon!!
En sitten tiedä, kun rullaava rengashan se on, että olisko kiristämällä saanu lisää kilsoja.

Tien liukkauden takia/ansiosta pysyin tiellä, mutta huonostikin olis voinu käydä.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Tässä vanha juttu,jospa oisi apua.


http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 5123#95123 :wink:
Jukka_K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 26.12.2009 20:27

Viesti Kirjoittaja Jukka_K »

Topicissa ei vielä oikein selvinnyt, että millainen homma tuo laakereiden vaihto on? Tarviiko siihen prässiä tai jotain erikoistyökaluja? Meneekö homma jotenkin näin:
-Rengas irti->jarrukamat irti->rasvakuppi auki-> mutteri auki->ulosvetäjällä napa irti->prässissä vanhat laakerit irti->uudet paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä?
En ole Mersuun aiemmin vaihtanut, kokemusta on vain etuvetoisten laakerien vaihdosta.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Jukka_K kirjoitti:Topicissa ei vielä oikein selvinnyt, että millainen homma tuo laakereiden vaihto on? Tarviiko siihen prässiä tai jotain erikoistyökaluja? Meneekö homma jotenkin näin:
-Rengas irti->jarrukamat irti->rasvakuppi auki-> mutteri auki->ulosvetäjällä napa irti->prässissä vanhat laakerit irti->uudet paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä?
En ole Mersuun aiemmin vaihtanut, kokemusta on vain etuvetoisten laakerien vaihdosta.
Suurinpiirtein.
On paljon helpompi kuin etuvetoisessa autossa.
Ei tartte prässiä välttämättä.
Sopiva tuurna, jolla naputtelee vanhat koolit pois ja varovasti uudet paikalleen.
Tarkista jotta kooli on varmasti pohjassa,kiinni olakkeessa..
:wink:
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

jep ite vaihdoin viimeviikolla apparin puolelle kun rupes vollottamaan,kaks lonkeroo siinä kerkes sivussa ottaa, noin 30min-1h homma..ei ollu prässejä tms..naputtelin jollain rauta tapilla tms hilut pois ja uutta tilalle..

Ite aattelin että hirvee homma kun alkutalvesta kattelin kaveri vaihto boraan..hirvee purkaminen ja monta tuntia meni että sai vaihdettua..
Merseedespents
Vastaa Viestiin