Kuuma ahtoilma vähentää syöttöä. Eli suuresta kuulerista ei ole kuin hyötyä.Petteril kirjoitti:Ehkä hölmö ja alottelijamainen kysymys mutta kuiteskii. Jos ahtoilman lämpötila vaikuttaa suoraan syötön määrään ni kummin päin, kuumailma=lisää syöttöä vai? Meinasin nimittäin vaihtaa Ml 270 isomman välijäähyn ku entinen meni hieman ruttuun eli laitanko niin ison ku mahtuu?
Petteri
W202 cdi pikku viri
VNT on paikoillaan ja pelaa vakio-ohjauksella ihan ok. Alipainekellon tangolla saa justeerailtua maksimiahtoja, joku suojaus tuossa varmaan on, kun pari kertaa pääsi piikkaamaan jonnekkin 1,4 -1,5 tienoille niin tiputti sieltä hyvin terävästi alas vaikka kaasu oli pohjassa. Ahtoputki teki vähän kiusaa ja lähti irti pari kertaa, siltikään tuo ei mitään vikavaloja sytytellyt. Nyt on maksimiahdot säädetty noin 1,2 mun mittarin mukaan, eli inan enempi kun vakiolla. Herää aikaisemmin ja muutenkin toimii ihan kuin pitääkin. Pakopainemittari ei ole vielä kiinni.
Sellaisen havainnon tein, että tuo mun turbo taisi itseasiassa olla sprintteristä peräisin. Olin katsovinani sen olevan E-sarjalaisen, mutta kolmanneksi viimeinen numero taitaakin olla 3 eikä 9. Että tuollaisenkin sinne voi laittaa. Tosin ahdasta on öljyn paluuputken, alipainekellon ja tukitangon kanssa.
Kirjoittelen vielä asennuksesta tarkemmin vähän paremmalla ajalla. Seuraavaksi parempaa cooleria ja ahtoputkia täytyy vielä parannella ja siistiä. Veikeän viheltelyn tuo VNT muuten pitää, tosin samanlaista ääntä pitänyt myös useampi sprintteri joilla joskus ajellut, joten kai tuo suht normaalia on.
Sellaisen havainnon tein, että tuo mun turbo taisi itseasiassa olla sprintteristä peräisin. Olin katsovinani sen olevan E-sarjalaisen, mutta kolmanneksi viimeinen numero taitaakin olla 3 eikä 9. Että tuollaisenkin sinne voi laittaa. Tosin ahdasta on öljyn paluuputken, alipainekellon ja tukitangon kanssa.
Kirjoittelen vielä asennuksesta tarkemmin vähän paremmalla ajalla. Seuraavaksi parempaa cooleria ja ahtoputkia täytyy vielä parannella ja siistiä. Veikeän viheltelyn tuo VNT muuten pitää, tosin samanlaista ääntä pitänyt myös useampi sprintteri joilla joskus ajellut, joten kai tuo suht normaalia on.
Tuolla on nyt tullut jonkin verran ajeltua ja tullut havaittua, että vähän jännästi tuo kyllä välillä pelaa. Tosiaan herää kyllä alempaa mukaan ja ahtaa enempi johonkin 2000 asti, mutta siitä noin 3000 asti jää jälkeen ahdoissa. Paitsi jos kierrokset nousee nopeasti, kuten esimerkiksi pienemmälle vaihdettaessa, silloin nostaa ahdot yli bariin heti ja pitää jossain 1,2 tienoilla. 2:lla ja 3:lla nostaa 1,3 asti. Jos alkaa vain vedättää esimerkiksi 2000:sta, niin ahdot jää jonnekkin reiluun bariin ja pääsee sinne vasta 3000 jälkeen. Myös moottorijarrulla ahtaa noin 0,2, tosin tätä ei tullut katsottua tekeekö tuon myös vakioahtimella. Tasavauhdissa noin 90:ssä ahtoja noin 0,2-0,3. Eli kyllä tuo pelaa, mutta tosiaan tuikku taisi olla oikeassa, eli pitää siipiä vähän liiankin auki toisinaan. Kuitenkin ajella voi ihan hyvin ja tuntuisi kulkevan kevyemmin.
Asennuksesta sen verta, että ongelmaksi tuossa muodotui öljyn paluuputki ja alipainekello. Pakopuolta on käännetty yhden siipivälin verran ja kellon vartta jatkettu vastaavasti. Kompuran lähdön "huuli" on veistetty pois, jottei se ota kiinni alavesiletkuun, ja kompurakotelo pyöritetty sopivaan asentoon. Kellon jalkaa ja lämpösuojaa on kolottu jonkin verran jotta öljyn paluulle saisi mahdollisimman paljon tilaa. Ostin uuden paluuputken, jonka saikin väännellä pillin kanssa aika uuteen uskoon. Säilytin vakio-osat, eli tuo on helppo palauttaa vakioksi jos tahtoo. Laturiin tuleva aluklöntti on poistettu ja tällä hetkellä se on korvattu 1 3/4" pakoputkesta väännellyillä putkilla, jotka kiinnitetty laturin pultin alle. Nuo teen vielä uusiksi 2":sta vähän siistimmin koska materiaalivajauksen takia jouduin noihin ekoihin tekemään pienen ryssänmutkan. Pelaisi varmaan nykyiselläänkin, mutta häiritsee itseä.
Kompuralta lähtee nyt pätkällä 2" putkea johon on mankeloitu ura O-renkaalle, tämä menee siis kompuran lähdön sisään, tämä pätkä on sitten mankeloitu kartioksi istumaan pienempään putkeen josta auton alle tuolla 45 millisellä. Ahtoputkien liitokset juotin messingillä kiinni ettei jää knöölejä ja huokosia, eikä noin pala läpi kuten migillä voisi helposti käydä ohuilla putkilla. Tukitangon tein kokonaan uusiksi putkenpätkästä. Alipainekellon ja paluuöljyputken kasailu paikoilleen on todella ahdas ja yksi pultti jäikin pois kun ei mahdu, kello kyllä pysynee kahdellakin kiinni
Täytyy ny vielä yrittää keksiä joku kokoamisjärjestys, että tuonkin saisi paikoilleen. Öljyn paineputken kiristäminen on myös aika ahdas pesien välistä, tuohon ei oikein pääse kiinni kuin sellaisella putkimiesten spesiaalihylsyllä joka on ikäänkuin katkaistu lenkki johon käy väännin viereen. Mikä lie tuon nimi on..?
Alkaa tuo ahtimen vaihto jo käydä aika rutiinilla, on sitä sen verta monta kertaa tullut jo treenattua, sellaiset 20 minuuttia menee kun tuo on pöydällä
Seuraavaksi jos alkaisi harjoitella puskurin irroittelua.
Asennuksesta sen verta, että ongelmaksi tuossa muodotui öljyn paluuputki ja alipainekello. Pakopuolta on käännetty yhden siipivälin verran ja kellon vartta jatkettu vastaavasti. Kompuran lähdön "huuli" on veistetty pois, jottei se ota kiinni alavesiletkuun, ja kompurakotelo pyöritetty sopivaan asentoon. Kellon jalkaa ja lämpösuojaa on kolottu jonkin verran jotta öljyn paluulle saisi mahdollisimman paljon tilaa. Ostin uuden paluuputken, jonka saikin väännellä pillin kanssa aika uuteen uskoon. Säilytin vakio-osat, eli tuo on helppo palauttaa vakioksi jos tahtoo. Laturiin tuleva aluklöntti on poistettu ja tällä hetkellä se on korvattu 1 3/4" pakoputkesta väännellyillä putkilla, jotka kiinnitetty laturin pultin alle. Nuo teen vielä uusiksi 2":sta vähän siistimmin koska materiaalivajauksen takia jouduin noihin ekoihin tekemään pienen ryssänmutkan. Pelaisi varmaan nykyiselläänkin, mutta häiritsee itseä.
Kompuralta lähtee nyt pätkällä 2" putkea johon on mankeloitu ura O-renkaalle, tämä menee siis kompuran lähdön sisään, tämä pätkä on sitten mankeloitu kartioksi istumaan pienempään putkeen josta auton alle tuolla 45 millisellä. Ahtoputkien liitokset juotin messingillä kiinni ettei jää knöölejä ja huokosia, eikä noin pala läpi kuten migillä voisi helposti käydä ohuilla putkilla. Tukitangon tein kokonaan uusiksi putkenpätkästä. Alipainekellon ja paluuöljyputken kasailu paikoilleen on todella ahdas ja yksi pultti jäikin pois kun ei mahdu, kello kyllä pysynee kahdellakin kiinni
Alkaa tuo ahtimen vaihto jo käydä aika rutiinilla, on sitä sen verta monta kertaa tullut jo treenattua, sellaiset 20 minuuttia menee kun tuo on pöydällä
Kyllä sen saa.TommiS kirjoitti:Saakohan om605 toimimaan tuollasen vnt:een. Esim saisko GT2359V ohjattua jotenkin järkevästi. Vai onko tuossa niin alkeellinen moottorinohjaus et ei tule toimimaan?
Siinä se on ihan sinun naapurissa sellainen lähin mies, joka saa, Karala.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mites tota ohjataan, normaalisti alipaineella vai pitääkö ohjaus toteuttaa jotenkin muuten.
Tuikku sulla on varmaan näistä sen verran hajua et saako ton ahtimen tossa konnees olevilla säätömahdollisuuksilla heräämään kuinka alhaalta ja millasiin tehoihin toi ahdin riittäs esikammiossa?
Tuikku sulla on varmaan näistä sen verran hajua et saako ton ahtimen tossa konnees olevilla säätömahdollisuuksilla heräämään kuinka alhaalta ja millasiin tehoihin toi ahdin riittäs esikammiossa?
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
ex.w202 c250 TD -95
.
Jos autossasi on ecu ja egr, niin egrrän alipaineletku siirretään vaan ahtimen ohjaukseen ja kierrätyksen ohjausta muutetaan ohjelmasta siten, että se ohjaileekin sitten sitä ahdinta.
Ei nyt ihan optimaalinen, mutta ihan hyvin toimii.
Näitä "kolvattavia" mersuja olen tehnyt vaan ihan muutamia, kun itsellä ei pysy kolvi kädessä...vapisee liikaa.
Äkkiä kun yhtä ohjelmaa katsoin, niin ei siinä ollut koko egr,rää.
Enempi olen keskittynyt näihin cdi,hin.
EDIITTIÄ:
Löytyipäs.
Katselin ensin sellaista "perinteistä" karttaa cdi,n karttaa, mutta eihän tuossa ole tieten ilmamassamittaria...
No, siksi sen egr,n pulssisuhdekartta on pikkuisen erilainen, mutta on se siellä.
Ja sikäli hyvä kartta ko. muutokselle, että siellä onkin valmiina jo syötöt/kierrokset funktiona pulssisuhde.
Jos on ihan "mekaaniset" systeemit, niin sitten joko paljolla rahalla, tai vähän yksinkertaisempi mekaaninen ratkaisu.
Saa heräämään niin alhaalta, kun vaan voimansiirto kestää.
~270hv.
Jos autossasi on ecu ja egr, niin egrrän alipaineletku siirretään vaan ahtimen ohjaukseen ja kierrätyksen ohjausta muutetaan ohjelmasta siten, että se ohjaileekin sitten sitä ahdinta.
Ei nyt ihan optimaalinen, mutta ihan hyvin toimii.
Näitä "kolvattavia" mersuja olen tehnyt vaan ihan muutamia, kun itsellä ei pysy kolvi kädessä...vapisee liikaa.
Äkkiä kun yhtä ohjelmaa katsoin, niin ei siinä ollut koko egr,rää.
Enempi olen keskittynyt näihin cdi,hin.
EDIITTIÄ:
Löytyipäs.
Katselin ensin sellaista "perinteistä" karttaa cdi,n karttaa, mutta eihän tuossa ole tieten ilmamassamittaria...
No, siksi sen egr,n pulssisuhdekartta on pikkuisen erilainen, mutta on se siellä.
Ja sikäli hyvä kartta ko. muutokselle, että siellä onkin valmiina jo syötöt/kierrokset funktiona pulssisuhde.
Jos on ihan "mekaaniset" systeemit, niin sitten joko paljolla rahalla, tai vähän yksinkertaisempi mekaaninen ratkaisu.
Saa heräämään niin alhaalta, kun vaan voimansiirto kestää.
~270hv.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Autohan on karalalla jo käynyt eli nuo piirit on vaihdettu uudelleen ohjelmoitaviin. Vai ohjataanko noilta samoilta piireiltä tota egr:ää.
Satutko tuikku tietämään millanen laippa tossa GT2359V:ssä on ja jos olet joskus om606 ahdinta pitänyt hyppysissäs niin onko kuinka paljon koko eroa.
Tätä en oikein ymmärtänyt "Jos on ihan mekaaniset systeemit, niin sitten joko paljolla rahalla, tai vähän yksinkertaisempi mekaaninen ratkaisu".
Eli onko näissä om605 ollut jotain ohjelmallisia tai fyysisiä eroja vuosien varrella?
Satutko tuikku tietämään millanen laippa tossa GT2359V:ssä on ja jos olet joskus om606 ahdinta pitänyt hyppysissäs niin onko kuinka paljon koko eroa.
Tätä en oikein ymmärtänyt "Jos on ihan mekaaniset systeemit, niin sitten joko paljolla rahalla, tai vähän yksinkertaisempi mekaaninen ratkaisu".
Eli onko näissä om605 ollut jotain ohjelmallisia tai fyysisiä eroja vuosien varrella?
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
ex.w202 c250 TD -95
.
Joo, samat piirit ohjaa, siellä se ohjelma on.
Mika myy ohjelmoitavaa purkkia, joka on aika kallis.
Holy Smokella oli käsittääkseni kaveri, jolta sai suunnilleen 1/5,osalla hintaa, vähemmillä ominaisuuksilla myös ohjelmoitavan purkin.
Paloviita on rakentanut täällä ihan toimivan, täysin mekaanisen ratkaisun, joka maksaa enää murto-osan edellisistä.
Mutta autosi ohjelmassa on ohjaukseen soveltuva kartta jo valmiina, samoin alipaine.
Jos erillisen, sähköisen purkin laittaa, niin siihenkään ei tarvi, kun kaksi ohjaintietoa.
Pumpun jännitetieto (=syöttömäärä)
Kierrosluku.
Nämä kaksi tietoa riittää ahtimen ohjailuun, muuten purkkien toiminnoista en tiedä yhtikäs mitään.
Laipat on aivan erilaiset.
CDI,n ahtimet on kolmella kiinni, kaikissa sama laippa.
Joo, samat piirit ohjaa, siellä se ohjelma on.
Mika myy ohjelmoitavaa purkkia, joka on aika kallis.
Holy Smokella oli käsittääkseni kaveri, jolta sai suunnilleen 1/5,osalla hintaa, vähemmillä ominaisuuksilla myös ohjelmoitavan purkin.
Paloviita on rakentanut täällä ihan toimivan, täysin mekaanisen ratkaisun, joka maksaa enää murto-osan edellisistä.
Mutta autosi ohjelmassa on ohjaukseen soveltuva kartta jo valmiina, samoin alipaine.
Jos erillisen, sähköisen purkin laittaa, niin siihenkään ei tarvi, kun kaksi ohjaintietoa.
Pumpun jännitetieto (=syöttömäärä)
Kierrosluku.
Nämä kaksi tietoa riittää ahtimen ohjailuun, muuten purkkien toiminnoista en tiedä yhtikäs mitään.
Laipat on aivan erilaiset.
CDI,n ahtimet on kolmella kiinni, kaikissa sama laippa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Ja sitten vielä tarkennus, Om605:sen ahtimen laippa on kanssa kolmella kiinni ja siinä on kaikki välit tasajaolla, eli on tasasivuinen kolmio, kun taas CDI:ssä kaikki pultinreiät on eri etäisyydellä toisistaan. Mutta kaikkiinhan noihin on tehtävissä sovite.tuikku kirjoitti:.
Laipat on aivan erilaiset.
CDI,n ahtimet on kolmella kiinni, kaikissa sama laippa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-






