hydraulisen takajousituksen säädin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

hydraulisen takajousituksen säädin?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

missähän mahtais sijaita tuo otsikon mukainen säädin ja miltähän se näyttää noin livenä?

ei ole rikki mutta kiinnostaa tuon toimintaa ihan vaan ajankuluksi vähän tonkia....rikkihän sekin joskus menee ja etukäteen on kivempi tietää asioista :roll:

jos joltakulta irtoaa kuvaa ja faktaa niin otetaan ihan mielellään kiitoksia vastaan jälleen kerran...

ja autohan oli w210 E420 -96
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tämä ketju sisältää monenlaista vinkkiä, ja vähän mahdollisia vikatilanteitakin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ht=nivomat

säädin on siis taka-akselin "yläpuolella", ja siihen tulee akseliston liikettä seuraava vipu, joka sitten tekee vastaavan säädön. Tuntuu, että tuo säädin ei ole kuitenkaan se herkimmin vikaantuva osa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: jotakin vastausta

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Henry V. kirjoitti:Tämä ketju sisältää monenlaista vinkkiä, ja vähän mahdollisia vikatilanteitakin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ht=nivomat

säädin on siis taka-akselin "yläpuolella", ja siihen tulee akseliston liikettä seuraava vipu, joka sitten tekee vastaavan säädön. Tuntuu, että tuo säädin ei ole kuitenkaan se herkimmin vikaantuva osa.
kiitti, oli hyvä linkki paitsi että mun kone ilmoitti sen kuvasivun kadonneen...kuvan jos sais niin tietäis heti miltä puolelta lähtee tetsaamaan auton alle....vai painelenko suoraan optiona olevan vielä asentamattoman koukun kohdalta eli keskeltä?

lähinnä kiinnostaa tutkia onko tuossa järjestelmässä mahdollisuutta säätää "vakiokorkeutta" eli sitä lähtökorkeutta....

itsellä tuntuu että kun kyydissä on takana kolme isoa karjua, on auto mielettömästi jämäkämpi ja ottaa töyssyt ihan mielettömän eleettömästi ja ryhdikkäästi....tyhjänä kylläkin ihan "normaalin" oloinen....

tahtoo tutkia....tosin monesti ei kannattais....yleensä voimalla saa rikki kun järkeä ei ole....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Aivan = sieltä "keskeltä- ylhäältä" se vipu löytyy

osa-56
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m.mycat?Form

...en nyt saa tuota kuvaa liitettyä, mutta täältä se löytyy

http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... ent=dr2000

Suspension/ self levelling...
Viimeksi muokannut Henry V., Ke 03.03.2010 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Henry V. kirjoitti:Aivan = sieltä "keskeltä- ylhäältä" se vipu löytyy

osa-56

http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m.mycat?Form

tää rasvanäppi ei osaa käyttää konetta tai sitten on niin kovat suojausasetukset että ei vaan suostu aukeemaan.....

mä koitan sitten töistä tota avata.....
Opel, "weird lieben autos"....
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Se tanko on toisesta päästä kiinni kallistuksen vakaajassa olevassa vivun pallossa ja toinen pää on venttiilin vivussa olevassa pallossa. Muovisen päät siinä vivussa ja sen pituutta voi säätää kiertämällä, jolloin auton perän vakiokorkeus muuttuu vastaavasti.
Auton alle keskelle pitää vaan päästä. Koko systeemi näkyy hanttimiehen puolelta, kun ottaa sen pyörän pois. Nosturi tietty paras tässä tarkastelussa.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

kvaan kirjoitti:Se tanko on toisesta päästä kiinni kallistuksen vakaajassa olevassa vivun pallossa ja toinen pää on venttiilin vivussa olevassa pallossa. Muovisen päät siinä vivussa ja sen pituutta voi säätää kiertämällä, jolloin auton perän vakiokorkeus muuttuu vastaavasti.
Auton alle keskelle pitää vaan päästä. Koko systeemi näkyy hanttimiehen puolelta, kun ottaa sen pyörän pois. Nosturi tietty paras tässä tarkastelussa.
löytyihän se.
mutta siinä vaan ei ole mitään säätöä.? :shock:
ei vivussa eikä siinä "sähköservossa"...tosin siellä se oli missä kuvasitkin olevan.
pitää tutkia vielä vähän lisää....toimintaa jne.

kiitti neuvoista ja vinkeistä.
Opel, "weird lieben autos"....
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ei kai siellä mitään sähköservoja ole? onko siellä kallistuksen vakaajan päässä joku kallistuksen anturi tai jotai. Jos olet siihen sekoittanut..
Ihan mekaaninen säädin pitäs olla johon menee hydrauliputket. Menikö niitä nyt 3 vai 5 kpl..
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Siinä jonkin näkönen kuva..
Kuva
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Vähän enempi live kuva :lol:
Kuva
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Linkitä

Viesti Kirjoittaja Nafta »

Linkitä tuo sivusto, mistä olet ladannut tuo tasonsäädön säätöventtiilin kuvan. Hinta näyttää edulliselta Suomen hintaan nähden (350 euroa).
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

http://www.germanstar.net/index.html
Siitä en tiedä miten onnistuu tilaus. Kunhan vaan etein kuvan :D
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

niinpä niin....vaan kun ei ole alkuunkaan tuollainen....siellä on kyllä tuon näköinen mötikkä mutta siitä lähtee vain kaksi johtoa jonnekin....siihen itseensä ei tule yhtään hydrauliikan putkea....? :roll:

että millainenko systeemi mulla nyt sitten on?...
auto olis siis toi w210 e420 -96......

onko noita montaa eri mallia?
Opel, "weird lieben autos"....
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Muitakin hyviä sivuja on.
http://www.koperformance.com/online_ord ... 3200258-22
Etu sivulle http://www.koperformance.com/

Ehkä nämä pitäs olla toisessa osiossa. Ja voi olla että löytyy jo jostain forumin uumenista, linkeistä tai shoppailusta.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

eemeli 210 kirjoitti: niinpä niin....vaan kun ei ole alkuunkaan tuollainen....siellä on kyllä tuon näköinen mötikkä mutta siitä lähtee vain kaksi johtoa jonnekin....siihen itseensä ei tule yhtään hydrauliikan putkea....? :roll:

että millainenko systeemi mulla nyt sitten on?...
auto olis siis toi w210 e420 -96......

onko noita montaa eri mallia?
En ole kyllä muunlaisesta systeemistä kuullut. Onkohan sulla siellä edes hydrauli-iskareita :)
Melkein täytyisi saada kuva..
Tai sitte on vaan joku eri systeemi, johon en ole kyllä itse törmännyt aikaisemmin.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Jos se onkin tämä laite siellä takan. Ajovalojen korkeussäädin. Siihen luulis sitte menevän sähköjohdot. Tätä en ole ikinä itse livenä nähnyt mutta tällänen arvaus tällä kertaa :)
Kuva
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jupehalm kirjoitti:
eemeli 210 kirjoitti: niinpä niin....vaan kun ei ole alkuunkaan tuollainen....siellä on kyllä tuon näköinen mötikkä mutta siitä lähtee vain kaksi johtoa jonnekin....siihen itseensä ei tule yhtään hydrauliikan putkea....? :roll:

että millainenko systeemi mulla nyt sitten on?...
auto olis siis toi w210 e420 -96......

onko noita montaa eri mallia?
En ole kyllä muunlaisesta systeemistä kuullut. Onkohan sulla siellä edes hydrauli-iskareita :)
Melkein täytyisi saada kuva..
Tai sitte on vaan joku eri systeemi, johon en ole kyllä itse törmännyt aikaisemmin.
no kyllä siellä jotain hydrauliikkaa on...sinne menee konehuoneesta putket ja ne paalaa samaa reittiä mutta eri kohdasta iskaria....nääs jossain vaiheessa katkesi yksi putki ja lähti tehostajan ja jousituksen öljyt omille teilleen...kehä kakkoselle.

ja tuntuu toi pelittävän kun laitettiin harkkoja ja ukkoja takaosastoon niin siinä se vaan pysyys samassa tasossa.... :shock:

mutta olisko niin että järjestelmää säätääkin takana vain sähköservo?
antaa konehuoneeseen tiedon ja lisää painetta?

täytyy penkoa lisää...ja kuunnella mitä viisaammat keksii....yksi helppo tapa tietty on kysellä veholta asiasta....
Opel, "weird lieben autos"....
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

eemeli 210 kirjoitti: mutta olisko niin että järjestelmää säätääkin takana vain sähköservo?
antaa konehuoneeseen tiedon ja lisää painetta?
Se olis kans hieno systeemi :) Ja jotain uutta jota en ole vielä kuullut. No katotaan jos joku viisaampi kertoo faktaa.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jupehalm kirjoitti:
eemeli 210 kirjoitti: mutta olisko niin että järjestelmää säätääkin takana vain sähköservo?
antaa konehuoneeseen tiedon ja lisää painetta?
Se olis kans hieno systeemi :) Ja jotain uutta jota en ole vielä kuullut. No katotaan jos joku viisaampi kertoo faktaa.

juu, käyn paremmalla ajalla vielä varmistamassa sokeuteni....kömmin auton alle tallissa ja otan kuvan...

mutta kun autoa huollettiin viimeviikolla katselin sinne alle ja siellä oli kyllä se vipu tosiaan (lattatanko) joka yhdisti tukivarren ja "servon"...servosta lähti tasan kaksi johtoa konehuoneeseen päin....

ja sen servon kansi oli musta ja muovia.....

aika ihmeellistä? :shock:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jupehalm kirjoitti:Jos se onkin tämä laite siellä takan. Ajovalojen korkeussäädin. Siihen luulis sitte menevän sähköjohdot. Tätä en ole ikinä itse livenä nähnyt mutta tällänen arvaus tällä kertaa :)
[ http://i203.photobucket.com/albums/aa149/jupehalm/ajovalojensdin.jpg ]
wide....toi se tais olla....mulla on zeenonit....joten tuo kävis kuvaukseen....

mutta miten sitä hydraulijousitusta sitten säädetään?...
Opel, "weird lieben autos"....
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Jos sun täytys käydä vie kurkkimassa auton alla. Seuraat vaikka paineakulta lähtevää putkea. Jos se paineakku on siinä näkyvissä.
Täytyy olla kyllä kunnolla auton alla että sen tasonsäädönventtiilin näkee.
Pakko se on siellä melkein olla :wink:
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jupehalm kirjoitti:Jos sun täytys käydä vie kurkkimassa auton alla. Seuraat vaikka paineakulta lähtevää putkea. Jos se paineakku on siinä näkyvissä.
Täytyy olla kyllä kunnolla auton alla että sen tasonsäädönventtiilin näkee.
Pakko se on siellä melkein olla :wink:
uskon sen, että siellä alla se on....

koitanpa huomenna ryömiä auton alle ja saada kuvaa niistä säätimistä...
tuo xenon säätö löytyi apparin puolelta läheltä rengasta.

koitan saata kuvan huomenna....
Opel, "weird lieben autos"....
Vastaa Viestiin