w124 talviominaisuudet

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

w124 talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja narg »

Kävimme hakemassa farmarimallisen w124 saksasta jossa alla tuliterät continental-kitkat. Aikaisempaa kokemusta ei niinkään takavetoisista, mutta yllätyksenä tuli miten helposti kyseisen mallin saa pieniin sivuluisuihin huolimatta asd:n olemassaolosta. Varsinkin näihin aikoihin Kuopion mäet ylös ajettaessa saavat kielen keskelle suuta :roll: Mustaa jäätä urissa yms. Lumella etenee tosin kuin tauti.
Tuli vaan mieleen kun anoppi eilen lähti vanhalla corollalla ajelemaan ja varoittelin että onpa muuten liukas keli. Aamulla vaan sanoi että eipä ollunna kovinkaan luikasta.... :D Minä kun luulin että mersu pysyy tiellä miten vain....Täytyy opetella ennakoiva ajoasenne.

Kannattaneeko rengaspaineiden kanssa olla tarkkana varsinkin kitkojen kanssa? Nyt paineita tosin ehkapa liikaa kun auto tyhjänä kulkee: 2,5/3,1

nastatko alle ensi talveksi?
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Paineet on hyvät, mulla samat, mutta tosiasia on se että valtaosa saksassa myytävistä kitkoista on tehty heidän olosuhteisiin, ovat kovaa seosta ja tehty kestämään Autobahn-ajoa kovalla vauhdilla.

Mulla oli viime talvella saksalaiset kitkat ja tänä talvena Michelin Maxi Icet, ero on uskomaton. Toki tehokas takavetoinen sutii jos kaasua käyttää huolimattomasti mutta farkku on tosi tasapainoinen ja on helppo käsitellä suurissakin luistoissa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Renkaista tuli mieleen tuo Tekniikan Maailman uusi kesärengastesti jossa verrattiin renkaita myös käytettyyn kitkarenkaaseen. Ei saanut oikein mairittelevia arvosteluja tuo puoliksikulunut kitka vaan luokiteltiin ongelmajätteeksi.

Tällä nyt ei sinällään mitään tekemistä uusien renkaiden kanssa talviolosuhteissa, oli vain mielenkiintoinen artikkeli sinänsä kun monikin ajelee noita puoliksikuluneita loppuun juuri keväällä ja alkukesästä.
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja narg »

continentalin wintercontact on tuo rengas. Automaatti tosin kyseessä joten kaasun annostelu on hiukan vaikeampaa kuin jos manuaali olisi kyseessä
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Minun mielestäni automaatti nimenomaan on tosi hyvä talvisin, helppo ajella tosi hissukseen ja pintakaasulla.

Tottumiskysymyksiä nämä tietty lienee, ja jousitus ja puslien kunto voi tehdä paljon eroa talvikelillä.
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: w124 talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja tapioh »

narg kirjoitti: yllätyksenä tuli miten helposti kyseisen mallin saa pieniin sivuluisuihin huolimatta asd:n olemassaolosta. Varsinkin näihin aikoihin Kuopion mäet ylös ajettaessa saavat kielen keskelle suuta :roll:
ASD = automaattinen perän lukko , EI luistonesto. Vaikuttaa vain perään , silloin kun vaikuttaa. Olen itsekin ajellut Kuopion
mäkikatuja ja ASD on ehdoton apu liikkeellelähdössä liukkaalla.
Tuo automaattinen tarkoittaa ,että perälukko kytkeytyy hydrauliikalla automaattisesti ja pysyy päällä muistaakseni 30km / h asti. ( Mersun turvallisuusfilosofiaa ). Samalla syttyy varoituskolmiovalo keskelle nop. mittarin yläpuolikasta. Valo syttyy kyllä myös nopeamalla ajolla , muttei perälukko lukitu.
Valo siis varoittaaa liukkaudesta ja syttyy kyllä myös kesällä jos ajaa syvää
vesiuraan , eli taas varoittaa. Systeemi kyttää pyörien pyörimisiä ja jos joku jää jälkeen tai eroaa toisista syttyy tuo varoitusvalo ja alle tuon oletusnopeuden lukkiutuu myös perä.
Alussa tuo perän " nuljahtaminen" urakadulla tuntuu epämiellyttävältä muttta pian tuota ehdotonta toiminnan hienoutta oppii arvostamaan.
Jos tavallisen perän pyörä lipeää se itse asiassa rupeaa samalla pyörimään tuplanopeudella ja tilanne vain pahenee...jää sulaa pian pyörän alla ja vesi saa sen kahta liukkaammaksi.'
Tätä ominaisuutta traktorimiehet käyttti ennen hyväksi jäälllä ajettaessa.
Toinen takapyörä lukittiin jarrulla ja alle asennettiin suksi...näin värkki saatiin kulkemaan tuplanopeudella. Eri asia on mitä perä siitä tykkää. :roll:
jehu
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: w124 talviominaisuudet

Viesti Kirjoittaja jehu »

narg kirjoitti:Kävimme hakemassa farmarimallisen w124 saksasta jossa alla tuliterät continental-kitkat. Aikaisempaa kokemusta ei niinkään takavetoisista, mutta yllätyksenä tuli miten helposti kyseisen mallin saa pieniin sivuluisuihin huolimatta asd:n olemassaolosta.

Saksalaiset kitkarenkaat ovat tehty niitä kelejä varten kun siellä joskus sattuu lumi olemaan maassa pari tuntia, sanoi tuossa itse saksalainen tuttu. Eli kyllä tänne suomen talveen kannattaa hommata täältä kunnon renkaat alle. Takavetoinen on tietysti opettelemisen paikka jos ei ole ennen ollut. Sehän on maku asia mutta mielestäni takavetoinen on parempi talvella (asiaan kuulumaton sutkaus). REngas paineita olen itsellä Nokian 2 pitänyt nyt sellaista 2,1 bar. Oon kattellu että sillä kuluisi tasaisesti. Rungoltaan nuo renkaat ovat jotenkin hieman löysät ja aiheuttaa hienoista huojuntaa auton kulkuun. Seuraavat talvirenkaat ostaessani, kiinnitän kyllä huomiota rungon jäykkyyteen. Kesärenkaat on H-nopeusluokan :arrow: niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Siis painava auto ja jäykkärunkoiset renkaat. Ei muutakuin kevääjatkoja ja onnittelut ajo-ominaisuuksiltaan hyvän ja kestävän auton hankinnasta. :D
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Kyllä pitää saada tuohon omaankin lukko ens talveksi :P Päätös tuli ku uitin navasta kiinni tuossa tovi sitten kotipihan eteen tukkien tien tyylikäästi!! Lukolla sitäkin ois päässy liikkeelle vaan eipä auttanu ku perinteinen naapureiden työntövoima :evil: :evil: :evil:
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

tovayryn kirjoitti:Kyllä pitää saada tuohon omaankin lukko ens talveksi :P Päätös tuli ku uitin navasta kiinni tuossa tovi sitten kotipihan eteen tukkien tien tyylikäästi!! Lukolla sitäkin ois päässy liikkeelle vaan eipä auttanu ku perinteinen naapureiden työntövoima :evil: :evil: :evil:
Mä heitän yleensä kasan hiekkaa takapyörien luo ja pistän "ylimääräiset ihmiset" istumaan takaluukku auki kontin reunalle. On auttanu... viimeksi istuin siellä itse kun vaimo oli ratissa (muuten ei oltais jumissa oltukaan :oops:
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Mikky kirjoitti:
tovayryn kirjoitti:Kyllä pitää saada tuohon omaankin lukko ens talveksi :P Päätös tuli ku uitin navasta kiinni tuossa tovi sitten kotipihan eteen tukkien tien tyylikäästi!! Lukolla sitäkin ois päässy liikkeelle vaan eipä auttanu ku perinteinen naapureiden työntövoima :evil: :evil: :evil:
Mä heitän yleensä kasan hiekkaa takapyörien luo ja pistän "ylimääräiset ihmiset" istumaan takaluukku auki kontin reunalle. On auttanu... viimeksi istuin siellä itse kun vaimo oli ratissa (muuten ei oltais jumissa oltukaan :oops:
En minä jaksa tuommosia ja ku takakonttiin mahtuu just kumpparit, kiitos jenkkavehkeiden ;) Lukko pitää saada niin saa myös miehekkäitä kakkaluisuja otettua sit vielä miehekkäämmin ku männä talvena ;)
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
jussiv
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jussiv »

Oma 124 farkkuni tuli maihin viime elokuussa, mukaan tingattiin talvirenkaat vanteilla, jotkut Pirellin kitkat . Kävi vain niin, että vanteet olivat tavallisen 124:n eivätkä sopineet 24 v maliin joten jouduin vannekaupoille rengasliikkeeseen .
Rengasmyyjän tuomio näille kitkoille oli tyly, ei mitään tekoa Suomen talvessa, lamellit matalat ja kumiseos kova . Ostin Goodyear UG 500 renkaat nastoilla eikä ole tarvinnut katua . Auto on vakaa kelissä kuin kelissä, lähtee valoista kuin tyhjää ja jos ASR on päällä ei sivuluistoa saa aikaiseksi millään . ASD varmistaa sutimattomat lähdöt .
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin

Viesti Kirjoittaja Saul »

Tämä nyt on taas tätä kokemusta wanhemmasta kalustosta, mutta kun tuota Corolla-vertailua oli, niin ihan pakko avautua. :)

Meikäläisen kokemukset tai varoittelut Corolla vs. Mersu on menneet siihen suuntaa, että ennen vanhaan kun asuin vielä kotona, niin äiti oli aina talvella sydän kurkussa oottelemassa ja kyselemässä, että oliko liukasta. Normaali vastaus oli, että ei tuntunu yhtään ja vauhtia sai pitää "rajoituksen sallimat" 90 km/h. Ja miksi kyselyt? No "naapurin emäntä" aina ajoi saman pätkän Corollallaan, eikä meinannut pysyä tiellä 50 km/h vauhdissakaan ja aina oli niin pirun liukasta! :P Ja toinen Corolla-tapaus. Olin aina ennen luullut, että tuo samainen 15 km:n pätkä paikalliseen "cityyn" on suhtellisen tasainen, mutta erehdyn kerran istumaan sen DX:n takapenkillä. Kolina kuului kun oli pää katossa ja persuus lattiassa aika monta kertaa. :shock: Ja kolmas Corolla tapaus. Ainakin 80-luvun Corollalla ajaville pitäisi antaa suoraan lentolupakirja. Sen verran tuntuu vekotin olevan tien pinnasta irti, että matalalentoa mennään.

Eli saksalaiset kitkat vaihtoon.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition

http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
JS
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JS »

tovayryn kirjoitti:
En minä jaksa tuommosia ja ku takakonttiin mahtuu just kumpparit, kiitos jenkkavehkeiden ;) Lukko pitää saada niin saa myös miehekkäitä kakkaluisuja otettua sit vielä miehekkäämmin ku männä talvena ;)
Onkos tuollainen lukkoperän rakentaminen kovakin homma?? Joskus vaan mieli tekis itsellekin mokomaa :lol:

Mutta paras apu on uuden karheat Suomen talveen tehdyt talvirenkaat :shock:
Vastaa Viestiin