narg kirjoitti: yllätyksenä tuli miten helposti kyseisen mallin saa pieniin sivuluisuihin huolimatta asd:n olemassaolosta. Varsinkin näihin aikoihin Kuopion mäet ylös ajettaessa saavat kielen keskelle suuta
ASD = automaattinen perän lukko , EI luistonesto. Vaikuttaa vain perään , silloin kun vaikuttaa. Olen itsekin ajellut Kuopion
mäkikatuja ja ASD on ehdoton apu liikkeellelähdössä liukkaalla.
Tuo automaattinen tarkoittaa ,että perälukko kytkeytyy hydrauliikalla automaattisesti ja pysyy päällä muistaakseni 30km / h asti. ( Mersun turvallisuusfilosofiaa ). Samalla syttyy varoituskolmiovalo keskelle nop. mittarin yläpuolikasta. Valo syttyy kyllä myös nopeamalla ajolla , muttei perälukko lukitu.
Valo siis varoittaaa liukkaudesta ja syttyy kyllä myös kesällä jos ajaa syvää
vesiuraan , eli taas varoittaa. Systeemi kyttää pyörien pyörimisiä ja jos joku jää jälkeen tai eroaa toisista syttyy tuo varoitusvalo ja alle tuon oletusnopeuden lukkiutuu myös perä.
Alussa tuo perän " nuljahtaminen" urakadulla tuntuu epämiellyttävältä muttta pian tuota ehdotonta toiminnan hienoutta oppii arvostamaan.
Jos tavallisen perän pyörä lipeää se itse asiassa rupeaa samalla pyörimään tuplanopeudella ja tilanne vain pahenee...jää sulaa pian pyörän alla ja vesi saa sen kahta liukkaammaksi.'
Tätä ominaisuutta traktorimiehet käyttti ennen hyväksi jäälllä ajettaessa.
Toinen takapyörä lukittiin jarrulla ja alle asennettiin suksi...näin värkki saatiin kulkemaan tuplanopeudella. Eri asia on mitä perä siitä tykkää.
