Mikähän on syynä kun kylmemmillä pakkasilla, luokkaa -15 laittaa om603 koneen käyntiin(lohkolämmitin) niin moniurahihna hyppää pois paikoiltaan. Koneen tai ilman ollessa lämpimämpi ei näin tapahdu. Ainoastaan kun auto on seissyt päivän tai 2.
Tänäänkin piti laittaa se 3 kertaa takaisin päälle ennekuin alkoi pysymään. Keinupyörä rullineen ja iskari vaihdettu ja kunnossa.
Hihnapyörien linjaus on tehtaan jäljiltä, pyöräytin alussa konetta vähän startilla ja huomasin, että hihnan reuna nousee aluksi kampiakselin hinhapyörältä ja sitten seuraavana tehostin..
Hihnasraytä käytetty.
Ootko tutkinu tehostajan korvakon tarkkaan eittei ole halki-->jäykät öljyt pakkasella jolloin tulee hihnapyörälle enenpi vetoa ja hihna pääsee hyppäämään!
ihme vika
No kylläpä se on, mutta linjaus (pitäisi) olla kondiksessa. Ajattelen sen niin, koska lämpöisenä toimii hyvin.
Jos syy olisi vaihdetussa laturissa ja sen linjauksen heitossa millillä tai kahdella(max.), niin miten se ja tämä lämpötilayhteys...
Jos ei muuta järkevää syytä löydy, niin otan tuon laturin uudelleen tarkasteluun ilmojen lämmittyä.
Toisaalta sehän selittäisi juuri sen miksi hihna alkaa nousemaan pois ensin kampiakselin pyörältä...
No kylläpä se on, mutta linjaus (pitäisi) olla kondiksessa. Ajattelen sen niin, koska lämpöisenä toimii hyvin.
Jos syy olisi vaihdetussa laturissa ja sen linjauksen heitossa millillä tai kahdella(max.), niin miten se ja tämä lämpötilayhteys...
Olisiko niin, että hihna on kylmänä jäykempi eikä siten anna niin helpolla periksi sivusuunnassa (jos siis linjausvika).
Vaihtolatureissa on joskus hihnapyörä eri kohdassa kuin alkuperäisessä. Linjausvian tosin pitäisi kuulua myös hihnan ääntelynä...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Jos ei muuta järkevää syytä löydy, niin otan tuon laturin uudelleen tarkasteluun ilmojen lämmittyä.
Toisaalta sehän selittäisi juuri sen miksi hihna alkaa nousemaan pois ensin kampiakselin pyörältä...
Mitenkäs noin ajattelet? Kait remmi on oikea ja oikein asennettu? Eikös 603:ssa hihnan pitäis mennä kiristinrulan alapuolelta suoraan kampiakselin pyörälle josta nousee ohjaustehostimelle.
Kiristinrullan yläpuolelta remmi menee vesipumpu pyörän alapuolitse laturille josta edelleen vesipumpun pyörän yli ohjaustehostimelle.
Elikkäs laturi on kyllä kauimmainen vian aiheuttaja joten mieluiten epäilisin kyllä tuota ohjaustehostinta.
Jos ei muuta järkevää syytä löydy, niin otan tuon laturin uudelleen tarkasteluun ilmojen lämmittyä.
Toisaalta sehän selittäisi juuri sen miksi hihna alkaa nousemaan pois ensin kampiakselin pyörältä...
Mitenkäs noin ajattelet? Kait remmi on oikea ja oikein asennettu? Eikös 603:ssa hihnan pitäis mennä kiristinrulan alapuolelta suoraan kampiakselin pyörälle josta nousee ohjaustehostimelle.
Kiristinrullan yläpuolelta remmi menee vesipumpu pyörän alapuolitse laturille josta edelleen vesipumpun pyörän yli ohjaustehostimelle.
Elikkäs laturi on kyllä kauimmainen vian aiheuttaja joten mieluiten epäilisin kyllä tuota ohjaustehostinta.
Tänä aamuna 3. kerralla hihna pysyi päällä. Tuo laturi on tarvike, joka on pienellä kiinnityskorvien muokkauksella paikallaan.
Kyllä hihna on oikean mittainen ja kulkee niinkuin pitää.
Kitisee kyllä melko pitkään käynnistyksen jälkeen, ja sellaista kumihippua on ympäristössä. Hihna alkaa olla muutenkin uriensa osalta kärsineen näköinen useista päältäpois luiskahduksien takia.
Kyllähän tuo tehostajan pyörä isompana väännättää hihnaa enemmän kun laturi, täytyy huomenna ihmetellä lisää.
Jos ei muuta järkevää syytä löydy, niin otan tuon laturin uudelleen tarkasteluun ilmojen lämmittyä.
Toisaalta sehän selittäisi juuri sen miksi hihna alkaa nousemaan pois ensin kampiakselin pyörältä...
Mitenkäs noin ajattelet? Kait remmi on oikea ja oikein asennettu? Eikös 603:ssa hihnan pitäis mennä kiristinrulan alapuolelta suoraan kampiakselin pyörälle josta nousee ohjaustehostimelle.
Kiristinrullan yläpuolelta remmi menee vesipumpu pyörän alapuolitse laturille josta edelleen vesipumpun pyörän yli ohjaustehostimelle.
Elikkäs laturi on kyllä kauimmainen vian aiheuttaja joten mieluiten epäilisin kyllä tuota ohjaustehostinta.
Tänä aamuna 3. kerralla hihna pysyi päällä. Tuo laturi on tarvike, joka on pienellä kiinnityskorvien muokkauksella paikallaan.
Kyllä hihna on oikean mittainen ja kulkee niinkuin pitää.
Kitisee kyllä melko pitkään käynnistyksen jälkeen, ja sellaista kumihippua on ympäristössä. Hihna alkaa olla muutenkin uriensa osalta kärsineen näköinen useista päältäpois luiskahduksien takia.
Kyllähän tuo tehostajan pyörä isompana väännättää hihnaa enemmän kun laturi, täytyy huomenna ihmetellä lisää.
joskus ihmettelin kun tarvike hihna vinkuu ja kitisee ni se o jotai 0,5mm leveämpi jostain luin että ne voi hyppiä pois päältä
Vaihdoin hihnan toisen valmistajan tuotteeseen, kun siinä motonetin hihnassa ei ollu enää uria vaan ne oli kuluneet ja nyljääntynyt epämääräisiksi.
Nämä paskat hihnat on niitä sini/puna/valkoisessa pahvikuoressa, ja hihna on selkäosaltaan rasteroitu, merkkiä en muista.
Uusi hihna on samasta paikasta, muuta eri valmistaja. Kelta/musta pakkaus, made in EU. Tuntuu rungoltaan jäykemmältä ja selkäosa sileä, ei ainakaan enää kitise yhtään ja pysyy paikallaan!
Kannatti taas säästää ja ostaa Motonetin p****aa
Moniurahihnahan on niin kestävä, että sitä ei paljon tartte vaihdella. Mullakin oli vielä ihan käyttökunnossa, kun 300 tonnin jälkeen vaihdoin laturin. Vaihdoin kuitenkin uuden varuilta ja se on mennyt nyt 160 tuhatta ja on kuin uusi. On ihan toista, kun vanhan ajan kiilahihnat.
kvaan kirjoitti:Kannatti taas säästää ja ostaa Motonetin p****aa
Moniurahihnahan on niin kestävä, että sitä ei paljon tartte vaihdella. Mullakin oli vielä ihan käyttökunnossa, kun 300 tonnin jälkeen vaihdoin laturin. Vaihdoin kuitenkin uuden varuilta ja se on mennyt nyt 160 tuhatta ja on kuin uusi. On ihan toista, kun vanhan ajan kiilahihnat.
Kyllä edelläluetun perusteella nyt kuitenkin tuntuu että alkuperäinen vika ei ole hihnassa.Vaan jostain syystä linja ei ole suora,siitä kertoo jo sekin että hihnasta on nystyt kuluneet pois.Uusi hihna voi mennä siinä jonkin aikaa,mutta... No,aika näyttää.
Kyllä ainakin mulla on Motonetin hihna kestänyt ihan hyvin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Tuo hihnan vinkuminen alkaa otta pattiin, siivapyörät on linjassa.
Epäilen että tuo laturi kuormittaa hihnaa jollain tavalla liikaa.. Ymmärrän sen, että kun hehkut ja startti on ottanut käynnistettäessä akusta osansa, niin silloin ei ole ihme että saattaa hihna vinkaista.
Kuitenkin se kitisee se puolituntia käynnistyksestä, ja jos on ajanut vaikka +60km, niin tyhjäkäynnillä latauksen valo saattaa hehkua. Sitten kun pikkasen kierroksia lisää niin valo sammuu kitinän kera.
Kahta eri hihnaspraytä kokeiltu, ei auta kun suunnilleen 5 minuuttia!
Oisko tuo kiristäjä jousi kuoleentunut tai muuten liian löysä, laturi on 150A ja pitäisihän moniurahihnan onnistua välittää moninkertainen voima vanhaan kiilakihnaan verrattuna.
Kokeilen kohta siirappia hihnaan. Sitä kun aikanaan laitettiin traktorikäyttöisen sirkkerin 6" leveeseen remmiin niin ei lipsunut!
Viskon (hihnapyörän vapaakytkin) vaihto. Ei tarvitse laturia irroittaa ainakaan W203:ssa. Visko jotain 65-70 EUR, helppo vaihtaa jos hankit myös erikoisavaimen jolla visko irtoaa.
hanta kirjoitti:Viskon (hihnapyörän vapaakytkin) vaihto. Ei tarvitse laturia irroittaa ainakaan W203:ssa. Visko jotain 65-70 EUR, helppo vaihtaa jos hankit myös erikoisavaimen jolla visko irtoaa.
TERE. kuule mulla on just tänään työn alla tuo visko homma luulin ensin että kiristin pitää tuota kauheaa vikinää, mutta lähemmin tutkittuani seon tuo visko(?) mikä ääntää.. viskossa oli klappia semmonen milli-2, ei normaalia?
niin, voisitko kertoa tarkemmin miten tuo vaihtotyö oikein etenee? mitä työkaluja siihen tarvitaan? oisin tosi kiitollinen
niin, ja vaikka tuo visko onkin rikki niin kestääkö sillä kovin ajella enää? meinaan että jos remontti itkittyy niin onnistuuko vaikka jotenki öljytä viskoa että kitinä heittäisi vähän vähemmälle... ja jos voi niin voiko tuo kapistus menn enempi hajalle kuin se jo on?