moniurahihna

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Mikähän on syynä kun kylmemmillä pakkasilla, luokkaa -15 laittaa om603 koneen käyntiin(lohkolämmitin) niin moniurahihna hyppää pois paikoiltaan. Koneen tai ilman ollessa lämpimämpi ei näin tapahdu. Ainoastaan kun auto on seissyt päivän tai 2.
Tänäänkin piti laittaa se 3 kertaa takaisin päälle ennekuin alkoi pysymään. Keinupyörä rullineen ja iskari vaihdettu ja kunnossa.

Hihnapyörien linjaus on tehtaan jäljiltä, pyöräytin alussa konetta vähän startilla ja huomasin, että hihnan reuna nousee aluksi kampiakselin hinhapyörältä ja sitten seuraavana tehostin..
Hihnasraytä käytetty.

:shock:
300 GD
K Y M
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Ootko tutkinu tehostajan korvakon tarkkaan eittei ole halki-->jäykät öljyt pakkasella jolloin tulee hihnapyörälle enenpi vetoa ja hihna pääsee hyppäämään!
ihme vika :roll:
ML W164
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Onko vaihdettu laturi?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

paloviita kirjoitti:Onko vaihdettu laturi?
No kylläpä se on, mutta linjaus (pitäisi) olla kondiksessa. Ajattelen sen niin, koska lämpöisenä toimii hyvin. :o
Jos syy olisi vaihdetussa laturissa ja sen linjauksen heitossa millillä tai kahdella(max.), niin miten se ja tämä lämpötilayhteys... :?:

Jos ei muuta järkevää syytä löydy, niin otan tuon laturin uudelleen tarkasteluun ilmojen lämmittyä.
Toisaalta sehän selittäisi juuri sen miksi hihna alkaa nousemaan pois ensin kampiakselin pyörältä... :idea:
300 GD
K Y M
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Ja millonkas hihna olikaan vaihettu? Ettei olis kudosvika
hihnan toisessa reunassa ja näin ollen vähän kiero.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Atte L kirjoitti:
paloviita kirjoitti:Onko vaihdettu laturi?
No kylläpä se on, mutta linjaus (pitäisi) olla kondiksessa. Ajattelen sen niin, koska lämpöisenä toimii hyvin. :o
Jos syy olisi vaihdetussa laturissa ja sen linjauksen heitossa millillä tai kahdella(max.), niin miten se ja tämä lämpötilayhteys... :?:
Olisiko niin, että hihna on kylmänä jäykempi eikä siten anna niin helpolla periksi sivusuunnassa (jos siis linjausvika).
Vaihtolatureissa on joskus hihnapyörä eri kohdassa kuin alkuperäisessä. Linjausvian tosin pitäisi kuulua myös hihnan ääntelynä...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Atte L kirjoitti:
paloviita kirjoitti:Onko vaihdettu laturi?
Jos ei muuta järkevää syytä löydy, niin otan tuon laturin uudelleen tarkasteluun ilmojen lämmittyä.
Toisaalta sehän selittäisi juuri sen miksi hihna alkaa nousemaan pois ensin kampiakselin pyörältä... :idea:
Mitenkäs noin ajattelet? Kait remmi on oikea ja oikein asennettu? Eikös 603:ssa hihnan pitäis mennä kiristinrulan alapuolelta suoraan kampiakselin pyörälle josta nousee ohjaustehostimelle.
Kiristinrullan yläpuolelta remmi menee vesipumpu pyörän alapuolitse laturille josta edelleen vesipumpun pyörän yli ohjaustehostimelle.
Elikkäs laturi on kyllä kauimmainen vian aiheuttaja joten mieluiten epäilisin kyllä tuota ohjaustehostinta.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

tese kirjoitti:
Atte L kirjoitti:
paloviita kirjoitti:Onko vaihdettu laturi?
Jos ei muuta järkevää syytä löydy, niin otan tuon laturin uudelleen tarkasteluun ilmojen lämmittyä.
Toisaalta sehän selittäisi juuri sen miksi hihna alkaa nousemaan pois ensin kampiakselin pyörältä... :idea:
Mitenkäs noin ajattelet? Kait remmi on oikea ja oikein asennettu? Eikös 603:ssa hihnan pitäis mennä kiristinrulan alapuolelta suoraan kampiakselin pyörälle josta nousee ohjaustehostimelle.
Kiristinrullan yläpuolelta remmi menee vesipumpu pyörän alapuolitse laturille josta edelleen vesipumpun pyörän yli ohjaustehostimelle.
Elikkäs laturi on kyllä kauimmainen vian aiheuttaja joten mieluiten epäilisin kyllä tuota ohjaustehostinta.
Tänä aamuna 3. kerralla hihna pysyi päällä. Tuo laturi on tarvike, joka on pienellä kiinnityskorvien muokkauksella paikallaan.
Kyllä hihna on oikean mittainen ja kulkee niinkuin pitää.
Kitisee kyllä melko pitkään käynnistyksen jälkeen, ja sellaista kumihippua on ympäristössä. Hihna alkaa olla muutenkin uriensa osalta kärsineen näköinen useista päältäpois luiskahduksien takia.

Kyllähän tuo tehostajan pyörä isompana väännättää hihnaa enemmän kun laturi, täytyy huomenna ihmetellä lisää.
300 GD
K Y M
solifre620
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 05.10.2009 22:22

Viesti Kirjoittaja solifre620 »

Atte L kirjoitti:
tese kirjoitti:
Atte L kirjoitti:
paloviita kirjoitti:Onko vaihdettu laturi?
Jos ei muuta järkevää syytä löydy, niin otan tuon laturin uudelleen tarkasteluun ilmojen lämmittyä.
Toisaalta sehän selittäisi juuri sen miksi hihna alkaa nousemaan pois ensin kampiakselin pyörältä... :idea:
Mitenkäs noin ajattelet? Kait remmi on oikea ja oikein asennettu? Eikös 603:ssa hihnan pitäis mennä kiristinrulan alapuolelta suoraan kampiakselin pyörälle josta nousee ohjaustehostimelle.
Kiristinrullan yläpuolelta remmi menee vesipumpu pyörän alapuolitse laturille josta edelleen vesipumpun pyörän yli ohjaustehostimelle.
Elikkäs laturi on kyllä kauimmainen vian aiheuttaja joten mieluiten epäilisin kyllä tuota ohjaustehostinta.
Tänä aamuna 3. kerralla hihna pysyi päällä. Tuo laturi on tarvike, joka on pienellä kiinnityskorvien muokkauksella paikallaan.
Kyllä hihna on oikean mittainen ja kulkee niinkuin pitää.
Kitisee kyllä melko pitkään käynnistyksen jälkeen, ja sellaista kumihippua on ympäristössä. Hihna alkaa olla muutenkin uriensa osalta kärsineen näköinen useista päältäpois luiskahduksien takia.

Kyllähän tuo tehostajan pyörä isompana väännättää hihnaa enemmän kun laturi, täytyy huomenna ihmetellä lisää.
joskus ihmettelin kun tarvike hihna vinkuu ja kitisee ni se o jotai 0,5mm leveämpi jostain luin että ne voi hyppiä pois päältä :roll:
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Yllätys: tää on motonetin hihna... :oops:
300 GD
K Y M
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se pitää vain viimeistellä hiomapaperilla. :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Vaihdoin hihnan toisen valmistajan tuotteeseen, kun siinä motonetin hihnassa ei ollu enää uria vaan ne oli kuluneet ja nyljääntynyt epämääräisiksi.
Nämä paskat hihnat on niitä sini/puna/valkoisessa pahvikuoressa, ja hihna on selkäosaltaan rasteroitu, merkkiä en muista. :x

Uusi hihna on samasta paikasta, muuta eri valmistaja. Kelta/musta pakkaus, made in EU. Tuntuu rungoltaan jäykemmältä ja selkäosa sileä, ei ainakaan enää kitise yhtään ja pysyy paikallaan! :o
300 GD
K Y M
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Kannatti taas säästää ja ostaa Motonetin p****aa :roll:
Moniurahihnahan on niin kestävä, että sitä ei paljon tartte vaihdella. Mullakin oli vielä ihan käyttökunnossa, kun 300 tonnin jälkeen vaihdoin laturin. Vaihdoin kuitenkin uuden varuilta ja se on mennyt nyt 160 tuhatta ja on kuin uusi. On ihan toista, kun vanhan ajan kiilahihnat.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

kvaan kirjoitti:Kannatti taas säästää ja ostaa Motonetin p****aa :roll:
Moniurahihnahan on niin kestävä, että sitä ei paljon tartte vaihdella. Mullakin oli vielä ihan käyttökunnossa, kun 300 tonnin jälkeen vaihdoin laturin. Vaihdoin kuitenkin uuden varuilta ja se on mennyt nyt 160 tuhatta ja on kuin uusi. On ihan toista, kun vanhan ajan kiilahihnat.
Kyllä edelläluetun perusteella nyt kuitenkin tuntuu että alkuperäinen vika ei ole hihnassa.Vaan jostain syystä linja ei ole suora,siitä kertoo jo sekin että hihnasta on nystyt kuluneet pois.Uusi hihna voi mennä siinä jonkin aikaa,mutta... No,aika näyttää.
Kyllä ainakin mulla on Motonetin hihna kestänyt ihan hyvin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Tuo hihnan vinkuminen alkaa otta pattiin, siivapyörät on linjassa.
Epäilen että tuo laturi kuormittaa hihnaa jollain tavalla liikaa.. Ymmärrän sen, että kun hehkut ja startti on ottanut käynnistettäessä akusta osansa, niin silloin ei ole ihme että saattaa hihna vinkaista.
Kuitenkin se kitisee se puolituntia käynnistyksestä, ja jos on ajanut vaikka +60km, niin tyhjäkäynnillä latauksen valo saattaa hehkua. Sitten kun pikkasen kierroksia lisää niin valo sammuu kitinän kera.
Kahta eri hihnaspraytä kokeiltu, ei auta kun suunnilleen 5 minuuttia!

Oisko tuo kiristäjä jousi kuoleentunut tai muuten liian löysä, laturi on 150A ja pitäisihän moniurahihnan onnistua välittää moninkertainen voima vanhaan kiilakihnaan verrattuna.

Kokeilen kohta siirappia hihnaan. Sitä kun aikanaan laitettiin traktorikäyttöisen sirkkerin 6" leveeseen remmiin niin ei lipsunut!
300 GD
K Y M
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Mulla kitinöitä aiheutti jumittunut laturin visko, mutta kitisi yleensä vain tyhjäkäynnillä ja pisti hihnan väpättämään. Myöskin 150 A:n laturi.
W203CDI
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

hanta kirjoitti:Mulla kitinöitä aiheutti jumittunut laturin visko...
Mikäs tähän oli korjaus, vai vaihtolaturi?

(Ittellä väpättää hihna tyhjäkäynnillä :oops: )
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Viskon (hihnapyörän vapaakytkin) vaihto. Ei tarvitse laturia irroittaa ainakaan W203:ssa. Visko jotain 65-70 EUR, helppo vaihtaa jos hankit myös erikoisavaimen jolla visko irtoaa.
W203CDI
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Onkohan noissa 124:sissa samanmoinen :?:
Avatar
tuoppitoukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

hanta kirjoitti:Viskon (hihnapyörän vapaakytkin) vaihto. Ei tarvitse laturia irroittaa ainakaan W203:ssa. Visko jotain 65-70 EUR, helppo vaihtaa jos hankit myös erikoisavaimen jolla visko irtoaa.
TERE. kuule mulla on just tänään työn alla tuo visko homma :cry: luulin ensin että kiristin pitää tuota kauheaa vikinää, mutta lähemmin tutkittuani seon tuo visko(?) mikä ääntää.. viskossa oli klappia semmonen milli-2, ei normaalia?

niin, voisitko kertoa tarkemmin miten tuo vaihtotyö oikein etenee? mitä työkaluja siihen tarvitaan? oisin tosi kiitollinen :!:
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94 :oops:
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Avatar
tuoppitoukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

niin, ja vaikka tuo visko onkin rikki niin kestääkö sillä kovin ajella enää? meinaan että jos remontti itkittyy niin onnistuuko vaikka jotenki öljytä viskoa että kitinä heittäisi vähän vähemmälle... ja jos voi niin voiko tuo kapistus menn enempi hajalle kuin se jo on?
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94 :oops:
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Vastaa Viestiin