MB 124 farkku pyöränlaakeri
MB 124 farkku pyöränlaakeri
Farkun takapyörän laakerin vaihto ? Onkos kellään hyviä neuvoja miten pitäis toimia jos aikoo vaihtaa koti oloissa ?? Onnistuuko ?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
- Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.
onnistuu jos omistat prässin, muuten menee tuhertamiseksi. paras tapa on vaihtaa, kun ajaa sellaiseen korjaamoon missä on sopiva ulosvedin ja joka vaihtaa laakerin alta tunnin. itella meni kaks päivää, eka purkamiseen ja ihmettelyyn toisena päivä kaverin prässillä puristeluu ja kasaamiseen, omatoimisena täytyy otta koko napa syliin ja sitten ruveta purkamaan ja kerimään.
Kyllä se tosiaan on aika paljo turhanpäiväistä purkuhommaa aiheuttava työmaa ilman oikeita työkaluja. Korjaamolla työ on tehty jo siinä ajassa kun vasta suunnittelet kaikkien tukitankojen purkujärjestystä. 

W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 112
- Liittynyt: Pe 20.07.2007 19:13
- Paikkakunta: Tornio
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Tossa vuodevaihteessa omaan vaihdoin niin jokunen tunti siinä meni riehuissa.
Että jos ei ole rässiä niin ite en rupeis vaihtaa ilman sitä.
Jos meinaat vaihtaa niin napa irti ja vie jonnekkin rässättäväx.
Ite vien seuraavalla kerralla jonnekkin pajalle.
Että jos ei ole rässiä niin ite en rupeis vaihtaa ilman sitä.
Jos meinaat vaihtaa niin napa irti ja vie jonnekkin rässättäväx.
Ite vien seuraavalla kerralla jonnekkin pajalle.

C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Helppo hommahan se muistaakseni oli
(eli kattele kuvia ja päätä sitten viedä se sinne korjaamolle, jossa on se jokin ulosvedintyökalu)
Toihan pitäisi sitten vielä 4 pyörä suunnatakin tuon irroittelun jälkeen.





(jos joku ihmettelee mitä toi pitkä momenttiavain tekee tuossa niin mulla ei ollut tarpeeksi pitkää väännintä ehjänä, joten voimaa kun tarvittiin niin tuolla sai pultin auki ja sitä ei enää kätetä momenttiavaimena. Ne oli aika tiukassa)

Toihan pitäisi sitten vielä 4 pyörä suunnatakin tuon irroittelun jälkeen.





(jos joku ihmettelee mitä toi pitkä momenttiavain tekee tuossa niin mulla ei ollut tarpeeksi pitkää väännintä ehjänä, joten voimaa kun tarvittiin niin tuolla sai pultin auki ja sitä ei enää kätetä momenttiavaimena. Ne oli aika tiukassa)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kannattaa muuten irrottaa toi taka-aurauksen säätötanko siitä navan puolelta niin ei tarvii kulmia niin kiireellä mennä säätelemään. Narinanivel tottakai myös samalla vaihtoon jos ei hetkeen ole vaihdettu.
Jos napa on päässyt "palamaan" laakeriin kiinni niin saattaa olla hyvinkin tiukassa tuo napa kiinni laakerissa. Meillä jouduttiin plasmalla leikata
ensimmäinen kooli halki ja sen jälkeen laittaa pillillä lämpöä ja joitain kymmeniä tonneja painetta+moskalla apuja ennen kuin lähti. Ei olisi
sillä virallisellakaan työkalulla lähtenyt. Eli kannattaa vaihtaa ajoissa.
Jos napa on päässyt "palamaan" laakeriin kiinni niin saattaa olla hyvinkin tiukassa tuo napa kiinni laakerissa. Meillä jouduttiin plasmalla leikata
ensimmäinen kooli halki ja sen jälkeen laittaa pillillä lämpöä ja joitain kymmeniä tonneja painetta+moskalla apuja ennen kuin lähti. Ei olisi
sillä virallisellakaan työkalulla lähtenyt. Eli kannattaa vaihtaa ajoissa.
MB W201 2.5 TURBO
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
ei ooo ainootakaan viellä vastaan tullu joka ei ois Klannilaisella lähteny irti... tosin lämpöä on pitäny kooliin antaa,muutoin katkeilee niitä satojen eurojen levyjäSpudenius kirjoitti:Kannattaa muuten irrottaa toi taka-aurauksen säätötanko siitä navan puolelta niin ei tarvii kulmia niin kiireellä mennä säätelemään. Narinanivel tottakai myös samalla vaihtoon jos ei hetkeen ole vaihdettu.
Jos napa on päässyt "palamaan" laakeriin kiinni niin saattaa olla hyvinkin tiukassa tuo napa kiinni laakerissa. Meillä jouduttiin plasmalla leikata
ensimmäinen kooli halki ja sen jälkeen laittaa pillillä lämpöä ja joitain kymmeniä tonneja painetta+moskalla apuja ennen kuin lähti. Ei olisi
sillä virallisellakaan työkalulla lähtenyt. Eli kannattaa vaihtaa ajoissa.

Niin se on toi tanko, joka mulla jäi tuohon törröttämään. Mulla taisi olla sen kanssa jokin tekninen ongelma mutta oli myös tulossa uudet tangot ja säätöpultit kun nuo vanhat oli vähän jumissa ja auto oli jokatapauksessa menossa 4-pyöräsuuntaukseen, senkin takia irroitettu koko tanko.Spudenius kirjoitti:Kannattaa muuten irrottaa toi taka-aurauksen säätötanko
mutta tosiaan taitaa välttää sen suuntauksen sillain.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mulla on kanssa semmonen ulosvetäjä että takuulla tulee vaikka kappaleina laakeri,ja on parikertaa jäänytkin ulkokoolit sinne napaan.
ne koolit lähtee tosi kevyesti kun vähä migillä hitsaa muutamia "nastoja" sinne koolin sisäpintaan ja naputtelee tuurnalla pois!
pitää nappailla kuvia seuraavasta laakerin vaihdosta kun niin useasti nousee tämä laakerin vaihto esille
OT:tä mutta veskolalla näkyy olevan samallaiset vanteet kun mulla,aina täynnä jäätä tai rapaa nuo "huulet"ja ravistaa 99% ajokilometreistä
ne koolit lähtee tosi kevyesti kun vähä migillä hitsaa muutamia "nastoja" sinne koolin sisäpintaan ja naputtelee tuurnalla pois!
pitää nappailla kuvia seuraavasta laakerin vaihdosta kun niin useasti nousee tämä laakerin vaihto esille

OT:tä mutta veskolalla näkyy olevan samallaiset vanteet kun mulla,aina täynnä jäätä tai rapaa nuo "huulet"ja ravistaa 99% ajokilometreistä

ML W164
Ei meillä ole ravistanut kuin audin vanteet...johtuneeko käytetyistä jarrutehoista, että mersun vanteet on pysynyt sulina
Mä ajan mutkatietä 35 km töihin niin siellä käytetään kaikkia kahta poljinta.
Kerran jo sulatin audin vanteet, mutta taas niissä oli 3...4 cm jääkerros (no se onkin akan käytössä).

Kerran jo sulatin audin vanteet, mutta taas niissä oli 3...4 cm jääkerros (no se onkin akan käytössä).
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Mulla lähti ne laakerin kuulat muutamalla lyönnillä weg ja sitä myöten sisäkooli laipan kanssa lattialle.Teppo L kirjoitti:Mulla on kanssa semmonen ulosvetäjä että takuulla tulee vaikka kappaleina laakeri,ja on parikertaa jäänytkin ulkokoolit sinne napaan.
ne koolit lähtee tosi kevyesti kun vähä migillä hitsaa muutamia "nastoja" sinne koolin sisäpintaan ja naputtelee tuurnalla pois!
Ulkokooli jäin paikolleen.
Ulkokoolin sisäpinnalle migiä parit saumat mut ei mihinkään.
Sitten hitsasin siihen ulkokoolin sisäpinnalle 10mm latan ja sit lekaa umpi 25mm akselin pätkän kanssa.
15min sitä niin nöyrty kyllä.
Laakerin kuulat oli ruskeita kun niitä putsattiin ja tutkittiin.
Eli lämmin on joskus ollu?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Tuo farkun laakeri vaan on minun kokemuksien mukaan useammin tiukassa jostain syystä ja tuo yksi tapaus oli aivan älyttömän tiukassa.
Kehtaan edelleen epäillä ettei siinä tapauksessa olisi klannilaisellakaan lähtenyt.
Joku puhui joskus tiukemmista toleransseista farkun laakereissa ja sittenhän siinä on se kartiorullalaakeri joka ainakaan minulla ei koskaan ole haljennut niinkuin sedanien kuulalaakerit yleensä tekee, vaan molemmat sisäkoolit on aina jäänyt paikallen. Se tekee ulosvetämisestäkin raskaamman.
Kehtaan edelleen epäillä ettei siinä tapauksessa olisi klannilaisellakaan lähtenyt.
Joku puhui joskus tiukemmista toleransseista farkun laakereissa ja sittenhän siinä on se kartiorullalaakeri joka ainakaan minulla ei koskaan ole haljennut niinkuin sedanien kuulalaakerit yleensä tekee, vaan molemmat sisäkoolit on aina jäänyt paikallen. Se tekee ulosvetämisestäkin raskaamman.
MB W201 2.5 TURBO
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna