MB 124 farkku pyöränlaakeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
antsu29
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 16.10.2008 10:17

MB 124 farkku pyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja antsu29 »

Farkun takapyörän laakerin vaihto ? Onkos kellään hyviä neuvoja miten pitäis toimia jos aikoo vaihtaa koti oloissa ?? Onnistuuko ?
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Viesti Kirjoittaja Ranex »

onnistuu jos omistat prässin, muuten menee tuhertamiseksi. paras tapa on vaihtaa, kun ajaa sellaiseen korjaamoon missä on sopiva ulosvedin ja joka vaihtaa laakerin alta tunnin. itella meni kaks päivää, eka purkamiseen ja ihmettelyyn toisena päivä kaverin prässillä puristeluu ja kasaamiseen, omatoimisena täytyy otta koko napa syliin ja sitten ruveta purkamaan ja kerimään.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Kyllä se tosiaan on aika paljo turhanpäiväistä purkuhommaa aiheuttava työmaa ilman oikeita työkaluja. Korjaamolla työ on tehty jo siinä ajassa kun vasta suunnittelet kaikkien tukitankojen purkujärjestystä. :D
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikä ne laskuta ees ku yhden tunnin siitä... ite en enää ikinä ala vaihtamaa ite kotioloissa. Mielummi maksan siitä sen vajaan satasen + osa. Oli se sen verra ärsyttävä toimenpide.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
kutos-z
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ke 11.11.2009 21:17
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja kutos-z »

ei toi nikki ole niin hieno kuin kullitettuna :roll:
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

päivä menee helposti jos ei oikeita työkaluja ja kokemusta!
täälläpäin ei moni korjaamo edes rupea hommaan!
mie vaihan viiskymppisellä+laakeri täälä itäsuomessa!
ML W164
four-matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.07.2007 19:13
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja four-matic »

Onnistuu se pistä samalla uus jarrukilpikin "pösöttynyt" se kuitenkin jos ei ole ennemin vaihdettu??
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Tossa vuodevaihteessa omaan vaihdoin niin jokunen tunti siinä meni riehuissa.
Että jos ei ole rässiä niin ite en rupeis vaihtaa ilman sitä.

Jos meinaat vaihtaa niin napa irti ja vie jonnekkin rässättäväx.

Ite vien seuraavalla kerralla jonnekkin pajalle. :wink:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...uusi EHDOTTOMASTI samalla jarrukilpi niin kuin tuolla aikaisemmin jo sanottiin :!: :!:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Helppo hommahan se muistaakseni oli :lol: (eli kattele kuvia ja päätä sitten viedä se sinne korjaamolle, jossa on se jokin ulosvedintyökalu)

Toihan pitäisi sitten vielä 4 pyörä suunnatakin tuon irroittelun jälkeen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

(jos joku ihmettelee mitä toi pitkä momenttiavain tekee tuossa niin mulla ei ollut tarpeeksi pitkää väännintä ehjänä, joten voimaa kun tarvittiin niin tuolla sai pultin auki ja sitä ei enää kätetä momenttiavaimena. Ne oli aika tiukassa)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Kannattaa muuten irrottaa toi taka-aurauksen säätötanko siitä navan puolelta niin ei tarvii kulmia niin kiireellä mennä säätelemään. Narinanivel tottakai myös samalla vaihtoon jos ei hetkeen ole vaihdettu.

Jos napa on päässyt "palamaan" laakeriin kiinni niin saattaa olla hyvinkin tiukassa tuo napa kiinni laakerissa. Meillä jouduttiin plasmalla leikata
ensimmäinen kooli halki ja sen jälkeen laittaa pillillä lämpöä ja joitain kymmeniä tonneja painetta+moskalla apuja ennen kuin lähti. Ei olisi
sillä virallisellakaan työkalulla lähtenyt. Eli kannattaa vaihtaa ajoissa.
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Spudenius kirjoitti:Kannattaa muuten irrottaa toi taka-aurauksen säätötanko siitä navan puolelta niin ei tarvii kulmia niin kiireellä mennä säätelemään. Narinanivel tottakai myös samalla vaihtoon jos ei hetkeen ole vaihdettu.

Jos napa on päässyt "palamaan" laakeriin kiinni niin saattaa olla hyvinkin tiukassa tuo napa kiinni laakerissa. Meillä jouduttiin plasmalla leikata
ensimmäinen kooli halki ja sen jälkeen laittaa pillillä lämpöä ja joitain kymmeniä tonneja painetta+moskalla apuja ennen kuin lähti. Ei olisi
sillä virallisellakaan työkalulla lähtenyt. Eli kannattaa vaihtaa ajoissa.
ei ooo ainootakaan viellä vastaan tullu joka ei ois Klannilaisella lähteny irti... tosin lämpöä on pitäny kooliin antaa,muutoin katkeilee niitä satojen eurojen levyjä :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Spudenius kirjoitti:Kannattaa muuten irrottaa toi taka-aurauksen säätötanko
Niin se on toi tanko, joka mulla jäi tuohon törröttämään. Mulla taisi olla sen kanssa jokin tekninen ongelma mutta oli myös tulossa uudet tangot ja säätöpultit kun nuo vanhat oli vähän jumissa ja auto oli jokatapauksessa menossa 4-pyöräsuuntaukseen, senkin takia irroitettu koko tanko.

mutta tosiaan taitaa välttää sen suuntauksen sillain.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Mulla on kanssa semmonen ulosvetäjä että takuulla tulee vaikka kappaleina laakeri,ja on parikertaa jäänytkin ulkokoolit sinne napaan.
ne koolit lähtee tosi kevyesti kun vähä migillä hitsaa muutamia "nastoja" sinne koolin sisäpintaan ja naputtelee tuurnalla pois!

pitää nappailla kuvia seuraavasta laakerin vaihdosta kun niin useasti nousee tämä laakerin vaihto esille :roll:

OT:tä mutta veskolalla näkyy olevan samallaiset vanteet kun mulla,aina täynnä jäätä tai rapaa nuo "huulet"ja ravistaa 99% ajokilometreistä :x
ML W164
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei meillä ole ravistanut kuin audin vanteet...johtuneeko käytetyistä jarrutehoista, että mersun vanteet on pysynyt sulina :twisted: Mä ajan mutkatietä 35 km töihin niin siellä käytetään kaikkia kahta poljinta.

Kerran jo sulatin audin vanteet, mutta taas niissä oli 3...4 cm jääkerros (no se onkin akan käytössä).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Teppo L kirjoitti:Mulla on kanssa semmonen ulosvetäjä että takuulla tulee vaikka kappaleina laakeri,ja on parikertaa jäänytkin ulkokoolit sinne napaan.
ne koolit lähtee tosi kevyesti kun vähä migillä hitsaa muutamia "nastoja" sinne koolin sisäpintaan ja naputtelee tuurnalla pois!

:x
Mulla lähti ne laakerin kuulat muutamalla lyönnillä weg ja sitä myöten sisäkooli laipan kanssa lattialle.
Ulkokooli jäin paikolleen.

Ulkokoolin sisäpinnalle migiä parit saumat mut ei mihinkään.
Sitten hitsasin siihen ulkokoolin sisäpinnalle 10mm latan ja sit lekaa umpi 25mm akselin pätkän kanssa.

15min sitä niin nöyrty kyllä.

Laakerin kuulat oli ruskeita kun niitä putsattiin ja tutkittiin.
Eli lämmin on joskus ollu?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Tuo farkun laakeri vaan on minun kokemuksien mukaan useammin tiukassa jostain syystä ja tuo yksi tapaus oli aivan älyttömän tiukassa.
Kehtaan edelleen epäillä ettei siinä tapauksessa olisi klannilaisellakaan lähtenyt.
Joku puhui joskus tiukemmista toleransseista farkun laakereissa ja sittenhän siinä on se kartiorullalaakeri joka ainakaan minulla ei koskaan ole haljennut niinkuin sedanien kuulalaakerit yleensä tekee, vaan molemmat sisäkoolit on aina jäänyt paikallen. Se tekee ulosvetämisestäkin raskaamman.
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no kaikki farkun laakerit on tiukemmassakun sedanissa :lol:

no ois ne noihin moniin satoihin vaihdettuihin osunu kohalle se lähtemätön jos semmonen ois...
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

laineracing kirjoitti:no kaikki farkun laakerit on tiukemmassakun sedanissa :lol:

no ois ne noihin moniin satoihin vaihdettuihin osunu kohalle se lähtemätön jos semmonen ois...
Ehkä..Ehkä ei...
MB W201 2.5 TURBO
Vastaa Viestiin