Väyrysen lämmityspuhallin hengetön
Väyrysen lämmityspuhallin hengetön
Iltaa!
Löytyisikö ohjetta vian etsintään? Puhallin on tosiaan hengetön. Eri nopeudet kylläkin toimivat mutta ilmaa ei tule kabiiniin kuin nimeksi. Sentään lasit pysyvät jotenkin sulina...
Kyseseessä manuaalisella ilmastoinnilla varustettu 99 diiseli väyrynen.
Löytyisikö ohjetta vian etsintään? Puhallin on tosiaan hengetön. Eri nopeudet kylläkin toimivat mutta ilmaa ei tule kabiiniin kuin nimeksi. Sentään lasit pysyvät jotenkin sulina...
Kyseseessä manuaalisella ilmastoinnilla varustettu 99 diiseli väyrynen.
Moi!
Oikein hyvällä tuurilla siellä on suodatin tukossa.
Ilmeisesti kuitenkin lämmityslaitteen moottori tai etuvastus tai molemmat ovat tulleet tiensä päähän.
Eivät ole pahoja vaihtaa mutta rahaa menee 100 - 300 €.
Vehon ohje on, että molemmat vaihdetaan kun oireilevat. Joku viisaampi voi sanoa, mistä tietää kumpi siellä temppuilee.
Itse vaihdoin molemmat pari kuukautta sitten, kun pakkasta oli ~ -20C.
Oikein hyvällä tuurilla siellä on suodatin tukossa.
Ilmeisesti kuitenkin lämmityslaitteen moottori tai etuvastus tai molemmat ovat tulleet tiensä päähän.
Eivät ole pahoja vaihtaa mutta rahaa menee 100 - 300 €.
Vehon ohje on, että molemmat vaihdetaan kun oireilevat. Joku viisaampi voi sanoa, mistä tietää kumpi siellä temppuilee.
Itse vaihdoin molemmat pari kuukautta sitten, kun pakkasta oli ~ -20C.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: Väyrysen lämmityspuhallin hengetön
En olekkaan tällä foorumilla törmännyt manuaali-ilmastoinnillisen vikoihin, mahdollistahan sekin on, kun mekaanisia laitteita ovat. Automaatti-ilmastoinnillisessahan puhaltimen etuvastuksen hajoaminen on lähinnä tyyppivika.vainiott kirjoitti:Löytyisikö ohjetta vian etsintään? Puhallin on tosiaan hengetön. Eri nopeudet kylläkin toimivat mutta ilmaa ei tule kabiiniin kuin nimeksi. Sentään lasit pysyvät jotenkin sulina...
Kyseseessä manuaalisella ilmastoinnilla varustettu 99 diiseli väyrynen.
Automaatti-ilmastoinnillisessa, jos etuvastus on mennyt, niin "oireet" ovat itse itseäni toisesta topicista lainaten: "Jos esivastus on mennyt, puhallin puhaltaa 1-nopeudella, lämmön säädöt ym toimivat, mutta kun näppäilee puhallinnopeutta lisää, palkit nousevat näytössä, mutta nopeus ei lisäänny. (silloin kun on päällä, sammuu kyllä mutta päällä olleessaan ei löydy kun tuo "lehmän henkäys" -asento). "
Mutta sinulla kuitenkin puhaltimen nopeus selkeästi muuttuu? Tämän valossa voisi epäillä tukosta jossain. Ei tule siis mistään reijästä (tuulilasille/matkustajille/jalkatilaan) suuremmilla nopeuksilla enempää ilmaa, ei kylmää eikä kuumaa? Eikä ole sisäilmankierto päällä?

Jos vika on vastuksessa tai moottorissa, niin niitäkin näköjään nykyään saa jopa tarvikkeena (Motonetin luettelosta):
JÄÄHDYTYS JA LÄMMITYS / LÄMMITYSL. MOOTT, ESIVASTUKSET / LÄMMITYSL. ESIVASTUKSET
Lämmitysl vastus MB-W210/202 -AC 48-8729 W210 "E" Esivastus jollei ilmastointia [1995 - 2002] 89.90 €
Lämmitysl vastus MB-W210/202ac 48-8657 W210 "E" Esivastus jos manuaalinen ilmastointi [1995 - 2002] 99.90 €
Lämmitysl vastus MB-W210/202ac 48-8667 W210 "E" Esivastus jos autom ilmastointi ja Valeo [1995 - 2002] 109.90 €
Lämmitysl vastus MB-W210/202ac 48-8711 W210 "E" Esivastus jos autom ilmastointi ja Bosch [1995 - 2002] 129.90 €
JÄÄHDYTYS JA LÄMMITYS / LÄMMITYSL. MOOTT, ESIVASTUKSET / LÄMMITYSL. MOOTTORIT
Lämmitysl moott MB-E210 13-1985 W210 "E" Moottori (ei AUTOMAATTIilmastointi) [1995 - 2002] 179.00 €
Lämmitysl moott MB-E210+AC 13-1986 W210 "E" Moottori jos AUTOMAATTInen ilmastointi [1995 - 2002] 299.90 €
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Re: Väyrysen lämmityspuhallin hengetön
Lainataas vähä tätä topicia...
Oma paavon lämmitylaitteenmoottori rupes kenkkulemaan ruottin reissulla. Puhallin toimi hetkenaikaa kun auton laittoi käynttiin ku automaatti-ilmastoinnin palkit oli täysillä, mutta ku lähti ajamaan niin puhallin putosi hiljallen pelistä pois. Ja joskus kun ajoi tervävempähän monttuhun niin saattoi puhallin lähteä pyörimään hetkeksi aikaa.
Voisiko olla niin että moottorin hiilet olisivat tulleet tiensä päähän vai olisiko sittenki tuo etuvastus mennyt?
Oma paavon lämmitylaitteenmoottori rupes kenkkulemaan ruottin reissulla. Puhallin toimi hetkenaikaa kun auton laittoi käynttiin ku automaatti-ilmastoinnin palkit oli täysillä, mutta ku lähti ajamaan niin puhallin putosi hiljallen pelistä pois. Ja joskus kun ajoi tervävempähän monttuhun niin saattoi puhallin lähteä pyörimään hetkeksi aikaa.
Voisiko olla niin että moottorin hiilet olisivat tulleet tiensä päähän vai olisiko sittenki tuo etuvastus mennyt?
W210 320 CDI -99
Re: Väyrysen lämmityspuhallin hengetön
Mulla oli sama käytös -- moottori auki -- hiilet vaihtoon + puhdistus + tippa vaseliinia laakereihin -- toimii! Yrittävät varmaan kaupassa kertoa että ei voi korjata ja pitää ostaa koko moottori yms... 

Re: Väyrysen lämmityspuhallin hengetön
Lähes aina pinnat joihin hiilet vastaavat ovat kuluneet niin että hiilien vaihto auttaa vain hetkeksi 

wiimax.fi
Re: Väyrysen lämmityspuhallin hengetön
Meillä josku vaihettiin mottori ja vastus, vikaa silti esiinty joskus! Lopulta kun lopetti toiminnan niin vika löyty katkaisijoitten piirilevystä. Muistelisin että oli ikään kui L-muotoinen ja kaksi osainen tuo liitos kohta vaati vähän hoitoa! Sen jälkee toimi, tosin se nopeuden säätö ei ollu enään niin tarkka kuin uutena. ps. vastus ja moottori taitaa olla viel tallessa ja pitäis olla kunnossa jos jollain joskus tarvetta.