W123D ei sammu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

W123D ei sammu

Viesti Kirjoittaja pstot »

W123 240D ei sammu avaimesta, vaan jää hyrskyttämään. Kaikki liitokset näyttää olevan ehjiä, valojen korkeudensäätö toimii, jarrut toimii, alipainepumpun iso letku on öljytön. Kun avaimen kääntää 0-asentoon, niin stop-vipu kyllä painuu alaspäin, muttei ihan pohjaan, kädellä kun auttaa millin pari niin sitten sammuu.

Onko se nyt sitten tuo sammutin"kello" mikä on rikki?
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W123D ei sammu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

pstot kirjoitti:W123 240D ei sammu avaimesta, vaan jää hyrskyttämään. Kaikki liitokset näyttää olevan ehjiä, valojen korkeudensäätö toimii, jarrut toimii, alipainepumpun iso letku on öljytön. Kun avaimen kääntää 0-asentoon, niin stop-vipu kyllä painuu alaspäin, muttei ihan pohjaan, kädellä kun auttaa millin pari niin sitten sammuu.

Onko se nyt sitten tuo sammutin"kello" mikä on rikki?
Luultavimmatusti vika on siinä,koska tarkistustesi mukaan kaikki muuten toimii. ... Siis auttaako kaasun painaminen sammumiseen?
Ei sekään tietystikään kerro vuotopaikkaa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

Viesti Kirjoittaja pstot »

Joo, kun auto on juuri sammunut ja vipu on alhaalla, niin nappaamalla sen sammutinkellon alipaineletkun irti vipu ponnahtaa ylös ja kun pistää letkun takaisin niin se vipu painuu alas (virta-avain siis 0-asennossa) . Eli systeemissä on vielä alipainetta.

Tavallaan vaan en sitä ymmärrä että jos se sammutinkalvo on rikki niin pitäisikö silloin tuon stop-vivun virta-avaimesta sammutettaessa liikkua lainkaan? Kun nyt se liikkuu, mutta ei ihan alas asti.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

pstot kirjoitti:Joo, kun auto on juuri sammunut ja vipu on alhaalla, niin nappaamalla sen sammutinkellon alipaineletkun irti vipu ponnahtaa ylös ja kun pistää letkun takaisin niin se vipu painuu alas (virta-avain siis 0-asennossa) . Eli systeemissä on vielä alipainetta.

Tavallaan vaan en sitä ymmärrä että jos se sammutinkalvo on rikki niin pitäisikö silloin tuon stop-vivun virta-avaimesta sammutettaessa liikkua lainkaan? Kun nyt se liikkuu, mutta ei ihan alas asti.
Sammutinvipuhan on jousikuormitteinen,eli mitä alemmas se painuu,sitä enempi vaaditaan alipainetta.Eli jos tyhjäkäynnin alipaineella vipu just pysyy tossa asennossa,niin vuoto kumoaa alipaineen.Kalvossa kun repeämä tulee suuremmaksi,vipu ei enää menekään niin alas jne... Senpätakia kysyin sitä kierrosten nostamista sammutusasennossa,jos sitten sammuu kun alipaine tulee tyhjäkäyntiä suuremmaksi.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

Viesti Kirjoittaja pstot »

Juu, se ei auta lainkaan, kun sammuttaa kovemmilta kierroksilta tai painaa kaasua samalla kun kääntää virta-avaimen 0-asentoon.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

pstot kirjoitti:Juu, se ei auta lainkaan, kun sammuttaa kovemmilta kierroksilta tai painaa kaasua samalla kun kääntää virta-avaimen 0-asentoon.
Laitappa erillinen letkunpätkä siihen sammutinkalvon mokkulaan ja imaise.Sammuuko? Ellei,on kalvossa reikä.Jos niin vuoto on jossain muualla.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Juhiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 06.03.2010 22:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juhiz »

.
Viimeksi muokannut Juhiz, Ke 05.09.2012 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Jompikumpi noista ratkaisee vian!:wink:
(KL-varaosat)


Sammutinkalvo, pumpun takana
Tuotenumero: 92
Hinta: 67.00 €



Sammutinkalvo pumpun päällä
Tuotenumero: 8266
Hinta: 25.00 €
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

Viesti Kirjoittaja pstot »

Joo, kiitoksia. Se sammuttimen alipainekalvo oli tosiaan rikki. Vaihtotyö kesti n. 2 min. Ihme, miten tommosenkin homman tekemistä saa venytettyä ja sammuttelee mieluummin autoa vaihteella pari viikkoa......
Osan hinta tosiaan KL:ssä 25 €, sama Boschin osa Veholla oli 43,85 €.
Boschin osanumero 0 928 400 270.
Vastaa Viestiin