Kysymys mersu tietäjille!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
pimp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 20.03.2010 21:38

Kysymys mersu tietäjille!

Viesti Kirjoittaja pimp »

Terve, ajattelin että tämä voisi olla oikea paikka selvitellä asiaa. Eli minulla on kiikarissa tuommoinen 190 mersu vm. 86 mihin on vaihdettu kone 2.0 litrasesta 2.3:seen ja konetta ei ole muutoskatsastettu, mutta kuitenkin mennyt katsastuksesta läpi tuolla uudella koneella! Eli onko aivan kusetushomma vai ovatko koneet todellisuudessa niin samanlaiset että inssi ei sitä huomaisi?

Ja sitten vielä että mitäs tuommoisessa tekniikanvaihdos pelissä kannattaisi ottaa huomioon? Mistä erottaa 2.0 ja 2.3 koneet helposti? onko järkevä tuo 4 vaihteinen laatikko 2.3 kanssa? jos tuon nyt päädyn ostamaan niin mitä muutoksia pitää tehdä jarrut ym jos haluaa uuden koneen katsastaa?

Kiitos vastauksista.
Viimeksi muokannut pimp, Ma 22.03.2010 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Jos ne myllyt on samanlaisia päälle päin niin tuskin huomaa muusta kun motin numeroista jos kehtaavat niitä edes kunnolla tarkastaa.

Liekkö vielä voimassa se 25% pykälä?
Et voi laittaa 25% isomman koneen kun vakio ilman kummosempia muutoksia?

Cossu on sit varmaan eri juttu mut viisampiakin vastauksia varmasti tulee. :)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei kukaan huomaa eroa päällepäin. Mulla on 5-vaihteinen omassa 124 kopassa ja kyllä sen myllyn vääntö riittää hyvin vääntää yli vaihdetta.
Kyllähän sillä jonkun verran säästäis bensaa mutta kalleita askeja vain ovat ja käytetyistä ei koskaan tiedä mutta jos 4-riittää ja matka ajoa on vähän niin ei kannata ehkä vaihtaa,ostaa ennemmin sellaisen jossa on valmiina 5-vaihteinen 2.3.
pimp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 20.03.2010 21:38

Viesti Kirjoittaja pimp »

Eli noita varmasti jonkuverran tehty ilman muutoskatsastuksia. No luulen että itselle se 4 lovinen laatikko kyllä riittää mutta arveluttaa vain tuon katsastushomman puolesta!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

erot o nii pieniä et riittää katsastuksess ailmotus tehdystä työstä. eli menee rajojen ali. ja ulkoisesti eroja ei ole, moottorinumerokin alkaa samalla numerolla. Niin ja muutoin teknisesti 2.0 ja 2.3 ei eroa toisistaan kuin lohkon porauksen koossa. kaikki muut osat on samoja.
Viimeksi muokannut Sergey, La 20.03.2010 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ole huoleta sen koneen takia ja onhan se leimattu jo kertaalleen sillä.
Sitä koneen kokoa ei ole merkitty kuin numero sarjalla joka ei ole helpossa paikassa ja inssit ei tuttki sitä ja tehostakaan sitä ei helposti huomaa koska ei ne revittele kauhiasti konttorin pihalla.
Fordeissa joissakin? näki selvään sen litrakoon lohkon kupeesta.

Millaista numerosarjaa se lohko muuten antaa?
(en itse kehtaa tönkää omastani)
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

En tiiä voiko tätä nyt verrata mut entinen W123:n oli alunperin 200D ja tilalle heitettiin 240D.

Koneet päälle päin samanlaisia ja mitään ei konttorille ilmotettu eikä sitä kukaan huomannu.

Ja tuskin ketään olis edes kiinnostanu kun tehon nousu oli jotain 6 hevosen verran. :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
pimp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 20.03.2010 21:38

Viesti Kirjoittaja pimp »

Oulrait no tuohan saattaisi olla sitten ihan varteenotettava peli. Ja täytyy se huomenna käydä ainakin koeajamassa kun sentään lottovoittaja tuli kertaheitolla! Ja kiitoksia kaikille ketkä vaivautuivat vastailemaan! Ilmoittelen tänne jos tulee johtotähden omistaja.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Manu300cea24 kirjoitti:En tiiä voiko tätä nyt verrata mut entinen W123:n oli alunperin 200D ja tilalle heitettiin 240D.
Mulla oli samanlainen viritelmä 14 vuotta. Kone 240 ja papereissa lukee 200.

Lisäksi mun 123 korinvaihto farkkuun vaihdettiin vaihtokone. Niissä sen luulis olevan vielä tarkempaa.

Eppäilen, ettei tuollaiset muutokset kiinnosta katsastusmiehiä pätkääkään.
Nehän teettäis vaan niille ylimääräistä paperitöitä :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Ja sitten jos ajat kolarin, ja vakuutus yhtiö huomaa että täällä on "väärä" moottori, niin korvauksia on turha kysellä.
muutoskatsastamaton, eli katsastamaton auto. Vakuutus ei korvaakkaan mitään ja poliisi antaa mukavan muistutuksen katsastamattomalla autolla ajosta.
Nimimerkillä sivusta seuranneena kun nissaniin ei ollut muutoskatsastettu isompia vanteita ja sattui peräänajo.

Edit: ei ole väliä oletko oikeasti syyllinen vai et. Jos autosi on katsastamaton niin sinä maksat.
Samaa taktiikkaa vakuutusyhtiöt ja poliisi noudattaa myös ilokaasujen yms. laittomuuksien kanssa.
Viimeksi muokannut JeremyH, Su 21.03.2010 01:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

^ Tuo on kyllä totta.

Jos näin V:nen juttu tapahtuu ja ne sen auton tutkii ni ei tarvii kyl korvausten perään kysellä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Ehkä jossakin kuolonkolareissa syynätään koko roska lattiasta kattoon, mutta kokemusteni mukaan normaali kolaressa tutkitaan vaurioalueet, ei muuta. Eli tarkastajaa ei muut asiat kiinnosta ja jos kyseinen tarkastus teetetään autoliikkeessä tai maalaamossa niin siellä ei moottoria katsota.

Jokainenhan sen ymmärtää ettei tarkastajien tai edellämainittua toimintaa harjoittavien aika yksinkertaisesti voi riittää joka romun tutkimiseen vastaavatko ne täysin sitä mitä pitäisi.

Tokihan ne bling bling vanteet eroittuu heti silmään, mutta tosipuheissa he eivät sitä m102 moottorin porausta erota päälleppäin.


Auton ostoon vain jos hinta on kohdallaan.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

bbow114 kirjoitti:Ehkä jossakin kuolonkolareissa syynätään koko roska lattiasta kattoon, mutta kokemusteni mukaan normaali kolaressa tutkitaan vaurioalueet, ei muuta. Eli tarkastajaa ei muut asiat kiinnosta ja jos kyseinen tarkastus teetetään autoliikkeessä tai maalaamossa niin siellä ei moottoria katsota.

Jokainenhan sen ymmärtää ettei tarkastajien tai edellämainittua toimintaa harjoittavien aika yksinkertaisesti voi riittää joka romun tutkimiseen vastaavatko ne täysin sitä mitä pitäisi.

Tokihan ne bling bling vanteet eroittuu heti silmään, mutta tosipuheissa he eivät sitä m102 moottorin porausta erota päälleppäin.


Auton ostoon vain jos hinta on kohdallaan.
No tuossa kyseisessä nissani tapauksessa oli kylläkin aivan tavallisen näköiset aluvanteet, mitkä vain sattui olemaan 2" isommat halkaisijaltaan kuin alkuperäiset. Ei todellakaan mitenkään erikoiset.
Kyseinen kolari oli pelkkä peltikolari.

Voihan tuollainen konevaihto jäädä tarkastajalta huomaamatta, mutta ainakaan itse en ottaisi riskiä.
Sen verran on saanut ihailla kaverin lunastus-kunnossa olevaa nissania josta hän ei saa mitään.
Ja tulee ne moottori vaihdoksetkin viimeistään silloin esille, jos moottorille pitäisi tehdä jotain vakuutus yhtiön laskuun.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Turha riskeerata

Viesti Kirjoittaja geoman »

Kyllä myyjän on tehtävä muutoskatsastus. Eli pitää saada valmistajan todistua, että auton tekniikka (jarrut, jouset, päästöt jne) on kyseisen moottorin kanssa yhteensopivat.

Muuten voi tulla kalliiksi, pahimmassa tapauksessa todistusta ei enään saa tai se maksaa enemmän kuin auto. Tässä tapauksessa Volvo 343 jäi katsastamatta.

Kyseinen auto ei ole niin ainutlaatuinen, että on aihetta riskinottamiseen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vkuutus yhtiö on kyllä valmis tönkämään vaikka mitä vikaa autostasi jos korvauksia pitää maksaa mutta kaiketi kyseessä ei ole monen tonnin arvoinen tenava että miten sen nyt puntaroi.
Kuoleman tapauksessa kyllä tutkitaan kaikki ja katsastus miehen toimet ko. auton kohdalla.
Mutta kyllähän nettiauto on pullollaan tenavia ja valmiita 2.3 5-vaihteisia
jos arveluttaa se moottori vaihdos ja varsin saman hintaisia kuin katsomasi.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

vakuutusyhtiö korvaa aina oli auto katsastuskuntoinen tai ei kuha yhtiön ehdot täyttyy muuten. Ellei kyseessä ole törkeä tapaus, esim törkeä liikenteen vaarantaminen tai ylinopeus. Sillo vakuutusyhtiö saa oikeuden pestä kätensä asiasta kokonaan.

eikä se koneenvaihtoon näin vanhassa autossa mitää valmistajan todistusta tarvi että voi muutoskatsastaa. riittää varaosaluettelon sivuilta kriittisien osien lista yhtäläisyyksistä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Sen verta ottamatta kantaa noihin vakuutusyhtiö asioihin olen ko kulkineita vertaillut 230e vm89 ja 200e vm92 manuskoina ovat kutakuinkin samoja...tuossa uudemmassa varuste erona,kattoluukku ja takaverho,eli tärkeimmät jarrut jäähdytetyillä levyillä edessä ja sama kallistuksen vakaaja molemmissa....
Tosin ilmeisesti joissakin 200 malleissa on ollut myös etulevyt ei jäähdytettyinä....?Joten jos näin niin ainakin etujarrut menis vaihtoon...

102 konetta ei erota kuin moottorin numerosta ja tuota ei ainakaan meikäläisen kohdilla ole kukaan katsuri koskaan vielä vilkaisutkaan....
tietty kertahan se olis ensimmäinen....tehoero noissa ei suuren suuri ole
väännössä jonkin verran ja pers tuntumalla tuo 230 on rivakampi ko 200.

Jos joku nyt kuitenkin epäilee niin pihasta nuo molemmat käyttikset löytyy rinnakkain voipi vertailla !:lol:
Toki ei tuon muutos katsastuksenkaan esteenä pitäis olla mitään kovin kummoista jos ja kun sen tekisi??

T.Jaakko.P
pimp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 20.03.2010 21:38

Viesti Kirjoittaja pimp »

Jatketaan tähän samaan eli kyseinen auto jota kävin katsomassa on rekisteritunnukseltaan ZEM-350 ja nyt kysyisinkin että mahtaakohan edellinen omistaja tällä foorumilla kirjoitella kun tuo auton nykyinen omistaja niin kehui että on auton ostanut kovalta mersu mieheltä Nummi-Pusulasta.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

siis tuohon vaihdettu kossun kone?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eiikä ole ku isomman porauksen 8v m102? jos siinä kossun kone olis ni eikös siel luultavasti olis sitte myös 5v loota ja ykkönenki alhaalla.

nii ja aloitusviestin viimiseen kysymykseen vastatakseni, 4v laatikko ei oo ees järkevä 2.0 koneessa, saatika 2.3. se o puhtaasti köyhäin-varustus alunperin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
pimp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 20.03.2010 21:38

Viesti Kirjoittaja pimp »

OK, tuon ois saanu vaan toooosi edullisesti, mutta jatketaan etsintää..
Vastaa Viestiin