nykyisenlaisen "museorekisteröinnin" mielekkyys.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

nykyisenlaisen "museorekisteröinnin" mielekkyys.

Viesti Kirjoittaja unski »

Jos nyt sitten sohitaan tikulla hieman...kun tätä tuossa eräässä topicissa ehdotettiinkin... (että tuo kyseinen topicci pysyisi alkuperäisessä aiheessa) :)

Varsinkin vanhoilla Mersuilla ajelevien aihetta: Mikä tekee nykyisenlaisen "museorekisteröinnin" mielekkääksi? Minä itse olen sitä mieltä, ettei juuri mikään...

Ehdotettu on mm. kustannusten säästö...En usko, sillä jos ihan oikeasti tehdään minusta museokelpoinen auto, pelkästään jos joutuu hommaaman ne oikeat Michelinin XZX.t tai vastaavat alle niin saa pulittaa moninkertaisen summan mitä katsastuksilla yms. säästää...Minusta kuitenkin, jos kerta auto on museoauto ei siellä allakaan saisi pyöriä mitään Goodrichejä, Generaleja, tai jotkut muut "valkosivut" yms... vaan aidot Michelinit, Contit tms. alkuperäisrenkaat, niitä on kuitenkin saatavana vielä uusina. Sama koskee muitakin tarvikeosia... Valitettavasti tämä koskee jo "museorekisterissä" olevia vekottimia yhtälailla...sen verran karskeja tekosia olen nähnyt ihan jopa Suomalaisissa automuseoissa...

Minusta jo pelkästään se, että autossa ei ole alkuperäistä moottoria, siinä on tarvikeosia, jos alkuperäisiäkin on saatavilla...väärät renkaat, niin auto on jo rakenneltu harrasteauto, vaikka olisi aivan loistavakuntoinen sellainen, muttei se silti ole enään mikään museoauto...Minusta tätä ei voi perustella mitenkään kustannussäästöllä, juuri tähänhän se museoautojen korkeampi hinta pitäisi perustua, alkuperäisyyteen. Mutta tämähän on vain minun mielipide....mutta jos ajatellaan "Museota", ei siellä olevia esineitä ole korjattu nykyaikaislla tarvikkeilla, maaleilla yms.

Nyt sitten liisitään museoautolta vaadittavalta alkuperäisyydestä, vain että saa ajella halvemmalla...mikä tuntuu joskus olevan se tärkein tavoite museoajoneuvorekisteröinnissä...tai sitten ansioton arvonnousu, kun hommataan "museokilvet" myytiä varten. Kuitenkin eikö tavoitteena pitäisi olla alkuperäisen , vanhan autokannan säilöminen jälkipolville?

Tämäntakia minä rakentelen vain autojani...omasta mielestäni en ole vielä koskaan omistanut autoa, joka olisi kelvollinen "museorekisteriin"
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mielestäni nykyisenlaisen museorekisteröinnin tekee mielekkääksi osittain se kustannussäästö. Koska autolta ei vaadita Concours d'Elegance tasoa eikä säädökset edellytä kaikkien auton osien alkuperäisyyttä niin tämä systeemi on mielestäni toimiva.

Voitaisiinhan se nimetä vaikka harrasteajoneuvorekisteriksi sitten jos olisi vielä olemassa se "korkein taso".

Itsellä se painaa vaakakupissa että voin ottaa molemmat MR-autoni ajoon kun vaan haluan kunhan en aja niillä sitä yli 30 pv vuodessa. Niistä päivistä olen maksanut vakuutusyhtiöön. Vaikka nykyisin onkin tämä tilapäinen liikenteestäpoisto niin se ei korvaa tätä oman valinnan vapautta.

Jos noista päivistä pitäisi vielä maksaa ajoneuvovero niin sekin vielä menettelisi. Kuitenkaan kyse ei ole koko kesän liikenteesä olevasta harrasteautosta.

Nykyinen systeemi on mikä on. Turvallisuuteen vedoten auto saa sisältää uudempia komponentteja, kuten renkaat, turvavyöt ja valot ainakin. Jos museotaso olisi unskin esittämä saisiko sitten puritanistisesti ajatellen asentaa esim. turvavöitä. Jotkut ihmiset ei varmaan suostuisi ajamaan ilman niitä vaan auto olisi vietävä kokoontumisajoihin tms tilaisuuksiin trailerilla :P .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Olen lueskellut museologiaa Jyväskylän yliopistossa perusopinnot, ja oppimani perusteella voin sanoa, että Suomessa ajoneuvot lienevät ainoa museo-objekti, jossa pääasiassa kohteen mahd. alkuperäinen kunto määrittää sen arvon museo-objektina. Normaalisti museo-objektiin liitetään muita arvoja, kuten esimerkiksi kontekstitiedot: esineen sijainti inhimillisessä merkityshorisontissa, esineen käytön historia ja ne tarinat, joita esine kertoo.

Minulla on mielessäni kaksi ristiriitaista asiaa. Puritaani-minä: toisaalta haluaisin ymmärtää MR-auton sellaisessa kunnossa olevana autona, joka voisi olla putkahtanut tehtaan hihnalta; konehuone hienona tarroilla ja kaikilla, sisustuksessa alkuperäiset verhoilut ja himmelit. Tämmöisiäkin ihmeitä on nähty.

Liberaali-minä: auto aikansa kuvana, ts. kaksi miljoonaa kilometriä ajettu vanha taksi pidettynä taksikuosissa. Penkinpäälliset ja kaikkee. Mutta tässä törmätään siihen, että miksei sitten kelpaisi erään jyväskyläläisen nukkavierun miekkosen päivittäisessä käytössä oleva todella lysmy ja paskainen pystäri kelpaisi museorekisteriin.

Museaalisessa mielessä jälkimmäinen, eli liberaali-minän edustama auto, saattaisi olla kiinnostavampikin. Tästähän on hyvä esimerkki se kreikkalainen 4,7 miljuunaa kilometriä ajettu pystäri, joka kelpasi Mersun museoon. Ei varmastikaan olisi kelvannut Suomessa MR-autoksi. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Näkyi nuo XZX:t olevan 169$/kpl.

Mutta en nyt enempää tästä rupea vääntämään. Minusta ihan hyvä tälläinen systeemi.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Lisään vielä että nostan hattua täysentisöinnille ja puritanismille. Minulla sellaiseen ei vaan ole rahaa, tiloja, aikaa eikä kärsivällisyyttä. Lisäksi ainakin tänä talvena tuntuu laiskottavan...

Paljon on kiinni priorisoinnista toki. Sinänsä harmi että heille jotka pyrkii täydellisyyteen ei ole muuta "palkintoa" kun virtuaalihatun nostaminen sekä tietysti se oma tyytyväisyyden tunne.

Minä yritän osaltani pitää autojani liikenteessä niiltä osin kun se on kelien ja sallittujen ajopäivien mukaan mahdollista. Jos systeemi olisi toisenlainen voisi olla että jompi kumpi auto olisi kesän tai puoli kesää säilytystallissa - tällä tavoin yritän myös tuoda piristystä arkiautoilun harmauteen ja muistuttaa kanssa-autoilijoita millaisia ne autoilun esikuvat 40 vuotta sitten oli ja osoittaa että näilläkin voi ja pitää ajaa.

Ja, olempa sitten kumman tahansa wanhuksen ratissa liikenteessä niin autot kyllä herättää huomiota sekä itsekin tunnen tyytyväisyyttä.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ja, olempa sitten kumman tahansa wanhuksen ratissa liikenteessä niin autot kyllä herättää huomiota sekä itsekin tunnen tyytyväisyyttä.
Olen täysin tässä samaa mieltä....mutta eihän sen tarvitse olla museorekisterissä tuota varten...

Mielestäni nykyistä museokatsastussysteemiä käytetään vain ihan liikaa väärin...joko pelkästään kustannusten säästämiseen, jotta voidaan ajaa mahdollisimman paljon...kun vain jotenkin halvalla pääsee...niin usein kuultu kommentti: "ei niitä päiviä kukaan laske" tai sitten suoraan sanoen huijaamiseen auton myynnissä...tuossa kun katselin pikaisesti nettiauton "museoautotarjonnan" läpi yli 20% myytävistä löytyi minusta melko suoranaisia laiminlyöntejä...sitten eriarvoinen kohtelu paikkakunnittain ja merkeittän...ainakin minulta se vie uskon koko järjestelmään.

Itse mielummin maksan sen 100-150€ vuodessa enemmän "vapaudesta"
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

unski kirjoitti:tuossa kun katselin pikaisesti nettiauton "museoautotarjonnan" läpi yli 20% myytävistä löytyi minusta melko suoranaisia laiminlyöntejä...
Sen verran tullut kierreltyä katselemassa, että näitä riittää.
Ja siinä, jos jossain, on yritetty MR-statuksella rahastaa.
Tarkastuksesta niin paljon aikaa, että mm. johto/apico-viritelmiä pesiytynyt kuin kyykäärmeitä kevätkalliolla. Puhumattakaan, että auton saisi läpi edes normaalikatsastuksesta kohtuu vaivalla.
Toki hienojakin autojakin mukaan mahtui.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Itellä on nyt tuo 70-luvun dieselmersu harrasteena ja olen miettiny tota museokilvitystä verrattuna liikennekäytöstäpoistoon ja liikennekäyttöön vuorotellen.

Sinänsä minua ei ohjaa pakko mr-katsastukseen eikä rakentelu muutu riippuen päätöksestä mr-katsastukseen vai normirekisteriin. Rakennan auton mahdollisimman alkuperäiseksi joka tapauksessa, olisipa se mr-kilvissä tai ei.

Koska kyseessä on diesel-auto, on joka tapauksessa poissuljettua ympärivuotinen päivittäinen käyttö kustannusten takia. Liikennekäytöstä poiston ja vuosittaisen 30 päivän käytön osuudeksi tulee vakuutuksineen ja veroineen n. 100 € (600 € vakuutus, 600 € verot -> 1200 € / 365 pv = 3.30 € / pv) + katsastus n. 50 € + käyttöönotto & poisto 24 €, eli yht. n. 175 € / vuosi. Eihän tää vuositasolla mitenkään ylikallista ole, mutta kalliimpaa kuin museokilvissä (vissiin?).

Tässä onkin ainoa hankaluus se, että mulla ei ole tuota Karran mainostamaa vapautta ottaa autoa käyttöön silloin, kun haluan, ellen taas maksa 24 € (käyttöön tai pois käytöstä 12 € / kerta) + päivittäiset kulut 3.30 € / pv. Luultavasti kuitenkin mieli tekisi osallistua myös talvikauden tapahtumiin ja sitä ei tule kyllä tehtyä, jos auto on normirekisterissä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Vaihtotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 726
Liittynyt: Su 07.12.2003 12:21
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Vaihtotähti »

Kyllä nykyinen järjestelmä on hyvä, ja takaa riittävän tulkintarajan harrastuksen onnistumiseksi eri tuloluokissa.

Museotarkastajille, jotka myös itse toimivat harrastuspohjalta, alati laajeneva autokirjo asettaa kovenevia tietous-vaatimuksia.
MR-ikärajan nostolle saattaisi olla tarvetta lähivuosina, koska 30-vuotiaiden kannat ovat jopa ehkä liian suuria. Ainakin ajatellen MR-toiminnan alkufilosofiaa.

Tarkoitushan ei ole antaa verovapautta muijan kauppakassille taikka työmatka-autolle pelkästään sen fyysisen iän perusteella...

Aki
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Ideaalista harrasteautoilun kannalta olisi jos käytössä olisi mahdollisuus soveltaa Sveitsin mallia. Vakuutus- ja veromaksu on sidottu henkilökohtaiseen rekisteritunnukseen. Mikäli vakuutuksen omistajalla on useampia ajoneuvoja voi siirtää magneettikilven veromerkkeineen siihen ajoneuvoon, joka kulloinkin on käytössä.

Ainahan sitä saa haaveilla...
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

MR-ikärajan nostolle saattaisi olla tarvetta lähivuosina, koska 30-vuotiaiden kannat ovat jopa ehkä liian suuria. Ainakin ajatellen MR-toiminnan alkufilosofiaa.

En oikein usko, että 80-luvulta jää kovin montaa MR-kuntoista yksilöä. Milloin olette viimeksi nähneet esim. ehjän Nissan Cherryn?...
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Vaihtotähti kirjoitti: MR-ikärajan nostolle saattaisi olla tarvetta lähivuosina, koska 30-vuotiaiden kannat ovat jopa ehkä liian suuria. Ainakin ajatellen MR-toiminnan alkufilosofiaa.
Aki
Kuinka idioottimainen lausunto asiasta :roll: huh huh. Eihän tuossa ole mitään järjen häiventäkään. Ja vielä mersumiehen suusta kuultuna.....

Ei autokannan koolla ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan sillä kuinka paljon näitä tulevaisuuden 30 vuotiaita tulee säilymään siinä kunnossa että ne voitaisiin "museorekisteröidä".
Nyt on jo nähtävissä ettei tusina autot tule säilymään liikenteessä 30 vuotta ja nykyään vallalle tulleen Eko ajattelun mukaan niitä tullaan paalaamaan paljon jo ennen niiden 10 ikävuotta.
Kuitenkin nämä tusina autotkin ovat olleet ja tulevat olemaan olennainen osa autohistoriaa ( siinä missä T-Ford, Mini, Kupla, MB W136 etc ), joka on mielestäni yksi "museorekisteröinnin" pääosaalueista.
Mielummin pitäisi alkaa kehittämään museorekisteröinnin alapuolelle "harrasteautorekisteriä", johon voitaisiin laittaa 20-80 vuotiaat autot, joilla ajetaan esim. 2 - 6kk vuodessa hieman edullisimmin kustannuksin kuin nykyisellään.
Omat autoni ( W186,W180,W108,W123, C126 ) näkisin mielelläni kuuluisivat näihin harrasteautoihin, koska ne on tehty kaikki ajettaviksi, ei tallissa seisotettaviksi.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Kyllähän se harrasteajoneuvoluokka olis aivan mainio LISÄ tälle MR-katsastukselle. Nykyinen MR-katsastus on juuri sopivan väljä hyväksymään ajan patinoimat sekä "pakasta vedetyt" yksilöt, mutta harrasteajoneuvoluokka sallisi laajemman ajoneuvohistoriallisen otannan ja ajoneuvojen säilymisen. Ja voishan sitte MR-kriteereitäkin tarkistaa uudemman kerran tiukemmaksi, KUN harrasteajoneuvoluokka on olemassa.

Tuskin tosiaan pelkona on, että mr-autoja tulisi olemaan liikaa, sen verran kova kato käy 80-, 90- ja 2000-luvun autoista osittain ekoajattelun seurauksena yhteiskunnan tasolla ja osittain jo autotehtaiden tasolta: autot on jo valmistettu kertakäyttöisiksi kestämään sen jonkun 7 vuotta. Tämä etenkin pienissä perheautoissa, sen jälkeen silpuksi ja kiertoon.

Ja mitä sitte, vaikka maailma täyttyisi mr- ja harrasteautoista? Ilmastoa ei ainakaan pelasta se, vaikka kaikki vanhat autot hävitettäis ja jokainen autonomistaja vaihtais kolmen vuoden välein uuteen. Tuskin se siitä juuri enemmänkään kärsii, vaikka kaikki ajais 25-vuotta vanhoilla autoilla.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Matti Äyräväinen kirjoitti: Milloin olette viimeksi nähneet esim. ehjän Nissan Cherryn?...
Niitä ensimmäisiä Cherryjä, joita tuli joskus 1982 - 1985 välillä, niin sellasen näin joulukuun nurkilla. Sininen oli väriltään.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Matti Äyräväinen kirjoitti: Milloin olette viimeksi nähneet esim. ehjän Nissan Cherryn?...
Lasketaanko datsuneita? Kaverilla oli aivan priimakunnossa oleva datsun cherry, niitä viimeisiä datsunina kulkeneita (n10, -82). Lisäksi kunnossa olevia 100a:ita näkee kohtuu usein. Nehän tunnettiin joissakin maissa cherryinä :wink:

edit: Ja tumman sininen väriltään.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
harrip
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 23.10.2006 21:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja harrip »

Matti Äyräväinen kirjoitti:MR-ikärajan nostolle saattaisi olla tarvetta lähivuosina, koska 30-vuotiaiden kannat ovat jopa ehkä liian suuria. Ainakin ajatellen MR-toiminnan alkufilosofiaa.

En oikein usko, että 80-luvulta jää kovin montaa MR-kuntoista yksilöä. Milloin olette viimeksi nähneet esim. ehjän Nissan Cherryn?...
Ompa jotenkin kumma kommentti.Itse myöntää,että ei usko 80-luvulta
jäävän montaa MR-kuntoista yksiöä,mutta ehdottaa MR-ikärajan nostoa.
Herää kysymys ,onko tämä trolli,vai nikin nimimerkki tyhmän synonyymi?
Harrastan kun töiltäni kerkiän
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Herää kysymys ,onko tämä trolli,vai nikin nimimerkki tyhmän synonyymi?

Kysymyshän on enemmänkin mielipiteistä...Matti on kuitenkin rakennellut muutaman Suomen hienoimman customin (niin omastani kuin monen palkintoraadinkin mielestä ;) ) ja entisöinytkin muutaman auton...luultavasti nytkin tekeillä jotain erilaista...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
harrip
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 23.10.2006 21:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja harrip »

unski kirjoitti:
Herää kysymys ,onko tämä trolli,vai nikin nimimerkki tyhmän synonyymi?

Kysymyshän on enemmänkin mielipiteistä...Matti on kuitenkin rakennellut muutaman Suomen hienoimman customin (niin omastani kuin monen palkintoraadinkin mielestä ;) ) ja entisöinytkin muutaman auton...luultavasti nytkin tekeillä jotain erilaista...
Niin no sehän onkin ihan eri juttu,eli kun omat on jo valmiina.
Pyritään vaikeuttamaan muita,että omien arvo nousee
Harrastan kun töiltäni kerkiän
Avatar
Vaihtotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 726
Liittynyt: Su 07.12.2003 12:21
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Vaihtotähti »

Mielestäni MR-tasoisen kalusten ylläpito (mukaanlukien sen rakentaminen yleensä monen vuoden aikana) on pitkäjänteistä hommaa. Onneksi nykyjärjestelmä tukee sitä täysin. Merkit ja mallit ei onneksi merkkaa mitään, tunteehan moni mielihyvää halpojenkin autojen harrastuksesta. Toisaalta joissain piireissä pyritään kukkoilemaan omistamansa ajoneuvon oletetun arvostuksen mukaisesti. Mutta pääasia on, että oma harrastus on mielekästä, ja jossainhan niitä hampaitakin on hyvä teroitella...

Mutta oma lukunsa on em. hyvin säilyneet vanhat käyttöautot.
Niiden käyttöön olisi hyvä jokin muu käytön salliva keino, kuin MR-luokitus. Lisäksi tällaisten osa-aikakäytössä olevien ajoneuvojen vuosikatsastus voisi olla vaikkapa joka toinen vuosi. Ainakin siihen asti, kunnes katsastusten hintataso laskee.
Kyllä nykyisellä vakuutusten, katsastusten ja käyttövoimaverojen hintatasolla olisi MR-iäksi hyvä saada vaikka 10 vuotta, niin rahaa vapautuisi vanhenemista hidastaviin peruskorjauksiin...
Mutta suomalainen autonomistaja on valtiollisen rahastajan helppo poka.

Tästä mielestäni ovat loistavia esimerkkejä autovero, diesel-vero, joka on sinänsä ihmeellinen käyttövoimavero, että sitä maksan yksityishenkilönä saman verran kuin vaikkapa taxi-yrittäjä. Veron määrällä ei siis ole mitään tekemistä auton käytöstä aiheutuvan hyödyn? kanssa. Luonne ikään kuin omaisuusveroissa.
Toisaalta voidaan sanoa, että mitäs ostit...

Omistamisen iloa kaikille! Aki
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

harrip kirjoitti:
Ompa jotenkin kumma kommentti.Itse myöntää,että ei usko 80-luvulta
jäävän montaa MR-kuntoista yksiöä,mutta ehdottaa MR-ikärajan nostoa.
Herää kysymys ,onko tämä trolli,vai nikin nimimerkki tyhmän synonyymi?
Jos tarkemmin lukee topicin niin huomaa että tuo oli vain lainaus (joka ei tosin ollut lainausmerkeissä) vaihtotähden kommentista.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mä olen tyytyväinen jo siitäkin asiasta, että vanhoja autoja ei ole pakko museokatsastaa, että niillä saa ajaa :D

katsastakoon ne niitä museoautoiksi, jotka siinä näkee jotain iloa... ei sillä, kyllä sitä itsekkin on jotain todella hienosti entisöityjä ja vanhoja autoja joskus ihaillut, kun on todellakin kuin juuri tehtaalta tulleita, vaikka autolla on ollut ikää 50 - 70 vuotta :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Laffi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 14.07.2006 10:01

Viesti Kirjoittaja Laffi »

Matti Äyräväinen kirjoitti:
En oikein usko, että 80-luvulta jää kovin montaa MR-kuntoista yksilöä. Milloin olette viimeksi nähneet esim. ehjän Nissan Cherryn?...
Kyllä Nissan Cherryjä liikenteessä vielä näkee, syynä se, että niitä on myyty sen verran paljon, monia muita aikalaisia ei sitten taas näekään, tyyliin Seat Malaga, Fiat Regata, Renault 11...

Noissa jäljellä olevissa on se ongelma, että ne hyvätkin yksilöt jauhetaan käyttöautoina talviajossa ja huonolla pidolla paskaksi taltioimisen sijaan. 80-luvun autot kun ovat jo käytössä eri tasolla toimivuuden, ajomukavuuden, polttoaineen kulutuksen jne. osalta verrattuna 60- ja 70-luvun autoihin. Eli menevät hyvin käyttöautona, jos ei mitään luksusta hae.
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Laffi kirjoitti:
Matti Äyräväinen kirjoitti:
En oikein usko, että 80-luvulta jää kovin montaa MR-kuntoista yksilöä. Milloin olette viimeksi nähneet esim. ehjän Nissan Cherryn?...
Kyllä Nissan Cherryjä liikenteessä vielä näkee, syynä se, että niitä on myyty sen verran paljon, monia muita aikalaisia ei sitten taas näekään, tyyliin Seat Malaga, Fiat Regata, Renault 11...

Noissa jäljellä olevissa on se ongelma, että ne hyvätkin yksilöt jauhetaan käyttöautoina talviajossa ja huonolla pidolla paskaksi taltioimisen sijaan. 80-luvun autot kun ovat jo käytössä eri tasolla toimivuuden, ajomukavuuden, polttoaineen kulutuksen jne. osalta verrattuna 60- ja 70-luvun autoihin. Eli menevät hyvin käyttöautona, jos ei mitään luksusta hae.
.
Kyllä se tahtoo olla, että jos auto on uutena jo ollut täyttä pas*** niin ei niitä kellään huvita jälkipolville säilytellä, nämä kaikki viestissäsi mainitut autot kuuluvat mielestäni tähän kategoriaan.


Mutta taas saman ikäikauden mersuja, bemareita, chevroletteja jne kyllä riittää
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

"Noissa jäljellä olevissa on se ongelma, että ne hyvätkin yksilöt jauhetaan käyttöautoina talviajossa ja huonolla pidolla paskaksi taltioimisen sijaan. 80-luvun autot kun ovat jo käytössä eri tasolla toimivuuden, ajomukavuuden, polttoaineen kulutuksen jne. osalta verrattuna 60- ja 70-luvun autoihin. Eli menevät hyvin käyttöautona, jos ei mitään luksusta hae.[/quote]"


Joo, minulla on ollut käyttiksenä jo 10 vuotta Mazda 323 -87. Auto on hyvässä käyttökunnossa, museoon siitä ei kuitenkaan ole. En kyllä pidäkkään näitä japsikäkkänöitä mitenkään kiinnostavina... Masaa edeltävänä autona minulla oli 14 vuotta Taunus Coupe 2000 GT -71. Tämä olisi kyllä ollut ihan kiva entisöitynä. Toinen käyttis siis vasta menossa...

Matti
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Klassikot -lehdessä on muutamaan otteeseen ollut ihan mielenkiintoista juttua "uudemmista vanhoista" ja niiden kunnostuksesta. Varaosien saamisen vaikeutta joku kiroili. Siinä mielessä vanha mersu on kiva kunnostettava, että varaosia löytyy vaik kuink jos vaan persnahka kestää..

Mutta että vuoden 1981 Volkswagen Golf nokivasaradieseliä kunnostamaan, krhm, kiitos ei. Tai Morris Marinaa, kääk! :lol: Mielummin vaikka Lada kombi, jotain hienoutta pitää olla.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mä en ole kyllä koskaan tajunnu mitä hienoa noissa vanhoissa golffeissa on?
Muutenkin pienet autot on ikäviä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
harrip
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 23.10.2006 21:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja harrip »

Niin minun mielestäni jokainen yli 30v hyvin säilynyt auto olisi museoinnin tarpeessa.ei niitä liikaa ole.Törmään usein töissäni ongelmaan mistä löytää ns tavallisia kansanautoja kuvauksiin kun tehdään esimerkiksi
60-70 lukulaista kuvausta johonkin.80 luku tulee olemaan vielä vaikeampi
kyllähän niitä erikoisempia ja kalliimpia säilötään,mutta ns kansanautot
on hävinneet kokolailla tyystin.Pitäisikö niiden loppujenkin kansanautojen
mennä kierrätykseen,tiukennettujen määräysten vuoksi?Kyllähän mersu
ja jos vielä vähän erikoisempi on kiitollinen entisöinti kohde,mutta se ei ole kuin pieni osa tämän maan autohistoriaa. Suurinosa autokannasta on
sellaista jonka taloudellisesti järkevä vaihtoehto olisi stena,tai muu vastaava.Kaikkihan harrastavat varojensa mukaan,mutta auton säilyttäminen on jokaiselle noin saman arvoista,eikä sekään mitään
ilmaista.Jos joku on sitä mieltä että museoautossaan pitää olla alkuperäiset renkaat ennen ,kuin homma on mielekästä,hommatkoon ne.
Harrastan kun töiltäni kerkiän
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Mielnkiintoisa ja päteviä mielipiteitä "avautumiseni" kirvoitti. En tosiaan ole minkäänlaisen entisöinnin, rakentelun, säilömisen, harrastamisen..tai siihen liittyvän vastainen, vaan kannatan sitä voimakkaasti. Itseäni vain silloin tällöin hieman mietityttää tuo museokatsastuksella "ratsastaminen".

Mutta vaikea uskoa, että nykyiseen käytäntöön muutosta tulee, joten taidan
lopettaa tuulimyllyjä vastaan taistelemisen ja siirtyä kolaamaan pihaa... ;)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Kolamaan pihaa? Kaiketi vanhalla peltikolalla. Itse en autoista paljon tiedä, jotenkin vaan joskus tutustuin noihin S mersuihin ja niitä muutama on ollut ja yksi nytkin "projekti" ja tieten se varaosa-auto. Joku tuossa mainitsi että näillä harrasteautoilla (ei museo) joilla ajetaan aina katsatuksen välillä muutama tuhat km. olisi katsatus edes 2 vuoden välein, sekin olisi jo mukava lievennys niihin menoihin mitä siitä peritään että auto on olemassa. Toisaalta joku epäili jääkö noita -80 luvun japseja ym. jälkipolville. - 90 luku taitaa olla vielä haastavampi, sekin aika tulee jolloin ne on "museokamaa". Naapurilla on Lada jonka rekisteriotteessa lukee, valmistusmaa. Neuvostoliitto, retroa sekin.
Viimeksi muokannut tango, La 27.03.2010 19:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Matti Äyräväinen kirjoitti:En oikein usko, että 80-luvulta jää kovin montaa MR-kuntoista yksilöä. Milloin olette viimeksi nähneet esim. ehjän Nissan Cherryn?...
tervetuloa ahvenanmaalle. täällä ne on jokapäiväinen näky. jopa pakettiauto luokassa löytyy työkäytössä hiacee jne 70 luvulta. paljon perusmalleja 80 luvulta. Pääasiassa tietty volvoo ja saabia ja suosikkijapseja.

Ylipäätään täällä kun ei suolata teitä niin ne säilyy hyvänä pitkään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin